Permalänk
Medlem

Nytt grafikkort men äldre moderkort

Jag har nyss köpt ett ASUS Radeon 5670 1gb http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=579997#extra för att jag behövde liksom öka prestandan på min dator. Olyckligtvis när jag sätter i det kan inte datorn hitta det. Jag får en låg maxupplösning på bilden (1280x960) och enhetshanteraren säger att jag har ett "Standard VGA-driver" som bildskärmskort.

Är det mitt moderkort som är kass? För jag tivlvar på att det är grafikkortet. DVI-sladden sitter i rätt uttag, drivrutinerna är inkopplade, jag har checkat så den sitter fyiskt ordentligt i. Hittar inga fel...

Här är mitt moderkort http://www.gigabyte.se/search/search.aspx?kw=GA-MA78GM-S2H+%2...

Uppskattar hjälp!

Permalänk
Medlem

Om grafikkortet inte kunde hittas alls, så borde du inte kunna starta windows...

Har du anslutit kortet ordentligt? Vissa grafikkort ansluts med två strömkablar.
Har du installerat kortets drivrutiner? Annars får du den typen av upplösning..

Visa signatur

Asus Prime Z270-A (bios 1009) | Intel i7 7700K | Noctua NH-U14S | 2x8MB Corsair Vengeance LPX 3000MHz | Asus GeForce GTX 960 4GB Strix DC2 OC | XFX XXX ProSeries850W, 80+ Bronze | Windows 10 Prof. (64bit)

Permalänk
Hedersmedlem

Har du försökt att ta hem drivrutiner till kortet från AMD och installerat dem? Är ditt OS? fullt uppdaterat?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Drivrutinerna har jag installerat flera gånger utan framgång.... Windows går visst att starta, men frågan är ju om jag kan se bilden, vilket jag gör. Kortet sitter ordentligt i, inga strömkablar behövs, DVI'n sitter i rätt uttag. Jag fattar verkligen inte vad som är problemet. Inne i enhetshanteraren säger datorn att mitt bildskärmskort heter "Standard VGA driver"

Permalänk
Hedersmedlem

Är ditt OS fullt uppdaterat?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erikiwi:

Drivrutinerna har jag installerat flera gånger utan framgång.... Windows går visst att starta, men frågan är ju om jag kan se bilden, vilket jag gör. Kortet sitter ordentligt i, inga strömkablar behövs, DVI'n sitter i rätt uttag. Jag fattar verkligen inte vad som är problemet. Inne i enhetshanteraren säger datorn att mitt bildskärmskort heter "Standard VGA driver"

Står det standard VGA driver så har windows hittat kortet men inte installerat drivrutinerna på riktigt sätt, eller att felaktiga drivrutiner använts. I enhetshanteraren, dubbelklicka på standard vga driver och den vägen via fliken drivrutin välja att uppdatera drivrutinen, gå vidare så att du kan välja en sökväg att installera drivrutinerna ifrån, ta skivan du fick med kortet och leta reda på katalogen som innehåller drivrutinen för ditt kort och installera. Funkar inte detta får du avinstallera samtliga drivrutiner som har med grafikkort att göra, gå in i enhetshanteraren och ta bort ditt/dina grafikkort, starta om datorn och försöka installera igen, då kommer du nog tillfrågas om drivrutiner.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem

"inga strömkablar behövs" ?

Vad är det för kort som kör utan strömkablar? eller tolkar jag det helt fel?

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Skrivet av Toivo83:

"inga strömkablar behövs" ?

Vad är det för kort som kör utan strömkablar? eller tolkar jag det helt fel?

Vad i allsin dar menar du? Behöver inte grafikkortet förses med mer ström än vad moderkortet klarar av att ge till grafikkortet så behövs inte extra extra strömkablar.

Visa signatur

|Silverstone Fortress II|Intel i5 2500k @ stock|Asus Maximus IV Extreme B3 Intel P67|CM V8|Gainward GTX 570 Phantom|Corsair Vengeance 2x4|Corsair HX 750|Iphone 4 16 Gb|Nokia Lumia 920|Macbook Air 13" 2012 8 gb|

Permalänk
Medlem
Skrivet av philip_BNF:

Vad i allsin dar menar du? Behöver inte grafikkortet förses med mer ström än vad moderkortet klarar av att ge till grafikkortet så behövs inte extra extra strömkablar.

Det var just de jag undrade om jag tolkade det fel eller inte,något problem?
Har inte kollat upp kortet noggrannare om den ska ha ström från nätagg eller bara från moderkortet.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Skrivet av Toivo83:

Det var just de jag undrade om jag tolkade det fel eller inte,något problem?
Har inte kollat upp kortet noggrannare om den ska ha ström från nätagg eller bara från moderkortet.

OKey okey tatt lungt Vi är ju överens trots allt

Visa signatur

|Silverstone Fortress II|Intel i5 2500k @ stock|Asus Maximus IV Extreme B3 Intel P67|CM V8|Gainward GTX 570 Phantom|Corsair Vengeance 2x4|Corsair HX 750|Iphone 4 16 Gb|Nokia Lumia 920|Macbook Air 13" 2012 8 gb|

Permalänk
Medlem

Tack så jättemycket foppson, du löste mitt problem!