Datorn fryser gång på gång medans jag installerar saker.

Permalänk
Medlem

Datorn fryser gång på gång medans jag installerar saker.

Hejsan,

Varje gång jag försöker installera något så börjar datorn frysa i ca 15 sekunders perioder med ca 5 sekunders mellanrum, detta gör datorn helt oanvändbar och installationen tar mycket längre tid en vad den bör göra.

Jag har misstänkt HDDn, men då det inte blir samma problem när jag laddar stora filer samt flyttar filer mellan hårddiskar så tror jag inte det är felet.

Det har hänt några fåtal gånger (2-3 gånger på 1 år) att jag har fått svartskärm och sedan kommit tillbaka med ett error att grafikkortet slutade responda, men lyckades "återhämta sig".

Datorn är ganska precis ett år gammal.

SPECCS:

Operativsystem: Windows 7 Ultimate Professional (x64)
Processor: Intel Core i7 930 @ 2800 MHz
Processorkylare: Corsair H50
Moderkort: Asus P6X58D PREMIUM
Minne: 3x2048MB Corsair DDR3-SDRAM PC3-10700 (667 MHz)
Grafikkort: HIS Radeon HD 5850 1GB GDDR5
Hårddisk: Kingston SSDNow V+ Series 2,5" 128GB + random extern 1TB HDD
Nätaggregat: EDIT: PSU Corsair TX750w
Övrig kylning: två fläktar på minnena
Övriga komponenter: NEC DVD-brännare
Temperaturer: CPU: 37C grader i idle | MB: 40C | Power: 15C
Övriga noteringar: Använder USB headset; Logitech G35 7.1

Permalänk
Medlem

då jag har spenderat min tid att hjälpa andra medans jag har väntat på ett svar, så jag ger mig själv rättigheten att bumpa min tråd en gång.

Permalänk
Medlem

Ta redan på vad du har för nätagg och skriv märke (tillverkare, modell) och ålder på den.

Finns många saker som kan orsaka felet. Underlättar om du tar bort allt som inte behövs.

Hur länge har du haft felet och vad gjorde du innan det här börja hända?

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Ta redan på vad du har för nätagg och skriv märke (tillverkare, modell) och ålder på den.

Finns många saker som kan orsaka felet. Underlättar om du tar bort allt som inte behövs.

Hur länge har du haft felet och vad gjorde du innan det här börja hända?

PSU Corsair TX750w heter PSUn. ca ett år gammal.

hur menar du med att ta bort allt som inte behövs?

vet inte riktigt vad jag hade gjort nyligen när det hände. haft detta problemet i ett halvår snart så det blir lite svårt att komma ihåg vad jag gjorde då :/

Permalänk
Medlem

bump. behöver fortfarande hjälp med detta snarast.

Permalänk
Medlem

Tja, testa minnena och hårddisken till att börja med.

Vad har du för antivirus-program? När du får frysningen av installationen, kan du komma åt processhanteraren?
Om inte så ha den öppen innan du börjar med en installation och se om nån process tar upp mycket av processorn?

Uppdaterat BIOS? Nya drivrutiner till datorn?

Permalänk
Medlem

Uppstår problemet bara vid installation av programvara? Som redan sagts, antivirus-programmet kan vara en bra tråd att nysta i...

Visa signatur

Asus Prime Z270-A (bios 1009) | Intel i7 7700K | Noctua NH-U14S | 2x8MB Corsair Vengeance LPX 3000MHz | Asus GeForce GTX 960 4GB Strix DC2 OC | XFX XXX ProSeries850W, 80+ Bronze | Windows 10 Prof. (64bit)

Permalänk
Geeks
SweClockers

Bumpning är fortfarande inte tillåtet.

*Tråd låst*

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015