Permalänk
Medlem

Rendera för YouTube HD

Tjena!

Ville höra lite tips av er här på Sweclockers gällande rendering i Sony Vegas Pro 10.
Jag tänkte rendera en film som kommer att vara i 1280 x 720, det vill säga 720p.

Vad är det bästa filformatet och inställningar för detta?

För tillfället har jag meckat lite med Sony AVC och MP4 (Main Content) och får filmer som ser riktigt bra ut på min dator men sedan vid uppladdning blir bilderna pixelaktiga när innehållet ändras snabbt, antar att detta beror på att YouTube komprimerar filmen ännu mer.

Som sagt vad är det bästa?

Mvh

Fredde

Visa signatur

AMD Phenom II X4 925 @ 3,02 Ghz | ATI Radeon HD5770 @ 1GB | RAM 4GB DDR3 1600Mhz | Xion AXP 500W | Lexa S | Razer DeathAdder | Razer Lycosa | Steelseries 9HD

www.fredrikweb.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av PawPaw:

Tjena!

Ville höra lite tips av er här på Sweclockers gällande rendering i Sony Vegas Pro 10.
Jag tänkte rendera en film som kommer att vara i 1280 x 720, det vill säga 720p.

Vad är det bästa filformatet och inställningar för detta?

För tillfället har jag meckat lite med Sony AVC och MP4 (Main Content) och får filmer som ser riktigt bra ut på min dator men sedan vid uppladdning blir bilderna pixelaktiga när innehållet ändras snabbt, antar att detta beror på att YouTube komprimerar filmen ännu mer.

Som sagt vad är det bästa?

Mvh

Fredde

http://www.youtube.com/watch?v=qXa849N9J9s finns en massa olika videor om detta men där är en iaf.

Visa signatur

Asus TUF X570-Plus > Ryzen 7 3700X > Noctua NH-U14S > MSI RTX 3070 SUPRIM 8GB > Corsair Vengeance LPX 16GB > Kingston A2000 500GB M.2 NVMe > Samsung 860 Evo 500GB > Kingston V300 120GB > WD CB 640GB > Evga G2 750W > Meshify 2 Compact > Windows 10 Pro > Glorious Race Model D > Corsair Gaming MM350 Pro XL > Corsair Strafe RGB MX Brown > Logitech G935 > AOC AG322QCX > 100/100 Mbit

Permalänk
Medlem

Nu använder inte jag just Vegas men generellt sett; ska filmen upp till Youtube, Vimeo och andra videohosts som alltid komprimerar om videon så ska man ha så hög kvalité som möjligt på det material man skickar upp. Finns INGEN vits med att skicka små filer till Youtube, tänk bara på att hålla filen under maxstorleken 2GB och anpassa bitrate på video/ljud efter detta.

Förslagsvis;
video: h264/mpeg4, VBR (i första hand) CBR (om det krånglar eller encodern inte klarar VBR) med 10-15Mbit/s eller högre om materialet är komplext
ljud: AAC, typ 224-384kBit/s
ALLTID progressiv bild så klart.

Finns säkert dom som tycker att filerna blir onödigt stora, men ju bättre källa desto färrre generationsorsakade kompressionsartefakter i slutresultatet.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem

Tackar

Tjena!

Tackar för inställningar, storlek på filen spelar ingen roll, bara den är acceptabel när man laddar upp den.
Vart ändrar jag VBR?

Mvh

Fredde

Visa signatur

AMD Phenom II X4 925 @ 3,02 Ghz | ATI Radeon HD5770 @ 1GB | RAM 4GB DDR3 1600Mhz | Xion AXP 500W | Lexa S | Razer DeathAdder | Razer Lycosa | Steelseries 9HD

www.fredrikweb.se

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Medlem
Skrivet av PawPaw:

Tjena!

Ville höra lite tips av er här på Sweclockers gällande rendering i Sony Vegas Pro 10.
Jag tänkte rendera en film som kommer att vara i 1280 x 720, det vill säga 720p.

Vad är det bästa filformatet och inställningar för detta?

För tillfället har jag meckat lite med Sony AVC och MP4 (Main Content) och får filmer som ser riktigt bra ut på min dator men sedan vid uppladdning blir bilderna pixelaktiga när innehållet ändras snabbt, antar att detta beror på att YouTube komprimerar filmen ännu mer.

Som sagt vad är det bästa?

Mvh

Fredde

Du får ju tänka på att filmerna inte har högsta kvalitet direkt. Det är först efter upp till en dag de får bra kvalité.