Hur installerar man den senaste Mac OS X?

Permalänk
Medlem

Hur installerar man den senaste Mac OS X?

Hej!

Jag fick en (ny) begagnad iMac med Mac OS X 10.5.8 i julklapp som jag skulle vilja uppdatera till 10.6.5 då jag vill kunna köra iPhone SDK, vilket kräver min. Mac OS ver. 10.6.4 eller senare.

Då denna iMac är min allra första Apple-dator har jag ingen aning om hur man uppdaterar operativsystemet i ett sådant.
Jag har med andra ord ingen kompetens inom detta område och skulle bli mer än tacksam om någon med en schysst själ kunde hjälpa mig. Jag har två filer framför mig som jag har fått utav en polare. Min polare hävdar att det bara att stoppa i USB-minnet som innehåller filerna och sedan kommer installationen av Mac OS att dra igång av sig själv. Men så blev det inte i självfallet när jag stoppade i USB-t.
Den största filen är en hoppackad dmg-fil som tydligen innehåller själva operativsystemet.

Skall man bränna filerna på DVD-skiva (eller på något annat externt media) och sedan boota från den innan systemet är "igång" som på en PC? Hur gör man det på en iMac i så fall?

Jag är jättetacksam för all hjälp på förhand!
Med julhälsningar från det underbara Götet! ^^

PS. Lite screenshots:

http://megaimg.com/images/70013949021248699866.png
http://www.megaimg.com/images/99969667607434726431.png
http://www.megaimg.com/images/34587191015185858545.png
http://megaimg.com/images/85560549640845829934.png

Permalänk
Medlem

Du får änna ta dig och köpa snow leopard om du ska få några av de uppdateringarna. Kostar några hundralappar på apple.se

Permalänk

10.5 är leopard, 10.6 är snowleopard, alltså ett annat os.

för att bota från optisk enhet så håller du ner C när datorn startar upp

Permalänk
Medlem

Köp Snow Leopard (köp det billigaste, alla skivor innehåller alla språk):
Apple Mac OS X Snow Leopard 10.6 Eng (Uppgradering) - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Operativsystem

stoppa sedan i skivan och välj att du vill uppdatera ditt Mac OS X och vänta. Kör sedan igenom programuppdatering för att få 10.6.5.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Skrivet av Yshan:

Den största filen är en hoppackad dmg-fil som tydligen innehåller själva operativsystemet.

Skall man bränna filerna på DVD-skiva (eller på något annat externt media) och sedan boota från den innan systemet är "igång" som på en PC? Hur gör man det på en iMac i så fall?

Antingen bränner du dmg-filen på en dual-layerskiva, eller så gör du en partition på ett USB-minne och packar upp filen till. Båda två går att göra m.h.a. Disk Utility som följer med systemet (vad det heter på svenska har jag ingen koll på, skivhanterare kanske)

Permalänk

Lånar tråden lite.

Vad kommer det att kosta att köpa Lion sen?

Permalänk
Medlem

Hmm kontaktar Apple gudarna hmm någonting mellan 1 och 1000 säger dom Bättre att skicka den frågan till apple personal hur ska vi på ett forum veta vad dom bestämmer?

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Skrivet av Racemouse:

Lånar tråden lite.

Vad kommer det att kosta att köpa Lion sen?

Gissningsvis runt 500 för en version med iLife och 250 för en utan. Så har det varit ett tag nu iaf.

Permalänk
Skrivet av NatoGandalf:

Gissningsvis runt 500 för en version med iLife och 250 för en utan. Så har det varit ett tag nu iaf.

Gäller det om man uppgraderar från Snowleopard också?
Aja, det var inte så dyrt iaf.

Permalänk
Medlem

De flesta Mac OS X-versioner har kostat runt 1000-1300kr. Förutom Snow Leopard som var väldigt udda prissatt mot tidigare, kanske pågrund av brist på nya features på ytan.

Permalänk

det är uppgraderingsskivorna som har legat på 3-5hundra ungefär. Personligen så köper jag full-versioner när jag handlar så slipper man slaska runt med kaka-på-kaka.

Permalänk

Man kan lika bra installera "rent" med uppgraderingsskiva också. Ingen skillnad.