Ska köpa idag! Asus G53JW-SZ154V vs MSI GX660-266NE ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muyfa666:

Det låter ju som bra temperaturer...

80C på GPU vid full load låter ju helt ok.

Och maskinen är sval utanpå med? Att ha i knät eller så menar jag?

Du har inte haft möjlighet att testa GTA4 på datorn? Hade varit kul att se om den klarar det...

Har du testat att köra på någon lägre upplösning än native? Ser det isf ut som apskit eller vad?

Jadå spec vid OC..

GTX460m ligger stock på GPU 675 Memory: 1250 ... Jag OC'ade till GPU: 800 samt memory 1450 utan probs iaf (Gav 1300p i 3dmark vantage extra)

Den är sval utanpå ja, ovansidan är knappt ljummen nånstans, under är den lite ljummen på nåt ställe, men inte obehagligt varmt.

GTA4 har jag testat, testade ALLT på max 1920x1080 very high 16x o.s.v .. Det gav 30fps i benchmarken..

Sänkte upplösningen till 1366x768 (Ser väldigt bra ut ändå) då kom jag upp i 50fps i benchmarken.. Sen måste man justera ner lite till för att spelet ska flyta på bra eftersom spelet är mer krävande än benchmarken lustigt nog

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasteraCe:

Full load (Prime 95): 73 grader (Dock går inte fläkten på max så den går väl inte fortare än den behöver)

Låter ju jättebra! Hur många trådar körde du samtidigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasteraCe:

Jadå spec vid OC..

GTX460m ligger stock på GPU 675 Memory: 1250 ... Jag OC'ade till GPU: 800 samt memory 1450 utan probs iaf (Gav 1300p i 3dmark vantage extra)

Den är sval utanpå ja, ovansidan är knappt ljummen nånstans, under är den lite ljummen på nåt ställe, men inte obehagligt varmt.

GTA4 har jag testat, testade ALLT på max 1920x1080 very high 16x o.s.v .. Det gav 30fps i benchmarken..

Sänkte upplösningen till 1366x768 (Ser väldigt bra ut ändå) då kom jag upp i 50fps i benchmarken.. Sen måste man justera ner lite till för att spelet ska flyta på bra eftersom spelet är mer krävande än benchmarken lustigt nog

Känns som om den uppfyller allt jag vill ha på en laptop och lite till... kul! Min maskin kommer nog innan helgen, så det får bli några Stella Artois och lite hardcore datorpillande!

Är fortf lite orolig över den höga upplösningen, men alla verkar ju nöjda så det ska väl bli bra.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 2x16GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem
Skrivet av OllO:

Låter ju jättebra! Hur många trådar körde du samtidigt?

4st, windows ser ju 4st cpu, 2st hyperthreading eller vad det heter

Körde "Maximum heat cpu" blabla vad det nu heter

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Inaktiv

Test är uppe!

Permalänk
Medlem

Kan ju bifoga guiden till hur man klockar G53JW/G73JW (Tror det är nån här på sweclockers som skrivit den faktiskt)

http://forum.notebookreview.com/asus-reviews-owners-lounges/5...

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MasteraCe:

Kan ju bifoga guiden till hur man klockar G53JW/G73JW (Tror det är nån här på sweclockers som skrivit den faktiskt)

http://forum.notebookreview.com/asus-reviews-owners-lounges/5...

om någon vill klocka sin 5870 är de bara å ladda ner AMD catalyst control center!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MasteraCe:

Jadå spec vid OC..

GTX460m ligger stock på GPU 675 Memory: 1250 ... Jag OC'ade till GPU: 800 samt memory 1450 utan probs iaf (Gav 1300p i 3dmark vantage extra)

Den är sval utanpå ja, ovansidan är knappt ljummen nånstans, under är den lite ljummen på nåt ställe, men inte obehagligt varmt.

GTA4 har jag testat, testade ALLT på max 1920x1080 very high 16x o.s.v .. Det gav 30fps i benchmarken..

Sänkte upplösningen till 1366x768 (Ser väldigt bra ut ändå) då kom jag upp i 50fps i benchmarken.. Sen måste man justera ner lite till för att spelet ska flyta på bra eftersom spelet är mer krävande än benchmarken lustigt nog

körde du GTA IV med OC Gpu??

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162937:

om någon vill klocka sin 5870 är de bara å ladda ner AMD catalyst control center!

Jaså det medföljer?

Hursomhelst MSI-Afterburner är nice då det håller koll på temperatur och allt i samma program

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162937:

körde du GTA IV med OC Gpu??

Nope det var utan OC

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MasteraCe:

Nope det var utan OC

ska du testa och spela med den OC och kolla tempen? då ser du också hur mycket mer du får i FPS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162937:

ska du testa och spela med den OC och kolla tempen? då ser du också hur mycket mer du får i FPS?

Sant, temperaturen kommer dock inte överstiga ett hårt prime95 pass o sen ett 3dmark pass på det

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MasteraCe:

Sant, temperaturen kommer dock inte överstiga ett hårt prime95 pass o sen ett 3dmark pass på det

visst inte... men om man pressar den under längre tid så vet man ju inte...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muyfa666:

Är fortf lite orolig över den höga upplösningen, men alla verkar ju nöjda så det ska väl bli bra.

Jag kör en "gammal" Dell XPS med 1920x1200 WUXGA upplösning, så jag kommer att nergradera i upplösning när jag köper en full-hd skärm Hög upplösning är enormt beroendeframkallande, jag köpte den för att kunna spela massa pokerbord samtidigt från början, men nu skulle jag aldrig klara mig på mindre än åtminstone 1600x900. Min gf tyckte att allting var så litet och att den var jättelöjlig när jag köpte den, men nu vägrar hon använda sin egen "vanliga" laptop ens för skolarbete. "Hur ska man kunna arbeta om man inte kan ha 2 dokument bredvid varandra på skärmen?" var citatet sist när jag försökte schasa bort henne

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nordlic:

Jag kör en "gammal" Dell XPS med 1920x1200 WUXGA upplösning, så jag kommer att nergradera i upplösning när jag köper en full-hd skärm Hög upplösning är enormt beroendeframkallande, jag köpte den för att kunna spela massa pokerbord samtidigt från början, men nu skulle jag aldrig klara mig på mindre än åtminstone 1600x900. Min gf tyckte att allting var så litet och att den var jättelöjlig när jag köpte den, men nu vägrar hon använda sin egen "vanliga" laptop ens för skolarbete. "Hur ska man kunna arbeta om man inte kan ha 2 dokument bredvid varandra på skärmen?" var citatet sist när jag försökte schasa bort henne

Haha ja Full-HD är beroendeframkallande!!

Permalänk
Medlem

MasterAce, vilka program har du tagit bort hittils från din PC? tänkte om vi kunde jämföra lite, händer att man missar en del

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalaklas:

MasterAce, vilka program har du tagit bort hittils från din PC? tänkte om vi kunde jämföra lite, händer att man missar en del

Det mesta som inte behövs nu, antivirus (Installerade Microsoft security essentials istället) Alla skitspel som följde med :P, ansiktsigenkänning, o.s.v.. kan kolla mer nogrannt om det är intressant

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nordlic:

Jag kör en "gammal" Dell XPS med 1920x1200 WUXGA upplösning, så jag kommer att nergradera i upplösning när jag köper en full-hd skärm Hög upplösning är enormt beroendeframkallande, jag köpte den för att kunna spela massa pokerbord samtidigt från början, men nu skulle jag aldrig klara mig på mindre än åtminstone 1600x900. Min gf tyckte att allting var så litet och att den var jättelöjlig när jag köpte den, men nu vägrar hon använda sin egen "vanliga" laptop ens för skolarbete. "Hur ska man kunna arbeta om man inte kan ha 2 dokument bredvid varandra på skärmen?" var citatet sist när jag försökte schasa bort henne

Driver du med mig? Låter du kjoltyg röra vid ögonstenen?

På sin höjd får frugan låna min gamla Gameboy... om hon varit snäll! ;-p

Skämt åsido, jag satte mig vid en 17,3-tummare med 1600x900 här på jobbet, och det verkar vara optimalt för mig. Lagom stort/litet och ändå ganska nära full-HD.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 2x16GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muyfa666:

Driver du med mig? Låter du kjoltyg röra vid ögonstenen?

På sin höjd får frugan låna min gamla Gameboy... om hon varit snäll! ;-p

Skämt åsido, jag satte mig vid en 17,3-tummare med 1600x900 här på jobbet, och det verkar vara optimalt för mig. Lagom stort/litet och ändå ganska nära full-HD.

Beställde du G73an då?

Vad är 1600x900 för format egentligen? Min nuvarande 17" har 1440x900 .. Har aldrig sett i spel att man öht kan välja 1600x900?

EDIT: Fail av mig.. 1600x900 är såklart 16:9 .. jag har 16:10 nu då

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Världens drygaste följetong har det blivit. Jag beslutade mig till slut att prioritera full-HD framför subwoofer...

Och är riktigt nöjd med det! Sitter nu på min sprillans G53JW!

Har precis gjort recoveryskivorna och sitter nu och laddar hem alla drivisar från Asus hemsida. Nu ska skiten blåsas ur och mitt fina Windows 7 Ultimate ska in. Ingen bloatware här inte!

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 2x16GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem

Det gick fort Har precis provat Battlefield Bad Company 2

Funkade riktigt bra, körde 1366x768 allt maxat, tyckte det flöt på fint, provade inte högre upplösning

Testet är gjort utan OC

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Jag har en liten känga till Asus här dock...

Drivrutiner - driver ni med mig? Maken till rövsmör har jag sällan skådat. Hur många drivrutiner som helst varav flera äldre versioner. Nej fy fanken!

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 2x16GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem

Hur gör man för att göra clean install? Laddar du hem win7 och använder CD-key på undersidan då?

Permalänk
Inaktiv

MasteraCe! Lite frågor till dig med G53
1. Vad fick du i 3DMarkVantage Med och utan OC? ( Cpu och Gpu)
Kan du testa att spela Ex GTA IVs benchmark med och utan OC och se vad skillnaden blir? Tacksamm för svar! Mvh Simon

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nordlic:

Hur gör man för att göra clean install? Laddar du hem win7 och använder CD-key på undersidan då?

Det undrar jag med? Vill göra en helt ren installation på W7 och sätta in den på min SSD men vet inte hur jag gör...

Permalänk
Medlem

Jag har en genuin Windows 7 Ultimate kvar från min stationära, så jag kör bara den skivan, tar bort alla partioner och lägger sen in rent och snyggt.

Det bör dock funka att "ta hem" från nätet och använda med sin nyckel, men då måste det vara exakt samma version som låg på datorn från början.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 2x16GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Muyfa666:

Jag har en genuin Windows 7 Ultimate kvar från min stationära, så jag kör bara den skivan, tar bort alla partioner och lägger sen in rent och snyggt.

Det bör dock funka att "ta hem" från nätet och använda med sin nyckel, men då måste det vara exakt samma version som låg på datorn från början.

Vart ligger nyckeln?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muyfa666:

Jag har en liten känga till Asus här dock...

Drivrutiner - driver ni med mig? Maken till rövsmör har jag sällan skådat. Hur många drivrutiner som helst varav flera äldre versioner. Nej fy fanken!

Vilka drivrutiner syftar du på? Grafikdrivrutiner hittar du ju på www.nvidia.com iaf

Skrivet av anon162937:

MasteraCe! Lite frågor till dig med G53
1. Vad fick du i 3DMarkVantage Med och utan OC? ( Cpu och Gpu)
Kan du testa att spela Ex GTA IVs benchmark med och utan OC och se vad skillnaden blir? Tacksamm för svar! Mvh Simon

Skulle kunna testa det imorgon eller något

Skrivet av anon162937:

Vart ligger nyckeln?

Klisterlapp under laptopen gissar jag

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MasteraCe:

Vilka drivrutiner syftar du på? Grafikdrivrutiner hittar du ju på www.nvidia.com iaf

Skulle kunna testa det imorgon eller något

Klisterlapp under laptopen gissar jag

Bra! Testa imon och lägg upp resultaten här! Från Vantage och GTA IV! Tack!

Permalänk

Ska hämta ut min MSI 266NE imorgon, har kollat runt som en tok efter datorer med bättre prestanda för samma pris. Och det går inte, trots att MSI är 5 månader gammal så finns det till och med datorer idag som är både dyrare och sämre än MSI.

Jag kan inte vänta tills imorgon! Vill ha NU!

Visa signatur

Dator: Intel Core i7-6700K | MSI 2060 Gaming Z | ASUS Z170-P | HyperX 16GB | Samsung 860 EVO 1TB | Corsair 750w | Corsair H60
Skärm: ASUS 25" VG258QR
Mus/Tangentbord/Hörlurar: Razer Deathadder Elite | QPAD K-70 | Steelseries Arctis 7