Rädda förlorad data, Död hdd

Permalänk

Rädda förlorad data, Död hdd

Är på jakt efter en likadan hdd för att kunna rädda datan som finns på hddn. Har tänkt att börja med att testa byta kretskortet men måste veta att det är en likadan så vad ska man kolla på för att veta att de bör fungera?

Symtomen hddn har är att den är stendöd den "spinner" inte upp alls. Men syns i enhetshanteraren. Så tror egentligen att kretskortet fungerar men måste börja därifrån.

Ni som tycker att man ska lämna in hårddiskar behöver inte skriva något. Den som äger hddn har inte råd.

Tack på förhand / dreamer

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_dreamer:

Symtomen hddn har är att den är stendöd den "spinner" inte upp alls. Men syns i enhetshanteraren.

Den kan omöjligt synas i enhetshanteraren om den är stendöd. Enhetshanteraren är felställe att kolla och fixa diskar. Vist, kretskortet kan vara trasig men först ska du kolla om den syns i diskhanteraren.

Start / Höger klicka på "Datorn" / Hantera / Diskhantering.
Hårddisken / Partitionen ser du i 2-3 olika rutor/bilder. Beroende på var/vilken du höger klickar på får du upp till 2-3 olika menyer med olika val.

Om den syns i de nedre rutorna ger du den en enhetsbokstav eller välja mount (montera) när du höger klickar på den.

Permalänk
Hedersmedlem

som epkmack säger på andra sidan i följande tråd så är detta nära lönlöst. Det räcker inte med att hårddisken är av samma modell utan dem måste ha varit tillverkad samma månad om du vill byta styrchip. Läs gärna igenom tråden nedan. Kommer ge dig en del mycket behövlig information trots att den tråden handlar o men annan typ av hårddisklagning.

#10590282

Om du trots allt vill prova att laga den själv så rekommenderas http://hddguru.com/ som källa snarare än sweclockers då kunskapsnivån sällan räcker på detta forum för just hårddiskreparation.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Den kan omöjligt synas i enhetshanteraren om den är stendöd. Enhetshanteraren är felställe att kolla och fixa diskar. Vist, kretskortet kan vara trasig men först ska du kolla om den syns i diskhanteraren.

Start / Höger klicka på "Datorn" / Hantera / Diskhantering.
Hårddisken / Partitionen ser du i 2-3 olika rutor/bilder. Beroende på var/vilken du höger klickar på får du upp till 2-3 olika menyer med olika val.

Om den syns i de nedre rutorna ger du den en enhetsbokstav eller välja mount (montera) när du höger klickar på den.

Inte för att vara otrevlig men skriver jag att den syns i enhetshanteraren så gör den det.

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

som epkmack säger på andra sidan i följande tråd så är detta nära lönlöst. Det räcker inte med att hårddisken är av samma modell utan dem måste ha varit tillverkad i samma serie - förmodligen samma vecka eller månad om du vill byta styrchip. Läs gärna igenom tråden nedan. Kommer ge dig en del mycket behövlig information trots att den tråden handlar o men annan typ av hårddisklagning.

#10590282

Om du trots allt vill prova att laga den själv så rekommenderas http://hddguru.com/ som källa snarare än sweclockers då kunskapsnivån sällan räcker på detta forum för just hårddiskreparation.

Har läst igenom den där tråden och vet att man måste ha en som är tillverkade i samma "batch" så att säga. Men hur ser man att den är det? Dvs vilka nummer är vilka på hdd

Permalänk
Hedersmedlem

Vet tyvärr inte. Jag kan själv väldigt lite om att laga diskar så jag ska nog inte ge råd om detta. Tänkte mest peka i en lite generell riktning när jag nämnde http://hddguru.com/.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_dreamer:

Inte för att vara otrevlig men skriver jag att den syns i enhetshanteraren så gör den det.

Du borde läsa hela inlägget ordentligt och svara på det också.

Säger jag att du ska kolla i diskhanteraren så är det meningen att du ska berätta om den syns där. När du ändå är på gång så kan du kolla och berätta om den syns i bios också.

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Du borde läsa hela inlägget ordentligt och svara på det också.

Säger jag att du ska kolla i diskhanteraren så är det meningen att du ska berätta om den syns där. När du ändå är på gång så kan du kolla och berätta om den syns i bios också.

Syns även i bios, men man får ingen kontakt alls med den och man känner att den aldrig "varvar upp" så att säga. Ska börja med att försöka hitta nytt PCB och byta det för att sen gå vidare.