Permalänk
Medlem

Är mitt nätagg för klent?

Hej!
Jag har ett problem med min kära burk som jag misstänker att det beror på nätaggregatet.
Jag bytte ut alla delar i burken förutom nätaggregatet och min hårddisk, det fungerade fint utan några problem. När jag sedan köpte en extra hårddisk och satte in den så började jag få problem. Får ibland blackscreen i några sekunder när jag spelar, sedan dyker det upp "grafikkorts drivrutinerna har slutat svara och återställts". I något fall har även datorn startats om helt.
Det händer även ibland att jag får en blackscreen som varar i ~30 sekunder, jag kan under de 30 sekunderna sitta och prata med mina vänner i skype utan några problem och det dyker inte upp något om grafikdrivrutinerna. Ännu något som händer är att datorn helt plötsligt säger att det inte är något nätverk anslutet, i början startade jag om datorn när det hände, vilket löste problemet. Men jag har nu upptäckt att det räcker att jag drar ut internet-sladden och sätter in den igen.
Jag har även en energisparar funktion på mitt moderkort, vilket "släcker" datorn efter någon timmes inaktivitet, när jag sedan ska använda den igen så fastnar den vid inloggningsrutan till windows, detta hände ej innan jag satte in den nya hårddisken. Jag löste dock det problemet genom att inaktivera energisparar funktionen.

Det blev lite mer av en wall of text än jag hade planerat, det jag egentligen vill veta är om min teori om att nätaggregatet inte pallar trycket kan stämma, eller om det är något annat som är fel? Är tacksam för alla svar

Operativsystem: Microsoft Windows 7 Ultimate 64bitars
Processor: AMD Phenom2 X2 555 3,2GHz BlackEdition (4 kärnor upplåst)
Processorkylare: Orginal stockkylaren som följde med processorn.
Moderkort: Asus M4A785TD-V EVO DDR3
Minne: Corsair 4GB (2x2GB) Value Select DDR3 1333MHz
Grafikkort: XFX Radeon HD5670 1GB
Hårddisk: 1TB Western Digital Caviar Blue SATA II + en äldre 160gb WD disk.
Nätaggregat: Vet ej vad det är för märke, när jag köpte datorn var jag ganska ovetande om allt som har med komponenter att göra. När jag kollar på det så hittar jag inget namn, jag är även osäker på effekten. På något ställe står det 300w, på ett annat 500w och när jag köpte den så påstod dem att det var 450w. Ampere och volt kan jag ej heller hitta. Vilket får mig att misstänka att det inte är något kvalitets nätaggregat jag har i min låda.
Övrig kylning: 1x120mm insug och 2x80mm utblås
Temperaturer: 50C processor med full belastning

Permalänk

Rekommenderad strömförbrukning är ju 500 W på det kortet

Risk för att det är dags att byta nät. Tycker det ser ut som om ditt nät inte pallar trycket. Har för mig den proppen drar lite extra typ 125W också.
Kan tänka mig att när du sticker i en ratt eller joystick på USB att den får problem med att svara.
Har du möjlighet att prova ett kraftigare aggregat från någon annan?

Visa signatur

BORT
- IT support för användaren

Permalänk
Medlem

Jag tippar också på nätagget. Märkeslöst borgar inte för kvalitet.

Visa signatur

Asus Prime Z270-A (bios 1009) | Intel i7 7700K | Noctua NH-U14S | 2x8MB Corsair Vengeance LPX 3000MHz | Asus GeForce GTX 960 4GB Strix DC2 OC | XFX XXX ProSeries850W, 80+ Bronze | Windows 10 Prof. (64bit)

Permalänk
Medlem

Händer ibland att USB enheter slutar svara, yes. Har inte möjlighet att testa med ett annat nätagg, men det lutar åt att jag köper ett nytt snart.

Permalänk
Medlem

Ta ut nätagget och kolla alla sidor. Hittar du fortfarande inte vad det är för märke så ska du dumpa den direkt. Stor risk att du snart totalt förstört dina nya delar om du fortsätter. Ju bättre grafikkort desto viktigare är det att först välja ett bra märke.

Sen hoppas jag att du installerade om Windows efter att du byggt färdigt. Gjorde du inte det är det ännu ett skäl till att allt går åt skogen.

Permalänk
Medlem

Installerade om Windows när jag bytt delar, installerade även om det när jag kopplat in den nya hårddisken och ytterligare en gång när jag började få problem med grafikkortet.

Har nu beställt ett Corsair TX 650W 80+ från Inet, återkommer senare med om detta löser mitt problem

Tackar för alla snabba svar!