Radeon HD 6950 1 GB – testresultat och en gnutta mystik

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Jo minimumkraven kanske höjs men dom brukar redan vara typ 6-7år gammla datorspecs så inte många som behöver bry sig om dom.

Oavsett vad så om konsolerna faktiskt hoppar ett steg fram så kommer ju redan pc ha hoppat fram tre steg.
Konsoler är sega och dryga när det kommer till utvecklingen.
ps3 tex kommer vi säkert sitta med i i alla fall 3år till innan dom säger att dom utvecklar en ny.
xbox kommer ny typ vart annat år men den kommer ju ingen stanns ändå XD

Microsoft har redan sagt att det kommer dröja en bra tid innan xbox 720 kommer. Kommer ihåg att de sa något att inte ens hälften av tiden har gått och deras sätt att hålla den vid liv kommer vara något som Kinekt etc.

Så innan vi får se en ny PS eller Xbox kommer dröja ett bra tag. Så under den här tiden kommer ni se Activision mjölka COD serien med samma grafikmotor.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Konsoller håller tillbaka utvecklingen av spel för pc ,men efterom det går att höja effekter ,upplösning på pc så behövs kraftfullare grafikkort till pc ändå,men som utvecklingen varit sista 2-3 åren så går det snarare bakåt än framåt (konsollernas fel även sidor som fragzone osv med som inte kritiserar konsollerna som sig bör ,men som vanligt är det väl dom stora rika som styr )

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Skrivet av The Mupp:

ju högre upplösning du kör ju mindre kommer det flaska

Det är sant, dock så kör jag bara på 1680x1050. Men jag är ändå tveksam till att det kommer bli någon betydande flaskhals. Om någon är mer insatt så får ni gärna säga vad ni tror!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3,61 GHz (1,48 vCore) med ZeroTherm NV120 Prem. GPU: Sapphire Radeon HD6950 1GB Minnen: Kingston HyperX PC6400 2x2GB CL5 HDD: Samsung SpinPoint F1 320GB PSU: Corsair TX650W Chassi: Antec Three Hundred
Citera mig om du vill vara säker på att få svar.

Permalänk
Hjälpsam

Det är ju bara att konstatera att många spel i dag ligger nära 1GB Vram i upplösningen 1920x1200.
Att konsolerna orkar med, beror bla. på de har mycket lägre upplösning.
Att nya konsoler kommer att höja ribban rejält är väl inte heller underligt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Hur har ni kommit fram till index-värdet?
Jag läste en notering på en annan sajt att 1GB-versionen kan vara lite snabbare än 2GB i tillämpningar där den mindre minnesmängden inte är ett problem. Anledningen skulle vara att med mindre minne används lite snävare timings och det lär ska uppstå även andra effekter som gör att minnet presterar lite bättre.

/Olle

Permalänk
Medlem

En ny generation konsoler ligger väll minst 3 år bort?
Flera i den här tråden pratar om det inom 1 år, har jag missat något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Hur har ni kommit fram till index-värdet?
Jag läste en notering på en annan sajt att 1GB-versionen kan vara lite snabbare än 2GB i tillämpningar där den mindre minnesmängden inte är ett problem. Anledningen skulle vara att med mindre minne används lite snävare timings och det lär ska uppstå även andra effekter som gör att minnet presterar lite bättre.

/Olle

De skriver exakt samma sak i sin recension här?

Permalänk
Entusiast

Nä fan, nästa gång det bli uppdatering så blir det dubbla 2GB-kort... 6950 hade ju vart awesome. Men när jag väl finns pengar över till det så kommer det nog finnas vettigare alternativ...

Permalänk
Medlem

Netonnet har Sapphire 6950 2GB för 2190. Varför köpa 1GB? Själv ska jag fynda i helgen

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Lidodido:

Netonnet har Sapphire 6950 2GB för 2190. Varför köpa 1GB? Själv ska jag fynda i helgen

Det var ett jäkla trevligt pris.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Det var ett jäkla trevligt pris.

Jo, mycket mer bang for the buck är nog svårt att få. Tror det kommer dröja innan priserna sjunker under den nivån, man får ju tänka på att 6950 1gb ska hitta sin plats i prislistan också och ska den vara köpvärd måste den kosta under 2000kr och då börjar 6870 konkurreras ut. Tror till slut återförsäljarna inser att det inte går sänka allt bara för att kunna sänka ett enda kort och därför kommer dom nog hålla sig närmare 2500. Så som sagt, blir att fynda nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klimpen2:

6950 går att låsa upp till 6970.

men du får inte ett 6970 bara för att du låser upp. Sämre kraftdel m.m.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av MarkSix:

men du får inte ett 6970 bara för att du låser upp. Sämre kraftdel m.m.

Stämmer bra det och sämre minnen också, man riskerar att knäcka kortet.
#10737367
Nu är ändå HD6950 ett kanonfint kort för pengarna och det utan upplåsning.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Stämmer bra det och sämre minnen också, man riskerar att knäcka kortet.
#10737367
Nu är ändå HD6950 ett kanonfint kort för pengarna och det utan upplåsning.

Exakt. Skulle hellre satsa på att överklocka det bara, går nog överklocka en bit. Frågan är ju om man ska idas lägga de extra hundra på ett Asus för att kunna ställa in spänningen, men å andra sidan känns det onödigt att lägga 300kr extra vilket alltså är 15% av vad ett Sapphire kostar, bara för att kunna överklocka lite mer och tjäna kanske 2-3% prestanda.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lidodido:

Exakt. Skulle hellre satsa på att överklocka det bara, går nog överklocka en bit. Frågan är ju om man ska idas lägga de extra hundra på ett Asus för att kunna ställa in spänningen, men å andra sidan känns det onödigt att lägga 300kr extra vilket alltså är 15% av vad ett Sapphire kostar, bara för att kunna överklocka lite mer och tjäna kanske 2-3% prestanda.

Spänningen går att ställa in med MSI Afterburner: http://www.sweclockers.com/nyhet/13353-betaversion-av-msi-aft...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Spänningen går att ställa in med MSI Afterburner: http://www.sweclockers.com/nyhet/13353-betaversion-av-msi-aft...

Ah, vad skulle då Asus vara bra för? Iofs är väl kvalitén snäppet bättre men Sapphire är ju en av leverantörerna AMD jobbar mest med så man tycker ju de borde ha koll. Tycks minnas statistik som sa de var bland de bästa också.

Nån som har en annan uppfattning om Sapphire, nån anledning att hålla sig ifrån dom?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lidodido:

Ah, vad skulle då Asus vara bra för? Iofs är väl kvalitén snäppet bättre men Sapphire är ju en av leverantörerna AMD jobbar mest med så man tycker ju de borde ha koll. Tycks minnas statistik som sa de var bland de bästa också.

Nån som har en annan uppfattning om Sapphire, nån anledning att hålla sig ifrån dom?

Finns ingen direkt anledning att välja bort något av korten, Asus har/hade fördelen med att ha spänningsstödet från lanseringsdagen. MSI Afterburner är ju exklusiv för MSI's kort men saknar lås för konkurrerande tillverkares kort (jag kör det ihop med mitt Gigabyte-kort utan problem).

De flesta tillverkare har ju egna varianter av MSI Afterburner, eller snarare Rivatuner som även Afterburner baseras på. Sapphire har Trixx vilken bör få stöd för spänningsändring inom kort om det nu inte redan är åtgärdat.

Permalänk
Medlem

Trevligt med lite mystik, klantigt av AMD att inte ta bort ett sådant uppenbart skumt klistermärke dock.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Finns ingen direkt anledning att välja bort något av korten, Asus har/hade fördelen med att ha spänningsstödet från lanseringsdagen. MSI Afterburner är ju exklusiv för MSI's kort men saknar lås för konkurrerande tillverkares kort (jag kör det ihop med mitt Gigabyte-kort utan problem).

De flesta tillverkare har ju egna varianter av MSI Afterburner, eller snarare Rivatuner som även Afterburner baseras på. Sapphire har Trixx vilken bör få stöd för spänningsändring inom kort om det nu inte redan är åtgärdat.

Jo sånt brukar ju gå trixa till på nåt vis så det funkar ändå, men kommer nog bara klocka på stockvolt om det nu blir nåt sånt. Tänkte också lite om nån hade erfarenhet av pålitlighet och så, det främsta jag oroar mig över är att man köper nåt skitkort som inte håller, men å andra sidan känns Powercolor och Club3d och allt vad det nu heter som betydligt mer osäkra kort på den fronten, och garanti har man ju

Permalänk
Medlem

någon som är lite mer insatt än mig och vågar säga att det kommer gå att låsa upp shaders även på dessa kort eller lägga in 6970 bios rakt av?

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av 20kr:

någon som är lite mer insatt än mig och vågar säga att det kommer gå att låsa upp shaders även på dessa kort eller lägga in 6970 bios rakt av?

Jag är heller ingen expert men om jag skulle gissa lite så är nog chansen ganska stor att det går att låsa upp shaders men jag skulle aldrig lägga in 6970 bios. Efter att ha hört många som haft problem med minnena när de bara lagt in 6970 bios rakt av så skulle jag knappast tro att det skulle vara mer hälsosamt när kommer till 1gb och, som det verkar, ännu mer avvikande minnestajmings. Det går säkert att söka lite på google angående detta och extrakolla det med shaders. Men att lägga in 6970 bios rakt av skulle jag inte rekommendera på varken 1 eller 2 gb varianten.

Mvh
Daniel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Ja, för dagens spel är det överdöd, men vad krävs om ett år?

Du kommer garanterat att få slut på FPS långt innan du får slut på minne.

Permalänk
Medlem

Runt 2200kr kostade mitt 6800LE kort med Zalman kylning. Det funkar fortfarande som ett ultra kort.
Har 512mb på alla kort som inte känns som en gräns.:
HD4870 HD4670 HD3870 X2900Pro X1950Pro X850Pro.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av linxz:

Runt 2200kr kostade mitt 6800LE kort med Zalman kylning. Det funkar fortfarande som ett ultra kort.
Har 512mb på alla kort som inte känns som en gräns.:
HD4870 HD4670 HD3870 X2900Pro X1950Pro X850Pro.

o.O

Va?

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Bara synd att 2GB korten kostar i princip lika mycket, känns som ett helt menlöst kort om inget drastiskt händer med prissättningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Bara synd att 2GB korten kostar i princip lika mycket, känns som ett helt menlöst kort om inget drastiskt händer med prissättningen.

Netonnet hade t.om igår vi 2-tiden Sapphire 2GB för 2190. Hade tänkt köpa men drog ut på tiden nån timme så självklart blev det slutsålt. Tror billigaste 1GB överhuvudtaget på hela prisjakt är 2180 eller nåt, och det på nån sån där udda butik.

Blev 2GB för 2268 på komplett istället, trots svindyr frakt är det ändå galet mycket kort för pengarna. Räknade ut att prestanda/krona-värdet enligt SC's metoder och prestandaindex landade på just över 91, och det med frakten inräknad. Det spöar alltså allt på listan, iaf i det lite mer högpresterande segmentet. Då med frakten inräknad dessutom. Går ju knappt få ett 6870 billigare än ett 6950 idag så visst behövs prisjusteringar.

Permalänk

Off topic: Är det någon som vet vad detta är för "chassi"?
Jag har försökt komma på men... tycker det ser ut som ett antec skeleton, fast hela övre-fläkten samt massa saknas. Är det bara moddat?
Någon som vet?

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyrenberg:

Off topic: Är det någon som vet vad detta är för "chassi"?
Jag har försökt komma på men... tycker det ser ut som ett antec skeleton, fast hela övre-fläkten samt massa saknas. Är det bara moddat?
Någon som vet?

Tycker med det helt klart ser ut som ett strippat skeleton.
Har för mig att övre fläkten går att "haka" av.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Skrivet av RainesX:

Tycker med det helt klart ser ut som ett strippat skeleton.
Har för mig att övre fläkten går att "haka" av.

Dock om du kollar på bilder på skeleton, så ser det ut som att fläktens-"armar" går jämt ut med sidpanelerna, går ihop, ser verkligen inte ut som att man skulle kunna "haka" av den, och hittar inget om det i recensioner eller på antecs hemsida... mysko

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyrenberg:

Dock om du kollar på bilder på skeleton, så ser det ut som att fläktens-"armar" går jämt ut med sidpanelerna, går ihop, ser verkligen inte ut som att man skulle kunna "haka" av den, och hittar inget om det i recensioner eller på antecs hemsida... mysko

Tog och kollade på lite bilder nu och jag tycker det ser ut som "armarna" som går ut är gjorda i plast och går att plocka om man vill ^^
Om man tittar under som små armarna samt på passformen mot stommen så tycker jag det ser ut som det är en egen del.

sorry för OT

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt