4870x2, 90 grader vid spel skadligt?

Permalänk
Medlem

4870x2, 90 grader vid spel skadligt?

Hej när jag spelar eller kör furmark kommer mitt kort ofta upp i tempraturer runt 90 grader och ibland över är dett skadligt eller behöver jag inte oroa mig?:) Har försökt få tag på en kylare till kortet men det finns inga till salu längre.. Är också irriterande att höra fläkten på max varv hela tiden:)

Visa signatur

AMD Phenom2 X4 955 3,2GHz Be@3,4(1,4v)|Sapphire 4870x2 2 Gb|
A-Data 4GB (2x2048MB)1600Mhz Game Series| 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ| 40GB 2.5" SSD Intel X25-V G2 SATA RETAIL|Asus M4N75TD|
Fractal Design Integra 500W|Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev.2|
Fractal Design Define R2, Titanium

Permalänk
Medlem

hur mycket högre än 90 grader?
90 grader är inte skadligt, ofc vill man ha så låg temp som möjligt men helst inte över 90C men de borde klara sig fint up till 100C

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

korten blir varma tyvärr, med tanka på att det drar mer än 480/580 samt överklockat 6970
du kan ju sätta på vsync så kanske kortet får vila lite.

Permalänk
Medlem

Körde furmark igen nu och den ligger på 89-90 grader hela tiden. Behöver jag oroa mig och skaffa en ny kylare eller kan jag fortsätta med min skräp orginalkylare?:) Det är ju även irriterande att höra fläkten jobba på fullt hela tiden. Har ett fractal me 3 st extra fläktar i så god luft luftgenomströmning har jag:)

Visa signatur

AMD Phenom2 X4 955 3,2GHz Be@3,4(1,4v)|Sapphire 4870x2 2 Gb|
A-Data 4GB (2x2048MB)1600Mhz Game Series| 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ| 40GB 2.5" SSD Intel X25-V G2 SATA RETAIL|Asus M4N75TD|
Fractal Design Integra 500W|Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev.2|
Fractal Design Define R2, Titanium

Permalänk
Medlem

90 grader för grafikkort är inte skadligt, det kan verka som väldigt mycket men det är inte så farligt.
Det hade varit illa om det hade varit din CPU dock.

Nu är jag ingen expert men har för mig att grafikkort ska klara upp till 120 grader medans en CPU (helst) inte får gå över 100 grader. Jag kan ha fel om det dock.

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gratzner:

90 grader för grafikkort är inte skadligt, det kan verka som väldigt mycket men det är inte så farligt.
Det hade varit illa om det hade varit din CPU dock.

Nu är jag ingen expert men har för mig att grafikkort ska klara upp till 120 grader medans en CPU (helst) inte får gå över 100 grader. Jag kan ha fel om det dock.

kortet kanske klarar 120 c utan att bli grillat, men om jag kommer i håg rätt börjar det bli lagom ostabilt runt 100c, och där nånstans ligger väll throttlingsgränsen också. Känns så länge sedan man satt på kortet, högljutt & varmt ju, men presterade riktigt jäkla bra när det kom också hade förövrigt 2x80mm fläkt kylaren på och det hjälpte itne ett skit.

Permalänk
Medlem

Hej!

Något du bör tänka på är att kortets livslängd minskar vid högre temperatur. Något jag skulle vilja veta är hur varma dina VRMer och minnen blir. Din GPU klarar MAX 120c och VRMerna klarar uppemot 140c. Problemet i dagens läge är att det inte finns några eftermarknadskylare kvar till 4870x2, då de fasades ut till fördel för 5970, som har en helt annorlunda PCD-design.

Jag skulle rekommendera dig att plocka isär kortet, rengör kärnorna med kemisk ren bensin och rensa bort allt damm. För att få ner tempen en bit till kan du sätta in en fläkt i luckan så att kortet får så kall luft som möjligt(bör egentligen göras oavsett. Eller så gör du som jag och några till gjort. Ta bort kåpan till fläkten så att bara heatsinken, kylplattan och radialfläkten sitter kvar, och sen drar du på en bra 120mm-fläkt med buntband direkt på heatsinken. Det sänkte mina temps från 100c till 60c, och dessutom blev det en otrolig skillnad i ljudnivå

Lycka till 4870x2er är svårtämjda små leksaker ^^

Ungefär såhär: http://www.sweclockers.com/galleri/6164-ghettokylning-4870x2

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Ah det låter som en bra ide men mer dock inte så snyggt ut:) Tänkte om man kan göra 2 extra hål i skalet o sätta i 2x40mm fläktar på som suger ut luft:)

Visa signatur

AMD Phenom2 X4 955 3,2GHz Be@3,4(1,4v)|Sapphire 4870x2 2 Gb|
A-Data 4GB (2x2048MB)1600Mhz Game Series| 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ| 40GB 2.5" SSD Intel X25-V G2 SATA RETAIL|Asus M4N75TD|
Fractal Design Integra 500W|Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev.2|
Fractal Design Define R2, Titanium

Permalänk
Hjälpsam

Så länge man har garanti kvar, gör det inget om kortet pajar.
Ibland kan det kommit in damm i kylflänsarna, detta blåser man bort med tryckluft.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Kortet ska klara den temperaturen utan problem, det är nästan standard på dem korten i load haha.
Njae men blås rent det med tryckluft, och se om du kan göra något för att öka ventilationen i lådan, blås in frisk luft till grafikkortet med en/flera fläkt(ar) i fronten av lådan, och ut med varmluften från processorn med en/flera fläkt(ar) i baksidan/toppen i lådan, om du har så du kan montera på sidan av lådan så tryck dit fläktar med, tänk bara på att vända dem rätt, så du får rätt "luftflöde" i lådan, då blir det bättre temps för dig.

Visa signatur

AMD PHENOM II 965BE @ 4100 MHz & (NB/HT @ 2600 Mhz) http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=1013703(Vattenkyld) || ASUS 790FX M3A32-MVP DELUXE WIFI | 8GB CORSAIR XMS RAM @ 800 Mhz | Powercolor HD5870 PCS+ 1GB || 6x HDD's 360 GB/360 GB Seagate Barracuda's in RAID 0 and 1TB/1TB Western Digital Caviar "Green" & 2TB/2TB Samsung Spinpoint | Windows 7 - 64-Bit Ultimate.