Permalänk

i7 2600k problem vid överklockning.

Hejsan Sweclockers!

Jag införskaffade mig i dagarna en Core i7 2600k, 8GB RAM modell http://www.corsair.com/cmp4gx3m2a1600c8.html , en Corsair Force 120GB ssd, ett HD6970, ett MSI P67A-GD55 samt en H70-kylare med förhoppningar om att kunna klocka maskinen till ett riktigt monster.

Jag måste börja med en liten disclaimer: Jag är inte superbra på hårdvara, det är för dyrt att hålla sig up2date hela tiden, min senaste rigg var en E6600..

Hursomhelst, jag kollade runt massor på internet och hitttade diverse guider om vad det är som gäller nu för tiden, när saker som FSB inte riktigt finns tillgängligt och hittade bland annat:

* http://www.bit-tech.net/hardware/cpus/2011/01/07/how-to-overc...
* http://www.techreaction.net/2011/01/04/3-step-overclocking-gu...

Exakta värden är förstås mycket individuella men jag försökte följa dessa guider, tyvärr inte särskilt framgångsrikt.

Minnerna har jag lyckats köra endast i 9-9-9-24, (8-8-8-24 bootar inte), i 1333 och 1600 (EDIT: 1866 gav fel i HyperPI) med ca 1.5~1.65 V. Är detta okey resultat? Enligt Inet (och lite andra siffror på nätet samt CPU-Z) ska dessa minnen kunna köras i 8-8-8-20 på 1600. Jag har senaste (5.2?) UBCD för att köra Memtest, programmet startar inte under någon konfiguration. EDIT: XMP avstängt.

Men till huvudpunkten, mitt system (windows 7 ultimate) bootar inte över 4600 (dvs en multiplier på 46), det blir bara ett sträck på skärmen och jag är tvungen att hålla in strömknapppen. Jag har ökat Vcore ända upp till 1.480, och vågar inte gå högre. Datorn bootar på 4.6Ghz redan vid 1.40 V Vcore Visst datorn är snabb och så men jag hade verkligen hoppats på att nå 5Ghz, med tanke på att den (tydligen) gick hur lätt som helst till 4.9 på luft. Har någon någonting att säga om det här? Tempraturer för CPUn är ca 30 idle och 58 full load. EDIT: Jag har använt det inbyggda verktyget för att uppdatera bios.

Sedan sist vill jag nämna att jag är besvärad över mina benchmarkresultat. Jämför man med den här killen: http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?p=4702689 som har en likadan setup, har lyckats klocka till 5.1Ghz och får -dubbla mina resultat- (för cpu) i alla tester. Alltså HyperPI 32M på ca 6½ minut, och 60000 poäng i 3D Mark Vantage.

Jag har testat alla möjliga kombinationer av SpeedStep, Turbo Boost, C1E, C-mode av och på och fram och tillbaka och har ingen aning om vad jag ska ta mig till.

Tackar för att ni tog er tiden att läsa det här, och på förhand för all hjälp.

MVH Mikael

Mer info
Visa signatur

PC Kontoret: Ryzen 5700X, 32GB, 6800 XT
PC Spelrum: Ryzen 5800X, 32GB, 7900 XT

Permalänk
Skrivet av Flopper:

Kan behöva ett bios med pll setting som är tillagd för de som ej kan köra över en viss multiple.
kolla tråden här.

http://hwbot.org/forum/showthread.php?t=15952

Jag tror att det ska hjälpa, håller i skrivandets stund på att testa det själv

*edit*

Skiten funkar inte, kommer inte över 44x multipel. Känns skitkass verkligen.

Visa signatur

Asbra.

Permalänk
Avstängd

slå av HT.
testa utan

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk

Tjena!
Har också försökt mig på o klocka under dagen. Kör dock med en 2500K, MSI P67A-GD65 och 4 Gb Corsair XMS3.

Kan rekommendera att dra in BIOS version 1.8b5 då den känns mycket stabilare.

Har lyckats ta mig upp till 4.9Ghz och kunnat köra 5 runs i Intel Burn Test utan problem och en Temp på 68 grader. Dock blir det error på 4e kärnan direkt när jag testar att köra prime95.
Nått jag inte riktigt förstår dock är varför Vcore i Cpu-Z och på inkopplad multimeter visar ca 0.02 - 0.06 högre Vcore än vad jag ställt in i BIOS, trodde Vcoren skulle droppa något jämfört med man har ställt den på i BIOS =/ kan det ha med någon inställning att göra som försöker kompensera för Vdropp och istället gör så man får ut en högre spänning?

Mina inställningar i bios är:
CPU Ratio - 49
adjust CPU ratio in OS - Disabled
Internal PLL overvoltage - Enabled
DRAM freq - 1600Mhz
XMP - Disabled
DRAM timing - Auto
Spread Spectrum - Enabled
Vdroop Control - High Vdroop
Vcore - 1.34 (Visar 1.4 i cpuz och på multimeter vid load)
I/O Volt - Auto
VDRAM - 1.507
SA - Auto

Sen har jag även stängt av allt som jag inte använder tex SATA6 och USB3.

Något mer som är märkligt är att jag får BSOD (när windows-loggan visas) så fort jag ändrar SATA mode från IDE till AHCI.

Angående Memtest86+ så verkar inte v4.1 funka med sandy bridge, det finns en beta för v4.2 att få tag på här http://forum.canardpc.com/showthread.php?t=52132 den funkade för mig iaf.

Permalänk

Nya bios gjorde underverk! Efter lite fipplande var 5Ghz verklighet.
Bild på cpu-z och HyperPI 1x 1M respektive 8x 32M

Visa signatur

PC Kontoret: Ryzen 5700X, 32GB, 6800 XT
PC Spelrum: Ryzen 5800X, 32GB, 7900 XT

Permalänk

Nice! Vilken Version drog du in?

Permalänk
Medlem

Finns en hel del info om det på hwbot ( http://hwbot.org/forum/showthread.php?t=15952 )

Permalänk
Skrivet av Lefanz:

Länk fungerar ej

Denna då? ?

Skrivet av jorresnorre:

Nice! Vilken Version drog du in?

den som slutar med .185

EDIT: Fortfarande bara 33000 poäng i 3dMark! :'(

EDIT2: Kan även tilllägga att jag kör med HT, Spread Sectrum av, Vcore på 1.420 enligt bios, men denna steg till 1.440 vid load av 1 kärna, och snuddade vid 1.482 några gånger vid full load på alla "kärnor". Som varmast blev CPU 76 grader. Sablans högljudda Corsairfläktar.

mer info, ännu mer info.
Visa signatur

PC Kontoret: Ryzen 5700X, 32GB, 6800 XT
PC Spelrum: Ryzen 5800X, 32GB, 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorresnorre:

Något mer som är märkligt är att jag får BSOD (när windows-loggan visas) så fort jag ändrar SATA mode från IDE till AHCI.

Det har inget med moderkortet och göra, utan snarare att windows 7 inte laddar AHCI drivrutinen när du tidigare kört via IDE. Detta är dock lätt åtgärdat, följ denna länk för att fixa det http://support.microsoft.com/kb/922976.
När du ändrat i registret enligt länken så startar du bara om datorn och sätter på AHCI så ska det fungera.

Permalänk

33000 är väl ok? antar att du kör i 3dmark 06, han som du länka till ( http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?p=4702689 ) får ju bara 28900. och om du jämför resultaten för PI-beräkningarna så kör ju du hyperPI och han SuperPi, vet inte vad som skiljer dom åt.
Men att du skulle få 13 min på 32M i HyperPI låter lite mycket, så testa med SuperPi istället.

Jo har hört att Corsair-fläktarna ska va högljuda, kör med H50 själv o bytte ut fläkten till en Noctua direkt.

Ska testa o ändra på Vdroop Control till Low som är det andra alternativet som finns.

Permalänk
Skrivet av jorresnorre:

33000 är väl ok? antar att du kör i 3dmark 06, han som du länka till ( http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?p=4702689 ) får ju bara 28900. och om du jämför resultaten för PI-beräkningarna så kör ju du hyperPI och han SuperPi, vet inte vad som skiljer dom åt.
Men att du skulle få 13 min på 32M i HyperPI låter lite mycket, så testa med SuperPi istället.

Jo har hört att Corsair-fläktarna ska va högljuda, kör med H50 själv o bytte ut fläkten till en Noctua direkt.

Ska testa o ändra på Vdroop Control till Low som är det andra alternativet som finns.

Nope, vi kör Vantage båda två och han får 63000 vid 5.1Ghz. HyperPi startar en eller flera instanser av SuperPI, jämför "flikarna" vid mina bilder så ser du att den som tar 13m kör 8 instanser av SuperPI samtidigt. Således tycker jag det resultatet är helt okey.

Jag har nu lekt runt lite med OCCT. första gången fick jag blåskärm (mer Vcore!) men efter att se tempraturen gå emot 84 grader är jag tveksam på om det är värt det, plus om allt står rätt till med kylpastan. Bytte standardpastan mot MX-3, men kanske tog för mycket... Vågar/orkar dock inte kolla eftersom det är ett HELVETE att rengöra/byta... Jag trodde inte temperatur skulle vara det som höll mig tillbaka...

Är det stor skillnad mellan Corsair 120 och Noctuna 120-fläktar väl gäller kylning och ljudnivå?

Visa signatur

PC Kontoret: Ryzen 5700X, 32GB, 6800 XT
PC Spelrum: Ryzen 5800X, 32GB, 7900 XT

Permalänk

Tack för hjälpen med AHCI det funkar nu.

Testade också att ställa om Vdroop Control till Low men gör ingen skillnad.

Vcore är inställt på 1.285 i BIOS
Idle - CpuZ visar 1.296 och multimeter 1.30
Load - CpuZ visar 1.328 och multimeter 1.34

tycker det är väldigt märkligt att volten skiljer så mycket från vad som är inställt i bios.

Permalänk

Ahh, jag kollade på total Scoren på hans 3dmark 06 tyckte dom va mest lika dina 33000, men va ju CPU du mena.
Ja då verkar det konstigt att han får nästan dubbelt så mycket som du, har inte testat min i vantage än kan göra det nu o se vad jag får, skulle ju va konstigt om jag fick mer än dig med min 2500K.

EDIT: Testade Vantage och fick 24663 i CPU score med CPUn klockad till 4.9 Ghz.

Ok, visste inte det om HyperPI då ser ju resultatet helt klart bättre ut

Har inte testat med Corsair-fläkten eftersom ajg kollade recensioner innan jag köpte o då sa de flesta att den lär väldigt mycket så tog min gamla nocuta som jag visste var tyst direkt.
Har också funderat på om man får bättre kylning med annan pasta, men enligt en recension på youtube ska pastan som följer med vara riktigt bra. Kan även tipsa om att se till att radiotorn får luft utifrån, alltså att fläktarna blåser in i chassit, jag testade tvärtom först för jag inte ville att det skulle fastna massa katthår på radiatorn, men när temperaturen börja närma sig 80 grader bestämde jag mig för o vända på den o då sänktes tempen med ca 9 grader.

Ska nog köpa ett par långa skruvar till och testa med push-pull nån gång framöver för o kunna sänka tempen lite till.

Permalänk
Medlem

Att han får så mycket högre poäng i Vantage lär ju vara för att han har ett Nvidia kort och kör med PhysX och därför får ett "felaktigt" cpu-resultat då grafikkortet hjälper till.

Permalänk
Medlem

Min setup med processorn -2600k får i 3dmark vantage 19000 med 1x gtx470 original clocks, tycker det e rätt lågt, fick nämnligen 17500-18000 med min E8500 rigg och ett gtx470 original klocks? när jag klockade grafikkortet och E8500 fick jag 21k. När jag klockade mitt nuvarande grafikkort och prollen till 4,6 o körde fick jag 23700. men tycker endå det är för lågt.

sen har jag samma problem med att komma över 46m har enable pll voltage o försökt pillat på lite allt möjligt, men den vill bara inte över.

japp jag har D2an, måste ha missat någon inställning.

Visa signatur

_________________
Spelburk -sb-2600k | H70 | Asus p8p67 pro | 1600mhz cl 8 a-data | Gtx470 | Corsair hx850 | 500wd black / 2 tb ecogreen / 2 tb Elemental | R3 - HTPC - sb-2100t | MSI P67A-C45 | Corsair 1600mhz | HD4890 | 320gb | Antec 1200 | fractal integra 400w.
LG 46"LD550N | logitech z5500