Spelljud genom headset, musik genom högtalare?

Permalänk
Medlem

Spelljud genom headset, musik genom högtalare?

Som rubriken lyder, så undrar jag om det går att få spelljudet i headsetet och musiken till högtalarna?
Sökte på forumet men hittade inget.

Spelet i fråga är BC2 och musiken spelar jag via Spotify (Optisk till förstärkare).

Tacksam om någon kan hjälpa mig med detta!

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Hm, nu vet jag inte om det gäller alla spel men i vissa så går det att välja output source (förutsatt att headset är kopplade till ett USB ljudkort t ex som Siberia v.2 USB). Har du headset utan USB får du skaffa en 3,5mm splitter i ditt gröna uttag på ljudkortet. Dock kan du få något försämrad ljudkvalitet / lägre volym i front hö/vä. Samtidigt skrev du att du kör optiskt till förstärkare...så nu vet jag inte längre.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Har inte USB på mitt heatset. Vad gör splittern egentligen?

Angående förstärkaren så kan jag köra analogt med.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Lättaste är helt klart om du har två stycken ljudkort.
Typ ett integrerat på moderkortet och ett extra (externt eller internt).

Om du har windows 7 så har jag för mig att det skall finnas möjlighet att via kontrollpanelen->ljud kunna ställa in sådant. Dock inte säker då jag sitter på jobbet atm

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem

men är inte det optiska en utgång för sig?

Visa signatur

"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel."
Bertrand Russell.

Permalänk
Medlem

Jag har bara det integrerade ljudkortet.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

ska man inte kunna välja output i soptify?

Visa signatur

"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel."
Bertrand Russell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phooka:

ska man inte kunna välja output i soptify?

Inte vad jag såg.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Jag har bara det integrerade ljudkortet.

enligt din sig så har du ett 5870. Dessa har ett eget ljudkort. Jag brukar köra musik genom hdmi och spel ljud genom hörlurar. Men detta är förstås om din förstärkare har hdmi stöd. Om inte annat så har du i alla fall 2 ljudkort

Visa signatur

i5 750 2.66 @ 4.0ghz /Corsair H50/ XFX HD5870 / Cooler master Storm scout/ Cooler master silent pro 1000w/ 2x1tb Raid0 +1tb Wd green

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsal:

enligt din sig så har du ett 5870. Dessa har ett eget ljudkort. Jag brukar köra musik genom hdmi och spel ljud genom hörlurar. Men detta är förstås om din förstärkare har hdmi stöd. Om inte annat så har du i alla fall 2 ljudkort

Förstärkaren har inte stöd för HDMI om jag minns rätt. Ska kika efter.
Edit: Nope, ingen HDMI.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

men det var ju dåligt att man inte kunde ändra output i spotify

Visa signatur

"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel."
Bertrand Russell.

Permalänk
Hjälpsam

Du kan endast ha en ljudkälla per ljudkort.

Moderkortet har ett ljudkort, ett antal olika utgångar men alla spelar samma ljud oavsett om det är analogt eller digitalt.

För att spela simultant två olika ljudströmmar behöver du ett ljudkort till och sätta ena ljudkortet som windows standard och det andra specar du i spel eller musikspelare till ett annat ljudkort.

Enda möjligheten,
USB headset, HDMI från ATI grafikkort (som nämnts tidigare) räknas som att ha ett ljudkort till.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Du kan endast ha en ljudkälla per ljudkort.

Moderkortet har ett ljudkort, ett antal olika utgångar men alla spelar samma ljud oavsett om det är analogt eller digitalt.

För att spela simultant två olika ljudströmmar behöver du ett ljudkort till och sätta ena ljudkortet som windows standard och det andra specar du i spel eller musikspelare till ett annat ljudkort.

Enda möjligheten,
USB headset, HDMI från ATI grafikkort (som nämnts tidigare) räknas som att ha ett ljudkort till.

Okej tack.
Får väl köpa mig ett USB headset

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Skrivet av Marsal:

enligt din sig så har du ett 5870. Dessa har ett eget ljudkort. Jag brukar köra musik genom hdmi och spel ljud genom hörlurar. Men detta är förstås om din förstärkare har hdmi stöd. Om inte annat så har du i alla fall 2 ljudkort

Hur gör du för att välja vilka program som ska köra hdmi och vilka som ska använda sig av 3,5mm ?

Visa signatur

Asbra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Har inte USB på mitt heatset. Vad gör splittern egentligen?

Angående förstärkaren så kan jag köra analogt med.

Tänkte mig en sådan
http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Den löser ju ingenting?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel."
Bertrand Russell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Den löser ju ingenting?

Nej det gör den inte

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk

Sätt lurarna till standardhögtalare i kontrollpanelen och välj högtalarna som högtalare i spotify/itunes.

Visa signatur

Asrock Z77 Extreme4 | i5 3570k | 8 GB Corsair Vengeance LP | MSI HD 7870 TF3 | Samsung 830 128 GB | 2 TB Seagate Barracuda | Optiarc AD-7280S | Antec 650W | Fractal Design Arc | HTC One M8

Permalänk
Medlem

men man kan ju inte välja output i spotify. om man inte måste ha premium kanske?

Visa signatur

"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel."
Bertrand Russell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pannkakspajjas:

Hur gör du för att välja vilka program som ska köra hdmi och vilka som ska använda sig av 3,5mm ?

http://www.kjell.com/fragakjell/flera_ljudkort/

Visa signatur

"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel."
Bertrand Russell.

Permalänk
Medlem

Vad jag läst så ska man kunna välja output i spotify i windows XP men inte Win7, om detta stämmer vet jag inte, men jag kan inte ändra output i spotify i win7.

Jag kör precis som du säger, musik på mina högtalare vi mitt ASUS ljudkort och allt annat ljud i mina hörlurar vi det inbyggda och det är även det inbyggda som står som "Default Device" i windows och sen väljer jag högtalarna i foobar eller vilket program jag nu vill ska använda högtalarna.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

Virrigt det blev här
Köper nog ett USB headset senare, typ Corsairs.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Nej det gör den inte

My bad. Hade lite otur när jag tänkte

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

jag hade köpt ett ljudkort, de ger nästintill alltid sjukt mkt bättre ljud, här är ett billigt men bra alternativ:
http://www.inet.se/artikel/6303299/creative-sound-blaster-aud...

Jag kör musik via det i högtalare och genom modekortets ljudkort kör jag skype, funkar problemfritt

Permalänk
Medlem

Mitt inbyggda ljudkort är bra nog, behöver inte ljudkort än
Hade tänkt köpa ett ljudkort vid ett senare tillfälle, men då blir det något i högre prisklassen.

Visa signatur

#framtiden