Asus tar DirectCu II till Radeon HD 6970 och Geforce GTX 580

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbertMwugabi:

Visst det kyler nog bra så in i hel*ete, men ändå, 3 slots är lite stort måste jag säga. Blir väl max 2-way sli om det nu ens går.

6970't funkar rent kontaktmässigt i 3-way Xfire eftersom att det kortet har två Xfire-bryggor ... Dock krävs väl e-atx (och kompatibelt chassi) så att man får 10 pci-e platser

Permalänk
Medlem

*FAP FAP FAP FAP*

Permalänk
Medlem
Skrivet av DAoG:

*FAP FAP FAP FAP*

Visa signatur

P8Z77-V | 2600K | NH-D14 | 4x4GB Corsair 1600MHz LP | GTX 680 DCII OC | 520 180GB | EcoGreen F4 2TB
WD RED 3TB | AD-7280S-0B | HALE90 550W | Define R3 Titanium | Win 7 Pro ENG från Dreamspark

Permalänk
Medlem

Blir ju problem med att köra 2 kort + ljudkort med denna setup för de flesta tror jag... men för de som vill ha ett kort som är tyst lär det vara bra. Bra att tänka på då är att köra amd(ati )eftersom nvidia bara stödjer 2 skärmar om du har ett kort, den begränsningen finns inte hos amd(ati).

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genesis:

Märklig lösning på kylningen. Luften som blåses ut ur chassiet passerar inte först kylflänsen. Och lyften som går genom kylflänsen ser ut att passera genom relativt små hål i kåpan, och värmen dumpas sedan i chassiet.
Hade det inte varit bättre att rotera flänsarna 90 grader för att blåsa den varma luften ut ur chassiet?

Personligen ser jag inget direkt problem i, om ett grafikkort har bra kylning, att det inte blåser ut den varma luften ur chassit.
Det borde ju sett till helhetsbilden vara bättre att få ut den mängd varmluft som bildas vid kylning av ett grafikkort m.h.a. stora chassifläktar än att försöka få ut samma volym per minut ur chassit med en liten fläkt på ett grafikkort.
Grafikkortsfläkten måste dessutom pressa luften genom smala springor i kylaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbertMwugabi:

Visst det kyler nog bra så in i hel*ete, men ändå, 3 slots är lite stort måste jag säga. Blir väl max 2-way sli om det nu ens går.

De flesta kylare tredje parts kylare är väl 3 slot?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lambi:

6970't funkar rent kontaktmässigt i 3-way Xfire eftersom att det kortet har två Xfire-bryggor ... Dock krävs väl e-atx (och kompatibelt chassi) så att man får 10 pci-e platser

Precis, det där med utryme/PCI-e platser och placeringen av PCI-e kontakterna på moderkortet jag jag tänkte på

Skrivet av Racka:

De flesta kylare tredje parts kylare är väl 3 slot?

Kan stämma, har inte så bra koll på vilka eftermarknadskylare som finns.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

Dom kan ju börja med att vända grafikkorten uppåt istället så slipper man såna här lösningar.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Detta var det maffigaste hittils. "Grattis?" till Asus som kommit med den första kylaren som täcker 3 kortplatser?

....o jag som tyckte att kort som täcker 2 platser var stort....:o

Kommer o tänka på Max De Luxe lr 200grammare med extra allt!

MORE IS MORE - ASUS

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk

HELVETE VILKA MONSTER TILL KORT!!! Haha 2 st såna här GTX 580 i SLI kan nog fan äta upp en mindre människa till frukost, sinnes asså...

Visa signatur

[AMD Ryzen 5 3600] [ASUS RTX 4070 Dual] [ASUS ROG Strix B450-F Gaming] [Corsair Vengeance DDR4 3200MHz 32GB] [Corsair MP510 480GB] [Corsair RM750X V2] [Fractal Design Define C] [BenQ CQ32G1] [Logitech G513 Carbon Tactile] [Corsair Gaming Harpoon RGB] [Logitech Z533] [SteelSeries Arctis 7 2019 Edition] [Google Pixel 7a]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Detta var det maffigaste hittils. "Grattis?" till Asus som kommit med den första kylaren som täcker 3 kortplatser?

....o jag som tyckte att kort som täcker 2 platser var stort....:o

Kommer o tänka på Max De Luxe lr 200grammare med extra allt!

MORE IS MORE - ASUS

tri slot kylare är inte nått nytt
Vet med säkerhet att det fanns 4870x2 med tri slot kylare

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem

stor, klumpig och dessutom utan luftutsug på baksidan...jaha...lite värdelöst

Visa signatur

i5 750@3,57 Ghz (21x170) 1,225V|4GB OCZ DDR3 6-6-6-18 1333 Mhz|GTX470 @ 800 Mhz|Asus P7P55-M|Cooler master silent Pro M series 700W |A-data S596 64 GB SSD JMicron 612 |2 TB Samsung F3 RAID0| X-fi Music| IN-WIN Dragon Slayer|CoolerMaster TX3|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Seriöst? Vem köper ett sådant kort? Jag trodde att om man var en seriös överklockare, alternativt letade efter en tyst lösning på sitt grafikkort så körde man vatten? Personligen tycker jag istället att EVGAs lösning med integrerat vattenblock är betydligt trevligare. Single slot mot tripple slot. Snyggt mot fult. Kallt mot varmt (iaf varmt jämfört med vattenkylning).

Vatten behöver inte alltid vara någon fördel för en tyst lösning då det ändå kräver en fläkt på radiatorn. Och en pump kan ju också låta. Fast visst på de värre elslukarna så är det nog tystast.

Det jag skulle vilja se är mer grafikkort med lite ordentligare kylflänsar, finns ju oftast även lite plats ovanför kortet upp mot CPUn. De flesta av dagens chassin har ändå en fläktplats på sidan. Och för de som inte har de kunde de skicka med någon fläkt som man monterar vertikalt utanför grafikkortet. Är ju inte alltid så nödvändigt att få in kalluft på grafikkort utan det viktigaste är väl att det är någon sorts cirkulation/rörelse där omkring.
Nu kanske inte detta funkar på de mest energihungriga grafikkorten men för mellankorten borde det duga.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotan:

Vatten behöver inte alltid vara någon fördel för en tyst lösning då det ändå kräver en fläkt på radiatorn. Och en pump kan ju också låta. Fast visst på de värre elslukarna så är det nog tystast.

Det jag skulle vilja se är mer grafikkort med lite ordentligare kylflänsar, finns ju oftast även lite plats ovanför kortet upp mot CPUn. De flesta av dagens chassin har ändå en fläktplats på sidan. Och för de som inte har de kunde de skicka med någon fläkt som man monterar vertikalt utanför grafikkortet. Är ju inte alltid så nödvändigt att få in kalluft på grafikkort utan det viktigaste är väl att det är någon sorts cirkulation/rörelse där omkring.
Nu kanske inte detta funkar på de mest energihungriga grafikkorten men för mellankorten borde det duga.

Vill inte påstå att min pump låter något alls.
Sätter jag örat på ett avstånd av kanske 20-30cm så är den nästan helt ljudlös samt att någon extra fläkt behöver jag inte så chassiets redan existerande fixar kylningen.
Det som låter mest är nätagget under belastning.
Så jo vatten gäller om man vill ha det tyst.
Hade inte fått för mig att skaffa mig ett graffe som äter upp ytterligare en slot :\
Fler kort med förmonterade vattenkylare tack eller behåll referensmodellen så man kan montera efter.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Sajmon37:

Om man inte hade velat ha Crossfire hade väll 6950 varit ett klart val, Lite för STORT kanske :>

Ja, det blir ju lite knepigt att köra Nvidias kort i Crossfire

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem

-Monster Madness! Vilka mastodontkort!

Troligtvis är det bara jag som är trött såhär på jobbet men jag skrattade gott åt formuleringen i texten:

"Nvidia Geforce GTX 580 får i Asus ömma vård inga extra bildskärmsanslutningar", mamma Asus är en sträng mor!

Visa signatur

Me, Myself and I...

Permalänk
Medlem

Varför alla dessa displayportar..
Om de hade haft 6 st HDMI istället så kunde man ju handlat ett kort och en bunke billiga skärmar.

Som det är nu måste man ju köpa de dyrare skärmarna för att få displayporten och då har man inte råd att handla lika många.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZecretW:

Varför alla dessa displayportar..
Om de hade haft 6 st HDMI istället så kunde man ju handlat ett kort och en bunke billiga skärmar.

Som det är nu måste man ju köpa de dyrare skärmarna för att få displayporten och då har man inte råd att handla lika många.

Framförallt beror det väll på att HDMI har en ganska hög licensavgift som tillverkarna måste betala för att använda det, vilket var en av anlednignarna till att DP utvecklades överhuvudtaget från första början

En displayport->HDMI adapter är väll inte direkt dyr?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | AMD Ryzen 7 2700 | 32GB Corsair Vengance 3200mhz | EVGA Geforce GTX 1070 | Cooler Master Silent Pro M 850W | Samsung EVO 970 Plus 500GB |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ZecretW:

Varför alla dessa displayportar..
Om de hade haft 6 st HDMI istället så kunde man ju handlat ett kort och en bunke billiga skärmar.

Som det är nu måste man ju köpa de dyrare skärmarna för att få displayporten och då har man inte råd att handla lika många.

Finns ca 50 skärmar med DisplayPort i svensk handel idag: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=393#rparams=l=s64470376
Bara att välja efter behov och plånbok. Vill man ändå ha en billig 1000kr-skärm så finns det adaptrar att köpa för att ansluta exempelvis DVI till DP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brodholm:

Ja, det blir ju lite knepigt att köra Nvidias kort i Crossfire

HD69xx är Ati / amd
GeForce 5xx är nvidia...

Permalänk

Någon som vet om Asus 6970 DirectCu II Eyefinity 6 fungerar i CF med ett annat 6970?

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Vill inte påstå att min pump låter något alls.
Sätter jag örat på ett avstånd av kanske 20-30cm så är den nästan helt ljudlös samt att någon extra fläkt behöver jag inte så chassiets redan existerande fixar kylningen.
Det som låter mest är nätagget under belastning.
Så jo vatten gäller om man vill ha det tyst.
Hade inte fått för mig att skaffa mig ett graffe som äter upp ytterligare en slot :\
Fler kort med förmonterade vattenkylare tack eller behåll referensmodellen så man kan montera efter.

Håller med här. Min MCP350 är helt ljudlös, speciellt när chassit är stängt. Mina 2 radiatorer har totalt 6 fläktar på sig som snurrar i 400rpm. De utgör tillsammans drygt ~12dba totalt. Sedan har jag en fläkt på hårddiskarna och i nätagget. Nätagget ska enligt specsen låta 20dba, hårddisksfläkten 14dba. Totalt är det alltså ~21.5dba. Näst intill ljudlöst. Det som låter i min dator just nu är de mekaniska diskarna. Resten går inte att höra.

Fördelen med vattenkylning och att det blir så tyst är att du har betydligt mer yta att föra över värmen på, till skillnad från en traditionell kylare. Därmed kan du stoppa på klenare fläktar och fortfarande få bättre resultat.

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av EnNickeMan:

Någon som vet om Asus 6970 DirectCu II Eyefinity 6 fungerar i CF med ett annat 6970?

Japp, det gör det

Permalänk
Medlem

Trippel-SLi, någon? Fuska inte med förlängda PCI-E adaptrar, o-moddat moderkort är det som gäller!

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotan:

Vatten behöver inte alltid vara någon fördel för en tyst lösning då det ändå kräver en fläkt på radiatorn. Och en pump kan ju också låta. Fast visst på de värre elslukarna så är det nog tystast.

En pump som låter beror på;
1. För kraftig pump för ändamålet
2. Luft i systemet

En väl vald pump till ett dator system bör vara i det närmaste ljudlös annars har man misslyckats med något.

Jag har inga fläktar på min radiator då de inte behövs, passiv kylning fungerar utmärkt om man har lite plats på fönsterbänken...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Skrivet av RainesX:

Vill inte påstå att min pump låter något alls.
Sätter jag örat på ett avstånd av kanske 20-30cm så är den nästan helt ljudlös samt att någon extra fläkt behöver jag inte så chassiets redan existerande fixar kylningen.
Det som låter mest är nätagget under belastning.
Så jo vatten gäller om man vill ha det tyst.
Hade inte fått för mig att skaffa mig ett graffe som äter upp ytterligare en slot :\
Fler kort med förmonterade vattenkylare tack eller behåll referensmodellen så man kan montera efter.

+1
Håller helt med, skulle vilja se nakna kort också så man inte behöver betala för stockkylaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

+1
Håller helt med, skulle vilja se nakna kort också så man inte behöver betala för stockkylaren

Alldeles utmärkt ide, precis som när cpuer sålder som Tray/Bulk förut. Saknar det.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

+1
Håller helt med, skulle vilja se nakna kort också så man inte behöver betala för stockkylaren

Helt utmärkt ide ju.
Att ingen har kommit på den ideen ännu förstår jag inte ^^ i stället kommer dom med monsterkylare som kostar ännu mer

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Discokungen
Skrivet av RainesX:

Helt utmärkt ide ju.
Att ingen har kommit på den ideen ännu förstår jag inte ^^ i stället kommer dom med monsterkylare som kostar ännu mer

De hade ju haft svårt för att supporta med garanti och sånt med tanke på att såna kort hade varit till för att pillas med.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

De hade ju haft svårt för att supporta med garanti och sånt med tanke på att såna kort hade varit till för att pillas med.

i och för sig helt sant XD tänkte inte på det.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt