Hjälp med raid-kontrollerkort

Permalänk
Medlem

Hjälp med raid-kontrollerkort

Jag håller på att bygga en server (http://www.sweclockers.com/forum/122-server/940579-bygge-av-s...) och skal använda mig av RAID 1.

Vad jag har hört så rekommenderas det att man köper ett kontrollerkort som sköter raiden, och då helst ett ”riktigt” kort.

Jag har ingen kunskap kring raid och speciellt inte bland kontrollerkort i övrigt, så vore ytterst tacksam om någon kunnig kunde förklara lite för mig inom denna djungel!

Finns det något riktigt kort som någon kan rekommendera?
Jag vill kunna använda mig av 8 st 2TB diskar i Raid 1. Kortet skall ha en egen CPU vad jag har förstått?
…å helst inte kosta flera månadslöner

Hit me!

Permalänk
Medlem

Du behöver inget värstingkort till raid1.
Duger med fake-raid:en som finns på moderkortet alt. ett billigare kort.
Ska du köra raid5 eller 6 kanske du skulle investera i ett lite maffigare kort för mer prestanda och avlasta CPU.

Tänk på: raid är inte skydd mot datafel. Om du får korrupt data på din raid så - ja då har du samma skit på speglingen. Backup är svaret.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Varför duger fake-raid med raid1? Jag vill inte att något skall gå på min CPU, utan den får gärna ha en egen CPU (har alla raid-kort det?)

Men raid är en form av backup, eftersom du har det på 2 ställen, dock inget skydd mot korrupt data...

Permalänk
Medlem

Jag behöver ett kontrollerkort för raid i PCIE-4 format, någon som kan rekommendera något som e bra?

Helst ska det kunna styra 8 diskar