Permalänk
Medlem

Skolproject, Teknikutveckling.

Tjenare SC! Det är såhär att jag ska med en gruppmedlem utveckla en produkt som är relaterad till datorteknik. Detta tillhör en kurs vi går på gymnasiet. Det vi utvecklar är en sladd/adapter som skall gå från din mobil till din dator, en liten sladd helt enkelt. Det fungerar så att mobilen du har ska skicka in en viss mängd ström till datorn för att få den att starta, (detta ska fungera även när datorn är i helt avstängt läge) när du ringer till den.
Du ska ta en gammal mobil och koppla in den med sladden i datorn och sen från den huvud mobil du har kunna ringa till den gamla mobilen och starta datorn.
Det som behövs är alltså en gammal mobil, ett kontantkort och sladden/adaptern vi utvecklar (i teori).
Sladden/Adaptern skulle ligga på en kostnad under 100kr Inkl Moms.

Vi undrar om någon skulle vara intresserad av en sån här produkt till datorn. Detta behöver vi veta för att kunna göra en utvärdering om det finns något intresse av det.

Tackar för svar.
Ha d gött!

Permalänk
Medlem

Det där låter lite mysko i mina öron.
Att man skulle vilja starta en dator som inte har laddning med en mobil för att kunna ringa till sin egen dator i ett par sekunder innan laddningen försvinner igen, verkar som en rätt otrolig situation att den någonsin skulle uppkomma för någon.
Jag måste antagligen missuppfatta grejen rätt rejält här..

* Varför skulle man vilja starta en dator för några sekunder eller kanske minuter med den lilla strömkälla som finns i en mobil ?
Oftast är det väl tvärtom, man behöver ringa och vill ladda sin mobil. Då kanske genom en bärbar dator som har laddning.

* Jag kan inte se något användningsområde alls om det nu ska funka som jag uppfattade det.
Möjligen om man är i den rätt unika situationen att man går runt med en helt oladdad laptop, men har en laddad mobil och samtidigt har ett akut behov att snabbt läsa något email och samtidigt har något gratis 3G nät där man kan koppla upp sin laptop..

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Det där låter lite mysko i mina öron.
Att man skulle vilja starta en dator som inte har laddning med en mobil för att kunna ringa till sin egen dator i ett par sekunder innan laddningen försvinner igen, verkar som en rätt otrolig situation att den någonsin skulle uppkomma för någon.
Jag måste antagligen missuppfatta grejen rätt rejält här..

* Varför skulle man vilja starta en dator för några sekunder eller kanske minuter med den lilla strömkälla som finns i en mobil ?
Oftast är det väl tvärtom, man behöver ringa och vill ladda sin mobil. Då kanske genom en bärbar dator som har laddning.

* Jag kan inte se något användningsområde alls om det nu ska funka som jag uppfattade det.
Möjligen om man är i den rätt unika situationen att man går runt med en helt oladdad laptop, men har en laddad mobil och samtidigt har ett akut behov att snabbt läsa något email och samtidigt har något gratis 3G nät där man kan koppla upp sin laptop..

Tror att han menar att istället för att trycka på Start knappen så kan du ringa till telefonen så att datorn går igång.

Visa signatur

Stationära: Fractal Design - Arc # Intel core i5 2500k # Asus p8p67 # Corsair Vengeance 2*2Gb # Asus 6870 dc # Corsair HX 650W # Förberedd för ssd(Coming soon.................in Arc)
Bärbara: skärm 17". Cpu: 1,9Ghz intel certino. Gpu: Nvidia 6100. Hdd: 80Gb
Modda det som går och det som inte kan moddas ska moddas lite till

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Det där låter lite mysko i mina öron.
Att man skulle vilja starta en dator som inte har laddning med en mobil för att kunna ringa till sin egen dator i ett par sekunder innan laddningen försvinner igen, verkar som en rätt otrolig situation att den någonsin skulle uppkomma för någon.
Jag måste antagligen missuppfatta grejen rätt rejält här..

* Varför skulle man vilja starta en dator för några sekunder eller kanske minuter med den lilla strömkälla som finns i en mobil ?
Oftast är det väl tvärtom, man behöver ringa och vill ladda sin mobil. Då kanske genom en bärbar dator som har laddning.

* Jag kan inte se något användningsområde alls om det nu ska funka som jag uppfattade det.
Möjligen om man är i den rätt unika situationen att man går runt med en helt oladdad laptop, men har en laddad mobil och samtidigt har ett akut behov att snabbt läsa något email och samtidigt har något gratis 3G nät där man kan koppla upp sin laptop..

Gissar även jag att funktionen är som xaljon beskrev.

Funktionen som TS skriver om är
Wake on call, Wake on ring, Wake on modem, eller vilken term man nu vill använda.
Där man använder datorns modem som mottagare för att starta datorn.
Eller den senare varianten som även den har massa synonymer som Wake on Lan. etc.
Där man skickar magiska paket som innehåller MAC-adress och ev annan information, beroende på vad som krävs.
Ibland kan vissa moderkort endast tillåta att man startar från S5 och andra krångligheter.

Eller Wake on internet som kan ordnas genom en VPN tunnel.

Gissar att TS vill komma ifrån detta genom att "tillverka" en USB last, som drar ström och gör samma sak som om din dator "somnat" och du petar på ditt tangentbord eller mus.

Visa signatur

Just playing for fun ‾\o.0/‾

Permalänk
Medlem

Ni får ursäkta oklarheten, har varit lite stressad, och det är precis som Xaljon menar, du ska kunna ringa till mobilen istället för att trycka på startknappen. Detta ska vara bra om man vill ha datorn färdigstartad när man kommer hem tex. Du sitter på bussen, ringer till den gamla mobilen och så startar datorn. Allt är färdigt när du kommer hem.
Tack för era svar!
Hade bra!

Permalänk
Inaktiv

Låter som en bra idé

Permalänk
Medlem

Ni får gärna säga något som skulle kunna förbättra produkten, eller andra tips till skolproject som dessa, vad man ska tänka på etc.
Ha d bra