Permalänk

Windows gåta...

En gåta för er som kan en del om windows:
Varför är Systemdisken alltid "C"? vad hände med A & B?

Visa signatur

Sandy Bridge i7 2600K | Asus P8P67 PRO | Corsair Vengance 8Gb @ 1600 Mhz CL8 | ASUS ROG GeForce Matrix GTX Platinum 580 | Intel 510 120GB | Corsair AX850 | Corsair H70 | NZXT Phantom

Permalänk
Medlem

A och B var tidigare för Floppy1 och Floppy2 om jag inte minns fel.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bebben:

A och B var tidigare för Floppy1 och Floppy2 om jag inte minns fel.

Exakt så. Historiska orsaker.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Det går tillbaka till tiden med PC-DOS och MS-DOS. Året var... hehe, nej jag skojar! Men visst var det länge sedan.

Man refererade till enheter i DOS genom att tilldela en enhetsbokstav för varje enhet. Standard praxis var att man reserverade bokstäverna A och B för diskettstationer.

Om man hade två diskettstationer så kunde man kopiera filer direkt mellan två disketter, ungefär så som man gör med två DVD eller CD skivor idag. I CD och DVD sammanhang är det känt som "on the fly" kopiering, dvs. man behöver inte kopiera innehållet från en skiva till hårddisken för att sedan stoppa in en tom skiva att kopiera till.

Två diskettstationer användes inte bara för att kopiera filer mellan två disketter. Man kunde också köra ett program från ena diskettstationen och ha åtkomst till dess data från den andra.

Även om man inte hade två diskettstationer så reserverades både A och B för en och samma diskettstation. Därav kunde inte hårddisken få bokstaven B trots allt. Trots att datorn endast hade en diskettstation. Man skulle ju tro att hårddisken borde då få den lediga bokstaven B som enhetsbokstav. Men det var just det, bokstaven B var inte ledig. Både A och B användes av diskettstationer, inte bara när det var två diskettstationer utan även av en och samma diskettstation.

Varför hade man både A och B för en och samma diskettstation? Det är jag inte helt säker på. Någon som vet? Var det inte det att olika program kunde vara förprogrammerade för att använda enhet A eller B eller båda två, och då be användaren skifta disketter? Det är nog någon sån kompatibilitetsfråga.

Första hårddisken fick då enhetsbokstav C och en andra hårddisk fick bokstaven D i den ordningen.

Det finns faktiskt ett speciellt schema som de flesta operativsystem (förutom CP/M och tidiga DOS versioner) som använder enhetsbokstäver går efter. Här är ett utdrag ur Wikipedia artikeln om tilldelning av enhetsbokstäver.

Citat:

1. Assign the drive letter A: to the first floppy disk drive (drive 0), and B: to the second floppy disk drive (drive 1).

2. Assign a drive letter, beginning with C: to the first active primary partition recognized upon the first physical hard disk.

3. Assign subsequent drive letters to the first primary partition upon each successive physical hard disk drive.

4. Assign subsequent drive letters to every recognized logical partition, beginning with the first hard drive and proceeding through successive physical hard disk drives.

5. Assign subsequent drive letters to any RAM Disk.

6. Assign subsequent drive letters to any additional floppy or optical disc drives.

Källor: http://en.wikipedia.org/wiki/Drive_letter_assignment

Jag hoppas att det besvarar din fråga. Du kan läsa mer i Wikipedia artikeln ovan, eller genom att göra en Google sökning på a and b drive letter.

Edit: En intressant sak att nämna i det här sammanhanget är att etiketter för olika enheter inte infördes förrän MS-DOS version 3.0.

se Edit
Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Testpilot

Undrar hur länge det här kommer finnas kvar egentligen, hur många använder disketter idag egentligen? Finns det ens behov för denna bakåtkompatibilitet?

Har aldrig haft användning för två diskettstationer på en PC men på Amiga hade jag två stycken och de flesta spel sökte efter nästa diskett i båda läsarna så man kunde på så vis vara förberedd med nästa diskett. på Amiga hette diskettstationerna dock DF0, DF1 osv så det har ju inte med A och B att göra egentligen

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk

Vad händer när man har fler än 26 enheter?

Alltså, när man har fler enheter än bokstäver? kommer det in siffror då eller?

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lösbonde:

Vad händer när man har fler än 26 enheter?

Alltså, när man har fler enheter än bokstäver? kommer det in siffror då eller?

Det blir dubbla bokstäver

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Det blir dubbla bokstäver

Så alltså CC DD etc?

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Medlem

Virtuella floppys (som skapas av t.ex. bootcds) eller usb minnen brukar sno a: numera. Sedan är inte amiga samma som en x86 plattform.
De körde ett eget system, vet inte hur det var på atari dock. Amigan kunde du även göra egna associrade enheter till mappar.

t.ex. om jag hade en mapp med spel på min HD. Så körde jag oftast "CLI> assign game: hd0:\Spel" så om jag skrev game: eller nått i program eller
om spel sökte en viss path kunde jag skapa denna.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Hjälpsam

Varför man hade A och B till samma är egentligen ganska enkelt, det gjorde det möjligt att tex kopiera filer eller flytta filer mellan dom.

tex. copy a:/filer/minfil.txt b:/bakfiler/ då begär systemet att man skall stoppa in diskett A filen minfil.txt läses in från /filer/ systemet begär att man skall stoppa in diskett B filen skrivs till /nyfiler/

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lösbonde:

Så alltså CC DD etc?

Ja. Fast efter A-Z kommer AA-AZ och sedan BA-BZ osv.

Skrivet av ElectroGeeza:

Även om man inte hade två diskettstationer så reserverades både A och B för en och samma diskettstation. Därav kunde inte hårddisken få bokstaven B trots allt. Trots att datorn endast hade en diskettstation. Man skulle ju tro att hårddisken borde då få den lediga bokstaven B som enhetsbokstav. Men det var just det, bokstaven B var inte ledig. Både A och B användes av diskettstationer, inte bara när det var två diskettstationer utan även av en och samma diskettstation.

Varför hade man både A och B för en och samma diskettstation? Det är jag inte helt säker på. Någon som vet? Var det inte det att olika program kunde vara förprogrammerade för att använda enhet A eller B eller båda två, och då be användaren skifta disketter? Det är nog någon sån kompatibilitetsfråga.

Antar att detta endast handlade om att vara konsekvent med att hårddisken alltid skulle ligga på C. Skulle säkerligen ställa till det en del med paths och installationer om hårddisken ibland hamnade på B och ibland på C.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Det är ju smidigt att man kunde hårdkoda program att söka efter filer på en specifik sökväg utan att behöva göra någon komplicerad rutin som listar ut vilken enhet som är rätt, och om denna rutin skulle söka på fel enhet så skulle det bli en stor delay.

Angående flytta systempartionen till A:, så kan en hel del problem uppstå med olika programvaror och jag ser det bättre att köra som det är tills de nu gör om hela filsystemet till någon bättre. Som MS har pratat en hel del om, vilket jag inte har förstått riktigt hur de menar, men jag ser ett stort problem med dagens där folk har svårt att minnas var de sparade olika filer. -Alltså dagens filsystem/katalogsystem är inte praktisk för fleranvändarsystem med slarviga användare.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Skrivet av hunden:

Undrar hur länge det här kommer finnas kvar egentligen, hur många använder disketter idag egentligen? Finns det ens behov för denna bakåtkompatibilitet?

Har aldrig haft användning för två diskettstationer på en PC men på Amiga hade jag två stycken och de flesta spel sökte efter nästa diskett i båda läsarna så man kunde på så vis vara förberedd med nästa diskett. på Amiga hette diskettstationerna dock DF0, DF1 osv så det har ju inte med A och B att göra egentligen

Det handlar inte om bakåtkompabilitet utan snarare att folk utgår ifrån att c är windowspartitionen...

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Medlem

det blir inte alls dubbla bokstäver ner ens enhetsbokstäver tar slut och det kan vi tacka ms för hålla kvar i ett systemupplägg ifrån antiken. Fast man blir ju inte förvånad med mr gates som ansåg att ingen kommer någonsin behöva mer än 128kb med ram i en dator.

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Skrivet av Juckpuck:

det blir inte alls dubbla bokstäver ner ens enhetsbokstäver tar slut och det kan vi tacka ms för hålla kvar i ett systemupplägg ifrån antiken. Fast man blir ju inte förvånad med mr gates som ansåg att ingen kommer någonsin behöva mer än 128kb med ram i en dator.

Du kan ju bara ta och mounta en partition i en mapp?

Modigt att gå ut och kritisera bill gates. En av de personer som har gjort mest för dagens it-samhälle och sen också kritisera honom för ett citat som gjordes för länge sen där ingen trodde att datorer skulle boostas som de gjort idag.

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Söderbäck:

Det blir dubbla bokstäver

Hur får du det i W7?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Hedersmedlem

äe, jag vet inte hur detfungerar i windows 7. Kanske annorlunda. Sist jag såg detta var i gymnasiet 2000-2003 där hårddiskåtkomst gick genom nätverket men hårddiskarna dök upp i "den här datorn" och där fanns en hel del hårddiskar som var numrerade enligt detta system. Tror vii hade windows 2000 eller millenium på dessa datorer.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem

Har för mig att jag sett det i server-OS men inte i "vanliga" windows, men det hade nog varit bra inför framtiden med tanke på mängd hdd/ssd:ar som finns/kan skaffas till nyare burkar

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Juckpuck:

det blir inte alls dubbla bokstäver ner ens enhetsbokstäver tar slut och det kan vi tacka ms för hålla kvar i ett systemupplägg ifrån antiken. Fast man blir ju inte förvånad med mr gates som ansåg att ingen kommer någonsin behöva mer än 128kb med ram i en dator.

Det roliga med faktoider är att de förändras från person till person, men ingen var ursprungskällan kommer ifrån. Btw 640 kb var det:
http://www.faktoider.nu/640kb.html

Det andra med att partitonsbenämningen inte ökar verkar stämma.

Annars är Windows som sagt gjort för att vara bakåtkompatibelt och det är inte så lätt att ändra på grundstrukturer utan stora problem.
Jag själv tycker MS ska låta filsystemet vara som det är tills de har fått igång deras databasbaserade variant, som nog i grunden tyvärr måste fungera på samma sätt. Eller i.a.f. kunna simulera ett sådant filsystem för hårdskrivna program som föresätter att windows ligger på C:.
MS målgrupp av användare är ju bredare än rena internet-surfare, vilket gör det svårt för dem att utvecklas. Väldigt många personer har programvaror som någon har utvecklat åt dessa och be någon skriva om dem skulle kosta en förmögenhet.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Finns ju ingen anledning att byta C: när folk är vana vid det heller.

Permalänk

Jag har för mig att det fanns spel som man hade på cd-rom var tvungna att köras från rätt enhetsbokstav tex d:
Om man hade två cd-drives och installerade spelet från den ena och nästa gång du skulle spela råkade lägga i skivan i den andra driven så hittades inte skivan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Saftsvalle:

Jag har för mig att det fanns spel som man hade på cd-rom var tvungna att köras från rätt enhetsbokstav tex d:
Om man hade två cd-drives och installerade spelet från den ena och nästa gång du skulle spela råkade lägga i skivan i den andra driven så hittades inte skivan.

Jag har för mig att det bla var C&C Tiberian Sun som hade det så

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det blir dubbla bokstäver

Jag är faktiskt lite imponerad att Microsoft ens har tänkt på detta

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Poison:

Jag är faktiskt lite imponerad att Microsoft ens har tänkt på detta

Det verkar som att detta inte är hela sanningen dock. Har fått lite mothugg på detta, och det är möjligt att detta endast gäller för serverversioner av Windows. Men någon verkar ju ha tänkt på detta någonstans under någon form av Windowsutveckling iaf då jag har sett denna lösning under Den här datorn i Windows för några år sedan.
Man skulle ju ganska enkelt själv kunna testa hur Windows 7 löser detta genom att partitionera upp en extrahårddisk 30 gånger och se vad som händer ;D. Har dock ingen tom hårddisk liggande så detta test skjuts på framtiden.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det verkar som att detta inte är hela sanningen dock. Har fått lite mothugg på detta, och det är möjligt att detta endast gäller för serverversioner av Windows. Men någon verkar ju ha tänkt på detta någonstans under någon form av Windowsutveckling iaf då jag har sett denna lösning under Den här datorn i Windows för några år sedan.
Man skulle ju ganska enkelt själv kunna testa hur Windows 7 löser detta genom att partitionera upp en extrahårddisk 30 gånger och se vad som händer ;D. Har dock ingen tom hårddisk liggande så detta test skjuts på framtiden.

Sen vet jag inte hur aktuellt det är med så många enheter faktiskt, oavsett om det är en server. Hårddiskar blir ju allt större och större och det RAID:as en hel del. Samtidigt är det ganska ovanligt att man kör en filserver på så många diskar och enheter på större företag. Man använder hellre flera filservrar vilket också handlar om belastning.

Man skulle eventuellt kunna prova med ett program som Daemon Tools och sätta upp flera virtuella enheter, så slipper man partionera upp en hel hårddisk

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem
Skrivet av KurreKula:

Det handlar inte om bakåtkompabilitet utan snarare att folk utgår ifrån att c är windowspartitionen...

Precis! Jag kommer ihåg för några år sen när jag körde windows på D för jag höll på att flytta om massa filer. Många program och sånnt klarade inte av det riktigt då de hade standard genvägar för c: överallt.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Skrivet av Juckpuck:

det blir inte alls dubbla bokstäver ner ens enhetsbokstäver tar slut och det kan vi tacka ms för hålla kvar i ett systemupplägg ifrån antiken. Fast man blir ju inte förvånad med mr gates som ansåg att ingen kommer någonsin behöva mer än 128kb med ram i en dator.

Har du ofta utbrott över att windows inte kan hitta din 27'e enhet???

Permalänk
Hedersmedlem

daemon tools var en bra idé! Men programmet kan väl bara sätta upp 4 enheter? Vet inte hur väl det fungerar att köra flera daemon tools-instanser samtidigt...
Aja skit samma. Som du säger så är det inte så aktuellt i de flesta fallen med så många enheter.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det blir dubbla bokstäver

Jag har 15 partitioner fördelade på 4 hårddiskar. Jag har några minneskortsläsare som automatiskt blir tilldelade varsim enhetbokstav. En gång kopplade jag in för många enheter och då försvann en del av de andra enheterna från systemet. Så nej, det blir INTE dubbla bokstäver. Det blev det inte för mig iaf...

Permalänk
Skrivet av Thiesen:

Jag har 15 partitioner fördelade på 4 hårddiskar. Jag har några minneskortsläsare som automatiskt blir tilldelade varsim enhetbokstav. En gång kopplade jag in för många enheter och då försvann en del av de andra enheterna från systemet. Så nej, det blir INTE dubbla bokstäver. Det blev det inte för mig iaf...

Det verkar, som de sagt att de bara är för Windows server, som ska kunna hantera många partitioner.
Ändå stolt över att linux kan (i teorin) har oändligt med blockenheter och partitioner ^^
Eller kanske 26 HDDs (hda, hdb...), 26 floppys, 26 CD/DVD enheter osv, och sedan oändligt (återigen i teorin) med patitioner (hda0, hda1) per enheter.

Linux 1 - Windows 0?