Mitt admin konto funkar inte längre?

Permalänk
Medlem

Mitt admin konto funkar inte längre?

Japp.. behöver hjälp med min dator

Igår hängde den sig och nu tar det längre tid att starta datorn. Dessutom går det inte logga in på mitt admin konto längre, mitt gäst konto funkar. Men varje gång jag ska på något sätt logga in på admin kontot, så låser sig datorn (stannar på välkommen skärmen).

Någon som vet vad som kan vara fel och hur jag löser detta? All hjälp uppskattas!

Att gäst kontot fungerar helt utan problem betyder väl att det är något startup program som förstör för admin eller har jag helt fel?

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

man kan ju skapa ett till admin konto (huvudadmin) om jag inte mins fel

funkar för mig iallafall

Visa signatur

Härjar i Windows forumet
sök efter mig där

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tonight:

man kan ju skapa ett till admin konto (huvudadmin) om jag inte mins fel

funkar för mig iallafall

Hur ska jag göra det då?

Jag kommer inte in på mitt andra konto, endast gäst kontot. Där kan jag inte skapa ett nytt konto utan att behöva logga in på mitt admin konto (När jag trycker på skapa ny användare, så kommer det fram en ruta att jag måste logga in på Admin. Skriver jag då in lösenordet, så stannar den på välkommen skärmen igen).

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

1. Jag har Windows Vista Home Basic.

När jag försökte det som det stog i tråden, så kunde jag inte ens komma in på gäst kontot. Fick ett meddelande "Kunde inte ansluta till SENS, kontakta admin" något i den stilen. Kunde inte logga in på mitt admin konto i felsäkert läge heller.

Finns det verkligen inget sätt att lösa detta? Förutom att formatera den :/

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Gör exakt som det står där. Men när jag högerklicker och ska "köra som admin" så måste jag ÄNDÅ skriva in lösenordet på mitt andra konto som är admin och vad händer då? Jo, datorn fastnar.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

prövat felsäkert läge?

Visa signatur

Härjar i Windows forumet
sök efter mig där

Permalänk
Medlem

Yes, skrev det i inlägg 5

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

1. Jag har Windows Vista Home Basic.

När jag försökte det som det stog i tråden, så kunde jag inte ens komma in på gäst kontot. Fick ett meddelande "Kunde inte ansluta till SENS, kontakta admin" något i den stilen. Kunde inte logga in på mitt admin konto i felsäkert läge heller.

Finns det verkligen inget sätt att lösa detta? Förutom att formatera den :/

Sista alternativet är i så fall att ta dig in på datorn via ett annat OS för att den vägen resetta lösenordet. Som jag rekommenderade i den andra tråden är ERD Commander perfekt för detta.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

Det är inte lösenordet jag har förlorat utan när jag loggar in så hänger sig datorn. :/

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Det är inte lösenordet jag har förlorat utan när jag loggar in så hänger sig datorn. :/

Sorry, misstolkade situationen lite.
Men ERD Commander ska nog fortfarande kunna hjälpa dig.

Vad jag skulle vilja göra i ditt fall är att skapa ett helt nytt adminkonto. Detta fungerar förstås inte eftersom du inte kan komma in på ett konto som har dessa rättigheter. ERD Commander kan skapa ett helt nytt konto för dig med adminrättigheter.

Vad du skulle vilja prova sen är att rensa hela den lokala profilen för adminkontot som (verkar) ha blivit korrupt ↓

Högerklicka på den "My Computer"
Välj "Properties"
Gå till fliken "Advanced"
Klicka på "Settings" under kategorin "User Profiles" (kan ta en stund att ladda)
Markera adminkontot som inte fungerar och välj "Delete"
Starta om datorn och prova kontot på nytt.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"