Permalänk

Är det lönt?

Jag har börjat fundera på att införskaffa mig ett Geforce 4 Ti4600.
Ersätta mitt Ti200.. Undrar vad ni tycker, är det verkligen värt det? Med datorn jag har, se signatur. Kommer det bli mkt bättre performance även fast jag har SD ram osv?
Kanske bäst o spara till en helt ny dator?

Lite osäker på om denna tråd hör hemma i spel, men så handlar det mest om prestanda i spel med

Permalänk
Hedersmedlem

Det beror lite på. Själv skulle jag absolut inte göra det.
Men har du enormt mycket pengar så
Tycker du att det laggar i spelen nu eller?

Visa signatur

Är du lycklig nu?

Frågor och funderingar angående modereringen tas med mail, inte genom forumet. dennizpop@sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Denniz PoP
Det beror lite på. Själv skulle jag absolut inte göra det.
Men har du enormt mycket pengar så
Tycker du att det laggar i spelen nu eller?

Laggar gör det när man lirar online! Hackar gör det när man lirar SP! *they never learn!*

Visa signatur

"På internet är alla höger."

CITERA! Om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

jag skulle inskaffa en ny dator. en pentium p4 2.4 ghz
med G4 (önskar jag hade råd men...)
får väll överleva med denna sketna dell 1.7ghz (p4)
fast är man ett rike mans barn så köp geforce4...eller en helt ny dator

Visa signatur

ice

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Denniz PoP
Det beror lite på. Själv skulle jag absolut inte göra det.
Men har du enormt mycket pengar så
Tycker du att det laggar i spelen nu eller?

Nja det beror på hur man ser det. Gamla bettan har faktiskt presterat ganska bra när de gäller krävande spel. Tills nu när Mafia, BF 1942 och andra monsterkrävande spel släppts då blir det svettigt för min stackars dator.. Men så har ja ganska sunkigt ram minne med.

EDIT: pengar har ja inte direkt överflöd av därför jag överväger att endast uppgradda me nytt gf kort.. Kostar ju runt
3 000 kr

Permalänk
Medlem

Ett nytt grafikkort är aldrig fel så jag tycker du ska slå till.

Fast det du snarare borde göra är att köpa ett

Geforce 4 ti4200 64mb samt en sticka med 256 ram till för det kommer du behöva

Visa signatur

"Signatur"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devlaska
Ett nytt grafikkort är aldrig fel så jag tycker du ska slå till.

Fast det du snarare borde göra är att köpa ett

Geforce 4 ti4200 64mb samt en sticka med 256 ram till för det kommer du behöva

Ja det är ju iof en bra idé. Dock kostar RAM skjorta nu för tiden men så sparar jag väl nån hundralapp på att köpa ett Ti4200 istället för Ti4600.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dampela

BF 1942 och andra monsterkrävande spel släppts

Va? Battlefield flyter som en flod på min burk (Se Sign)

Visa signatur

We want to love, we want to dream, we want to be, rebuild the world with the knowledge we retrive. /Colony 5 - Future

Permalänk
Medlem

ehum?
kostar skjortan, sdram är väl nere på en riktigt låg nivå igen??! Sist jag kollade så gick en sticka 256Mb pc133 för under 300kr.

Permalänk
Medlem

Gah! Oförskämt att säga att en 1.7 Ghz:are är sketen..

Visa signatur

Mer CO-OP åt folket!
...And justice for all!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trek
Gah! Oförskämt att säga att en 1.7 Ghz:are är sketen..

Precis! 1.7 Ghz är 900 Mhz mer än vad jag har!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ExE

Precis! 1.7 Ghz är 900 Mhz mer än vad jag har!

Tänk att du förtjänar 1,7 Ghz mycket mer

Min 1,1 Ghz:are funkar ypperligt, och jag kommer nog inte byta på ett bra tag.

Visa signatur

Mer CO-OP åt folket!
...And justice for all!

Permalänk
Medlem

Re: Är det lönt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dampela
Jag har börjat fundera på att införskaffa mig ett Geforce 4 Ti4600.
Ersätta mitt Ti200.. Undrar vad ni tycker, är det verkligen värt det? Med datorn jag har, se signatur. Kommer det bli mkt bättre performance även fast jag har SD ram osv?
Kanske bäst o spara till en helt ny dator?

Lite osäker på om denna tråd hör hemma i spel, men så handlar det mest om prestanda i spel med

Jag tror framförallt minne är viktigast, särskilt om du kör Windows XP. En 256 MB SDRAM kostar för tillfället 490:- på komplett.se.

Permalänk
Medlem

Istället för att uppgradera datorn när det laggar så kan du ju överväga att sänka grafiken lite istället

Man måste inte tvunget köra på 1600x1024

/sitter med ett tnt2 här

Sen om nått/några år när du inte ens kan köra de nyaste spelen på 320x240 eller 640x480..... Då är det dags att uppgradera!

Har du ens tänkt på det här?

Du ska betala ~3000 spänn för ett nytt grafikkort när du redan har ett som ändå är helt ok...

Köp ram istället

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Semjonov
ehum?
kostar skjortan, sdram är väl nere på en riktigt låg nivå igen??! Sist jag kollade så gick en sticka 256Mb pc133 för under 300kr.

Oh?? Kanske bäst o kolla upp det sist jag kollade lite priser så kostade fan SD ram lika mycket som DDR. O det var mkt men så var det ett tag sedan..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Max

Laggar gör det när man lirar online! Hackar gör det när man lirar SP! *they never learn!*

Lag(g) = fördröjning, det kan vara fördröjningar i hårdvaran, och hack/lagg uppstår, *they never learn!*

Visa signatur

The only problem with Microsoft is they just have no taste. They have absolutely no taste. And I don't mean that in a small way, I mean that in a big way, in the sense that they don't think of original ideas, and they don't bring much culture into their products.

Permalänk
Medlem

jag har 2 datorer en p4 2.53 med 512 ram
och en p4 2.00 med 256 mb ram
ok ti 4600 i den med större processor
ok ti 4200 i den andra
jag kan då säga att det är ingen skillnad

Visa signatur

Intel Core i9-9900k ASUS ROG STRIX Z390-FGAMING
hyperx DDR4 2666MHz 32GB
ASUS GeForce RTX 2080 Ti Dual OC
Cooler master hax
Predator XB271HUA. LG 34GK950F

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dampela

Nja det beror på hur man ser det. Gamla bettan har faktiskt presterat ganska bra när de gäller krävande spel. Tills nu när Mafia, BF 1942 och andra monsterkrävande spel släppts då blir det svettigt för min stackars dator.. Men så har ja ganska sunkigt ram minne med.

EDIT: pengar har ja inte direkt överflöd av därför jag överväger att endast uppgradda me nytt gf kort.. Kostar ju runt
3 000 kr

min dator klarar mafia å bf perfekt, mafia rullar i 1024*768 med max detaljnivå, drawdistance å annat mysigt å hackar aldrig.
Bf går på lägsta upplösningen med 80% detail å 70% drawdistance.

BTW: spelen kan lagga i SP oxå, min kompis hade problem med H-L i sp. (drivisarna men endå)

Visa signatur

Med sunt förnuft.

Permalänk
Medlem

jag kan köpa till gamla graffekort, så blir anledningen till att uppgradera större (allvarligt, jag köper det gärna)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nagrazol

Bf går på lägsta upplösningen med 80% detail å 70% drawdistance.

Jag kör på 800x600 och medium på allt, flyter fint.

Visa signatur

We want to love, we want to dream, we want to be, rebuild the world with the knowledge we retrive. /Colony 5 - Future

Permalänk
Medlem

å rackans, d va bra juh men du kanske har ett mx 400 lr mx?

Visa signatur

Med sunt förnuft.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har ett MX utan siffror alltså innan 200/400 kom, klockad till : 205 @175

Visa signatur

We want to love, we want to dream, we want to be, rebuild the world with the knowledge we retrive. /Colony 5 - Future

Permalänk

Kollade runt lite på komplett.se. Nu undrar jag vad det är för skillnad mellan t ex:

Crucial SDRAM PC133 128MB ECC/REG CL2.
- Registered, ECC, 3.3V, 16Meg x 72, 7.5ns

Original SDRAM PC100 128MB (7-8ns)
- Minne 168-P 3.3V ()

?

Det skiljer typ 400 kr mellan dessa två. Är det stor prestandaskillnad?? Vill veta vad jag ska beställa bestället nog något av de billigaste men så vill jag inte att de ska vara skitslöa heller...

Permalänk

iom du har 3000 att uppgradera för, varför inte bränna dom på ddr-ram och ett nytt moderkort?

Visa signatur

I7 4770K, MSI Z87-GD65, Gainward GTX770 SLI, 32 Gb Kingston CL11 2400Mhz XMP Beast , Corsair 750D, 2x Seagate Barracuda 3TB Raid 1, Sandisk Extreeme II 240 GB, be quiet! Dark Power Pro10 850W, Logitech G510+G400+G930+Z680

Permalänk
Medlem

Crucial SDRAM PC133 128MB ECC/REG CL2.
- Registered, ECC, 3.3V, 16Meg x 72, 7.5ns

Har du pc133 minnen i burken redan så köp inte pc100 minnen för då blir den slöare eftersom dina minnen är bakåtkompatibla.

Gå ner till dina lokala databutik och beställ lite vanliga pc133 minnen, noname .. spelar inte så stor roll ..

Visa signatur

"Signatur"

Permalänk

Gick in på Datorbutiken.se o beställde en sticka 256 MB P133. Den enda lokala datorbutik vi har är JRA datacenter, och ingen vettig människa köper därifrån om den inte är rik då. Köpte en 3 meters nätverkskabel för 180 spänn där ifjol

Anyways jag har för tillfället 256 PC100 minnen. Men planerar ändå på att ta bort skiten o ta tillbaka mitt originalminne som min polare lånat av mig för x antal år sen (PC133)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Max

Laggar gör det när man lirar online! Hackar gör det när man lirar SP! *they never learn!*

Det är mer korrekt att säg att det laggar.

pga begreppen GPU Lag & CPU Lag tex.

Däremot sägs det mycket här i sverige att spel "hackar" men börjar gå över mer å mer till laggar oberoende om det är nätet eller inte.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

hmmm, jag skulle nog ta och vänta med uppgradering av kortet och inväntat på ngt kort som stödjer DX 9 fullt ut...
gf3 kortet klarar ju ändå alla spel gf4 kan... Fast det e ju bara min personliga åsikt....

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av John E
hmmm, jag skulle nog ta och vänta med uppgradering av kortet och inväntat på ngt kort som stödjer DX 9 fullt ut...
gf3 kortet klarar ju ändå alla spel gf4 kan... Fast det e ju bara min personliga åsikt....

Håller med.
Jag tycker du skall köpa lite mer ram (jag funderar själv på det), för 256 är på gränsen nuförtiden.
GF4:at är ju inget annat än ett trimmat GF3, så jag tycker du skall vänta in nästa generations grafikkort om du skall byta.

Visa signatur

[size="1"]| AMD T-bird 1,2GHz | Creative Geforce 4 Ti4400 | 256mb PC133 | Hercules Fortissimo II | Windows XP Home |[/size]