Nytt chassi runt 1000kr , svalt

Permalänk
Medlem

Nytt chassi runt 1000kr , svalt

Tjaa, ska bygga ny dator inom kort undrar vad ni förslår för låda till allt, har kollat en hel del och kan inte bestämma mig då jag inte hittar några bra reviews om just chassin.
Jag bryr mig inte så mycket om ljudnivån då jag just nu kör på ett som låter väldigt mycket.
Bryr mig bara om att det är svalt. Jag är alltså ute efter ett väldigt svalt chassi för runt tusenlappen.
Har kollat en hel del på r3, PC-K62, och CM HAF 912.
Det jag tycker är fördelen med PC-K62 är att man får med 4 fläktar direkt och slipper köpa extra.
R3 och HAF 912 tycker jag är väldigt snygga dock. Vill fortfarande veta vilken som kommer kyla bäst då jag överklockar mycket och söker en sval burk som ger mig större möjligheter.
Någon som skulle kunna hjälpa mig så skulle jag vara väldigt tacksam!

Permalänk
Keeper of the Bamse

Kyla=HAF912 eller 922
Design samt lagom kylning för alla som inte kör med LN2= Fracatal R3

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

HAF 912 kyler ganska bra. Annars hade jag kollat på Antec Threehundred eller Ninehundred two beroende på hur mycket du vill lägga. Två bra lådor med god kylning och lagom yta. R3 kyler inget vidare så hade jag inte valt om jag satsade på kylning, K62 är inte toppklass heller, i alla fall inte när det gäller grafikkort.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

okej, men vad tror ni om tex den här? http://www.inet.se/artikel/6901301/cooler-master-690-ii-advan...
eller http://www.inet.se/artikel/6900699/corsair-graphite-600t

vilket skulle kyla bäst? , eller är det fortfarande HAF912 som vinner:)

Permalänk
Medlem

visst r2/r3 är inte lika ventilerat som vissa andra..inte så konstigt då dom kört på att ha låg volym på datorn istället..men såå dåligt är det inte. du kan har tre fläktar in o tre ut om du skippar sidofläkten..med rätt fläktar så kyler den mer än godkännt. 25-40 grader har jag i mitt chassie med fds egna fläktar beroende på vad man gör. inget klockat...o ingen ljudnivå alls knappt..

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Hade Antec Threehundred tidigare och det var OK men bestämde mig för att byta till CoolerMaster CM 690 II, vilket för mig var helt klart ett lyft!
Bägge är bra prissatta och det jag gillar med CM-caset är bra kylningsmöjligheter samt den externa SATA-dockan på ovansidan, det första case där jag lyckats få en någorlunda clean insida trots 5 HD's.

Visa signatur

http://www.soundcloud.com/magnuseriksson
|AMD Ryzen 3700x (Thermaltake Floe Riing RGB 240) | 32GB G.Skill Trident Neo 3600 | ASROCK X570 Taichi | Gigabyte GTX 1080Ti Gaming 11G | Logitech G502 Proteus Core | Sabrent Rocket NvMe 1TB | X-STAR DP2710 | InWin 805c | Synology DS920+ & DS415 Play NAS |

Permalänk
Medlem

690 Advanced är nice, köp till ett par bra fläktar så! Tror det blir bättre än Haf 912.

Permalänk

om man går ca 300kr över din budget så skulle väll jag starkt rekomendera http://www.inet.se/artikel/6900429/silverstone-raven-rv02b-w-... har detta själv och är enligt mig det bästa luftkylda chassit idag utan att man behöver köpa till massa fläktar själv, inga fläktar låter det ända som du kanske kommer höra är grafik kortet när du börjar lirar men sitter man med headset så hör man den inte men det är ju inte ovanligt att man hör grafikkorts fläkten :).

alla fläktar kommer med till chassit och det är damfilter på alla ställen 3x180mm i botten och 1x120mm i taket för att suga ur varm luften en starkt rekomendation från mig ifall du kan lägga lite extra.

har för mig att även i deras senaste chassin nu så tillkommer de nya Air Penetrator fläktarna som ger änny bättra statiskt luft tryck ifall du sett diverse filmer för Silverstone AirPenetrator-120/180mm

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Medlem

Okok, men fan ja vet fortfarande inte vilket som kyler bäst för 1000 lappen :S Ska man köra på ett Antec Nine Hundred two v3 eller Cooler Master 690 II Advanced?:) är det värt o lägga 400kr mer för 900 eller ska man satsa på ett CM och köpa till några fläktar tex.

Permalänk
Medlem

tack så mycket för svaren, är lite sugen på Cooler Master 690 II Advanced, Vet ni om det är någon större skillnad mellan det och, tex detta silverstone? tänker mest på kylningsförmågan, inget annat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andyah:

visst r2/r3 är inte lika ventilerat som vissa andra..inte så konstigt då dom kört på att ha låg volym på datorn istället..men såå dåligt är det inte. du kan har tre fläktar in o tre ut om du skippar sidofläkten..med rätt fläktar så kyler den mer än godkännt. 25-40 grader har jag i mitt chassie med fds egna fläktar beroende på vad man gör. inget klockat...o ingen ljudnivå alls knappt..

Spelar ingen roll hur många fläktar man har in när hårddiskburen klipper av luftflödet så skarpt som i R2/R3. Denna nackdel har man inte i originalet P18X varför den senare är bättre om man vill satsa på låg ljudnivå och HAF 912, med justerbar hårddiskmontering som tillåter betydligt mer luftflöde från fronten, är mycket bättre om man vill ha låga temperaturer. Oavsett om du gillar din låda eller inte så är den ingenting mot lådor byggda för max luftflöde.

Centurion 590 är ett annat alternativ som blir verkligen starkt när man proppar lådan med fläktar, har de flesta av 690 Dominators fördelar men inte samma nackdelar. Dock fruktansvärt ful om man värderar sånt.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera Lian Li PC-B25FB, kostar ca 1500 kr.
Har precis bytat till detta chassiet och supernöjd med det.
Bättre luftflöde och tystare än mitt gamla chassi.

Permalänk
Hedersmedlem

*trådar sammanfogade*

Observera att det inte är tillåtet att skapa mer än en tråd om samma sak. Det beror på att vi tycker att det är viktigt att alla får samma chans att få sina problem uppmärksammade. Jag förstår att det ibland kan vara knepigt att veta vilken forumdel som passar bäst för ens tråd, men då är det bäst att bara skapa en tråd i en av forumdelarna som man tycker verkar passa. Sedan kan man anmäla sitt eget inlägg direkt, så tittar vi på om tråden behöver flyttas.

Den här gången har jag sammanfogat dina trådar, men kom ihåg den här regeln i fortsättningen.