Permalänk
Medlem

Datorbygge

Tjena

Köpte en dator för några månader sen och då beställde jag den med custombuild, de monterade datorn åt mig men jag vill själv lära mig bygga en dator från scratch.

Låter det som en bra idé att köpa ett Fractal Design Refine R2 (eller R3, vet inte skillnaderna) och sedan ta ut delarna från chassi jag har nu och helt enkelt bygga upp den själv.

Mvh

Fredde

Visa signatur

AMD Phenom II X4 925 @ 3,02 Ghz | ATI Radeon HD5770 @ 1GB | RAM 4GB DDR3 1600Mhz | Xion AXP 500W | Lexa S | Razer DeathAdder | Razer Lycosa | Steelseries 9HD

www.fredrikweb.se

Permalänk
Medlem

Absolut, sålänge du är försiktig. När man är ny tror man ofta att man kan komma ihåg hur allt skulle sitta, men det kan faktiskt vara några detaljer som kan tyckas vara knepiga. Såsom kontakterna från chassit som sitter anslutna på moderkortet, ofta längst nere till höger om datorn står upp.

Följ gärna valfri "bygg-dator-guide" med, så skall det nog gå bra.

Kom också gärna ihåg att nånting KAN gå sönder om du t.ex försöker pressa dit saker som inte passar, så var försiktig. Sätt in ram-minnena åt rätt håll, osv...

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Hehe, tack för snabbt svar

Ja det får jag ta och göra, och förresten vad är det för skillnad på R2 och R3?

Mvh

Fredde

Visa signatur

AMD Phenom II X4 925 @ 3,02 Ghz | ATI Radeon HD5770 @ 1GB | RAM 4GB DDR3 1600Mhz | Xion AXP 500W | Lexa S | Razer DeathAdder | Razer Lycosa | Steelseries 9HD

www.fredrikweb.se

Permalänk
Medlem

Håller med ovanstående, det kan vara ganska klurigt om man är nybörjade (som jag), så det kan bli fel om man inte är försiktig. En idé är att märka alla sladdar och sånt när du kopplar ur dem, så att du är säker på att du kommer ihåg var de ska sitta.

Sen är det kanske lite onödigt att köpa ett helt nytt chassi bara för detta, plocka helt enkelt ut delarna ur chassit du har nu och sätt in dem igen. Du lär dig nog lika bra på det

Lycka till

PS. Bra datorbyggarskola: http://www.nordichardware.se/component/content/article/26-gui...

Visa signatur

CPU: Core i5 4690K | GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming | Mammabräda: Asus Maximus VII Ranger | Minnen: Corsair Vengeance 8 gb (2x4) 1600 Mhz | Kylare: Be Quiet! Pure Rock Slim | PSU: Evga SuperNova G2 750W | Chassi: NZXT H440 Red/Black

Permalänk
Medlem

Får ta och kolla runt lite på datorbyggskola-hemsidor
Smart tips med att märka sladdar så jag kommer ihåg vilken som ska sitta var.

Angående chassit är det bara för att jag har tröttnat på mitt nuvarande, alldeles för mycket P12 över det

Visa signatur

AMD Phenom II X4 925 @ 3,02 Ghz | ATI Radeon HD5770 @ 1GB | RAM 4GB DDR3 1600Mhz | Xion AXP 500W | Lexa S | Razer DeathAdder | Razer Lycosa | Steelseries 9HD

www.fredrikweb.se