Lucidlogix utmanar Nvidia Optimus med Virtu

Permalänk
Medlem
Skrivet av tifius:

Så genom att ta bort landets enda riktiga inkomstkälla (Amerikanska oljedollar) så kommer Nigeria bli ett bättre ställe? Det tror du på?

Säg då Bushadministrationen, inte "USA ville".

så du menar att enda sättet för Nigerianska folket att få pengar är genom att staten förstör landet genom all olja som läcker ut och lokalbefolkningen lider medans genom korruption så får dom som styr landet massivs med pengar att leka med? jag tror nog att dom skulle kunna både sköta oljan bättre och ta hand sitt land och befolkning.

om det är som du säger att dom lever på oljan är det då så hemskt för USA att säga vi kommer inte köpa någon olja förns ni börjar sköta er? istället för att hjälpa dom slå ner bönder och fiskare som försöker kämpa för sina liv. bara för att USA vill ha oljan flödande?

tycker ditt argument är oerhört svagt. och att du yrkar dubbelmoral. USA har sina fingar i allas pajer och även om dom kanske inte gör saker som israel gör så står dom bakom och hjälper till bara för att dom ska få behålla sitt way of life.

jag tycker verkligen du ska kolla upp läget runt oljan och hur den har förstört i Nigeria och hur USA är nöjda så länge oljan kommer flytande.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem

Nigeria är ju ett otroligt korrupt land. Korrupta länder med ett visst inflöde av pengar är bättre än korrupta länder utan, det leder ju liksom till lite utveckling iaf. Visst vore det ädelt av Amerikanerna att säga "nej vi ska inte ha nån olja förens erat land är en stabil välmående demokrati" men det är inte så himla lätt för Nigeria att bli det. Att säga "ni måste börja sköta er" och sen tro att Nigeria kommer bli ett sjysst land över natten är otroligt naivt. Man måste istället jobba, typ som amerikanska UD gör, för att förbättra situationen i landet.

Självklart hjälper USA Nigeria militärt, man har liksom inget val, tycker du man ska stötta rebellerna istället? Det skulle ju bara destabilisera landet ännu mer. Jag måste erkänna att jag inte är någin Nigeria-expert men jag vet att rebeller är väldigt aktiva i Niger-deltat och att lokalbefolkningen där driver en egen lokal oljeindustri genom att slå hål på storbolages pipelines. Typiskt dåligt. Jag vet också att oljebolagen är har skött sig dåligt men hur fan ska de kunna sanera miljön när de inte kan garantera säkerhet för sina arbetare?

Dessutom är det helt lönlöst att bojkotta oljeländer nuförtiden, Kina har inga som helst samvetskval och skulle ta över fälten på en sekund om de fick.

Det här är saxat från amerikanska UD. Inget sweet talk av Nigeria där inte.

Skrivet av http://www.state.gov/r/pa/ei/bgn/2836.htm:

U.S. Foreign Assistance Priorities

Democratic and economic progress in Nigeria is challenged by poor governance, entrenched corruption, internal conflict, ineffective service delivery, and pervasive poverty. Nigeria remains mired near the bottom of the United National Development Program (UNDP) human development index. While there has been notable progress in macroeconomic policy reform over the past few years, these reforms have yet to bring measurable improvements to the lives of the people. U.S. assistance is trying to help Nigeria address these challenges by fostering transparent and accountable governance; engaging civil society and government partners to battle corruption; increasing professionalism of the military and law enforcement agencies; strengthening health and education systems to deliver quality services; growing the non-oil economy; and improving the environment for regional and international trade. With national and local elections scheduled for mid-2011, efforts are also focused on creating an environment for transparent and credible elections.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av tifius:

Självklart hjälper USA Nigeria militärt, man har liksom inget val, tycker du man ska stötta rebellerna istället? Det skulle ju bara destabilisera landet ännu mer. Jag måste erkänna att jag inte är någin Nigeria-expert men jag vet att rebeller är väldigt aktiva i Niger-deltat och att lokalbefolkningen där driver en egen lokal oljeindustri genom att slå hål på storbolages pipelines. Typiskt dåligt. Jag vet också att oljebolagen är har skött sig dåligt men hur fan ska de kunna sanera miljön när de inte kan garantera säkerhet för sina arbetare?

rebellerna är aktiva där och slåss just på grund av att deras regering har tagit bort massvis med folks enda sätt att försörja sina familjer. USA har inte haft några problem med att stötta gerillor förr dock nu gör dom det inte för att det skulle stoppa flödet av olja.

och citera gärna dina svar så man vet att du svarat

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mupp:

rebellerna är aktiva där och slåss just på grund av att deras regering har tagit bort massvis med folks enda sätt att försörja sina familjer. USA har inte haft några problem med att stötta gerillor förr dock nu gör dom det inte för att det skulle stoppa flödet av olja.

och citera gärna dina svar så man vet att du svarat

Kan du förklara hur det skulle hjälpa någon om USA valde att stötta de här rebellerna? Tror du att Nigeria skulle bli ett bättre ställe om rebellerna lyckades, med våld, kasta ut regeringen och styra landet själva? Det gäller att vara lite pragmatisk här, vad gagnar folk bäst?

Är det inte bättre att stötta den nu demokratiska regeringen, militärt och politiskt? Med ett starkt militärt övertag skulle de kunna garantera säkerhet för oljearbetarna i området så att de kan laga de pipelines som pajjar med jämna mellanrum och orsakar många av spillen.

Rebellernas aktivitet i dagsläget är väl mest kontraproduktiv, oljestölder spiller ju sjuka mängder olja de med.

Självklart ska man också göra väldigt starka påtryckningar mot Nigerias regering att satsa på befolkningen i Nigerdeltat, sanera miljön i så stor utsträckning som möjligt, bygga skolor, vägar etc. Folk där är missnöjda och arga av en anledning och Nigerias regering och USA har skött sig otroligt dåligt, Shell likaså. Där är jag helt med dig. Hur det skulle göra det smart att stödja rebellerna förstår jag dock inte riktigt.

Jag har en liten teori; allt ondskefullt som händer i världen är USAs fel eftersom USA har en hand med i allt. USA är också ansvarigt för allt ont som folk gör, de har ju kraften att stoppa det, eller hur? Är det så det ligger till?

Ursäkta att jag missade citatet förut btw

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD