Min dator hackar när jag spelar. (förbryllad)

Permalänk

Min dator hackar när jag spelar. (förbryllad)

Har en reallativt nyinköpt Acer Aspire M5800 som funkar alldeles utmärkt för det mesta. Kan hantera stora bilder i photoshop, lyssna på musik både på spotify eller i media player och surfa/kolla på youtube klipp samtidigt utan några som helst problem.

Men när jag spelar spel börjar ljud och bild att hacka efter ett tag. Det kan ta allt från några minuter till timmar innan det kommer, och det blir tillslut så illa att jag tvingas avsluta. Datorn kan sedan fortsätta att hacka några minuter efter avslutat program innna den blir som vanligt igen. Spelen är inte för krävande och jag kan som sagt ibland spela ett tag innan problemet uppstår.

Råd hade verkligen varit uppskatat.

Permalänk
Medlem

Låter som överhettning.
Har du någon koll på hur varm datorn blir?

Visa signatur

[System] |Crosshair lll formula | BEx4 955 3.2Ghz | HD 6870 | 8gig ddr3 | X25-M 80gig G2 | 2x1TB | Antec 1200 | Corsair 650W | 24' '+ 24'' | win7 x64
[Laptop TimlineX 4820] 14'' | 5650 | i7

Permalänk

Nej Joppes, jag vet faktiskt inte. Måste man ha ett speciellt verktyg till det eller kanske man kan avgöra det bara med handen?

Slutligen, är detta ett vanligt problem på nya datorer och om det är överhettning, några förslag?

tack för svaret

Permalänk

Typiskt problem på märkesdatorer....De har bra med minne, bra processor...vilket gör dem till bra för bildhantering photoshop med mera samt musik och film.
Men nu kommer pudelns kärna...de har ofta low end grafikkort....som är usla för spel!
Vad har du för graffe i maskinen?

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

Ladda ner http://www.alcpu.com/CoreTemp/, och skriv sedan här vilken temperatur du har

Visa signatur

ASUS Maximus VIII Gene Z170 mATX || Intel Core i7 6700K @4.0 GHz
EVGA GeForce GTX 980 Ti SC+ ll Corsair 16GB (4x4GB) DDR4 2800 MHz CL16
Samsung EVO 850 - 500 GB || Corsair Force GT - 120 GB
Corsair Carbide Air 240 - Vit ll Corsair AX760

Permalänk
Hedersmedlem

Datorkomponenter i datorn hade varit bra om du specificerat.

MSI afterburner ger grafikkortstemperaturer och coretemp ger bra mätningar för processorn. Get them
Och testa att belasta processorn med exempelvis occt när du kollar processortemperaturen. Tempen går nämligen ner väldigt snabbt på processorn när du inte belastar den längre så att tabba ner från ett spel eller liknande ger inga bra världen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Hur "ny" är den? Annars kan det vara en del damm i den som gör att luften inte går ur ordentligt och därför överhettas den. Du kan ladda hem msi Kombustor som är ett stresstest för grafikkortet där det också står temperatur på kortet.

tex här http://www.guru3d.com/news/msi-kombustor-070-beta-/

Visa signatur

Intel Q6600 g0 @ 3.2Ghz/ MSI P35 NEO2-FR/ Sparkle GTX 460 1gb/ 2x2048 Corsair XMS2 6400 / Scythe Ninja PLUS Rev. B/ Antec Sonata III

Permalänk
Medlem

Om det är överhettning som är problemet så kan du skaffa en kylningsplatta som du sätter under laptopen, beror väl på om du reser mycket eller inte.

Innan hade jag en bra laptop som alltid blev överhettad efter för mycket spel, köpte en kylning/fläktplatta att ha under laptopen och det fungerade jättebra.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 925 @ 3,02 Ghz | ATI Radeon HD5770 @ 1GB | RAM 4GB DDR3 1600Mhz | Xion AXP 500W | Lexa S | Razer DeathAdder | Razer Lycosa | Steelseries 9HD

www.fredrikweb.se

Permalänk
Skrivet av PawPaw:

Om det är överhettning som är problemet så kan du skaffa en kylningsplatta som du sätter under laptopen, beror väl på om du reser mycket eller inte.

Innan hade jag en bra laptop som alltid blev överhettad efter för mycket spel, köpte en kylning/fläktplatta att ha under laptopen och det fungerade jättebra.

Tror det är en stationär dator....lite svårt med laptopkylare då;)

Dock är det inte lätt att veta då ts inte berättar om sin maskin och vilken hårdvara den innehåller...det kan inte resultera i mer än gissningar ifrån oss "experter";)

Är det modellen med Nvidia GT230?...Köpte du den för 1 år sedan?

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

Hahaha, jag får ta och läsa posten lite tydligare, hade för mig att jag kände igen namnet på prylen och antog att den var en laptop...

Visa signatur

AMD Phenom II X4 925 @ 3,02 Ghz | ATI Radeon HD5770 @ 1GB | RAM 4GB DDR3 1600Mhz | Xion AXP 500W | Lexa S | Razer DeathAdder | Razer Lycosa | Steelseries 9HD

www.fredrikweb.se

Permalänk
Skrivet av PawPaw:

Hahaha, jag får ta och läsa posten lite tydligare, hade för mig att jag kände igen namnet på prylen och antog att den var en laptop...

Inte vårt fel...han nämner ju knappt något om sin maskin...förutom ett nummer som inte säger någonting då maskinen har släppts i massor av versioner!

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

Sant.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 925 @ 3,02 Ghz | ATI Radeon HD5770 @ 1GB | RAM 4GB DDR3 1600Mhz | Xion AXP 500W | Lexa S | Razer DeathAdder | Razer Lycosa | Steelseries 9HD

www.fredrikweb.se

Permalänk

Datorn är stationär med en Pentium Dual-Core 2.60 Ghz processor. Grafikkortet heter ATI Radion HD 4650 och ja den är faktiskt köpt för ungefär ett år sedan.

Det var bara några dagar efter att jag köpt den som jag provspelade Fallout 3 och problemet uppdagades. Hade nästan inget annat inlaggt på datorn vid detta tillfälle och kunde som sagt ibland spela flera timmar utan problem. Datorn fungerade bra i övrigt så jag brydde mig inte om att åtgärda problemt, vilket jag nu ångrar. Blev ibland bättre när jag tabbade ut och in från spelet. Provade även att installera om grafikkortet igår men fick problem idag igen efter ca. 15 min spelande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stalfos85:

Datorn är stationär med en Pentium Dual-Core 2.60 Ghz processor. Grafikkortet heter ATI Radion HD 4650 och ja den är faktiskt köpt för ungefär ett år sedan.

Det var bara några dagar efter att jag köpt den som jag provspelade Fallout 3 och problemet uppdagades. Hade nästan inget annat inlaggt på datorn vid detta tillfälle och kunde som sagt ibland spela flera timmar utan problem. Datorn fungerade bra i övrigt så jag brydde mig inte om att åtgärda problemt, vilket jag nu ångrar. Blev ibland bättre när jag tabbade ut och in från spelet. Provade även att installera om grafikkortet igår men fick problem idag igen efter ca. 15 min spelande.

hmm låter som de är på tiden att du tar å rengör din dator invändigt. de är simplet att göra.
bara köpa en burk med tryckluft på typ jula eller claes olsson eller liknande, öppna upp datorn, köra med tryckluften vid cpu kylare och gpu kylare (och vart annars du nu vill ha bort dammet) sen när du fått de ur dem är de bara dra ut med handen från botten av chassit (där de brukar hamna) eller vart de nu kan vara.
men se till att du stänger av datorn innan du gör nått!

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk

Tja...HD4650 är ju ingen kickass gamergrafikkort...prova drar ned till Low inställningar så funkar det kanske bättre...se min kommentar högre upp om märkesdatorer...

Edit: Vet inte om det säger dig något men...HD4650 har nästan hälften av prestandan av ett HD5770.
Om någon frågar mig om ett grafikkort för spel...så hade jag sagt inget billigare än HD 5770...och detta hade jag sagt för drygt ett halvår sedan...hade nog valt GTX 460 då!

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fidel Castro:

Tja...HD4650 är ju ingen kickass gamergrafikkort...prova drar ned till Low inställningar så funkar det kanske bättre...se min kommentar högre upp om märkesdatorer...

Edit: Vet inte om det säger dig något men...HD4650 har nästan hälften av prestandan av ett HD5770.
Om någon frågar mig om ett grafikkort för spel...så hade jag sagt inget billigare än HD 5770...och detta hade jag sagt för drygt ett halvår sedan...hade nog valt GTX 460 då!

Fast... spelen fungerade ju ibland felfritt och sedan efter ett tag kom problemen. Grafikkortet är väl inte det hetaste direkt, men problemet som nämns tar inte upp denna aspekt utan en försämring av prestandan en bit in i spelandet.

Överhettning låter ju som en högst trolig anledning här... Rengör fläns för grafikkort och processor.

Och kolla temperaturerna med mät- och belastningsprogram.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Stalfos85:

Datorn är stationär med en Pentium Dual-Core 2.60 Ghz processor. Grafikkortet heter ATI Radion HD 4650 och ja den är faktiskt köpt för ungefär ett år sedan.

Det var bara några dagar efter att jag köpt den som jag provspelade Fallout 3 och problemet uppdagades. Hade nästan inget annat inlaggt på datorn vid detta tillfälle och kunde som sagt ibland spela flera timmar utan problem. Datorn fungerade bra i övrigt så jag brydde mig inte om att åtgärda problemt, vilket jag nu ångrar. Blev ibland bättre när jag tabbade ut och in från spelet. Provade även att installera om grafikkortet igår men fick problem idag igen efter ca. 15 min spelande.

Skrivet av Söderbäck:

Fast... spelen fungerade ju ibland felfritt och sedan efter ett tag kom problemen. Grafikkortet är väl inte det hetaste direkt, men problemet som nämns tar inte upp denna aspekt utan en försämring av prestandan en bit in i spelandet.

Överhettning låter ju som en högst trolig anledning här... Rengör fläns för grafikkort och processor.

Och kolla temperaturerna med mät- och belastningsprogram.

Min gode herr Söderbäck läs ovan så ser du att TS haft problem sedan inköpet...tror fortfarande det beror på otillräcklig prestanda på kortet...Fallout 3 är ganska krävande
Sänk grafikinställningarna i spelet så går det nog bra...
En rengöring skadar aldrig...så gör som Söderbäck säger...det blir snabbt dammigt:)

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk

Glömde att nämna att jag faktiskt spelade Fallout 3 under ca.50 timmar) med ett tjogotal omstarter / ut-in tabbande. Vid vissa tillfällen rullade spelet på fint i 3-4 timmar. Köpte datorn sprillans ny på OnOff och allt var färdiginstallerat.

Igår provade jag att spela Final Fantasy 14, vilket ska vara mindre krävande än Fallout 3 och problemen kvarstod. Provade även att trixa lite med skugg och detaljinställningar etc. samt stänga ner alla pågående program (även msn) under spelets gång utan förbättring.

Men jag gör nog klokt i att ta en närmare titt på eventuell överhettning som vissa hävdar kan vara boven i dramat.

Finns det några andra tänkbara faktorer?

Tack för alla svaren!

Permalänk
Medlem

Kan vara dålig minneshantering också, så att den börjar cacha ner minnet i växlingsfilen. Då börjar det gå långsamt. Hade det problemet med min gamla dator när jag körde lotro för länge (med 2gb ram). När minnesanvändningen kom upp i 100%, då var det bara att starta om spelet. Prova sänka kvaliteten på texturerna och se ifall problemet försvinner då.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fidel Castro:

Min gode herr Söderbäck läs ovan så ser du att TS haft problem sedan inköpet...tror fortfarande det beror på otillräcklig prestanda på kortet...Fallout 3 är ganska krävande
Sänk grafikinställningarna i spelet så går det nog bra...
En rengöring skadar aldrig...så gör som Söderbäck säger...det blir snabbt dammigt:)

Eftersom att TS först kunde spela utan grafikproblem för att senare uppleva problem lär det inte endast vara klent grafikkort, herr Fidel Castro. Överhettningsproblem kan ju uppstå även när en dator är ny som exempelvis på en varm sommardag. Däremot kan inte ett grafikkort överprestera fantastiskt i 2 timmar för att sedan återgå till normalfunktion utan anledning. TS säger ju att det gick att spela normalt för att sedan få problem.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Eftersom att TS först kunde spela utan grafikproblem för att senare uppleva problem lär det inte endast vara klent grafikkort, herr Fidel Castro. Överhettningsproblem kan ju uppstå även när en dator är ny som exempelvis på en varm sommardag. Däremot kan inte ett grafikkort överprestera fantastiskt i 2 timmar för att sedan återgå till normalfunktion utan anledning. TS säger ju att det gick att spela normalt för att sedan få problem.

Vanliga reaktionen vid överhettning är väl ändå shutdown?

Jag vidhåller att det är minnesproblem som orsakar problemen. Öppna aktivitetshanteraren och se hur mycket minne som används när det börjar hacka, bara för att kontrollera i alla fall.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hundkex:

Vanliga reaktionen vid överhettning är väl ändå shutdown?

Jag vidhåller att det är minnesproblem som orsakar problemen. Öppna aktivitetshanteraren och se hur mycket minne som används när det börjar hacka, bara för att kontrollera i alla fall.

Man kan få shut down av värmeproblem. Och vanligt var det med endast detta skyddssystem för några år sedan år sedan. Sedan några år tillbaka skyddas ofta komponenterna av att de klocka ned sig så att de kan gå på lägre spänning och därmed kyls delarna bättre utan att datorn stänger ned sig.

Minneshanteringen ja... Möjligt att det är problemet. Men ovanligt med 4 gig minne. Och med tanke på att det händer i flera spel så borde detta inte vara problemet. Men det finns ju en möjlighet att detta är problemet.

Detta är relativt enkelt att kontrollera. Ha igång aktivitetshateraren - tabba ned ibland och kolla hur mycket ledigt minne som finns tillgängligt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Har gjort lite undersökningar medans jag spelat nu som några bad mig om och detta kom jag fram till:

Aktivitetshanteraren:

CPU-använda 70%
Fysiskt Minne: 44%
Prestanda - Fliken:
Processoranvändning: 50-70%
Minne: 1,76 GB
Fysiskt Minne (MB) Ledigt: 1-12 (30-100 utan spel)
Fysiskt Minne (MB) Tillgängligt: 2668

Mätningar i CoreTemp:
Dual Core
Core#0: 40 grader
Core#1: 39 grader

Mätningar i MSI Afterburner:
GPV Temp: 91
GPV Usage: 99
Fan Speed 57%
Core Clock 600 MHz

Blev lite mycket siffror, jag vet. Men jag skulle verkligen uppskatta ett kunnigt utlåtande eller någon som kan urskillja resultatet.

Tack

Permalänk
Medlem

Okej, då är det nog inte minnet som spökar. Har du provat dra upp fläkthastigheten manuellt i nvidias kontrollpanel (om möjligt) och kollat vad som händer med spelprestanda? Lär ju leva om en hel del, men det kan vara värt för att se ifall det är där skon klämmer.

Permalänk
Hedersmedlem

processorbelastning under spel kan du inte se om du inte loggar det hela. Så fort du tabbar ned så ändras loaden. Så det är väl inte så värdefullt kanske. Samma sak gällande processortemperatur. Därför bör du belasta processorn med ett testprogram samtidigt som du kollar core temp. Alternativt sätter du igång loggning i core temp och kollar temperaturhistoriken i textfilen som skapas.

Angående minnesmängden så hade det väl varit lite smidigare om du skrivit att du hade 4gig ram och 1,76GB använt direkt kanske ;).
I vilket fall så är det ingen fara att ditt lediga minne är fullt då större delen här är cachat. Som sagt - endast 1,76GB är direkt använt. Resterande är uppfyllt med saker som du kanske vill starta och denna del rensas direkt ut om du vill ha minnet till något annat.

Grafikkortets temperatur ser ju dock ganska högt ut. nära 100 grader klarar de flesta kort, men ditt kort borde inte bli så varmt vad jag förstått. Bättre budgetkort som borde dra ganska lite ström och därmed vara ganska svalt. Verkar som att det sitter en hel del damm i flänsen för grafikkortet. Ta ut grafikkortet, och gör rent kylflänsarna så ska det nog ticka på ett tag till.

Men som sagt, vi vet ju inte vilken temperatur processorn ligger på när du spelar så det kan ju fortfarande vara denna som ger problem för dig. Som det ser ut nu tippar jag dock på grafikkortsfixen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Jag spelade i Windowed-mode och sneglade hela tiden på CoreTemp där värdena låg på:

Core 0: ungefär 43 grader hela tiden och hade en Load på runt 80% som mest.
Core 1: ungefär 39 grader och hade en load på runt 70%

Jag testade även att maxa fläkthastigheten till grafikkortet via MSI Afterburner, där man tydligt hörde att fläktens hastighet ökade, dock utan resultat. GPU temperature och usage minskade dock en aning, men datorn fortsatte att hacka.

Okey jag får nog ta mig en titt på grafikkortet. Problemet uppdagades redan när datorn nästan var fabriksny, därför jag uteslöt att det kunde röra sig om smutts eller slitage.

Permalänk
Hedersmedlem

men det hände bara någon gång i början väl? Kan det ha varit ovanligt varmt i rummet?
Kanske är så att något i datorn har en ganska klen kylning så att det alltid är nära att överhetta...

Att rensa flänsar på damm kanske inte löser problemet, men det kostar inte heller särskilt mycket att testa

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Provade att öppna upp burken och dammade av insidan. Såg ganska rent ut med undantag för ett fint lager med damm, framför allt på golvet och runt bladen på den sora fläkten. Tror det var processorfläkten. Detta tycktes inte heller vara problemet så jag lämnade in datorn på service idag.

Det första som kom i tankarna på servicekillen då jag lämnade över datorn och beskrev problemet var överhettning av framför allt grafikkortet.

Väntar med spänning på resultatet.

Tack för alla kommentarer!

Permalänk

Fick svar från dataservice idag. Visade sig att grafikkortet var trasigt. Kan ju undra hur pass hög kompetens det är på personalen som sätter ihop datorerna...

Känner mig otroligt dum som inte tog tag i detta tidigare, då hade jag kunnat byta datorn eller få problemet åtgärdat på garantin.

Aja, tvåtusen spänn fattigare men kan förhoppningsvis spela nu då jag får ett dubbelt så bra grafikkort i stället.

Permalänk
Hedersmedlem

vad blev det för kort i burken nu då?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled