Permalänk

Synlig uppdateringsfrekvens?

Goddagens Sweclockers-användare.

Jag har åkt på ett smärre irriterande, men förhoppningsvis 'oskadligt', problem med min nybyggda dator. Jag är inte helt säker på hur jag ska förklara det på bästa sätt, men jag ser när min skärm uppdaterar sig, dvs horisontella linjer som är synliga. Står datorn oanvänd, eller om jag gör någon mindre krävande, så är dessa linjer inte lika synliga som om jag t.ex spelar eller pysslar med något som kräver lite mer av datorn.

Mina nuvarande 'specs' på datorn är:
- AMD Phenom II x4 965 CPU
- Gigabyte GA-890GPA-UD3H Moderkort
- A-Data DDR3-minnen på 4gb (2x2gb, 1600mhz)
- GeForce GTX460 GFX
- OCZ ModXStream 700w PSU

Allt detta sitter i ett Fractal Design R3-chassi med alla nödvändiga distanser installerade, tillsammans med en Philips 231E-skärm.

Grafikkortet är det som är nyast i burken då jag 'uppgraderade' från mitt gamla goá Radeon HD3850. Mitt Radeon-kort satt i burken en kort period i väntan på att GTX460 skulle komma hem till 'brevlådan'. Jag hade även dessa problem med det kortet, men vad jag kommer ihåg så inträffade det inte lika ofta. Jag formaterade inte om datorn vid grafikkortsbyte, utan enbart avinstallerade drivrutiner, tog bort resterade rester med Driver Sweeper, samt installerade nya drivisar för GTX460.

Jag har en gammal dator ståendes i en garderob, oanvänd, som jag kan prova & pilla med eventuellt plocka delar ifrån för att testa och köra uteslutningsmetoden med, men det känns som att det är lite för sent för det just nu samt att jag skulle föredra att ha några teorier åtminstone innan jag tar mig vatten över huvudet så att säga.

Vad kan orsaka detta problem?

Vill även tillägga att temperaturer osv ser ganska normala ut. CPU ligger runt 40 grader i idle, och går uppemot 60 under 'full stress'. Grafikkortet har liknande temperaturer.

Visa signatur

Main-PC: Bitfenix Phenom Mini | Asus Z170I Pro | Intel I5 6600K | Kingston HyperX 16GB 2133Mhz DDR4 | EVGA GeForce GTX 1070 | Corsair SF450 |

Permalänk

Jag vet att bump'ing är emot Forum-regler, men känner ändå att jag vill avlägga en update på mitt problem.

Jag har testat att koppla in skärmen till min äldre dator, och där har jag inga problem whatsoever med dessa horisontella linjer. Har för nuvarandret uteslutit att skärmen är problemet, däremot testade jag med två olika DVI-adaptrar (Kan de orsaka synliga horisontella linjer?). Jag har planer på att flytta delar mellan datorerna nu framför... någon dag. Är fortfarande lite nyfiken på eventuella teorier (kanske till och med lösningar på mitt problem?) om vad som kan vara fel.

Kan det vara så att jag måste 'köra in' datorkomponenterna? Alla delar är relativt nya. De är enbart någon/några månad(er) gamla +/-.

Visa signatur

Main-PC: Bitfenix Phenom Mini | Asus Z170I Pro | Intel I5 6600K | Kingston HyperX 16GB 2133Mhz DDR4 | EVGA GeForce GTX 1070 | Corsair SF450 |

Permalänk

Återigen så känner jag att jag bryter mot Forumets regler, men jag pratade med en gammal kompis häromdagen. Han nämnde att det kunde vara drivrutinsproblem, vilket jag är tveksam åt men han har haft rätt förut.

Skulle vara JÄTTESKÖNT med lite insight på detta då jag börjar känna mig desperat. Har jag redan råkat ha sönder datorn?

Visa signatur

Main-PC: Bitfenix Phenom Mini | Asus Z170I Pro | Intel I5 6600K | Kingston HyperX 16GB 2133Mhz DDR4 | EVGA GeForce GTX 1070 | Corsair SF450 |

Permalänk
Medlem

Allt jag kan säga är väl att du borde prova med att formatera om Windows eftersom jag har för mig att man måste ominstallera Windows vid byte av hårdvara.

Permalänk

Yesbox, det är gjort och ingen skillnad (bortsätt från att datorn är så GRYMT mycket snabbare). Gick från Vista till W7 btw.

Visa signatur

Main-PC: Bitfenix Phenom Mini | Asus Z170I Pro | Intel I5 6600K | Kingston HyperX 16GB 2133Mhz DDR4 | EVGA GeForce GTX 1070 | Corsair SF450 |

Permalänk
Medlem

Kolla inställningar på skärmen, samt att du har 60Hz (eller högre) inställt i Nvidias kontrollpanel.

Permalänk

Även det är gjort. Har alltid kört skärmen i 1920x1080 @ 60Hz.

Visa signatur

Main-PC: Bitfenix Phenom Mini | Asus Z170I Pro | Intel I5 6600K | Kingston HyperX 16GB 2133Mhz DDR4 | EVGA GeForce GTX 1070 | Corsair SF450 |

Permalänk
Medlem

Provat en annan kabel eller annat uttag på grafikkortet? Annars kan du ju prova att köra med det interna grafikkortet.

Permalänk

Jag har, som jag skrivit förut, kört uteslutningsmetoden lite smått och kommit fram till att det inte är grafikkortet som är problemet då jag hade precis samma problem med mitt gamla grafikkort (som by the way fungerar utmärkt i min gamla burk). Och givetvis nu när jag provade, för att vara 100% säker, så var min DVI till VGA adapter tvungen att fastna i grafikkortet, hur det nu gick till. Så fram med en annan adapter tills jag lyckats lossa denna.

Visa signatur

Main-PC: Bitfenix Phenom Mini | Asus Z170I Pro | Intel I5 6600K | Kingston HyperX 16GB 2133Mhz DDR4 | EVGA GeForce GTX 1070 | Corsair SF450 |

Permalänk
Medlem

ladda hem dem senaste drivisarna och inte dem från skivan?

Visa signatur

Intel Core i5 2.8 Ghz @3.4Ghz|Corsair H70|Asus Maximus III Formula P55|Corsair 8GB 1600MHz XMS3 DHX+| ZOTAC GTX 470 1280MB|650D,
B-log; Riverst0ne

Permalänk

Även det är gjort! Jag är supernoggrann med att drivrutiner och sådant skall vara up to date, däremot kan jag ha missa något (eller någon) vid installation. Det är dock inte särskilt trovärdigt då jag hade samma problem när jag hade Vista.

Visa signatur

Main-PC: Bitfenix Phenom Mini | Asus Z170I Pro | Intel I5 6600K | Kingston HyperX 16GB 2133Mhz DDR4 | EVGA GeForce GTX 1070 | Corsair SF450 |

Permalänk
Medlem

bra :3

Visa signatur

Intel Core i5 2.8 Ghz @3.4Ghz|Corsair H70|Asus Maximus III Formula P55|Corsair 8GB 1600MHz XMS3 DHX+| ZOTAC GTX 470 1280MB|650D,
B-log; Riverst0ne

Permalänk

Jo, men du menar horisontella linjer som uppkommer om du tex scrollar i en webbläsare? i så fall är det nog senaste drivisarna du ska ha från nVidias websida. När man installerar windows så lägger sig Microsofts defaultdrivrutiner (du kan kolla vilka drivrutiner som används i enhetshanteraren under kategorin bildskärmskort) in och körs men dessa är inte på något sätt anpassade för ditt grafikkort så du måste ta ner från tillverkarens sida för att få någon prestanda att tala om och få bort linjer osv. Kolla sedan att du kör en för skärmen angiven upplösning och rätt uppdateringsfrekvens.

Visa signatur

WCG-dator: |AMD 2990WX @ 3.3GHz All Core| |ASRock Taichi X399| |Samsung 970 EVO M.2 500GB| |Quad Channel 64GB Corsair 2933Mhz @ 14-13-13-28-1T| |SilverArrow TR4| |PNY GTX 1080 8GB @ +185/+625MHz| |Corsair AX1200i 1200W| |Thermaltake Level 10 GT Snow Edition|

Permalänk

Jag kanske var lite smått oklar när jag enbart skrev 'horisontella linjer'. Det ser i princip ut som när man filmar en TV/skärm. Vet inte riktigt hur jag ska förklara.

Visa signatur

Main-PC: Bitfenix Phenom Mini | Asus Z170I Pro | Intel I5 6600K | Kingston HyperX 16GB 2133Mhz DDR4 | EVGA GeForce GTX 1070 | Corsair SF450 |

Permalänk
Medlem

Hade varit bra med en närmre förklaring.
Prova att sätta på "vertical sync" i något 3D-spel och se om det gör någon skillnad.

Permalänk

Återigen, det är den bästa förklaringen jag kan ge. Det ser i princip ut som om man filmar en TV/skärm, nästan som flimmer fast det uppkommer ENBART under load. Inte bara under spel, utan även under bland annat 3d-renderingar. Jag har nästan provat allt jag kan komma på. Det som återstår är att flytta runt på minnena.

Jag har börjat fundera i banorna om det kan vara moderkortet som spökar. Att jag råkat ha sönder det på något vis.

Visa signatur

Main-PC: Bitfenix Phenom Mini | Asus Z170I Pro | Intel I5 6600K | Kingston HyperX 16GB 2133Mhz DDR4 | EVGA GeForce GTX 1070 | Corsair SF450 |

Permalänk
Medlem

Jag skull testa med annan skärm och annan monitorkabel. Att skärmen/kabeln fungerar med annan dator behöver inte innebära att den är felfri.

Permalänk

Jadu Teejee, det där har jag tänkt på ganska mycket också, dock så har jag ingen skärm hemma som jag kan prova med tyvärr. Det borde gå att lösa till helgen däremot. Är högst tveksam till att det är skärmen dock.

Visa signatur

Main-PC: Bitfenix Phenom Mini | Asus Z170I Pro | Intel I5 6600K | Kingston HyperX 16GB 2133Mhz DDR4 | EVGA GeForce GTX 1070 | Corsair SF450 |

Permalänk

Har provat med två olika skärmar (en LCD och en CRT) och problemet återstår. Sitter just nu på MSN och pratar med en kompis som påpekade att det skulle kunna vara nätagget som bråkar. Låter det rimligt?

Jag är fortfarande ganska låst på att det är moderkortet som har gått sönder.

Visa signatur

Main-PC: Bitfenix Phenom Mini | Asus Z170I Pro | Intel I5 6600K | Kingston HyperX 16GB 2133Mhz DDR4 | EVGA GeForce GTX 1070 | Corsair SF450 |

Permalänk

Jag hade ett liknande problem förra året med en nyinköpt skärm.
Visade sig att det var skärmen det var fel på och ingen hårdvara på datorn, så prova med en annan skärm/TV om du inte redan provat.

Permalänk

Som jag skrev ovan - jag har testat med två andra skärmar och problemet återstår.

Kan det vara nätagget som bråkar med mig?

Visa signatur

Main-PC: Bitfenix Phenom Mini | Asus Z170I Pro | Intel I5 6600K | Kingston HyperX 16GB 2133Mhz DDR4 | EVGA GeForce GTX 1070 | Corsair SF450 |