Permalänk

Quake 3 installproblem.

Tjolahop.
Sitter och försöker installera Quake 3 för lite skönt lir men stöter på vissa motgångar.

Jag har kopierat mappen "Quake3" från en windowsinstallation, laddat hem senaste pointreleasen från Fragzone. Men när jag kör

sh linuxq3apoint-1.32b.x86.run

får jag till svar

Verifying archive integrity...tail: kan inte öppna "+266" för läsning: Filen eller katalogen finns inte Error in checksums: 433440451 is different from 2693581780

Detta löses dock med att köra

export _POSIX2_VERSION=199209

Kör sedan

sh linuxq3apoint-1.32b.x86.run

igen men får detta till svar

Verifying archive integrity...An embedded MD5 sum of the archive exists but no md5sum program was found in /usr/local/sbin:/usr/local/bin:/usr/sbin:/usr/bin:/sbin:/bin:/usr/games If you have md5sum on your system, you should try : env GUESS_MD5_PATH="FirstDirectory:SecondDirectory:..." linuxq3apoint-1.32b.x86.run -check All good. Uncompressing Quake III Arena Point Release 1.32b ................................................................................................................................................... ./setup.sh: 20: source: not found cp: kan inte skapa normal fil "/home/sulan/.setup28099": Åtkomst nekas chmod: kan inte komma åt "/home/sulan/.setup28099": Filen eller katalogen finns inte ./setup.sh: 213: /home/sulan/.setup28099: not found cp: kan inte skapa normal fil "/home/sulan/.setup28099": Åtkomst nekas chmod: kan inte komma åt "/home/sulan/.setup28099": Filen eller katalogen finns inte The setup program seems to have failed on x86/glibc-2.1 Fatal error, no tech support email configured in this setup The program returned an error code (1)

Hur fixar jag det?

Edit: disten är Ubuntu , tror det är 10.0.4

Visa signatur

Byt till svorak http://aoeu.info

Permalänk
Medlem

1.32b är inte senaste, utan 1.32b-3 är det ftp://ftp.idsoftware.com/idstuff/quake3/linux/linuxq3apoint-1...

Problemet verkar vara på rad 20 i setup.sh, som försöker köra source. Så vitt jag vet använder ubuntu dash som /bin/sh, vilket antagligen inte har något bashistiskt source-kommando.

Du kan antingen ladda ner senaste pointreleasen (vars setup.sh är ren sh, inte bash) eller köra `sudo bash linuxq3apoint-1.32b.x86.run`.

Permalänk

Det funkade! Tack som fan! :D:D

Visa signatur

Byt till svorak http://aoeu.info

Permalänk

Kul att folk vill lira Quake 3 än idag!
Jag lirar det lite då och då !

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem

Hur installerar man Quake3 om man inte har tillgång till Windows utan bara själva originalskivan?

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Hur installerar man Quake3 om man inte har tillgång till Windows utan bara själva originalskivan?

Installera pointreleasen som jag länkade till (kör du ett 64-bits system så rekommenderar jag ioquake3 istället)
Sen behöver du nog bara baseq3-mappen från skivan, så kopiera över den till din q3-install-mapp (jag vill minnas att pointreleasen vill installera sig i /usr/local/games/quake3, men det är 7-8 år sen jag genomgick processen senast.)

Permalänk

Har yterligare problem.
Ljudet vill inte funka. Varken om jag startar med bara

quake3

eller

sudo quake 3

Allt annat ljud på burken funkar..

Visa signatur

Byt till svorak http://aoeu.info

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUlan_el_karv:

Har yterligare problem.
Ljudet vill inte funka. Varken om jag startar med bara

quake3

eller

sudo quake 3

Allt annat ljud på burken funkar..

Det här är vad som fanns antecknat i min tips-and-trix fil, jag vet inte huruvida det gäller än idag, och i synnerhet inte med ubuntu.

quake3: få ljud att fungera med interna ljudkortet: echo "quake3.x86 0 0 direct" > /proc/asound/card0/pcm0p/oss få ljud att fungera med aureal vortex 1 setpci -d '12eb:*' 40.B=ff

Det enklaste sättet att slippa ljudproblem i linux verkar fortfarande vara att köra med soundblaster live-kort från slutet av 90-talet.