Permalänk

Hög CPU temperatur?

Tja

Har sedan ett par månader sedan helt plötsligt fått vädligt hög CPU temperatur, ligger efter ett 6 timmar av IDLE/HD film uppspelning och lite surfande på 75-90 grader. Använder Everest Lavalys så tror inte det är programmet som är missvisande. Kan det vara kylpastan som ger vika eller att processorfläkten inte ligger an mot CPUn till 100%?

Permalänk
Medlem

Hög temp kan bero på många olika saker. Eftersom du inte har pysslat med överklockning så borde den inte bli så hög.
Testa att ladda ner programmet Core temp och se vad den visar för temp. Core Temp

Om den visar samma resultat borde du öppna datorn och se att cpu kylaren sitter som den ska.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Skrivet av TeknikEast:

Har sedan ett par månader sedan helt plötsligt fått vädligt hög CPU temperatur, ligger efter ett 6 timmar av IDLE/HD film uppspelning och lite surfande på 75-90 grader. Använder Everest Lavalys så tror inte det är programmet som är missvisande. Kan det vara kylpastan som ger vika eller att processorfläkten inte ligger an mot CPUn till 100%?

Kolla även att fläkten snurrar med rätt varvtal och inte börjar lacka ur eller har stannat.

/Fredrik

Permalänk

Har nu gått 2 månader och inte fått det att funka iaf. CPUn ligger på 48-50 grader i IDLE och ca 65-70 grader vid uppspelning av filmer i 720p eller 1080p och lite annat random. Har tagit loss stock-kylaren säkert 10 gånger snart och 6e gången bytte jag kylpasta till Artic Silver 5 och försökt sätta ditt kylaren noga men inte fan blir det bättre. En polare hade samma problem och vid spelande hade han 92 grader, jag gjorde samma som jag gjort på min egna dator och då funkade det på första försöket och i IDLE låg temperaturerna på ca 28 grader och 40 i LOAD vilket är vad det bör ligga på med stock-kylaren. Hade Lavalys EVEREST Ultimate på båda datorerna. Detta får mig och undra om det kan vara något fel med CPU sensorn eller nått liknande, eller är det något fel med fästet/CPU-kylaren?

Temps http://img337.imageshack.us/img337/438/hgacputemperaturer.jpg

Permalänk

Tittar på din skärmdump och ser att du har en Vcore på 1.3. Är inte det lite högt för att köra
oklockat? Tror att stock vcore för i5 ska vara 1.1 -1.25 .
Jag har 1.33 volt vid 4.1 Ghz. Kan vara det som ger höga temp hos dig.

Permalänk
Medlem

och visst tar du bort all gammal kylpasta och gör rent ordentligt när du lyft av kylaren? Antar det, men det var något i din formulering som fick mig att fråga.

och jag instämmer i ovan, 1,3V låter alldeles för högt för oklockat, och alstrar säkert värme.

Visa signatur

Asus Prime Z270-A (bios 1009) | Intel i7 7700K | Noctua NH-U14S | 2x8MB Corsair Vengeance LPX 3000MHz | Asus GeForce GTX 960 4GB Strix DC2 OC | XFX XXX ProSeries850W, 80+ Bronze | Windows 10 Prof. (64bit)

Permalänk
Skrivet av TMC:

och visst tar du bort all gammal kylpasta och gör rent ordentligt när du lyft av kylaren? Antar det, men det var något i din formulering som fick mig att fråga.

och jag instämmer i ovan, 1,3V låter alldeles för högt för oklockat, och alstrar säkert värme.

Nja det har jag faktiskt inte gjort Läste i FAQ på kylspasta och såg att man ska göra det så gjorde det precis och lite bättre blev det, 42-45 grader nu.

Mm har användt OC genie en gång men den borde sänka spänningen igen efter man stängt av den? Annars har jag nog råkat ändra till 1.3V av misstag i BIOS. Ska ställa in den på STOCK igen och hoppas det blir nån skillnad.

Permalänk
Medlem

Du kan ju ställa in spänningen manuellt i BIOS. På stockklock kunde jag köra i typ 1 blankt

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Du kan ju ställa in spänningen manuellt i BIOS. På stockklock kunde jag köra i typ 1 blankt

Gick in i BIOS nu och såg att Current Frequenzy låg @ 3.2Ghz. Vad jag vet har jag inte klockat mer än med OC Genie så vette fan hur jag ska få ner volten manuelt. Nån som är villig att förklara lite enkelt hur jag ska gå till väga? xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av TeknikEast:

Gick in i BIOS nu och såg att Current Frequenzy låg @ 3.2Ghz. Vad jag vet har jag inte klockat mer än med OC Genie så vette fan hur jag ska få ner volten manuelt. Nån som är villig att förklara lite enkelt hur jag ska gå till väga? xD

Har du hittat Vcore inställningen i BIOS? Annars kan du titta på någon youtube film eller liknande för att hitta den, sen ska det bara vara att direkt skriva in det värdet du vill ha Men läs igenom överklockningsguiden och lite så innan du börjar ändra där kanske

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H