Permalänk
Skrivet av fesen:

Enligt Wikipedia så heter äldre GT/GTV Alfetta, GT är "sneakmodellerna" sen GTV, GTV deltaturbo och självklart GTV 6an Men jag sneglade lite på blocket och den som fanns där (GTV 6) kosta fan 100k kr...hade inte tackat nej till en ny Alfa 159a heller, snygga som få, bensinaren har 200hk vilket räcker och blir över för svenska vägar

http://www.blocket.se/halland/Alfa_Romeo_GTV_2_5_V6_29131022....
Denna, tråkig färg.

Anledningen till att jag är kär i dessa bilar är för att en i området hade en sån och han körde inte lugnt i en sekund utan det var typ rally varje gång jag såg honom komma farandes i bilen

GTV6:an kallades ju "Turbodödaren" på sin tid, när 160 hästar ur 2.5-liters V6:an var mycket
Annonsen är väldigt missvisande. Fattar inte hur dom kan begära 100 lök för en bil med fel fälgar och 9000 mil på mätaren. Typ 40? Någonstans kring 30-45 tusen är ett vettigt pris för en GTV6:a i mina ögon.

Alfa 159 är förhoppningsvis en kalasbil. Snygg som få som du säger. Har dock varken åkt i eller kört någon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rymdvanilj:

GTV6:an kallades ju "Turbodödaren" på sin tid, när 160 hästar ur 2.5-liters V6:an var mycket
Annonsen är väldigt missvisande. Fattar inte hur dom kan begära 100 lök för en bil med fel fälgar och 9000 mil på mätaren. Typ 40? Någonstans kring 30-45 tusen är ett vettigt pris för en GTV6:a i mina ögon.

Alfa 159 är förhoppningsvis en kalasbil. Snygg som få som du säger. Har dock varken åkt i eller kört någon

Jo det är sant, tror det fanns en specialmodell ute förut som var orörd i princip och tror det var en italien import den skulle dom ha 130papp för men det kanske den var värd för den är borta nu
Något annat som är helt underbart med Alfa är att kolla under huven på vissa modeller.

159 känns som en stabil bil, har inte hittat några listor än med Alfa med pålitliga bilar finns antagligen för få bilar? Sen verkar milkostnaden bli hög då värdeminskningen är ganska stor jämfört med Bmw eller Audi även om inköpte kan vara billigare.

Permalänk
Skrivet av fesen:

Jo det är sant, tror det fanns en specialmodell ute förut som var orörd i princip och tror det var en italien import den skulle dom ha 130papp för men det kanske den var värd för den är borta nu
Något annat som är helt underbart med Alfa är att kolla under huven på vissa modeller.

159 känns som en stabil bil, har inte hittat några listor än med Alfa med pålitliga bilar finns antagligen för få bilar? Sen verkar milkostnaden bli hög då värdeminskningen är ganska stor jämfört med Bmw eller Audi även om inköpte kan vara billigare.

Jag tippar på att det var en GTV6 Grand Prix? Med 80-talstypiskt kjolpaket och 3-Liters V6:a på ca 245 hästar Är nog en trevligt bil! Dyrt dock, som du sa.

Exakt, den klassiska 60-graders V6:an ser galet läcker ut tycker jag!
http://www.italiancar.net/images/Alfa156V6Manual_Engine_01_lg...

Jo det är en av smällarna man får ta. Ekonomiskt är den en usel affär men om man är bilintresserad överträffar känslan, charmen och körglädjen bilens baksidor i de flesta fall. Under senare delen av 90-talet hade min familj en Alfa 164 3.0 V6 som familjebil - Mhhhhm!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rymdvanilj:

Jag tippar på att det var en GTV6 Grand Prix? Med 80-talstypiskt kjolpaket och 3-Liters V6:a på ca 245 hästar Är nog en trevligt bil! Dyrt dock, som du sa.

Exakt, den klassiska 60-graders V6:an ser galet läcker ut tycker jag!
http://www.italiancar.net/images/Alfa156V6Manual_Engine_01_lg...

Jo det är en av smällarna man får ta. Ekonomiskt är den en usel affär men om man är bilintresserad överträffar känslan, charmen och körglädjen bilens baksidor i de flesta fall. Under senare delen av 90-talet hade min familj en Alfa 164 3.0 V6 som familjebil - Mhhhhm!

hehe lite väl OT nu men hur funkade 164an? mycket fel på bilen? Man har ju hört en helt del Alfa storys om framförallt elfel men det är väll som gamla Jaggor som också haft problem med det har blivit mycket bättre med tiden.

Som första bil rekommenderar jag VW Golf.

Permalänk

Har en Saab 900 2.0T, lätt att meka med och inte svårt att hitta reservdelar på begagnatmarknaden.

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Skrivet av fesen:

hehe lite väl OT nu men hur funkade 164an? mycket fel på bilen? Man har ju hört en helt del Alfa storys om framförallt elfel men det är väll som gamla Jaggor som också haft problem med det har blivit mycket bättre med tiden.

Som första bil rekommenderar jag VW Golf.

Så OT är det väl inte.. Alfor är fina förstabilar om man har mkt tålamod och stort hjärta för bilar!
Dock PM:ar jag dig istället så att ingen moderator blir tjurig.

Permalänk
Medlem

Volvo 240 sänkt, tonade rutor och lite eldsflammor på sidorna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawkeye01:

Volvo 240 sänkt, tonade rutor och lite eldsflammor på sidorna

volvoraggare

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Inte läst igenom hela tråden säkert folk redan som rekommenderat dig dessa men jag rekommenderar iaf en gammal Volvo 140/240 som 1:a bil. Håller för allt, billiga/enkla att laga och du har en bil som du kan köra skiten ur och sedan skrota och sen kan du köpa dig en "riktig" bil när du lekt av dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pfes:

Inte läst igenom hela tråden säkert folk redan som rekommenderat dig dessa men jag rekommenderar iaf en gammal Volvo 140/240 som 1:a bil. Håller för allt, billiga/enkla att laga och du har en bil som du kan köra skiten ur och sedan skrota och sen kan du köpa dig en "riktig" bil när du lekt av dig.

140 är nog inte att rekommendera, då krock-säkerheten är sämre än 240.

Permalänk
Skrivet av nmc:

140 är nog inte att rekommendera, då krock-säkerheten är sämre än 240.

man ska väl ändå inte krocka....? Det är väl inte meningen inget fel på en hederlig ett fyra

Visa signatur

inför åldergräns på ÖÄ!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

140 är nog inte att rekommendera, då krock-säkerheten är sämre än 240.

Det är ju som att rekommendera Freeway Cola framför Coca Cola för att den har mindre socker, man är redan lite fel ute liksom. När det handlar om dem gamla Torslandatraktorerna är det nog skitsamma, bara smak och tycke som avgör egentligen. If you know what I mean.

Visa signatur

¤i7 3770K |Corsair 2x8192MB | ASRock Fatal1ty Z77 Professional | 2x Asus GTX 670 SLI |NZXT Switch 810¤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lars Adaktusson:

man ska väl ändå inte krocka....? Det är väl inte meningen inget fel på en hederlig ett fyra

Klart ingen vill krocka men man är inte ute på vägarna själv så krockkuddar och tex antispinn/antisladd är aldrig fel speciellt inte när det är hala vägar om man nu inte är Kenny Bräck som dom skrev på Aftonblaskan

Snackas alltid mycket om hur bra Volvo är osv men faktum är:
http://www.youtube.com/watch?v=qBDyeWofcLY

Permalänk

Alltså... försök få en bil som konstruerats på 90-talet eller senare. Ett rent överlevnadstips

Permalänk

Att köra bil med krockkuddar m.m är som att blanda ut fredagsgroggen

Visa signatur

inför åldergräns på ÖÄ!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rymdvanilj:

Alltså... försök få en bil som konstruerats på 90-talet eller senare. Ett rent överlevnadstips

med tanke på att 240 som tex, är rankad som bra säkerhet, minst 20%högre än normalbilen, då många andra nya bilar är under^^ (folksam krocksäkerhet)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dero:

med tanke på att 240 som tex, är rankad som bra säkerhet, minst 20%högre än normalbilen, då många andra nya bilar är under^^ (folksam krocksäkerhet)

Ja enligt deras siffror ja men en 20-25år gammal bil är sämre än en 10år gammal bil när det väl smäller alla gånger förutom kanske Hundai Atos som kostade 80k kr ny. Går att få en bra bil för 30papp som inte är mer än 10år gammal.

Permalänk
Medlem

Det har väldigt stor betydelse hur man krockar. Just offset/lyktstolpar/träd är en svagare punkt på äldre bilar eftersom kraften inte sprider sig lika bra i karosstrukturen. Sedan är 240 trots allt bättre än en hel del annat, men det förändrar inte att den är synnerligen omodern. Om man trots allt ska välja en äldre bil är den dock en av de bättre.

Det finns en rätt klassisk film på Ford Sierra där krockdockan blir knockad av ratten som kommer flygande rätt upp i ansiktet: http://www.youtube.com/watch?v=AbQinWMg_7M

Det ser rätt illa ut redan i 50, synnerligen dåligt i 70 och i 90 är det inte så mycket snack om saken. Det blir inget kvar helt enkelt.

Jag är lite lätt skeptisk till Folksams statistik. Den här säkerligen ett värde och är inte helt fel, men jag kan inte skaka av mig känslan av att bilmodeller missgynnas och gynnas beroende på vad förarna har för körstil. Frågan är om de verkligen lyckas rensa statistiken helt från sådan påverkan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Det har väldigt stor betydelse hur man krockar. Just offset/lyktstolpar/träd är en svagare punkt på äldre bilar eftersom kraften inte sprider sig lika bra i karosstrukturen. Sedan är 240 trots allt bättre än en hel del annat, men det förändrar inte att den är synnerligen omodern. Om man trots allt ska välja en äldre bil är den dock en av de bättre.

Det finns en rätt klassisk film på Ford Sierra där krockdockan blir knockad av ratten som kommer flygande rätt upp i ansiktet: http://www.youtube.com/watch?v=AbQinWMg_7M

Det ser rätt illa ut redan i 50, synnerligen dåligt i 70 och i 90 är det inte så mycket snack om saken. Det blir inget kvar helt enkelt.

Jag är lite lätt skeptisk till Folksams statistik. Den här säkerligen ett värde och är inte helt fel, men jag kan inte skaka av mig känslan av att bilmodeller missgynnas och gynnas beroende på vad förarna har för körstil. Frågan är om de verkligen lyckas rensa statistiken helt från sådan påverkan.

Det är ett försäkringsbolag Dom måste ju gå på ärenden som dom fått in och hur utgången blivit säkerligen så det måste ju vara missvisande.

Permalänk
Medlem

Gamla Volvo är betydligt säkrare än medelbilden från samma tidsålder eftersom ingen annan tillverkare riktigt tog säkerhet på allvar på den tiden. Idag är situationen annorlunda - säkerhet säljer och alla kämpar för att ligga i framkant.

Och nej, en gammal Saab 900OG eller Volvo 240 är inte säkra med dagens mått mätt. Säkrare än en Ford Sierra eller en Peugeot 205 ja, men vad som helst från 2000-talet är bättre.

Permalänk
Medlem

Nej det är klart tester kan vara mycket missvisande, men ändå "tror" jag på 240 är säkrare (för dej själv) med ett stenhårt chassi i många fall vs nya småbilar som drar ihop sej som ett dragspel..
Fast vill du köra säkert, sätt i en störtbur o 6punkt bälte med en hysad stol, slår nog det mesta:)
Sry mycket offtopic..
Golf vr6 om du vill ha en liten pigg bil, vet ej om försäkringen är dyr.
Golf tdi om du vill köra billigt.
Audi quattro + för awd

Permalänk
Skrivet av dero:

med tanke på att 240 som tex, är rankad som bra säkerhet, minst 20%högre än normalbilen, då många andra nya bilar är under^^ (folksam krocksäkerhet)

Men nej, håll inte på. Den som föredrar en Volvo 240 över en 90-talsbil i samma storleksklass får gärna åka 240 och låta oss andra fynda 90-talsbilarna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Snackas alltid mycket om hur bra Volvo är osv men faktum är:
http://www.youtube.com/watch?v=qBDyeWofcLY

Men hallå, du kan ju inte döma ut Volvo för att de krockar två bilar där den ena är 10 år yngre än den andra. Hade de krockat den där Renaulten med en ny v70 hade ju resultatet blivit helt annorlunda.

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dero:

Nej det är klart tester kan vara mycket missvisande, men ändå "tror" jag på 240 är säkrare (för dej själv) med ett stenhårt chassi i många fall vs nya småbilar som drar ihop sej som ett dragspel..
Fast vill du köra säkert, sätt i en störtbur o 6punkt bälte med en hysad stol, slår nog det mesta:)
Sry mycket offtopic..
Golf vr6 om du vill ha en liten pig bil, vet ej om försäkringen är dyr.
Golf tdi om du vill köra billigt.
Audi quattro + för awd

Delar av bilen ska bli ett dragspel. Däremot så ska inte kupén bli ett dragspel, vilket är en viktig distinktion.

Ska det vara billigt (och nuftigt ) så är nog en Skoda Fabia ett inte alltför vågat tips. De är inte särskilt kul, men det går att få inte alltför långmilade vettiga exemplar för 25-30 kkr.

Skrivet av Rymdvanilj:

Men nej, håll inte på. Den som föredrar en Volvo 240 över en 90-talsbil i samma storleksklass får gärna åka 240 och låta oss andra fynda 90-talsbilarna!

Du förenklar alldeles för mycket för det finns en del 90-talsbilar som inte alls är särskilt imponerande. Det var först kring millenieskiftet som en del tillverkare på allvar kom på att krocksäkerhet säljer. Detta gäller särskilt med mindre bilarna, som dessutom blir mer utsatta om de är dåliga eftersom de normalt sett väger mindre än genomsnittsbilen.

Betänk också att 240 tillverkades fram till -93 parallellt med 740 respektive 940.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Delar av bilen ska bli ett dragspel. Däremot så ska inte kupén bli ett dragspel, vilket är en viktig distinktion.

sant, fast menade lite mer än vad som ska tryckas ihop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av akka:

Men hallå, du kan ju inte döma ut Volvo för att de krockar två bilar där den ena är 10 år yngre än den andra. Hade de krockat den där Renaulten med en ny v70 hade ju resultatet blivit helt annorlunda.

Det är klart man kan döma ut Volvon så länge dom finns i trafik, sen handlar det inte om åldern utan att Volvo har ett rykte om att vara säkra bilar än idag, i mitten på 90talet var dom säkert en av dom bättre men det är historia idag.
Hur hade resultatet blivit annorlunda? Renaulten hade inte krockat sämre med en V70, att V70in hade varit den säkrare bilen råder det ingen tvekan om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Det är klart man kan döma ut Volvon så länge dom finns i trafik, sen handlar det inte om åldern utan att Volvo har ett rykte om att vara säkra bilar än idag, i mitten på 90talet var dom säkert en av dom bättre men det är historia idag.
Hur hade resultatet blivit annorlunda? Renaulten hade inte krockat sämre med en V70, att V70in hade varit den säkrare bilen råder det ingen tvekan om.

Volvo är fortfarande bland de säkraste nya bilarna. Skillnaden är att konkurenterna blivit relativt sett bättre.

Och saken hade troligen visst blivit annorlunda med en ny Volvo. Eftersom den inte hade säckat ihop på samma sätt vid en offsetkrock så hade Renaulten förmodligen fått absorbera mer av kraften. Vad är bäst? Att köra in i en betongvägg eller en hög med höbalar? Dessutom är en ny V70 tyngre än en 940, vilket inte heller är skulle vara till fördel för Renaulten. Därmed inte sagt att Renaulten skulle vara katastrofal, men fullt lika bra hade den förmodligen inte klarat sig.

Jämförelsen är dessutom inte relevant i det här sammanhanget. Vi pratar om en bil för kanske 140-150 kkr när testet gjordes mot något för 10-20 kkr. Hade de tagit en större begagnad Volvo eller dylikt för samma pengar så hade det inte alls sett likadant ut. Dessutom är Renaulten bland de bästa små, vilket alltså betyder att de flesta är sämre än sådär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Volvo är fortfarande bland de säkraste nya bilarna. Skillnaden är att konkurenterna blivit relativt sett bättre.

Och saken hade troligen visst blivit annorlunda med en ny Volvo. Eftersom den inte hade säckat ihop på samma sätt vid en offsetkrock så hade Renaulten förmodligen fått absorbera mer av kraften. Vad är bäst? Att köra in i en betongvägg eller en hög med höbalar? Dessutom är en ny V70 tyngre än en 940, vilket inte heller är skulle vara till fördel för Renaulten. Därmed inte sagt att Renaulten skulle vara katastrofal, men fullt lika bra hade den förmodligen inte klarat sig.

Jämförelsen är dessutom inte relevant i det här sammanhanget. Vi pratar om en bil för kanske 140-150 kkr när testet gjordes mot något för 10-20 kkr. Hade de tagit en större begagnad Volvo eller dylikt för samma pengar så hade det inte alls sett likadant ut. Dessutom är Renaulten bland de bästa små, vilket alltså betyder att de flesta är sämre än sådär.

Har aldrig påstått att Volvo är dåliga utan det var riktat mot äldre modeller, tvärtom dom har kanske dom säkraste personbilarna även om skillnaderna är små så är oftast Volvo först med nya system.
Att jag länkade var mer för att jag alltid hört att en gammal Volvo är minsann säkra bilar även idag vilket är fel, så ska man köpa bil för 30-40papp så köper man ju hellre en nyare bil än en äldre 940 som faktiskt kostar en del slantar då dom är billiga att underhålla och pålitliga.

Sen är det ju faktiskt relevant att testa äldre bilar mot nyare så länge dom finns i trafik på våra vägar eller? Även att krocka fransosen mot något nyare för att informera att det är värt om man värnar om sina medmänniskor att köpa en nyare bil om man nu har råd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rymdvanilj:

Men nej, håll inte på. Den som föredrar en Volvo 240 över en 90-talsbil i samma storleksklass får gärna åka 240 och låta oss andra fynda 90-talsbilarna!

240 tillverkades till -93

Nä men en 740 eller 940 är ju mkt bil för pengarna också. Nån tråkig framkrafsar japps kan han ju köpa sedan. Eller varför inte en dyr tysk Jag förespråkar bara att köpa en billig slit och slängbil som 1:a bil (gärna bakhjulsdriven) Sen att 1/2/7/9 modellerna går att laga med tummen mitt i handen skdadar inte. Men alla är kanske inte så tung på foten som jag var när jag tog kortet som 18åring.

Permalänk
Skrivet av Pfes:

240 tillverkades till -93

Nä men en 740 eller 940 är ju mkt bil för pengarna också. Nån tråkig framkrafsar japps kan han ju köpa sedan. Eller varför inte en dyr tysk Jag förespråkar bara att köpa en billig slit och slängbil som 1:a bil (gärna bakhjulsdriven) Sen att 1/2/7/9 modellerna går att laga med tummen mitt i handen skdadar inte. Men alla är kanske inte så tung på foten som jag var när jag tog kortet som 18åring.

740 och 940 är helt fel bilar! alldeles för mycket feghjälpmedel såsom abs och skivbromsar

Visa signatur

inför åldergräns på ÖÄ!