Sandy Bridge dator för runt 11.000, 2 frågor om mitt paket

Permalänk
Medlem

Sandy Bridge dator för runt 11.000, 2 frågor om mitt paket

Hej! Har väntat sedan sista Oktober på att köpa en ny dator och nu när Sandy Bridge äntligen har kommit vill jag bara ha en liten snabb koll med några frågor:

Datorpaketet

Är det någon större skillnad mellan grafikkorts tillverkarna? Såg att Powercolor bara hade 1års garanti jämfört med 2år på de andra, är det några andra skillnader?

Hur mycket ström kan denna setup tänkas dra? Antar att 750w är lite overkill men säg om jag vill köpa till ett till kort sen, skulle det då räcka med 550w eller 650w?

Det var nog allt jag kunde komma på för nu, tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Din länk fungerar inte.
EDIT: om man kopierar URL så fungerar det

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D GPU: ASUS GeForce RTX 4070Ti TUF Gaming RAM: Crucial 32GB DDR4 3200MHz CL16 Mobo: ASUS TUF GAMING B550-PRO PSU: Corsair RM1000x SSD: Crucial P5 Plus 2TB Chassi: Fractal Design North OS: Windows 10 Education 64-bit

Permalänk

Gigabyte kortet blir utmärkt. Men 2500K är att rekommendera då 2500 inte kan överklockas. Annars mycket trevligt paket

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

http://www.legitreviews.com/article/1488/18/
http://www.tweaktown.com/reviews/3744/his_radeon_hd_6950_2gb_...
För crossfire går det bra med 650w men 550 ligger lite på gränsen.

Btw du får inte med någon processorkylare till 2500k versionen, så kom ihåg det.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D GPU: ASUS GeForce RTX 4070Ti TUF Gaming RAM: Crucial 32GB DDR4 3200MHz CL16 Mobo: ASUS TUF GAMING B550-PRO PSU: Corsair RM1000x SSD: Crucial P5 Plus 2TB Chassi: Fractal Design North OS: Windows 10 Education 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard11:

Gigabyte kortet blir utmärkt. Men 2500K är att rekommendera då 2500 inte kan överklockas. Annars mycket trevligt paket

Jo det har jag lyckats läsa mig till också, men då jag har absolut noll koll när det gäller sånt så tror jag att jag håller mig till den oklockade versionen Annars tack för ett snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Kaching:

Jo det har jag lyckats läsa mig till också, men då jag har absolut noll koll när det gäller sånt så tror jag att jag håller mig till den oklockade versionen Annars tack för ett snabbt svar

Tjenare Kaching Skulle rekommendera en snabbare Hårddisk till dig!

En Western Digital Caviar Black - Sata III

MVH
ZANGIE

Visa signatur

"I find your lack of faith disturbing." - Darth Vader
"A quick temper will make a fool of you soon enough. " - Bruce Lee
"A goal is not always meant to be reached, it often serves simply as something to aim at. " - Bruce Lee

Permalänk
Medlem
Skrivet av -Z-A-N-G-I-E-:

Tjenare Kaching Skulle rekommendera en snabbare Hårddisk till dig!

En Western Digital Caviar Black - Sata III

MVH
ZANGIE

På vilket sätt är den där hårddisken snabbare?

Och en ny fråga: hur stor skillnad är det på i5 2500 och i7 2600? byter jag till ett billigare nätagg på 550w (Corsair VX 550w kan jag få in en i7a för bara drygt 190kr mer än den nuvarande setupen

Permalänk
Skrivet av Kaching:

På vilket sätt är den där hårddisken snabbare?

Och en ny fråga: hur stor skillnad är det på i5 2500 och i7 2600? byter jag till ett billigare nätagg på 550w (Corsair VX 550w kan jag få in en i7a för bara drygt 190kr mer än den nuvarande setupen

Först och främst skall inte SATA benämningen användas, för det är lite vilseledande... och är också bannat.

SATA II eller riktigt kallat 3Gb/s
SATA III eller riktigt kallat 6Gb/s

Den hårdisken jag länka dig där är alltså snabbare på att föra över och lagra information.

Råder dig att läsa Nyheterna som frekvent kommer upp här på Sweclockers.
Angående Sandy Bridge Processornerna så ska du titta här.
Sandy Bridge Recensionen - Sweclockers
Här kan du gå in och kolla skillnaden, den är inte alls märkbar enligt mig... den är relativ till vad du ska använda dig utav... Ska du köra starta och krävande program som kräver HT så kan I7an vara att föredra... spelar du mycket så presterar I5an bättre i vissa spel... men I7an presterar bättre i vissa också... så det varierar.

Personligen tycker jag att I5 2500K är mest prisvärd, och den kommer heller inte göra dig besviken, efter ett tag kan du också klocka den för att krama lite extra juice ur den.

Cheers
Kris aka ZANGIE

Visa signatur

"I find your lack of faith disturbing." - Darth Vader
"A quick temper will make a fool of you soon enough. " - Bruce Lee
"A goal is not always meant to be reached, it often serves simply as something to aim at. " - Bruce Lee

Permalänk
Skrivet av -Z-A-N-G-I-E-:

Först och främst skall inte SATA benämningen användas, för det är lite vilseledande... och är också bannat.

SATA II eller riktigt kallat 3Gb/s
SATA III eller riktigt kallat 6Gb/s

Den hårdisken jag länka dig där är alltså snabbare på att föra över och lagra information.

Råder dig att läsa Nyheterna som frekvent kommer upp här på Sweclockers.
Angående Sandy Bridge Processornerna så ska du titta här.
Sandy Bridge Recensionen - Sweclockers
Här kan du gå in och kolla skillnaden, den är inte alls märkbar enligt mig... den är relativ till vad du ska använda dig utav... Ska du köra starta och krävande program som kräver HT så kan I7an vara att föredra... spelar du mycket så presterar I5an bättre i vissa spel... men I7an presterar bättre i vissa också... så det varierar.

Personligen tycker jag att I5 2500K är mest prisvärd, och den kommer heller inte göra dig besviken, efter ett tag kan du också klocka den för att krama lite extra juice ur den.

Cheers
Kris aka ZANGIE

Spelar ingen roll om det har Sata 3 eller 2 då disken aldrig kommer upp i de läs och skrivhastigheterna ändå. Skillnaden mellan WD och F3 är minimal, om det ens finns någon.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Skrivet av Rickard11:

Spelar ingen roll om det har Sata 3 eller 2 då disken aldrig kommer upp i de läs och skrivhastigheterna ändå. Skillnaden mellan WD och F3 är minimal, om det ens finns någon.

Jassådu... vad är det då för mening att ens ha en 6Gb/s då om det är som du säger?

Visa signatur

"I find your lack of faith disturbing." - Darth Vader
"A quick temper will make a fool of you soon enough. " - Bruce Lee
"A goal is not always meant to be reached, it often serves simply as something to aim at. " - Bruce Lee

Permalänk

Gbit/s är det, och med tanke på att begränsningen för Sata 2 är 300 mb/s så är det inget mekaniska hårddiskar kommer upp i. Däremot nya Sandforce verkar ju spränga den gränsen.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard11:

Spelar ingen roll om det har Sata 3 eller 2 då disken aldrig kommer upp i de läs och skrivhastigheterna ändå. Skillnaden mellan WD och F3 är minimal, om det ens finns någon.

+1

Skrivet av -Z-A-N-G-I-E-:

Jassådu... vad är det då för mening att ens ha en 6Gb/s då om det är som du säger?

Ingen större mening, om man inte använder SSD-hårddiskar. Men använder du SSD och inte är nöjd med överföringshastigheten så har man nog ganska speciella lagringsbehov.

Visa signatur

ASUS Prime Z270-A | i7 7700K | GTX 1070 | 16GB RAM | Samsung 850 EVO 500GB | FD Newton R2 650W | FD Define R3