Råkade formatera hårddisken - finns det något man kan göra?

Permalänk
Medlem

Råkade formatera hårddisken - finns det något man kan göra?

Hej!

Jo, det är så att lillebrorsan ville uppgradera sitt operativsystem (Ubuntu 7.0 till 10).
Men när han skulle välja vilken partition Linux skulle installeras på, så råkade han klicka på "formatera partition". Han är hemskt ledsen över det som har hänt och undrar nu om han på något sätt skulle kunna återhämta sina filer. Jag är medveten om att det finns tusentals program på nätet att tanka hem
- men vilken av dem fungerar verkligen? Han har inget operativsystem för tillfället och det går inte att ansluta hans hårddisk till mitt moderkort eftersom det inte finns någon SCSI-kontakt på mitt moderkort.
Jag köpte SCSI-hårddisk i morse men har ingen aning om hur man sätter hans gamla hårddisk som en "slave".

Finns det något man kan göra åt saken?

Tusen tack skall ni ha på förhand! Det vore jätteschyst ifall någon kunde komma med tips.

Permalänk
Medlem

får läsa på hddn, brukar vara en jumper man flyttar på hddn.
finns flertalet bra program för att få fram saker man råkat ta bort av misstag, kör en google på det

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Hedersmedlem

SCSI är ett helt annat interface än vanlig s-ata/p-ata(ide) och har inte master och slave eller liknande utan istället ID-nummer för varje enhet. Den sista i kedjan skall normalt termineras (men är nog automatiskt numera). Allt detta görs med byglar på diskarna.

Skriv ingenting till den formatterade disken, så ökar möjligheterna att få tillbaka datan.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Tack så hemskt mycket för era snabba svar! Ni verkar vara riktigt pålästa.

Hur terminerar jag den sista enheten, d.v.s. den hårddisken som formaterades?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yshan:

Tack så hemskt mycket för era snabba svar! Ni verkar vara riktigt pålästa.

Hur terminerar jag den sista enheten, d.v.s. den hårddisken som formaterades?

Om det behövs manuell terminering eller ej beror på vilket SCSI-kort ni har. Så minns iaf jag det. Minst 5 år sedan jag meckade med SCSI.

Var köpte du den disken? Den har ju varit öppnad av någon anledning och ej förseglad igen (skruvarna i mitten).

Edit: Du måste bygla varje disk med unikt ID också. Läs på tillverkarens sida, precis som med om terminering behövs eller ej.

Edit 2: Det kanske inte ens behövs bygling för ID längre heller, utan sköts av kortets programvara? Läs manualen till kortet och diskarna så vet du. Allt finns på internet.

On a parallel SCSI bus, a device (e.g. host adapter, disk drive) is identified by a "SCSI ID", which is a number in the range 0-7 on a narrow bus and in the range 0–15 on a wide bus. On earlier models a physical jumper or switch controls the SCSI ID of the initiator (host adapter). On modern host adapters (since about 1997), doing I/O to the adapter sets the SCSI ID; for example, the adapter often contains a BIOS program that runs when the computer boots up and that program has menus that let the operator choose the SCSI ID of the host adapter. Alternatively, the host adapter may come with software that must be installed on the host computer to configure the SCSI ID. The traditional SCSI ID for a host adapter is 7, as that ID has the highest priority during bus arbitration (even on a 16 bit bus).

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Själva datorn är cirka 4-5 år gammal men den duger alldeles utmärkt för brorsan.
SCSI-controllern är inbyggd i moderkortet.

Jag öppnade hårddisken i morse av ren nyfikenhet, ingenting har rörts.
Har bytt den första hårddiskens ID från 7 till 1 men den andra hårddisken hittas aldrig i BIOS:et, hur mycket jag än försöker.
Jag har också hittat en del manualer till hårddisken men jag vet inte riktigt vad jag ska söka på.

Search Results: st373307lw

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yshan:

Själva datorn är cirka 4-5 år gammal men den duger alldeles utmärkt för brorsan.
SCSI-controllern är inbyggd i moderkortet.

Jag öppnade hårddisken i morse av ren nyfikenhet, ingenting har rörts.
Har bytt den första hårddiskens ID från 7 till 1 men den andra hårddisken hittas aldrig i BIOS:et, hur mycket jag än försöker.
Jag har också hittat en del manualer till hårddisken men jag vet inte riktigt vad jag ska söka på.

Search Results: st373307lw

Öppnar man en HD kommer det in damm och disken förstörs antingen direkt vid uppstart eller efter en tid, beroende på hur många dammkorn det kom in. Det finns en anledning till fabrikanter och dataåtervinnare har renrum för många miljoner till tiotals miljoner kronor.

Det är alltså en garanterad väg till trasig disk, om man öppnar den i ett vanligt rum.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Betyder det att den är garanterat trasig nu?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yshan:

Betyder det att den är garanterat trasig nu?

Skrivet av MultiMan:

Öppnar man en HD kommer det in damm och disken förstörs antingen direkt vid uppstart eller efter en tid, beroende på hur många dammkorn det kom in. Det finns en anledning till fabrikanter och dataåtervinnare har renrum för många miljoner till tiotals miljoner kronor.

Det är alltså en garanterad väg till trasig disk, om man öppnar den i ett vanligt rum.

Så nej, inte garanterat, på en gång. Hur du fick för dig att öppna något så känsligt som en hårddisk förstår jag inte. Det står varningar överallt inklusive etiketten på HDn. Du får vara glad så länge den fungerar och hoppas att ni har extremt rent hemma.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag kände inte till riskerna men aja vi får väl hoppas att det gick bra. Den snurrar och går fortfarande i alla fall.

Vet du om det finns något användbart bland resultaten?
Search Results: st373307lw

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yshan:

Jag kände inte till riskerna men aja vi får väl hoppas att det gick bra. Den snurrar och går fortfarande i alla fall.

Vet du om det finns något användbart bland resultaten?
Search Results: st373307lw

Jag ska spela ME2 nu, men du måste ta reda på att båda diskarna och korten stödjer samma protokoll. SCSI finns i en massa varianter. Hittas inte disken alls av kontrollern är den antingen trasig eller inte kompatibel. Jag vet ju inte hur du kopplat, vilka kablar, strömförsörjning osv. Om du inte är van kanske det är lätt att missa något. Hittas inte disken ens när den sitter ensam på kabeln och är konstaterat kompatibel med kortet, är den nog trasig.

Edit: Du har ju själv länkat till en komplett installationsguide: http://www.seagate.com/staticfiles/support/disc/iguides/scsi/...

Man kan garanterat bygla diskarnas ID och att det då tar över istället för mjukvaruinställningen. Det kan ju också testas, så att du garanterat vet att de är på olika ID. Byt plats på de annars, den ena kanske är byglad som terminerad men satt i mitten, då hittas inte den sista.

Som sagt har jag inte sysslat med SCSI på många år, varför jag inte kan säga exakt hur du ska göra med dina saker. Jag kan inte se att du ens angett vilket SCSI-kort (krets på moderkortet/vilket moderkort)) ni har, ej heller den andra disken. Helt omöjligt att hjälpa då.

Edit:
If you are installing the drive in a system that has other SCSI devices
installed, terminate only the end devices on the SCSI bus (cable). This drive
does not have internal terminators or any other way of adding internal termination
on the drive. You must provide external termination when termination
is required. This is normally done by adding an inline terminator on the end
of the cable. See Figure 3 for an illustration showing a system configuration
that uses an external terminator.
• Use active (ANSI SCSI-2 Alternative 2) single-ended terminators when
terminating a bus operating in single-ended mode.
• Use SPI-2-compliant active low voltage differential terminators when terminating
a SCSI Ultra2 bus operating in LVD mode.
• The host adapter is normally on the end of the bus and internally terminated.
You can configure your bus with another device on the end if you
remove termination from the host adapter.
3. Configure terminator power (LW model only)
Terminators have to get power from some source. The default configuration
results in the drive not supplying termination power to the bus. You should
normally leave this drive set at this default unless your host system requires
the drive to supply termination power to the bus. To configure this drive to
supply termination power to the bus, place a jumper on J2 (LW model only)
pins 1 and 2 as shown in Figure 2.

Ingen terminering på den disken utan kräver extern terminering om det krävs (kortet avgör). Allt beror på vilket protokoll ni kör. LW kräver tydligen aktiv, strömförsörjd terminering av kabeln.

Finns det någon här som verkligen har aktuella kunskaper gällande SCSI, så är ni välkomna att hjälpa till. Jag kan lösa allt, men tyvärr inte via forum.

Edit2: Modellbeteckningen på din öppnade disk visar ju att den är LW (low voltage differential)-variant av SCSI. LW har speciella krav. Är den andra disken samma?

Snabb google-träff: Documentation

SCSI är för proffs och givetvis även amatörer som verkligen är intresserade av att lära sig teknik och datorer. Ska du reda ut detta är det bara att börja googla och lära dig om SCSI och dess olika varianter. Det är inte bara att plugga i och köra som med s-ata.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag upptäckte att den hårddisken jag köpte är identisk med den som formaterades.
Det är alltid en hård som syns, aldrig två, hur många än är anslutna till moderkortet.
Jag förstår tyvärr inte vad jag ska terminera, och hur.

HP XW6000

Permalänk
Skrivet av Yshan:

Jag upptäckte att den hårddisken jag köpte är identisk med den som formaterades.
Det är alltid en hård som syns, aldrig två, hur många än är anslutna till moderkortet.
Jag förstår tyvärr inte vad jag ska terminera, och hur.

HP XW6000

http://www.megaimg.com/images/08950288915569364989.jpg

http://www.megaimg.com/images/73913736370494412965.jpg

http://www.megaimg.com/images/57953522126712206916.jpg

http://www.megaimg.com/images/27128586900590570449.jpg

Den sista disken i kedjan ska vara byglad så det blir terminerad, den 1:a disken får inte vara det

Visa signatur

Funderar på vad jag ska köpa

Permalänk
Medlem

Hur terminerar jag den sista enheten i kedjan? Skall man göra något speciellt med hårddisken?

Permalänk
Hedersmedlem

Om ni hade läst det jag postade och även länkarna ser ni att (iaf) Seagates LW-diskar inte har egen inbyggd terminering. Det krävs alltså en aktiv, extern, strömförsörjd terminering. Som (enligt manualen) kan få ström genom en speciell bygling på disken.

Dell-länken som jag gav har utmärkta bilder som visar hur terminering går till i olika scenarion, även om din dator inte är exakt lika.

Vad har du läst av det jag skrivit och länkarna Yshan, egentligen? Du frågar om samma saker som du redan fått svar på eller tips om hur du ska lösa.

Allt finns presenterat. Du måste själva tänka och lära.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Ber om ursäkt för att jag missade din länk till Dell!
Jag försöker hänga med så gott jag kan men ibland är det svårt att förstå dataspråk aka nördspråk ^^

Nu har jag lyckats att ställa in SCSI ID-numrerna rätt genom att flytta jumpersen till ID 1 resp. 2 läget.

Jag har dock tyvärr fortfarande inte förstått vad som menas med:

You must provide external termination to these drives when termination is required. This is normally done by adding an in-line terminator on the cable.

Följande har gjorts med den andra (sista) enheten i kedjan:

To configure this drive to supply termination power to the bus, place a jumper on J2 (LW models only) pins 1 and 2 as shown in Figure 3 below.

Det hjälpte tyvärr inte.

Förresten vi är oroligt tacksamma för dina insatser och för att du verkligen vill hjälpa oss!

Permalänk
Hedersmedlem

Den bygeln du nämner ovan låter disken ge ström till en lös, aktiv adapter på kabeln. Det står ju uttryckligen i diskens manual att den inte har någon egen terminering, alltså kan en bygel på disken aldrig ordna en terminering. Den kan endast ge ström till en extern, aktiv terminator och få den att fungera.

En terminator är en typ av aktiv eller passiv kontakt/propp som du stoppar i sist på kabeln, men det är inte alls säkert att det behövs. Kortet avgör. Läs manualen till moderkortet. Allting kommer stå där iom att din Adaptec 7902 sitter integrerad. Är det en HP, vilket det verkade vara (?), så har de hur mycket manualer och guider som helst på sin sidan. Annars moderkortstillverkaren om ej märkesdator.

Endast ni sitter med sakerna framför er och kan titta i menyer och kontrollera kablar mm, samtidigt som ni läser manualerna. Det är så man får göra och det kommer lösa problemet om inget är trasig. I värsta fall måste ni köpa en passande terminator för några hundralappar om det krävs, men läs först vad instruktionsböckerna säger.

Det kan ju vara så enkelt att precis allt går att ställa in i BIOSet eller medföljande programvara. Inga byglar eller terminatorer behövs alls. Eller så är det tvärtom. Eller endast det ena. Ser du problemet? Ni får läsa på vad som krävs med ert moderkort (inbyggt 7902) när det ska driva 2 st LVD Wide-diskar, med använd kabel.

Som jag säkert skrivit är SCSI absolut inget för n00bs (vänligt menat) utan kräver lite extra. Har ni svårt att förstå den tekniska engelskan finns det garanterat beskrivningar av hur SCSI fungerar på svenska. Lär ni er grunderna i hur SCSI är uppbyggt, kommer ni förstå vad som krävs och logiken bakom när ni kopplar. Systemet firar mer än 30 år i år, och är inte gjort för att vara enkelt utan flexibelt och snabbt. Numera har andra interface mer och mer tagit över i proffsvärlden, som både är enklare, oftast snabbare och billigare (t ex s-ata och sas).

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Kolla i bios för adaptec kortet om det är samma som jag en gång har använt så kan du ställa in terminering där och jag utgår för att du har rätt KABEL till diskarna, finns en del varianter på scsi kablar

Visa signatur

Funderar på vad jag ska köpa

Permalänk
Medlem

Hej igen!

Jag ber om ursäkt för att jag inte hört av mig på länge.
Vi lyckades på något sätt få hårddiskarna att bli synliga i BIOS:et.
Jag installerade Windows 7 på den nya disken, som nu är kopplad som en master. Hårddisken som formaterades är nu kopplad som en slav och har fått enhetsbeteckningen Z.

Men nu kommer nästa svåra utmaning:
Hur återvinner vi hans mejl? Det är det allra viktigaste, sa han.

Permalänk
Skrivet av Yshan:

Hej igen!

Jag ber om ursäkt för att jag inte hört av mig på länge.
Vi lyckades på något sätt få hårddiskarna att bli synliga i BIOS:et.
Jag installerade Windows 7 på den nya disken, som nu är kopplad som en master. Hårddisken som formaterades är nu kopplad som en slav och har fått enhetsbeteckningen Z.

Men nu kommer nästa svåra utmaning:
Hur återvinner vi hans mejl? Det är det allra viktigaste, sa han.

Utgår ifrån att han har sparat ner det på disken då

Finns program som klarar av viss återläsning, kör själv med ett prog som heter getdataback finns för både ntfs o fat o har fungerat även på en formaterad disk

lycka till

Visa signatur

Funderar på vad jag ska köpa

Permalänk
Medlem

Tack för tipset men programmet kunde inte hitta någon eftersom Linux använder ett annat filsystem som varken är NTFS eller FAT.