Permalänk

IBM Model M - vart kan man hitta ett sånt?

Jag har under den senaste tiden blivit allt mer och mer intresserad av att skaffa ett mekaniskt tangentbord, och eftersom jag hört så mycket gott om Model M tänkte jag att det kunde vara intressant. Problemet är bara att jag knappt hittar det någonstans, varken Blocket, Tradera, eBay eller den lokala Second Hand-butiken. Det enda jag hittat är på clickykeyboards och Unicomp, och det förstnämnda har bara med amerikansk layout och det senare är visserligen nybyggda, men ska tydligen inte vara av fullt lika bra kvalitet som originalet. Finns det något mer ställe att leta på, eller gäller det att sitta och hänga på Blocket och Tradera för att försöka norpa en när det läggs upp?

EDIT: Värt att nämnas är att den lokala Second Hand-butiken ligger i Mariestad, då jag befinner mig där några veckor nu över jul/nyår. Om någon känner till en bra loppis eller liknande i Linköping får ni gärna tipsa, då jag är relativt nyinflyttad och inte har så bra koll

Permalänk
Inaktiv

Varför ska du just ha ett IBM Model M?

Permalänk
Skrivet av anon116323:

Varför ska du just ha ett IBM Model M?

Vet du något annat bra tangentbord som har buckling springs får du gärna tipsa om det

Permalänk

Lenovo

Skrivet av Snytbaggen:

Vet du något annat bra tangentbord som har buckling springs får du gärna tipsa om det

Jag köpte för några år sedan ett tangentbord från IBM. Nu har ju Lenovo tagit över. Men på jobbet till våra CAD-stationer så har vi följande tangentbord. Jag tror det i alla fall. Jag är ledig nu så jag kan inte kolla beteckningen på de tangentbord vi har på jobbet. De ser väldigt lika ut i alla fall.

http://shop.lenovo.com/SEUILibrary/controller/e/dkind/LenovoP...

Jag kan bara rekommendera dessa tangentbord.

Permalänk
Medlem

Är det de gamla tangentborden som väger 1000kg, klickar högt som tusan, tror jag kan ha nått liggandes, osäker om det är PS/2 eller DIN. Svensk layout (lååångt före win95 tiden så dessa knappar finns inte med)

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Skrivet av Lille_Skutt:

Jag köpte för några år sedan ett tangentbord från IBM. Nu har ju Lenovo tagit över. Men på jobbet till våra CAD-stationer så har vi följande tangentbord. Jag tror det i alla fall. Jag är ledig nu så jag kan inte kolla beteckningen på de tangentbord vi har på jobbet. De ser väldigt lika ut i alla fall.

http://shop.lenovo.com/SEUILibrary/controller/e/dkind/LenovoP...

Jag kan bara rekommendera dessa tangentbord.

Är du säker på att dom är mekaniska då? Prislappen verkar antyda att det är membranknappar, men jag kan ha fel. Tack för tipset

Skrivet av foppson:

Är det de gamla tangentborden som väger 1000kg, klickar högt som tusan, tror jag kan ha nått liggandes, osäker om det är PS/2 eller DIN. Svensk layout (lååångt före win95 tiden så dessa knappar finns inte med)

Haha, ja, den beskrivningen stämmer rätt bra Om du skulle ha möjlighet att leta fram det är jag helt klart intresserad av att köpa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snytbaggen:

Haha, ja, den beskrivningen stämmer rätt bra Om du skulle ha möjlighet att leta fram det är jag helt klart intresserad av att köpa

Ska kolla, i morgon i så fall. Tror det finns ett DIN och ett PS/2, spelar ingen roll då båda går fint att köra med adapter.

Ena tangentbordet är till en PS/2 286:a och det andra till en PS/2 486DX

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem

Finns ju ett företag som tillverkar nya IBM Model M, inte samma kvalitet som "orginalet" (sub 1995) , men inte långt ifrån.
Unicomp säljer och tillverkar dessa tangenbord. Inte lika billiga som ett smutsigt och välanvänt Model M, men du får ju ett sprillans nytt tangenbord iallafall.

Men som sagt, Kvaliteten är inte lika bra som de Model Ms som tillverkades innan 95.
Ska du ha kvalitet så försök hitta ett så gammalt Model M som du kan!

edit: såg att du redan visste om det xD
Men går att få svensk layout om du frågar dom. De är väldigt schysta mot sina kunder

Permalänk
Medlem

Det där nya tangentbordet från Lenovo är inte mekaniskt. Det är ett "gummiknopps-tangentbord" som de flesta andra. Helt annat känsla i det mot de gamla stora, tunga, härliga Model M.

Om du inte absolut måste ha svensk layout, så föreslår jag att du kollar ebay.co.uk och ebay.de . Där finns det alltid några begagnade IBM Model M till salu. Det är rätt billigt med frakt från England eller Tyskland, jämfört med vad det kostar att skicka saker med svenska Posten. Men be att få det utan "home delivery" eller uppge adressen till ditt jobb, annars kanske du får åka långt åt helvete (var nu ditt närmaste helvete ligger) till "Postens Företagscenter" för att hämta ut ditt paket.

Förvänta dig att det kostar minst 20 Euro i frakt. Jämför med att den svenska Posten troligen skulle vilja ha mer än så för att skicka samma paket inom Sverige. Det är också mycket billigare än att köpa från USA -- köper du därifrån blir frakten mer, och du måste betala tull och moms på både varan och fraktkostnaden. Det är ju tullfritt inom EU.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Skrivet av foppson:

Ska kolla, i morgon i så fall. Tror det finns ett DIN och ett PS/2, spelar ingen roll då båda går fint att köra med adapter.

Ena tangentbordet är till en PS/2 286:a och det andra till en PS/2 486DX

Haha, underbart, det är gamla hederliga datorer det! Kommer ihåg att pappa hade med sig en 486:a hem från jobbet för sådär ett tiotal år sedan, då tyckte jag bara att den var tråkig... Men men, jag var ung och dum! Det vore najs om du kunde få tag i PS/2-versionen, men som du sade så funkar ju båda

Skrivet av Findecanor:

Det där nya tangentbordet från Lenovo är inte mekaniskt. Det är ett "gummiknopps-tangentbord" som de flesta andra. Helt annat känsla i det mot de gamla stora, tunga, härliga Model M.

Om du inte absolut måste ha svensk layout, så föreslår jag att du kollar ebay.co.uk och ebay.de . Där finns det alltid några begagnade IBM Model M till salu. Det är rätt billigt med frakt från England eller Tyskland, jämfört med vad det kostar att skicka saker med svenska Posten. Men be att få det utan "home delivery" eller uppge adressen till ditt jobb, annars kanske du får åka långt åt helvete (var nu ditt närmaste helvete ligger) till "Postens Företagscenter" för att hämta ut ditt paket.

Förvänta dig att det kostar minst 20 Euro i frakt. Jämför med att den svenska Posten troligen skulle vilja ha mer än så för att skicka samma paket inom Sverige. Det är också mycket billigare än att köpa från USA -- köper du därifrån blir frakten mer, och du måste betala tull och moms på både varan och fraktkostnaden. Det är ju tullfritt inom EU.

Har letat runt på ebay.co.uk och ebay.de ett tag och inte hittat något eller så har dom inte skickat till Sverige, det var delvis därför jag skapade den här tråden. Och sedan är inte posten i Sverige fullt så dyr, jag använde deras guide och skrev i måtten och vikten för tangentbordet med marginal och fick fram en frakt på 150kr, inte jättedyrt enligt mig

Permalänk
Medlem

Jag glömde totalt bort att kolla efter tangentbordet idag, gör ett nytt försök i morgon.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Skrivet av foppson:

Jag glömde totalt bort att kolla efter tangentbordet idag, gör ett nytt försök i morgon.

Haha, okej, men vi kanske kan ta det via PM istället så slipper vi fylla upp tråden för dom andra?

Permalänk
Medlem

Jag är också intresserad av ett. Är det någon som vill bli av med ett så hojta till!

Permalänk
Medlem

Jag vann ett model m på tradera för några månader sen (grå logga mot vit bakgrund, dvs den äldre varianten). Jag upptäckte att jag gillar mina apple extended II med alp's bättre, så jag tänker sälja IBM'et för samma pris jag köpte det för (550kr + frakt). Skicka PM om ni är intresserade så berättar jag mer detaljer (fungerar bra, men har vissa egenheter dock!)

Visa signatur

MSI P67A GD55 | Intel i5 2500 3.3 | Gigabyte GTX 760 Windforce 3X | 8gb A-Data 1333 | Intel 320 SSD 120GB (+ misc storages drives...) | Fractal Design R3 Arctic White | Logitech G700 | Qpad Heaton XXL | Dell U2412M | Topre Realforce 88UB | Focusrite Scarlett 2i2 | Sennheiser HD-650

Permalänk
Medlem

satan så dyrt, jag fick mitt tillsammans med tillhörande PS/2 och skärm

Permalänk
Avstängd

Den här tråden är kanske ganska död vid det här laget men jag tänkte bara tipsa om DasKeyboard som är ett modernt alternativ som har buckling spring och så. Kan dessutom får helt svart (alltså utan några tecken på knapparna). Vet ej om det finns svensk layout, men det finns tysk som är ganska lik den svenska. Finns att köpa från tyskland här:
http://www.getdigital.de/products/Das_Keyboard_Model_S/lng/en
Dock är det ganska dyrt, runt 130€.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Den här tråden är kanske ganska död vid det här laget men jag tänkte bara tipsa om DasKeyboard som är ett modernt alternativ som har buckling spring och så. Kan dessutom får helt svart (alltså utan några tecken på knapparna). Vet ej om det finns svensk layout, men det finns tysk som är ganska lik den svenska. Finns att köpa från tyskland här:
http://www.getdigital.de/products/Das_Keyboard_Model_S/lng/en
Dock är det ganska dyrt, runt 130€.

Njae, DasKeyboard är förvisso mekaniskt, men det är inte buckling spring switchar. I Daskeyboard (samt tex Filco, Cherry, Razer Blackwidow, Steelseries, Zowie Celeritas mfl) sitter det Cherry-switchar som funkar på ett annat sätt än buckling spring.

Finns redan lite trådar om dessa här i forumet.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Hedersmedlem

Fick mail från Deltaco idag att de ska börja ta in Cherry-tangenbord och möss, så troligen kommer tillgängligheten bli större.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Nån som har koll på om det funkar att köra med
http://www.getdigital.de/products/Das_Keyboard_Model_S/more/p...

Tillsammans med ett filco?

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Fick mail från Deltaco idag att de ska börja ta in Cherry-tangenbord och möss, så troligen kommer tillgängligheten bli större.

Låter ju inte så dumt! ... även om Deltaco inte direkt är något som i sig inger förtroende.
Nu är väl långt från alla Cherrytangentbord försedda med mekaniska cherryswitchar, men vi får väl se vad som ramlar in!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Rekordmedlem

Är det någon som byggt om från AT till usb eller har tips om en bra fungerande adapter?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ursäkta min okunskap, men är mekaniska tangentbord skönare? Eller gillar ni helt enkelt 'al dente'?
Eller handlar det enbart om fetishism-\retro-\sentimentalt knappnings-värde?

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Rekordmedlem

De ger en annan känsla, vissa gillar den, andra inte, du får prova själv, men de flesta som skriver mycket uppskattar tangentkänslan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walp:

Ursäkta min okunskap, men är mekaniska tangentbord skönare? Eller gillar ni helt enkelt 'al dente'?
Eller handlar det enbart om fetishism-\retro-\sentimentalt knappnings-värde?

Testa gå till närmaste datorbutik, om dom har ett razer blackwidow kan du testa att känna på piltangenterna, det bordet har blåa cherry mx switchar.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Testa gå till närmaste datorbutik, om dom har ett razer blackwidow kan du testa att känna på piltangenterna, det bordet har blåa cherry mx switchar.

Got it! Måste lix fara och köpa ett nytt rakhuvud till min svindyra rakapparat, råkade spola ner rakhuvud-delen när jag rengjorde den :(( (Avgrundsvrål:F AAAAAAAAAAAIL)

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av walp:

Got it! Måste lix fara och köpa ett nytt rakhuvud till min svindyra rakapparat, råkade spola ner rakhuvud-delen när jag rengjorde den :(( (Avgrundsvrål:F AAAAAAAAAAAIL)

Ursäkta, men...

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De ger en annan känsla, vissa gillar den, andra inte, du får prova själv, men de flesta som skriver mycket uppskattar tangentkänslan.

Japp, det är väldigt personligt. Jag skriver mycket, och det bästa tangentbord jag testat är mitt nuvarande, ett Logitech Illuminated. Större slaglängd än ett normalt "laptopbord", kortare än ett mekaniskt. I princip helt ljudlöst och otroligt skönt att skriva på. Dock inget för den som spelar FPS på PC.

Och jag har faktiskt ägt ett flertal IBM Model M, så tydligen har jag haft det "bästa" mekaniska tangentbordet, men jag gillar det inte alls. Kommer inte byta bort mitt Logitech innan det går sönder. Kanske till och med köper ett till för att ha i reserv när detta lägger av.

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]