Permalänk
Medlem

SB eller Bulldozer?

Sitter här och är helt uppe i varv nu när SB kommit ut. Började fundera på om det är värt att sälja CPU moderkort och kanske grafikkortet, för att sen köpa nytt.

Alternativt vänta på Bulldozer och sälja då..
Har sjukt med beslutsångest, någon som kan säga ett ord?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Det ser ju inte precis ut att vara något vidare fel på den dator du har nu? Sandy Bridge verkar vara bra högpresterande processorer som framförallt är väldigt prisvärda, men det är ingen revolution precis. Din dator håller nog definitivt ett tag till, vänta och se hur Bulldozer blir, och efter det så kommer ju Ivy Bridge runt hörnet också. Sandy Bridge är egentligen bara en fortsättning och förfining av Intels nuvarande i5/i7-serie. Säljer du nu och köper nytt så lägger du ut ganska mycket pengar för en inte så stor prestandaökning, om det är värt det kan bara du avgöra.

Visa signatur

ASUS Prime Z270-A | i7 7700K | GTX 1070 | 16GB RAM | Samsung 850 EVO 500GB | FD Newton R2 650W | FD Define R3

Permalänk
Medlem

Jag kan säga ett ord :). Är det värt det? Nej men, vad är det du kommer få ut av SB som du inte får i din nuvarande setup?

Det ska bli väldigt intressant att se hur det har gått för AMD. Har alltid varit mer på AMDs sida och skämdes lite när jag köpte min i5a... Vad var det jag tjänade på det? "Enstaka" fps jämfört med AMD. Äh, i5an är en mycket bra processor.

Hoppas att det blir lite prestanda krig i alla fall!

Intel som företag är nog inget jag direkt stödjer, visst nu är jag inte riktigt påläst men Intel verkar inte särskilt schyssta med tanke på t.ex länk. länk 2.
Och nu med det kommande "Intel Insider" som man får tycka hur man vill om, som med allt annat... men det finns rätt intressanta diskussioner där ute på nätet. Här svarar Intel på lite frågor på sin blogg:
blogg.

Men men, SB presterar bra! Sitter själv kvar på en i5a och ett sönderklockat HD 4770 kort och det duger gott för mig. Beror ju på vad du är ute efter!

Permalänk

Nej, knappast värt.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

Är sjukt trött just nu, så jag skriver ett utförligare svar imorgon.
Men jag fastnade lite för det här med Intel insider, vilket jag inte hört talas om förens nu, är det inte bara att starta fraps och spela in filmen?

Varför jag är sugen på att byta är väl bara för att jag vill helt enkelt, är nöjd med min dator jag har idag, men det är ju så kul att bygga nytt

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Tycker du ska vänta på Bulldozer. Det jag sett av SB så tycker jag inte alls den verkar speciellt intressant just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Varför jag är sugen på att byta är väl bara för att jag vill helt enkelt, är nöjd med min dator jag har idag, men det är ju så kul att bygga nytt

Ptja, har du pengar så det räcker och blir över och inget annat att spendera dom på och tycker det är roligt så visst, kör på. Pengarna kan du ju inte ta med dig när du dör...

Visa signatur

ASUS Prime Z270-A | i7 7700K | GTX 1070 | 16GB RAM | Samsung 850 EVO 500GB | FD Newton R2 650W | FD Define R3

Permalänk
Medlem

Ja, jag har nu bestämt att vänta på Bulldozer, får helt enkelt hålla mig
När släpps Bulldozer ungefär?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Skrivet av KKay:

Ja, jag har nu bestämt att vänta på Bulldozer, får helt enkelt hålla mig
När släpps Bulldozer ungefär?

Sägs att den ska komma i April. Moderkorten borde komma tidigare.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Sägs att den ska komma i April. Moderkorten borde komma tidigare.

Okej, rätt nära då

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Skrivet av KKay:

Okej, rätt nära då

Jadå du gör rätt i att hålla ut. Det ska jag också göra. Det fina är att man kan köpa AM3+ moderkort och köra vidare på sin gamla Athlon II eller Phenom II prolle vilket jag kommer att göra. Blir nog för dyrt för mig att uppgradera allt på samma gång. Köper mig Bulldozer prollen vid ett senare tilfälle!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Jadå du gör rätt i att hålla ut. Det ska jag också göra. Det fina är att man kan köpa AM3+ moderkort och köra vidare på sin gamla Athlon II eller Phenom II prolle vilket jag kommer att göra. Blir nog för dyrt för mig att uppgradera allt på samma gång. Köper mig Bulldozer prollen vid ett senare tilfälle!

Låter som en bra kompromiss!

Visa signatur

#framtiden