Permalänk
Medlem

ramminnet slutade just fungera?

har just nu IGEN ett SJUKT (troligtvis) hårdvarufel på min datorrigg.

(nästan IDENTISKT fel som i min gamla tråd:
http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-support-och-ovriga-tradar/951218-kopplade-dvd-lasare-nu-ar-datorn-dod/
Detta fel avhjälptes genom att flytta runt ramminnes stickorna bland platserna. Tillslut gick datorn igång men av någon anledning står det SINGLE CHANNEL istället för DUAL CHANNEL (som det borde vara med 2 st 2gb?)

Köpte idag en cdläsare som jag kopplade in via SATA samt SATASTRÖM. efter detta startar datorn men jag får ingen bild.

Efter att ha ommöblerat ramminnena får jag igång datorn om jag placerar minne #2 på plats #4
(räknat 1,2,3,4 platser på moderkortet räknat närmast processorn och utåt)

Om jag har ramminnena på NÅGOT ANNAT SÄTT - får jag ingen bild alternativ att jag får upp första biosbilden följt av en frysning av datorn.

Vad ska jag göra????!?! börjar bli galen.

Jag har ett kollegieblock där jag antecknar vilka kombinationer jag provat de två minnena på och hittills går som sagt bara datorn igång på ett sätt, och då ENDAST med 2gb ram av de 4 gb jag tidigare alltid använt.

snälla kika på denna tråd och säg vad ni tror

Permalänk
Medlem

Får nu igång datorn på 4 st kombinationer. Det känns som att någon lär klura ut vad felet kan vara.

Jag har 4 st platser för ramminnen (1,2,3,4 räknat från processorn och utåt)
Jag har 2 st 2gb ramminnesstickor döpta till A och B

Datorn går igång på:
A på plats 3
A på plats 4
B på plats 3
B på plats 4

all kombinationer med både minnena involverade resulterar i att jag EJ FÅR BILD. dvd-läsaren går att skjuta in och ut, fläktarna startar etc men jag FÅR INGEN BILD.
Fel på minneskanal 1? (1,2 är GULA och 3,4 är RÖDA 1,2 är väl kanal ETT och 3,4 är kanal TVÅ, rätta mig om jag har fel här)

Permalänk
Medlem

Nu fick jag helt plötsligt igång datorn med BÅDA minnena och nu körs de också i DUAL CHANNEL istället för SINGLE CHANNEL i bios.

datorn gick INTE IGÅNG!! med:
A på plats 3
B på plats 4

DATORN GICK IGÅNG!!! med:
A på plats 4
B på plats 3

Någonting är skumt.... gissning någon??