AMD Radeon HD 6950 1 GB lanseras i februari

Permalänk
Melding Plague

AMD Radeon HD 6950 1 GB lanseras i februari

AMD förbereder en nedbantad version av Radeon HD 6950 med 1 GB grafikminne. Målet är en lägre prislapp för att konkurrera med Nvidias kommande Geforce GTX 560.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Underbart med aktiv konkurrens! Fler modeller till lägre priser.

Visa signatur

Man
2-barnsfar
Spelnörd

Permalänk
Medlem

Låter trevligt, men hur kan man få 500kr billigare att vara 200kr billigare? 1 par hundralappar = 200. :3

Permalänk
Medlem

Oj då! Kunkurrans! Presterar inte detta kortet bättre än gtx 570 ? bättre kort till 600 kr lägre pris! Nu börjar det roliga priskriget! Underbart till min första höga lön:) Blir nog ett gtx 570 om det hamnar runt 2500kr (vilket det måste göra om nvidia vill få sålt dem)

Permalänk
Medlem

Det intressanta är väl hur det står sig mot 6950. Kanske 6950 för högre upplösningar och 6970 1GB för lägre upplösningar som gäller? Full-HD borde ju dock 1GB räcka gott till. Kanske ska avvakta med att handla då med andra ord

Permalänk
Hjälpsam

Skall man behålla kortet i mer än ett år tror jag att det är intressant med mer minne än 1GB.
Men jag förstår AMD, i dagens benchmarks visar sig vinsten först i de riktigt högsta inställningarna, det här är ett sätt att konkurera på lika vilkor.
Men i valet HD6950 2GB ram och HD6970 1GB, för samma pengar, tror jag mer på HD6950 2GB.
När HD4800 serien kom ansågs HD4850 med 1GB helt onödigt, ett år senare visade det sig, att de som lagt till några hundra för det extra minnet, var de som gjort en god affär (själv satt jag med 512MB).
Man skall vara sparsam men inte dumsnål.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Skall man behålla kortet i mer än ett år tror jag att det är intressant med mer minne än 1GB.
Men jag förstår AMD, i dagens benchmarks visar sig vinsten först i de riktigt högsta inställningarna, det här är ett sätt att konkurera på lika vilkor.
Men i valet HD6950 2GB ram och HD6970 1GB, för samma pengar, tror jag mer på HD6950 2GB.
När HD4800 serien kom ansågs HD4850 med 1GB helt onödigt, ett år senare visade det sig, att de som lagt till några hundra för det extra minnet, var de som gjort en god affär (själv satt jag med 512MB).
Man skall vara sparsam men inte dumsnål.

Jag sitter fortfarande på ett 4850 512:P

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Skall man behålla kortet i mer än ett år tror jag att det är intressant med mer minne än 1GB.
Men jag förstår AMD, i dagens benchmarks visar sig vinsten först i de riktigt högsta inställningarna, det här är ett sätt att konkurera på lika vilkor.
Men i valet HD6950 2GB ram och HD6970 1GB, för samma pengar, tror jag mer på HD6950 2GB.
När HD4800 serien kom ansågs HD4850 med 1GB helt onödigt, ett år senare visade det sig, att de som lagt till några hundra för det extra minnet, var de som gjort en god affär (själv satt jag med 512MB).
Man skall vara sparsam men inte dumsnål.

Det beror iofs på om man köpte sig en ny skärm också. Behöll man sin gamla 19":are med 1280x1024 i upplösning så märkte man ingen större skillnad.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av andelf:

Jag sitter fortfarande på ett 4850 512:P

Gjorde jag också, fram till dess att jag skaffade mitt HD6950, det hade känts bättre med 1GB på mitt HD4850.

Skrivet av WrongTarget:

Det beror iofs på om man köpte sig en ny skärm också. Behöll man sin gamla 19":are med 1280x1024 i upplösning så märkte man ingen större skillnad.

Sant, att jag köpte en skärm på 1920*1200 från just 1280*1024, var nog det som riktigt knäckte 512MB-gränsen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Satt med mitt HD3870 512mb, tills 1337-saken på komplett förra året, då man impulsköpte HD5850, på jobbet.

Permalänk
Medlem

trevligt trevligt. Inga nyheter om 6990?
Väntar på 7000-serien själv...

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Skall man behålla kortet i mer än ett år tror jag att det är intressant med mer minne än 1GB.
Men jag förstår AMD, i dagens benchmarks visar sig vinsten först i de riktigt högsta inställningarna, det här är ett sätt att konkurera på lika vilkor.
Men i valet HD6950 2GB ram och HD6970 1GB, för samma pengar, tror jag mer på HD6950 2GB.
När HD4800 serien kom ansågs HD4850 med 1GB helt onödigt, ett år senare visade det sig, att de som lagt till några hundra för det extra minnet, var de som gjort en god affär (själv satt jag med 512MB).
Man skall vara sparsam men inte dumsnål.

Jo är iofs lite mitt tänk också. Just nu kommer båda kort klara alla spel galant ändå, i 1920x1200 dvs, än om 6970 1gb kanske är snäppet bättre (vilket man inte märker). Däremot om 1-2 år kommer nog 6950 2gb klara sig bättre. Det var anledningen till att jag köpte en 1055T istället för 965BE när jag köpte processor för ett tag sen. Just nu klarar man sig ändå oavsett vad man tar men om ett tag blir det annars.

Frågan är dock, gör minnet någon skillnad för tesselleringsprestanda? Kommer ändå bli mer aktuellt i framtiden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jaooo:

Satt med mitt HD3870 512mb, tills 1337-saken på komplett förra året, då man impulsköpte HD5850, på jobbet.

Gjorde samma sak, fast satt med ett 7900GS 512MB...

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Lidodido:

Jo är iofs lite mitt tänk också. Just nu kommer båda kort klara alla spel galant ändå, i 1920x1200 dvs, än om 6970 1gb kanske är snäppet bättre (vilket man inte märker). Däremot om 1-2 år kommer nog 6950 2gb klara sig bättre. Det var anledningen till att jag köpte en 1055T istället för 965BE när jag köpte processor för ett tag sen. Just nu klarar man sig ändå oavsett vad man tar men om ett tag blir det annars.

Frågan är dock, gör minnet någon skillnad för tesselleringsprestanda? Kommer ändå bli mer aktuellt i framtiden.

Tror inte det, om jag förstått saken rätt använder AMD en speciell tesseleringsenhet (vilken inte använder mycket minne), medan Nvidia använder mer generella resurser på kortet.
Båda metoderna har sina fördelar AMD:s metod innebär att tesseleringen inte tar övriga resurser, medan Nvidias klarar högre tesselering.
Man skall ha klart för sig att de demon vi sett har väldigt extrem tesselering, så länge inte tesseleringen slår i taket kommer AMD:s lösning fungera utan problem.
I framtida drivrutiner kommer man kunna låta graden av tesselering ske automatiskt, för att kunna undvika problem i vissa "The Way It's Meant to be Played"-titlar.

Catalyst 11.1a
· The Catalyst Control Center includes an early prototype of some new tessellation controls. Our goal is to give users full control over the tessellation levels used in applications. The default selection “AMD Optimized” setting allows AMD, on a per application basis, to set the best level of tessellation. The intention is to help users get the maximum visual benefit of Tessellation, while minimizing the impact on performance. Currently no applications have been profiled, so the “AMD Optimized” setting will be non-operational until further notice.

http://forums.legitreviews.com/about31906.html

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Tror inte det, om jag förstått saken rätt använder AMD en speciell tesseleringsenhet (vilken inte använder mycket minne), medan Nvidia använder mer generella resurser på kortet.
Båda metoderna har sina fördelar AMD:s metod innebär att tesseleringen inte tar övriga resurser, medan Nvidias klarar högre tesselering.
Man skall ha klart för sig att de demon vi sett har väldigt extrem tesselering, så länge inte tesseleringen slår i taket kommer AMD:s lösning fungera utan problem.
I framtida drivrutiner kommer man kunna låta graden av tesselering ske automatiskt, för att kunna undvika problem i vissa "The Way It's Meant to be Played"-titlar.

Catalyst 11.1a
· The Catalyst Control Center includes an early prototype of some new tessellation controls. Our goal is to give users full control over the tessellation levels used in applications. The default selection “AMD Optimized” setting allows AMD, on a per application basis, to set the best level of tessellation. The intention is to help users get the maximum visual benefit of Tessellation, while minimizing the impact on performance. Currently no applications have been profiled, so the “AMD Optimized” setting will be non-operational until further notice.

http://forums.legitreviews.com/about31906.html

Jo visst är tesselleringen extrem i t.ex Unigine Heaven och Metro 2033 men samtidigt är de bra exempel på hur krävande spel kan bli i framtiden. Nog tycker jag tesselering borde göra sin skillnad ändå, blir väl mer texturer att hantera? Däremot verkar du ha rätt, såg ett test med 5870 1GB vs 2GB i Metro 2033 och Unigine Heaven, 1920x1200 och allt maxat och där gjorde det bara några fåtal procent i prestandaskillnad. Men då är det ju det att när de högupplösta texturerna gör att 1GB inte räcker till då är man verkligen totalt körd, då är det bara att glömma att spela. Köper man däremot ett kort med långsammare GPU men mer minne blir det inte totalt kört när spelet blir för krävande utan det börjar bara rycka litelitegrann, nåt som lätt åtgärdas med att sänka AA lite.

Någon som har bättre koll på minne och tessellering? Eller nån som kan bekräfta att det inte påverkar lika mycket för AMD?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Lidodido:

Jo visst är tesselleringen extrem i t.ex Unigine Heaven och Metro 2033 men samtidigt är de bra exempel på hur krävande spel kan bli i framtiden. Nog tycker jag tesselering borde göra sin skillnad ändå, blir väl mer texturer att hantera? Däremot verkar du ha rätt, såg ett test med 5870 1GB vs 2GB i Metro 2033 och Unigine Heaven, 1920x1200 och allt maxat och där gjorde det bara några fåtal procent i prestandaskillnad. Men då är det ju det att när de högupplösta texturerna gör att 1GB inte räcker till då är man verkligen totalt körd, då är det bara att glömma att spela. Köper man däremot ett kort med långsammare GPU men mer minne blir det inte totalt kört när spelet blir för krävande utan det börjar bara rycka litelitegrann, nåt som lätt åtgärdas med att sänka AA lite.

Någon som har bättre koll på minne och tessellering? Eller nån som kan bekräfta att det inte påverkar lika mycket för AMD?

Tänkte inte på det att texturerna kan ta mer plats efter tesseleringen, mycket möjligt, har inte sett någon test av detta.
Håller absolut med dig i ditt resonemang angående minne, det är lite som med arbetsminnet och CPU:n, är CPU:n aningen klen går det lite långsammare, räcket inte internminnet till blir konsekvenserna väldigt stora.
Tror att detta med korta hack i spelet som en del får, ofta har med för lite Vram att göra.
En sak jag märkte i Fallout 3 var att saker (tex byggnader), dök upp i tomma luften när jag närmade mig dom, med mitt nya kort syns allt på långt håll.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Själv sitter jag och väntar på nästa generations kort också. Vill ha ett kort gjort med 28 nm teknik. Finns ingen större poäng med agg lämna hd 5970 ännu... finns ju inget kort som är bättre än det än så länge för lir ändå. Kan ju lika gärna köpa ett till som det ser ut på marknaden just nu...

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Tänkte inte på det att texturerna kan ta mer plats efter tesseleringen, mycket möjligt, har inte sett någon test av detta.
Håller absolut med dig i ditt resonemang angående minne, det är lite som med arbetsminnet och CPU:n, är CPU:n aningen klen går det lite långsammare, räcket inte internminnet till blir konsekvenserna väldigt stora.
Tror att detta med korta hack i spelet som en del får, ofta har med för lite Vram att göra.
En sak jag märkte i Fallout 3 var att saker (tex byggnader), dök upp i tomma luften när jag närmade mig dom, med mitt nya kort syns allt på långt håll.

Det är även det fördelen med mycket minne. Om kortet kan behandla spelvärlden i förväg innan du ens pga verklighets upplevelsen kan se tex en byggnad så kommer allting alltid vara fixat innan du ens kommer dit. När snabba förändringar med explosioner och rök sker så krävs det däremot att grafikkortet är snabbt att rendera så att det inte hackar på grund av det. De flesta spel är antingen begränsade i spelområdet så som fps spel online eller RPG-spel med en specifik storyline där man ofta går som längs en stig, har man 4gb minne på sitt grafikkort så kan det om spelet är kodat för det behandla informationen långt långt i förväg då man ändå är begränsad i ett område som jag nu utgår ifrån att grafikkortet klarar att täcka hela på samma gång pga den höga minnesmängden.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av IceDread:

Själv sitter jag och väntar på nästa generations kort också. Vill ha ett kort gjort med 28 nm teknik. Finns ingen större poäng med agg lämna hd 5970 ännu... finns ju inget kort som är bättre än det än så länge för lir ändå. Kan ju lika gärna köpa ett till som det ser ut på marknaden just nu...

Ja för det är ju inte direkt nödvändigt att köpa ett nytt kort med det du har nu. Typiskt Sweclockare.

Permalänk
Medlem

När kommer nästa krympning? Har inte kunnat hitta mer än att Nvidia tänkte lansera Kepler på 28 nm någon gång detta året enligt roadmaps från förra året.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj christian:

Ja för det är ju inte direkt nödvändigt att köpa ett nytt kort med det du har nu. Typiskt Sweclockare.

Ironi nissen.. beror väll på folks situation.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dew87:

När kommer nästa krympning? Har inte kunnat hitta mer än att Nvidia tänkte lansera Kepler på 28 nm någon gång detta året enligt roadmaps från förra året.

Aningen OFFt, men http://www.rumorpedia.net/amd-radeon-hd-7000-28nm-southern-is... enligt de, jag skulle mer tro på slutet Q3 och början Q4.

2500kr för ett 6970 1GB, det tycker jag verkar lite mkt. Är inte då ett 6950 ett bättre val?

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Ratatosk:

Tror inte det, om jag förstått saken rätt använder AMD en speciell tesseleringsenhet (vilken inte använder mycket minne), medan Nvidia använder mer generella resurser på kortet.
Båda metoderna har sina fördelar AMD:s metod innebär att tesseleringen inte tar övriga resurser, medan Nvidias klarar högre tesselering.
Man skall ha klart för sig att de demon vi sett har väldigt extrem tesselering, så länge inte tesseleringen slår i taket kommer AMD:s lösning fungera utan problem.
I framtida drivrutiner kommer man kunna låta graden av tesselering ske automatiskt, för att kunna undvika problem i vissa "The Way It's Meant to be Played"-titlar.

Tvärt om faktiskt, det är Fermi som har en "extern" tesseleringsenhet medan Radeonkorten kör det på sina streamprocessorer. Blev rätt mycket tjaft om det från herr Demeiran häromåret då han påstod att det skulle göra Geforcekorten urusla i DX11 (hehehe).

Det är också det som faktiskt gör att Fermi presterar mycket bättre än ens 6xxx-korten, då GPU'n inte behöver köra både tesselisering och rendering samtidigt vilket leder till högre FPS överlag, och i och med det behövs heller inte den automatiska tesseliseringsstrypningen AMD har.

Skrivet av Dew87:

När kommer nästa krympning? Har inte kunnat hitta mer än att Nvidia tänkte lansera Kepler på 28 nm någon gång detta året enligt roadmaps från förra året.

Sent Q3, typ oktober, om man ska lyssna på rykten från TSMC.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Hm, och när kommer 6990 ut? :3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Hur den reducerade minnesmängden påverkar prestandan återstår att se. Skillnaden lär framför allt märkas för användare som spelar i riktigt höga upplösningar, något som ställer höga krav på gott om utrymme för texturer.

Va??? Texturer kan naturligtvis ta väldigt mycket plats, men de varierar definitvt INTE i storlek när man ändrar skärmupplösningen.

Skärmupplösningens betydelse för minnesanvändningen är klart överskattad egentligen.

Just SSAA (Supersampling) och MSAA (Multisampling) är ett undantag dock. Det kan ta sjukt mycket minne och minnesbandbredd och inte blir det bättre i högre upplösningar. EQAA, som AMD kom med nyss, är, som jag förstått, också MSAA men mer programmerbar och använder i större utsträckning "coverage samples" istället för bara "color samples" vilket sparar minne. MLAA bör inte ta nåt extra minne alls (dock ingen riktig AA egentligen). Edge Detect AA bör inte ta nåt extra minne heller (mycket fin kvalité men jävligt shader-intensivt). Detta är lätt att se i recensioner där kort med lite minne kan funka bra i höga upplösningar men så fort man drar på SSAA/MSAA så blir det en enda slide-show. Det är ju främst MSAA som används för SSAA har ju ännu fler nackdelar som slöar ner ytterliggare.

Texturer drar som sagt mycket minne, vilket är skälet till att man komprimerar dem. Minnet/minnesbandbredden man sparar väger lätt upp mot de extra transistorer det kostar (komprimering/dekomprimering).

Lite samma sak görs med geometri, vilket kan kosta ganska mycket minne det också. Tessellation är en teknik som på sätt och viss komprimerar geometri. Istället för att ha en extremt detaljerad grund-geometri (tar väldigt mycket minne och minnesbandbredd), så har man en ganska odetaljerad grund-geometri som man sedan förfinar i GPU:n (tessellation alltså). Nackdelen är ju att det tar fler transistorer då man måste kunna spara de extra trianglarna temporärt på kretsen (mer cache) och sen måste man ju kunna generera den extra geometrin snabbt förstås. Med tanke på att det är lättare att krympa kretsar än att öka minnesbandbredd så är de extra transistorerna lätt värt det. Att krympa minne är iofs ganska lätt (relativt) men att öka minnesbandbredden är inte lika lätt (dyrt och kan kosta mycket energi). Att ha många saker och ting integrerade i en krets är dessutom bra på så sätt att det kostar mindre energi att flytta data i en krets än utanför kretsen (kretskortet alltså).

edit:

Skrivet av Zcenicx:

Tvärt om faktiskt, det är Fermi som har en "extern" tesseleringsenhet medan Radeonkorten kör det på sina streamprocessorer.

Ehh, nej. Gå in på Beyond3D och läs på lite så ser du att AMD-korten har ren hårdvara dedikerad till tessellation.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Tvärt om faktiskt, det är Fermi som har en "extern" tesseleringsenhet medan Radeonkorten kör det på sina streamprocessorer. Blev rätt mycket tjaft om det från herr Demeiran häromåret då han påstod att det skulle göra Geforcekorten urusla i DX11 (hehehe).

Det är också det som faktiskt gör att Fermi presterar mycket bättre än ens 6xxx-korten, då GPU'n inte behöver köra både tesselisering och rendering samtidigt vilket leder till högre FPS överlag, och i och med det behövs heller inte den automatiska tesseliseringsstrypningen AMD har.

Där hör man! Det innebär alltså att AMD's kort påverkas mer av minnesmängden i tessellering? Kanske bättre då att satsa på ett 6950 2gb än ett 6970 1gb, ur framtidssynpunkt, än om 6970 1gb kanske presterar bättre i dagens spel pga kraftigare GPU.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Zcenicx:

Tvärt om faktiskt, det är Fermi som har en "extern" tesseleringsenhet medan Radeonkorten kör det på sina streamprocessorer. Blev rätt mycket tjaft om det från herr Demeiran häromåret då han påstod att det skulle göra Geforcekorten urusla i DX11 (hehehe).

Det är också det som faktiskt gör att Fermi presterar mycket bättre än ens 6xxx-korten, då GPU'n inte behöver köra både tesselisering och rendering samtidigt vilket leder till högre FPS överlag, och i och med det behövs heller inte den automatiska tesseliseringsstrypningen AMD har.

Sent Q3, typ oktober, om man ska lyssna på rykten från TSMC.

"Jag står korrigerad" vad gäller att Nvidia har speciella tesseleringsenheter, där hade jag fel, men jag har inte hittat att AMD skulle köra det på sina streamprocessorer AMD har en speciell enhet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thomaseron:

trevligt trevligt. Inga nyheter om 6990?
Väntar på 7000-serien själv...

Inget 6950 1gb??? Waah? Om ett 6970 1GB släpps för 2500:- Kan man ju lika gärna köpa ett 6950 2GB (som också kostar 2500kr) och LÅSA UPP DET till ett 6970 2GB... Haha, hur i helvette tänker AMD? Vad tänker dom med? Det hade vart betydligt smartare att göra en 6950 1gb version och lagt runt 2000-2200:- prismässigt, Då hade en vanlig fikontrampare kunnat få 6970 CF prestanda för bara 4 lax, det är t.om mindre än vad ett single 580 kostar, dock ser jag att dubbla 6970 krossar 580 SLI här.. enligt guru3d i crysis. Innebär det alltså att man får grafikkort för 500:- mindre än ett single 580 som krossar 580 SLI i crysis? Svaret är JA.

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

Inget 6950 1gb??? Waah? Om ett 6970 1GB släpps för 2500:- Kan man ju lika gärna köpa ett 6950 2GB (som också kostar 2500kr) och LÅSA UPP DET till ett 6970 2GB... Haha, hur i helvette tänker AMD? Vad tänker dom med? Det hade vart betydligt smartare att göra en 6950 1gb version och lagt runt 2000-2200:- prismässigt, Då hade en vanlig fikontrampare kunnat få 6970 CF prestanda för bara 4 lax, det är t.om mindre än vad ett single 580 kostar, dock ser jag att dubbla 6970 krossar 580 SLI här.. enligt guru3d i crysis. Innebär det alltså att man får grafikkort för 500:- mindre än ett single 580 som krossar 580 SLI i crysis? Svaret är JA.

6950 1gb kommer i februari. Kollade efter 6950 2gb hos en av våra leverantörer idag och såg då ett 1gb i listan från Sapphire, skulle visst inkomma 1 februari men det datumet var nog bara preliminärt.

Skrivet av m3tr0:

Va??? Texturer kan naturligtvis ta väldigt mycket plats, men de varierar definitvt INTE i storlek när man ändrar skärmupplösningen.

Skärmupplösningens betydelse för minnesanvändningen är klart överskattad egentligen.

Just SSAA (Supersampling) och MSAA (Multisampling) är ett undantag dock. Det kan ta sjukt mycket minne och minnesbandbredd och inte blir det bättre i högre upplösningar. EQAA, som AMD kom med nyss, är, som jag förstått, också MSAA men mer programmerbar och använder i större utsträckning "coverage samples" istället för bara "color samples" vilket sparar minne. MLAA bör inte ta nåt extra minne alls (dock ingen riktig AA egentligen). Edge Detect AA bör inte ta nåt extra minne heller (mycket fin kvalité men jävligt shader-intensivt). Detta är lätt att se i recensioner där kort med lite minne kan funka bra i höga upplösningar men så fort man drar på SSAA/MSAA så blir det en enda slide-show. Det är ju främst MSAA som används för SSAA har ju ännu fler nackdelar som slöar ner ytterliggare.

Texturer drar som sagt mycket minne, vilket är skälet till att man komprimerar dem. Minnet/minnesbandbredden man sparar väger lätt upp mot de extra transistorer det kostar (komprimering/dekomprimering).

Lite samma sak görs med geometri, vilket kan kosta ganska mycket minne det också. Tessellation är en teknik som på sätt och viss komprimerar geometri. Istället för att ha en extremt detaljerad grund-geometri (tar väldigt mycket minne och minnesbandbredd), så har man en ganska odetaljerad grund-geometri som man sedan förfinar i GPU:n (tessellation alltså). Nackdelen är ju att det tar fler transistorer då man måste kunna spara de extra trianglarna temporärt på kretsen (mer cache) och sen måste man ju kunna generera den extra geometrin snabbt förstås. Med tanke på att det är lättare att krympa kretsar än att öka minnesbandbredd så är de extra transistorerna lätt värt det. Att krympa minne är iofs ganska lätt (relativt) men mer minne (DRAM) kostar mer energi. Att ha många saker och ting integrerade i en krets är dessutom bra på så sätt att det kostar mindre energi att flytta data i en krets än utanför kretsen (kretskortet alltså).

Det du menar är alltså att en större/snabbare GPU innebär att man är mindre bereonde av minnet, och därmed bör 6970 1gb vara ett bättre val än 6950 2gb? Även om man ser det långsiktigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj christian:

Ja för det är ju inte direkt nödvändigt att köpa ett nytt kort med det du har nu. Typiskt Sweclockare.

Skrivet av IceDread:

Ironi nissen.. beror väll på folks situation.

Ett hd 5970 är bra och det saknas kort att ersätta det med men det räcker inte för att köra höga inställningar med i 2700x1600 X 3 vilket jag planerar att uppgradera till. Det skulle ha problem att köra höga inställningar även i 1920x1200 x 3 i flera spel. 2x 5970 eller gtx 580 når inte hela vägen.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!