Apple rullar ut App Store för Mac

Permalänk

Hmm.. är inte antalet iPhones och iPod Touch typ flera gånger högre än antalet Macs?

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Det finns gott om folk som säger att App Store:n är inget annat än fantastisk för utvecklare för det gör det lättare för folk att hitta, installera och att du behöver inte oroa dig för bandbredd. Men som jag förstår det så tar Apple 30% från varje köp och från det perspektivet så känns det bara fel att Apple i grund och botten säger att de har stått för en tredjedel av utvecklingen som det har tagit dig att utveckla ditt program

Jag tycker att Apple är helt enkelt för giriga, något jag tror kommer påverka dem negativt i längden för jag tycker inte att Apple förtjänar $3 från ett $10 program särskilt inte när de har inte bidragit med en enda kodrad. Visst, de bidrar med bandbredd och deras interna "review process" men så fall så hade det varit klokare att ta ut 5% än 30%.

Och om du kan köpa direkt från utvecklarens sida och belöna dem för sitt arbete utan att Apple får en krona så tror jag att du kommer göra (något jag hade gjort) det och om inte så hade det inte förvånat mig om utvecklare hade infört en "Apple skatt" där App Store-versionen är dyrare för att kompensera eller att de struntar i att skicka in sina program.

Folk kanske sätter t.om. upp en badge på sina sidor som säger "This app is NOT available in the App Store".

*pust* Jag behöver kaffe... och något lugnade.

Du ursäkta mig om jag säger det, men delar av det där lätt rätt anti-apple rabiat. Faktum är att du inte har förklarat varför indie-utvecklare ska vara oroliga. Sedan AppStore lanserade för drygt två år sedan har det kommit upp 250.000+ applikationer varav medparten är från mindre tillverkare eller privatpersoner. Utvecklingen har inte saktat ner utan ökat. Hade indie-utvecklarna haft några som helst problem med hur det ser ut idag så inte mängden applikationer ökat hela tiden eller hur?
Hela meningen med iTunes är att skapa en enkel plattform för både konsumenter och utvecklare, ett koncept som om man tro försäljningssiffror har fungerat ytterst väl.

Problemet med att inte ha applikationerna inskickade till AppStore hade förövrigt varit betydligt värre än vad du tror. Apple har angivit tre stora orsaker till att applikationer idag inte godkänns;
- App gör inte det som beskrivning säger.
- Använder privata API.
- App krashar.

Apple uppgav på en av sina tidigare event (samt D8) att 95% av alla apps godkänns inom 7 dagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkst@r:

Hmm.. är inte antalet iPhones och iPod Touch typ flera gånger högre än antalet Macs?

Antalet sålda iOS enheter uppgick i september förra året till 120 miljoner(sedan 2007). Mängden sålda Mac-datorer uppgår till mellan 8-10 miljoner om året sedan 2007 varav 60% är laptops.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Starkt jobbat på en dag.

Permalänk
Medlem

Jag gillade starkt Appstore. Väldigt enkelt att söka och installera de program eller spel man är ute efter. Jag köpte direkt Angry Birds samt ett pinball spel och det var riktigt smidigt och två bra köp. Billigt är det också. Nu får man bara hoppas att större spelutvecklare lägger upp spel på Appstore och att priserna blir lägre än annars.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Även om jag kan tycka att Apple borde ha lite lösare riktlinjer när det gäller själva innehållet i mjukvaran som säljs så måste jag säga att det är ganska trevligt. Köpte Sketchbook Pro igår, har kört på piratad äldre version ett bra tag p.g.a. att det varit lite väl dyrt, men på MAS så var det billigare.

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Så du tycker inte att det går hand i hand att utvecklarna måste vara nöjda med Mac och Apple som plattform för att Apple i sin tur ska kunna tjäna pengar och göra aktieägarna nöjda?

Sen tycker jag det är rätt fånigt att tro att det enda alla företag brinner för är att tjäna pengar. Tror absolut det finns folk inom Apple (och de flesta företag) som känner tillfredsställelse av andra orsaker.

Förlåt om jag var otydlig angående Evernote, men trodde det framgick då det stod ”rate of new users on Mac is 1800% higher than normal.”
Twitter har inte så mycket med saken att göra, nej, men det är ju ett meddelande skrivet via Twitter. Vad har det med att du inte använder Twitter att göra? Ursäkta, men jag blir förvirrad över anledningen till att du blir förvirrad.

Klart indie-utvecklaren ska följa utvecklingen. Men tror som sagt snarare det kommer främja dessa. Känns konstigt att Mac AppStore på något sätt skulle göra det sämre. Man är ju inte tvingad att sälja sitt program via AppStore om man inte vill.

Edit:
Vill tillägga att det är Evernote-utvecklaren själv som twittrar om att det är en ökning på 1800% och dessutom skriver han ”wow”, men tryck du ned det om du vill...

Jag hade ju hellre sett att Apple hade värnat mer om sina utvecklare när de försöker sälja konceptet att Mac ska man minsann använda om man vill skapa saker. Det är ju den schablonaktiga reklam som Apple går ut med och då tycker jag att de kunde levt upp det du säger, att gå hand i hand med utvecklarna istället för att ta deras förtjänst. Eller?

Tror och tror, men i slutändan så handlar om att Apple ska tjäna pengar och även om det skulle finnas människor inom Apple som känner tillfredsställelse av andra orsaker så är Apple fortfarande ett vinstdrivande företag vars enda mål är profit, som de flesta företag. Att tro något annat är inget annat än farlig ignorans och naivt.

Jag tycker att du kunde ha formulerat det lite bättre te.x. att Evernote har sett en ökning på 1800% sedan introduktionen av Apples App Store för OSX och sedan länkat till deras sida eller twitter-meddelandet. Kul för henne eller honom dock att det har blivit en sådan ökning men sen så är Evernote också gratis så det känns inte riktigt rättvist att jämnföra med ett program som kostar dig en slant.

Oavsett mina reservationer så tycker jag fortfarande att det är rätt sniket av Apple att ta 30% av intäkterna när det ligger i Apples intresse att etablera sig fast iofs de har ju redan monopol inom Apple-specifik mjukvara och då spelar det inte så stor roll. Tråkigt men sant.

Skrivet av m0rk:

Du ursäkta mig om jag säger det, men delar av det där lätt rätt anti-apple rabiat. Faktum är att du inte har förklarat varför indie-utvecklare ska vara oroliga. Sedan AppStore lanserade för drygt två år sedan har det kommit upp 250.000+ applikationer varav medparten är från mindre tillverkare eller privatpersoner. Utvecklingen har inte saktat ner utan ökat. Hade indie-utvecklarna haft några som helst problem med hur det ser ut idag så inte mängden applikationer ökat hela tiden eller hur?
Hela meningen med iTunes är att skapa en enkel plattform för både konsumenter och utvecklare, ett koncept som om man tro försäljningssiffror har fungerat ytterst väl.

Problemet med att inte ha applikationerna inskickade till AppStore hade förövrigt varit betydligt värre än vad du tror. Apple har angivit tre stora orsaker till att applikationer idag inte godkänns;
- App gör inte det som beskrivning säger.
- Använder privata API.
- App krashar.

Apple uppgav på en av sina tidigare event (samt D8) att 95% av alla apps godkänns inom 7 dagar.

Tja, jag är emot alla former av drakoniska avtal som det i här fallet din kelgris Apple tvingar på alla som vill utveckla för Apple och jag tycker det är rätt trist att det verkar vara så få som har satt sig in i vad det innebär.

Om vi bortser från vad avtalet innebär för indie-utvecklaren och Apple och tittar på det jag ursprungligen tog upp, om du är en indie-utvecklare och du försöker leva av förtjänsten du får från varje såld licens så blir 30% ju en hel del pengar som försvinner ur din hand och istället går till Apple istället. Skulle du bestämma dig för lägga upp ditt program till App Store så får du en ny utgift på $99/år, för varje år som ditt program finns där så ryker $99 från din "lönecheck". Och så länge som du säljer 145 exemplar av ditt program per år (om vi räknar från Apples 30% och att ditt program kostar $0.99) så kommer det gå jämt ut. Allt utöver det, ren profit för dig (om vi antar att vi lever i en värld där skatter inte existerade).

Jag har svårt att göra det mer kristallklart för dig än så, rabiat anti-Apple prat eller inte, och du får förlåta mig men troligtvis så förstår du inte vad det innebär.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Tja, jag är emot alla former av drakoniska avtal som det i här fallet din kelgris Apple tvingar på alla som vill utveckla för Apple och jag tycker det är rätt trist att det verkar vara så få som har satt sig in i vad det innebär.

Om vi bortser från vad avtalet innebär för indie-utvecklaren och Apple och tittar på det jag ursprungligen tog upp, om du är en indie-utvecklare och du försöker leva av förtjänsten du får från varje såld licens så blir 30% ju en hel del pengar som försvinner ur din hand och istället går till Apple istället. Skulle du bestämma dig för lägga upp ditt program till App Store så får du en ny utgift på $99/år, för varje år som ditt program finns där så ryker $99 från din "lönecheck". Och så länge som du säljer 145 exemplar av ditt program per år (om vi räknar från Apples 30% och att ditt program kostar $0.99) så kommer det gå jämt ut. Allt utöver det, ren profit för dig (om vi antar att vi lever i en värld där skatter inte existerade).

Jag har svårt att göra det mer kristallklart för dig än så, rabiat anti-Apple prat eller inte, och du får förlåta mig men troligtvis så förstår du inte vad det innebär.

Du tycks bortse från det faktumet att de 30% går till driften av serverfarmen som utgör grunden för AppStore. I detta fallet innebär det att du som utvecklare själv slipper utveckla en egen distributionskedja för sina produkter, samt att där dessutom finns en extra kontroll som garanterar att produkten fungerar. Sen håller jag med om att 99USD/år är löjligt.
Kan passa på och påpeka att Apple förra året kunde meddela att utvecklarna på AppStore totalt hade tjänat ihop 7 miljarder kronor på de två åren som butiken har funnits. Så uppenbarligen går det hyfsat bra för utvecklarna.

Angående det s.k drakoniska avtalet. En del saker har även jag emot det, bla reglerna om tillbakadragande av produkt och reglerna kring skadestånd. Skulle dock vara kul att höra din åsikt om reverese engineering och hacking/modify av apple produkter. Hur många utvecklare tror du verkligen tillåter det på sina plattformar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Du tycks bortse från det faktumet att de 30% går till driften av serverfarmen som utgör grunden för AppStore. I detta fallet innebär det att du som utvecklare själv slipper utveckla en egen distributionskedja för sina produkter, samt att där dessutom finns en extra kontroll som garanterar att produkten fungerar. Sen håller jag med om att 99USD/år är löjligt.
Kan passa på och påpeka att Apple förra året kunde meddela att utvecklarna på AppStore totalt hade tjänat ihop 7 miljarder kronor på de två åren som butiken har funnits. Så uppenbarligen går det hyfsat bra för utvecklarna.

Angående det s.k drakoniska avtalet. En del saker har även jag emot det, bla reglerna om tillbakadragande av produkt och reglerna kring skadestånd. Skulle dock vara kul att höra din åsikt om reverese engineering och hacking/modify av apple produkter. Hur många utvecklare tror du verkligen tillåter det på sina plattformar?

Man kan ju tycka så, vänder man på myntet så hade varit schysstare av Apple att ta 5% när Apple redan tjänar groteskt mycket pengar på sina produkter, framförallt iPod, iPhone och iTunes. Faktumet att Apple tvingar in utvecklaren i ett hörn och saken blir knappast bättre att att de väljer att pålägga den utgiften på skaran människor som vill utveckla för Apples produkter utan någon direkt lön från Apple, jag tycker inte att det är etiskt eller ens försvarsbart, särskilt inte när Apple ger gratis bort SDK:n för iOS.

Med risk för att låta som en rabiat anti-Appletaliban så hade jag föredragit oberoende källor till det påståendet. Men den omedelbara följdfrågan blir då; "Och hur många delade egentligen på dessa sju miljarder och vilka förutom Apple tjänade mest?".

Vad ska jag säga? Jag tycker att det är bra att Apple är smärtsamt medvetna om att konsumenten behöver inte köpa deras datorer för att använda deras operativsystem, visst, det innebär en del pill men från att ha varit en väldigt omständig process så har det blivit en väldigt enkel process och låt oss hoppas att det även går upp för Jobs & co på Apple att det enda sättet de egentligen kan konkurrera med ärkefienden Microsoft (och PC:n) är att bli ett mjukvaruföretag än fortsätta som ett marginaliserat företag som säljer grunkor till människor som känner sig speciella för att de använder Apples produkter. Klarspråk nog för dig?

Lustigt att du förresten nämner reverse engineering, med tanke på hur mycket Apple har stulit av FreeBSD.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Man kan ju tycka så, vänder man på myntet så hade varit schysstare av Apple att ta 5% när Apple redan tjänar groteskt mycket pengar på sina produkter, framförallt iPod, iPhone och iTunes. Faktumet att Apple tvingar in utvecklaren i ett hörn och saken blir knappast bättre att att de väljer att pålägga den utgiften på skaran människor som vill utveckla för Apples produkter utan någon direkt lön från Apple, jag tycker inte att det är etiskt eller ens försvarsbart, särskilt inte när Apple ger gratis bort SDK:n för iOS.

Eller varför inte betala utvecklarna istället?

Du har ju redan sagt det själv tidigare. Apple är ett företag och som för alla andra företag så gäller det att tjäna pengar. Det Apple erbjuder utvecklare är inte gratis och givetvis vill även Apple göra en vinst på det. Som sagt, Appstore är en stor succe och många små företag kanske aldrig hade haft möjlighet att nå ut till en så stor marknad annars.

Det finns massor med artiklar som tar upp vad utvecklare anser om Appstore. Läs denna t ex med kommentarer från utvecklare angående Appstore för Mac: http://gigaom.com/apple/developer-roundtable-the-mac-app-stor...

Skulle gissa att rätt många är av samma åsikt.

"We really tried to make our sales process frictionless, but compared to Apple, it might as well be sandpaper. There really is no equal among online shopping experiences except maybe Amazon’s One-click checkout. Even Android can’t compete in this way with the App Store. It can’t be overstated."

"The sheer number of people who will be able to find your creations is exciting."

Skrivet av Solaris:

Vad ska jag säga? Jag tycker att det är bra att Apple är smärtsamt medvetna om att konsumenten behöver inte köpa deras datorer för att använda deras operativsystem, visst, det innebär en del pill men från att ha varit en väldigt omständig process så har det blivit en väldigt enkel process och låt oss hoppas att det även går upp för Jobs & co på Apple att det enda sättet de egentligen kan konkurrera med ärkefienden Microsoft (och PC:n) är att bli ett mjukvaruföretag än fortsätta som ett marginaliserat företag som säljer grunkor till människor som känner sig speciella för att de använder Apples produkter. Klarspråk nog för dig?

Var det där klarspråk? Tror du alltså att Apple kommer börja tillåta tredjepartstillverkare börja sälja datorer med OS X? Eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Lustigt att du förresten nämner reverse engineering, med tanke på hur mycket Apple har stulit av FreeBSD.

Bullshit, Apple köpte OS X(NeXTSTEP) av NeXT. FreeBSD existerande inte ens när nextstep skapades.
Däremot delar OSX, FreeBSD, NetBSD, OpenBSD osv. endel kod som kommer från samma utvecklare, då alla är forkar av BSD 4.x och har utvecklats vidare från det.

Så tex program som ipfw osv. exsiterar i de flesta BSD-system. Men att kalla det "stulet" för att de har gemensamma program, då borde man läsa på utvecklingen av UNIX och BSD.

Dessutom jobbar grunden av FreeBSD nuförtiden hos Apple i Apples unix-team, så det lär förekomma en och annan gemensam utveckling mellan dem. http://en.wikipedia.org/wiki/Jordan_Hubbard

Permalänk
Avstängd

40 kronor för angry birds???

jag betalade 0kr för angry birds(inte light versionen) och jag har inte ens börjat med angry birds seasons(kostnad 0 kr). men då har jag också en android lur.

Visa signatur

dator: amd phenom 965 C3 3616mhz. gigabyte 5850 @ 826MHZ. 4 GB xms3 ram 9-7-7-20. Gigabyte GA-790XTA-UD4. corsair TX 650W 80+. benq 2222hdl. logitech s220 speakers. 640GB Western Digital Caviar Blue SATA II. logitech. Logitech Deluxe 250 Keyboard Svart OEM.
os: genuine windows 7 ULTIMATE 64 bit + alla viktiga updateringar
Mobil: htc desire HD + telia max 25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Man kan ju tycka så, vänder man på myntet så hade varit schysstare av Apple att ta 5% när Apple redan tjänar groteskt mycket pengar på sina produkter, framförallt iPod, iPhone och iTunes. Faktumet att Apple tvingar in utvecklaren i ett hörn och saken blir knappast bättre att att de väljer att pålägga den utgiften på skaran människor som vill utveckla för Apples produkter utan någon direkt lön från Apple, jag tycker inte att det är etiskt eller ens försvarsbart, särskilt inte när Apple ger gratis bort SDK:n för iOS.

Man kan tycka vad man vill om procenttal åt en och andra hållet. Faktum är ju att AppStore har öppnat upp ögonen för många mindre utvecklare som aldrig någonsin hade fått samma genomslag för sina produkter. Apple tvingar inte in utvecklare i något alls. Det är helt och hållet upp till utvecklare att arbeta på andra plattformar. Den 99USD/år man betalar kan debatteras, inte att de tar ut en avgift utan storleken. Även om du inte väljer att ta betalt för applikation så behöver den fortfarande granskas och dessutom så används fortfarande bandbredd och hårdvara från Apple för att sprida den. Det hade därför varit vettigare med en lägre avgift för gruppen gratis applikationer.

Hur tjänar Apple pengar på iTunes? Applikation i sig själv ger dem inga pengar utan innehållet i AppStore, det är två vilt skilda saker.

Skrivet av Solaris:

Med risk för att låta som en rabiat anti-Appletaliban så hade jag föredragit oberoende källor till det påståendet. Men den omedelbara följdfrågan blir då; "Och hur många delade egentligen på dessa sju miljarder och vilka förutom Apple tjänade mest?".

Den information får du själv leta upp. Ett tips är Apples Q4 Earning Call.

Skrivet av Solaris:

Vad ska jag säga? Jag tycker att det är bra att Apple är smärtsamt medvetna om att konsumenten behöver inte köpa deras datorer för att använda deras operativsystem, visst, det innebär en del pill men från att ha varit en väldigt omständig process så har det blivit en väldigt enkel process och låt oss hoppas att det även går upp för Jobs & co på Apple att det enda sättet de egentligen kan konkurrera med ärkefienden Microsoft (och PC:n) är att bli ett mjukvaruföretag än fortsätta som ett marginaliserat företag som säljer grunkor till människor som känner sig speciella för att de använder Apples produkter. Klarspråk nog för dig?

Apple har inget som helst behov av att släppa lös sitt OS för att konkurrera med MircoMjuk. Du kanske har missat stigande försäljning de senaste tio åren och nästan 50 miljarder dollar i kassakistan? http://arstechnica.com/apple/news/2010/10/apple-breaks-10-mar... för datorer över 1000USD ligger de än högre http://www.betanews.com/joewilcox/article/Nine-out-of-10-prem...

Skrivet av Solaris:

Lustigt att du förresten nämner reverse engineering, med tanke på hur mycket Apple har stulit av FreeBSD.

Vad exakt skulle Apple ha "stulit igen? Apple är en av de riktigt stora bidragsgivarna till open source med bla CUPS, Webkit, OpenCL och HTML5.

Edit: Med ditt argument så undrar jag vad du räknar Googles bastardiserade java-look-alike-os Android som?

Permalänk
Medlem
Skrivet av adolf512:

40 kronor för angry birds???

jag betalade 0kr för angry birds(inte light versionen) och jag har inte ens börjat med angry birds seasons(kostnad 0 kr). men då har jag också en android lur.

hmm ja det skulle vara det va

Citat:

IT’S HERE. AND IT’S FREE. After an extended period of beta testing, Rovio is proud to present Angry Birds for the Android platform. First of all, we’d like to thank you for your patience.
Why is Angry Birds free on Android? We want to make Angry Birds available for as many people as possible. Previously, many people were experiencing problems in finding Angry Birds on Android Market, but now everybody can download the game on their device.

Edit: Finns lite mer roligt från utvecklarna

Citat:

During a press event, Rovio CEO Peter Vesterbacka said the studio will offer its system to other developers and will take a share of the revenue. He said he hopes it will provide consumers, especially in areas with less credit card penetration, an option for buying in-app content without having to register. Vesterbacka said the initiative was born out of frustration with Android’s payment system, which prompted Rovio to offer Angry Birds for free with ads on Android.

“Everyone would agree the payment and purchase experience (on Android) has been less than excellent. We’re trying to make that a lot better,” Vesterbacka said. “We’re about choice. It’s always better to offer consumers choice.”

Läs här: http://gigaom.com/2010/12/10/fed-up-with-android-market-angry...

Permalänk
Skrivet av Solaris:

Om vi bortser från vad avtalet innebär för indie-utvecklaren och Apple och tittar på det jag ursprungligen tog upp, om du är en indie-utvecklare och du försöker leva av förtjänsten du får från varje såld licens så blir 30% ju en hel del pengar som försvinner ur din hand och istället går till Apple istället. Skulle du bestämma dig för lägga upp ditt program till App Store så får du en ny utgift på $99/år, för varje år som ditt program finns där så ryker $99 från din "lönecheck". Och så länge som du säljer 145 exemplar av ditt program per år (om vi räknar från Apples 30% och att ditt program kostar $0.99) så kommer det gå jämt ut. Allt utöver det, ren profit för dig (om vi antar att vi lever i en värld där skatter inte existerade).

Sist jag kollade var det helt gratis att fixa med distribuering över nätet. Betalning är också helt gratis!

Skrivet av Solaris:

Vad ska jag säga? Jag tycker att det är bra att Apple är smärtsamt medvetna om att konsumenten behöver inte köpa deras datorer för att använda deras operativsystem, visst, det innebär en del pill men från att ha varit en väldigt omständig process så har det blivit en väldigt enkel process och låt oss hoppas att det även går upp för Jobs & co på Apple att det enda sättet de egentligen kan konkurrera med ärkefienden Microsoft (och PC:n) är att bli ett mjukvaruföretag än fortsätta som ett marginaliserat företag som säljer grunkor till människor som känner sig speciella för att de använder Apples produkter. Klarspråk nog för dig?

Det är högst troligt. Sist de försökte att göra så var de inte många dagar från att gå i putten. Så det kan nog prövas igen!

Permalänk
Skrivet av Solaris:

Det finns gott om folk som säger att App Store:n är inget annat än fantastisk för utvecklare för det gör det lättare för folk att hitta, installera och att du behöver inte oroa dig för bandbredd. Men som jag förstår det så tar Apple 30% från varje köp och från det perspektivet så känns det bara fel att Apple i grund och botten säger att de har stått för en tredjedel av utvecklingen som det har tagit dig att utveckla ditt program

Jag tycker att Apple är helt enkelt för giriga, något jag tror kommer påverka dem negativt i längden för jag tycker inte att Apple förtjänar $3 från ett $10 program särskilt inte när de har inte bidragit med en enda kodrad. Visst, de bidrar med bandbredd och deras interna "review process" men så fall så hade det varit klokare att ta ut 5% än 30%.

Och om du kan köpa direkt från utvecklarens sida och belöna dem för sitt arbete utan att Apple får en krona så tror jag att du kommer göra (något jag hade gjort) det och om inte så hade det inte förvånat mig om utvecklare hade infört en "Apple skatt" där App Store-versionen är dyrare för att kompensera eller att de struntar i att skicka in sina program.

Folk kanske sätter t.om. upp en badge på sina sidor som säger "This app is NOT available in the App Store".

Tycker du att de som säljer sina programvaror och tillbehör i fysiska Apple Stores också ska få sina hyllmeter gratis? Apple har ju ändå butikerna, varför ska utvecklarna behöva betala för något som Apple redan äger? Fy er Apple (och alla andra miljarder affärer och butiker i världen som gör exakt så), era giriga arslen.

Tänk såhär. Du tillverkar egna smarta GPS-hållare till Volvo-bilar i din källare men har förtvivlat svårt att få dem sålda, marknadsföring är inte bara svårt och dyrt; detta är ju trots allt bara en bisyssla till ditt vanliga yrke som journalist på Proletären. Men sälja några stycken till glada grannar är ju alltid kul. Men så kör Volvo igång en sidobutik där alla som tillverkar kvalitativa tillbehör till bilmärket (självklart efter en viss kvalitetskontroll, man vill ju inte sälja något som kan ha sönder inredningen, det skulle bara falla tillbaks på Volvo som godkänt tillbehöret) får sälja sina varor mot en ersättning om ca 30%. Det enda tillverkaren behöver göra är att gå med på ett avtal och följa vissa guidelines för att få sina varor sålda i butiken. Helt plötsligt har du en marknad på hundratusentals människor och din GPS-hållare är rentutav en hit, du säljer tusen produkter till det facila priset 1000:- under de första tre månaderna, Volvo tar 300:- av dem och du får 700:-. Eftersom du är så förbannat smart och listig så har du låga tillverkningskostnader per hållare och
de kostar dig bara 100:- att tillverka, plus 50:- per förpackning. Hoppsan, 550.000:- i din ficka, minus skatt och annat förstås, men ändå. Nu kan du sluta din karriär hos Proletären och faktiskt jobba för dig själv och klara dig riktigt bra på det med.

Citat:

*pust* Jag behöver kaffe... och något lugnade.

...och en reality check.