Permalänk
Medlem

Xp till Windows 7

Köpte MICROSOFT WINDOWS 7 HOME PREM FAMILY SWE 3-USERS DVD UPG på dustin nu när jag såg att dom "reade" ut utgåvan.
Det står i beskrivningen att om man har Windows XP så blir det ingen uppgradering utan en ren installation. Lysande toppen och bra.

Dock ställer jag mig frågan, OM vi säger att jag har en "olaglig" version av XP går det då att uppgradera till en Laglig Windows 7 Version med skivan jag KÖPTE?

Permalänk
Medlem

Haha, du skriver ju själv "Om man har XP så blir det INGEN uppgradering" alltså ska du inte uppgradera och alltså spelar det ingen roll vad du har på din hårddisk innan du installerar Win7.

Du måste formatera den oavsett

Permalänk
Rekordmedlem

Du har rent licensmässigt ingen som helst rätt till en uppgradering och kan få problem med aktiveringen av win 7, men det visste du ju redan om eftersom du köpt en uppgradering och inte en fullversion,
Ett enkelt svar på din fråga blir alltså att du sitter med en piratkopia av win7 licensmässigt även om du lyckas installerat den från en köpt skiva, pga av att du inte har haft rätt förutsättningar från början.
Och eftersom piratmaterial inte ska diskuteras på detta forum så får du leta vidare på andra ställen om fulversioner av win7.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det intressanta är att ni båda svara olika
Min fråga är hur en "uppgradering" kan ske OM en nyinstallation görs. Så jag tror jag går på svart 1 än så länge.

Permalänk
Medlem

du skrev ju de själv, om man har XP så uppgraderas det inte till W7 utan den installerar över föregående Operativsystem

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Skrivet av Jcameron:

Det intressanta är att ni båda svara olika
Min fråga är hur en "uppgradering" kan ske OM en nyinstallation görs. Så jag tror jag går på svart 1 än så länge.

När du bootar från installationsskivan för att göra en ren installation av Windows 7 görs en kontroll att det finns en befintlig Windows-installation på hårddisken i början av installationen. Efter att kontrollen gjorts så kommer du till dialogrutan då du kan formatera hårddisken så att du kan göra en ren installation. Efter att installationen är klar så kan du aktivera installationen då Windows kommer ihåg att det fanns en tidigare Windows-installation när installationen startade. Det viktiga är med andra ord att inte formatera hårddisken innan man påbörjar Windows 7-installationen, om hårddisken var helt tom när man började kan det bli problem med att aktivera med en uppgraderingsnyckel efteråt. Läs mer i artikeln Uppgradera till Windows 7: vanliga frågor

Finally, some answers to Windows 7 upgrade questions | ZDNet

I heard that installation of my upgrade will fail if the previous edition wasn’t activated. Is that true
Not as far as I can tell, although my testing has necessarily been limited so far. I installed Windows XP SP3 without a product key and then used a custom install of Windows 7 Home Premium over it. Everything worked.

So, does this mean I can install an upgrade version on a new PC I’m building?
From a technical point of view, yes. But from a licensing point of view, absolutely not. The discounted price for an upgrade applies because you already paid for a license on the system you’re upgrading. If you are building a new PC, you need a full license from a retail or OEM package.

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan fixa en fungerande win 7 men den blir inte korrekt enligt gällande licensvillkor.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Såg att jag var lite snabb i svängarna här, missade att du hade en Upgradeskiva.

Jag har jobbat på Microsofts support och där fick vi lära oss att för att uppgradera en Windowsversion till en annan så måste den redan installerade versionen vara giltig och aktiverad. Dock behöver inte det betyda att du inte kan lyckas uppgradera ändå, men om det skulle hända något så får du ingen support ifrån Microsoft eftersom du inte har gjort på "rätt" sätt.