Tips på antivirusprogram till äldre dator.

Permalänk
Medlem

Tips på antivirusprogram till äldre dator.

Jo, nu är det så att jag sitter på en lite äldre burk, och jag har ingen tanke på att köpa ny inom den närmsta framtiden. Spelar endast strategispel samt Minecraft, sambon spelar Sims 3.

Är ute efter ett antivirussystem, som inte kräver så mycket av datorn. Det får gärna vara gratis. Är väldigt försiktig med vart jag surfar osv, så förhoppningsvis behöver jag inte det värsta.

Har en brandvägg i routern, sedan Win xp egna igång.

Sedan kör jag Malwarebytes' Anti-Malware samt Spy-bot ibland. Ni får gärna rekommendera fler bra liknande program.

Testade nyligen Avg, men jag gillade det inte riktigt. För det första så var det ca 3-4 processer igång hela tiden. Sedan tog det runt 150mb av arbetsminnet hela tiden. Först Avgs egna processer, sedan en process som heter "System" som tog runt 117mb när jag hade Avg igång. När jag avinstallerade Avg sjönk den till 0,4mb.

En annan sak som jag saknade var att det inte gick att avsluta programmet heller. Visserligen fanns det ett läge där man kunde välja att inaktivera i max 15min, men det räcker ju inte på långa vägar vid spel.

Väldigt konstigt tycker jag att det inte skall gå att avsluta ett Antivirusprogram om man nu verkligen vill det, eller så missade jag något.

Jag behöver inte nåt speciellt "aktivt" virusskydd, som kollar varenda länk jag klickar på osv osv, det känner lite väl övervakat. Men jag vill ha ett hyffsat uppdaterat program, som kollar det mest uppenbara, samt så skall det gå att avsluta såklart vid spelande. Kommer söka igenom datorn kanske 2 gånger i månaden.

Är väldigt tacksam för svar!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

microsoft egna virus (essential någonting) program har fått bra betyg, give it a try

Permalänk
Hedersmedlem

Eller AVAST gratisversion 5.xxx

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Microsoft Security Essentials tar inte alls mycket minne har jag för mig, dessutom är det väldigt bra och gratis.

Permalänk

Avast! internet security fungerar lysande. Har alltid kört med avast! och det har inte varit några problem. Hittade en burk på en soptipp en gång i tiden som kan tänkas varit av årsmodell 1999 och på den fungerade avast! fin fint

Visa signatur

Jag kör både Mac och PC. Ja det är sant, man kan faktiskt göra det.

Permalänk
Medlem

Jag stämmer in i kören för MS egna Essentials. Sålänge din windowskopia är äkta dvs.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Tackar så mycket för förslagen.

Skall kolla upp båda programmen:)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mobled:

Du har inte läst tråden va?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Panda cloud eller avira

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Förrutom Essentials så är Eset NOD32 att rekommendera, det är oerhört resurssnålt och perfekt för äldre datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Du har inte läst tråden va?

varför skulle han inte ha läst tråden?

AVG är troligen den absolut bästa gratis Antivirus (Kanske Microsoft egna ligger i samma klass)
http://download.cnet.com/AVG-Anti-Virus-2011/3000-2239_4-1038...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP_Swede:

varför skulle han inte ha läst tråden?

Därför att TS sagt att han inte gillar AVG och han inte vill ha det och ändå förslår det...

Testa Clam http://www.clamav.net/lang/en/ , open source för Unix men finns även för Windows.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Förrutom Essentials så är Eset NOD32 att rekommendera, det är oerhört resurssnålt och perfekt för äldre datorer.

Lägger oxå min röst på ESET. Har alltid gillat det just för att det varit resurssnålt.

Permalänk
Skrivet av saigon:

Jo, nu är det så att jag sitter på en lite äldre burk, och jag har ingen tanke på att köpa ny inom den närmsta framtiden. Spelar endast strategispel samt Minecraft, sambon spelar Sims 3.

Är ute efter ett antivirussystem, som inte kräver så mycket av datorn. Det får gärna vara gratis. Är väldigt försiktig med vart jag surfar osv, så förhoppningsvis behöver jag inte det värsta.

Har en brandvägg i routern, sedan Win xp egna igång.

Sedan kör jag Malwarebytes' Anti-Malware samt Spy-bot ibland. Ni får gärna rekommendera fler bra liknande program.

Testade nyligen Avg, men jag gillade det inte riktigt. För det första så var det ca 3-4 processer igång hela tiden. Sedan tog det runt 150mb av arbetsminnet hela tiden. Först Avgs egna processer, sedan en process som heter "System" som tog runt 117mb när jag hade Avg igång. När jag avinstallerade Avg sjönk den till 0,4mb.

En annan sak som jag saknade var att det inte gick att avsluta programmet heller. Visserligen fanns det ett läge där man kunde välja att inaktivera i max 15min, men det räcker ju inte på långa vägar vid spel.

Väldigt konstigt tycker jag att det inte skall gå att avsluta ett Antivirusprogram om man nu verkligen vill det, eller så missade jag något.

Jag behöver inte nåt speciellt "aktivt" virusskydd, som kollar varenda länk jag klickar på osv osv, det känner lite väl övervakat. Men jag vill ha ett hyffsat uppdaterat program, som kollar det mest uppenbara, samt så skall det gå att avsluta såklart vid spelande. Kommer söka igenom datorn kanske 2 gånger i månaden.

Är väldigt tacksam för svar!

"Är ute efter ett antivirussystem, som inte kräver så mycket av datorn" - Definitivt avast! efter de tester jag läst och av egna erfarenheter.

"En annan sak som jag saknade var att det inte gick att avsluta programmet heller. " - Det fixar avast! också utan problem.

"Jag behöver inte nåt speciellt "aktivt" virusskydd, som kollar varenda länk jag klickar på osv osv, det känner lite väl övervakat. Men jag vill ha ett hyffsat uppdaterat program, som kollar det mest uppenbara, samt så skall det gå att avsluta såklart vid spelande." - Även detta passar avast! då det sköter sig själv i bakgrunden och uppdaterar sig varje dag och man behöver i princip inte bry sig om antiviruset, man kan göra en scan då och då om man vill.

Nej, jag jobbar inte för Avast...

Visa signatur

Jag kör både Mac och PC. Ja det är sant, man kan faktiskt göra det.

Permalänk
Avstängd

Jag skulle kolla på "Nod32 v2.7" (drar betydligt mindre resurser än Nod32 v4) "the resource usage is huge in v4 when compared to 2.7"

Följande text kopierad av "dcs18"

"NOD32 V2.7 is the oldest and longest-standing anti-virus that continues to remain in production with an ongoing support from the official ESET forums. In fact, it was proposed to be discontinued a few times over - but, the subscribers protested so loudly that ESET had to relent and the V2 receives the very same signatures database updates as the V4.

The only difference between V2 and all later releases is that subsequent versions have better cleaning capabilities (due to more robust engines.) However, the ground reality is that by default ESET (any version) prefers to delete the infected file even when one opts to clean it (very rarely does the cleaning really happen.)

On powerful rigs it matters not whether one deploys the V2 or the V4. However, on piddly systems - it's disastrous to configure the V4 on full blast for 'Real-time scanning' with all of the following functionalities together:-
01.) Heuristics
02.) Advanced Heuristics
03.) Potentially unwanted applications and
04.) Potentially unsafe applications

Whereas, with the V2 . . . . . . . all of the above features can be enabled and be easily run simultaneously without hogging resources - this results in a terrific detection which more than makes up for the insignificant cleaning incapability on a lower-configuration-rig."

Permalänk
Medlem

Håller på och kollar upp detta nu. Börjar med Nod32, men hittar bara V4,2 med 30dagars testperiod.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av saigon:

Håller på och kollar upp detta nu. Börjar med Nod32, men hittar bara V4,2 med 30dagars testperiod.

Avira, enl mej bästa gratis av program, kör det på flera datorer sen länge....
http://www.avira.com/en/avira-free-antivirus

Visa signatur

Hubbe

Permalänk
Visa signatur

Jag kör både Mac och PC. Ja det är sant, man kan faktiskt göra det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av saigon:

Håller på och kollar upp detta nu. Börjar med Nod32, men hittar bara V4,2 med 30dagars testperiod.

Här har du v2.7 om du är intresserad
http://www.multiupload.com/HVA4LX7D28

Permalänk
Medlem
Skrivet av bertman007:

Här har du v2.7 om du är intresserad
http://www.multiupload.com/HVA4LX7D28

Tack för länken.
Är det gratis, eller är det nån 30dagars test period?

Installerade nyss avast, skall testa denna ett par dagar nu tänkte jag. Är nöjd än så länge. Tar upp runt 45-50mb i internminnet. Har 2 processer igång och har "spel-läge" men olika inställningar på tiden.

Får se om jag skall ta bort lite funktioner eller inte. Är just nu 7st aktiva skydd, alla kanske inte behövs, speciellt om det segar ner för mycket.

Men Nod32 låter ju inte så dumt heller.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har kört NOD32 innan och kör nu !avast på mina burkar, bara gott att säga om båda.

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk

Alltid kört med Avast men testade Microsoft Security Essentials och det var både smidigare och drog mindre och hittade till och med ett virus när jag installerat det precis efter avinstallerat och installerat Microsoft Security Essentials.

Riktigt nöjd med både avast och Microsoft Security Essentials men måste nog säga det sistnämnda är lite bättre ;P

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem

Är ju bara det att jag är lite allergisk mot alls som har med Microsoft att göra egentligen, men kanske är värt att testa också:)

Ni får gärna tipsa om andra bra program mot virus och liknande.

Kanske räcker med Malwarebytes' Anti-Malware?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av saigon:

Tack för länken.
Är det gratis, eller är det nån 30dagars test period?

Installerade nyss avast, skall testa denna ett par dagar nu tänkte jag. Är nöjd än så länge. Tar upp runt 45-50mb i internminnet. Har 2 processer igång och har "spel-läge" men olika inställningar på tiden.

Får se om jag skall ta bort lite funktioner eller inte. Är just nu 7st aktiva skydd, alla kanske inte behövs, speciellt om det segar ner för mycket.

Men Nod32 låter ju inte så dumt heller.

Jag tror det är 30 dagar, men är inte säker.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av saigon:

Är ju bara det att jag är lite allergisk mot alls som har med Microsoft att göra egentligen, men kanske är värt att testa också:)

Ni får gärna tipsa om andra bra program mot virus och liknande.

Kanske räcker med Malwarebytes' Anti-Malware?

Det är ett bra alternativ, MBAM alltså men även Spybot S&D är ett sådant.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av saigon:

Tack för länken.
Är det gratis, eller är det nån 30dagars test period?

Installerade nyss avast, skall testa denna ett par dagar nu tänkte jag. Är nöjd än så länge. Tar upp runt 45-50mb i internminnet. Har 2 processer igång och har "spel-läge" men olika inställningar på tiden.

Får se om jag skall ta bort lite funktioner eller inte. Är just nu 7st aktiva skydd, alla kanske inte behövs, speciellt om det segar ner för mycket.

Men Nod32 låter ju inte så dumt heller.

Du bara går in och reggar dig så låses den upp i ett år, sedan får du göra samma sak om igen årsvis

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)