Permalänk
Medlem

Datorn startar men inte skärmen

Hej, nu är det så att en polare till mig har köpt en dator av brorsan och efter 2 månaders användning. Han sitter och surfar sen helt plötsligt släcks skärmen ned, han kollar kablarna först så att de inte glappar osv inget där iallafall. Så han kollar så att kabeln sitter åt ordentligt i datorn och det gjorde den med.

Jag gjorde följande:

Böt grafikkort - Hjälpte inte
Böt skärm - Hjälpte inte

Så jag tänkte, om man Clearar CMOS då kan det väl inte vara moderkortet som är fel? Och det funkade, ja iaf ett par timmar. Fick ett samtal lite senare idag då skärmen har slocknat igen mitt under en installation :/

Tror ni om man byter ut CMOS-batteriet skulle fixa problemet?

Mvh Fredrik

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV ATX GLASS | EVGA SuperNOVA 750 G3, 750 W | MSI Z390 MPG GAMING EDGE AC | G.Skill Trident Z RGB 3200 MHz DDR4 16 GB | Samsung 970 EVO 250 GB M.2 | Samsung 860 EVO 1 TB | Intel Core i7-9700K @ 5 GHz | be quiet! Dark Rock 4 | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB GAMING OC @ 2100 / 7000 MHz

Permalänk
Medlem

Att CMOS-batteriet börjar ta slut brukar främst märkas på att klocka börjar gå fel. Har aldrig varit med om att det släckt skärmen. Om en CMOS reset tillfälligt löser problemet så låter det ju som att det är något tok med moderkortet. Han har inte installerat några drivrutiner för moderkortet på senare tid? Inte gjort några ändringar i BIOS?

Visa signatur

Asus Prime Z270-A (bios 1009) | Intel i7 7700K | Noctua NH-U14S | 2x8MB Corsair Vengeance LPX 3000MHz | Asus GeForce GTX 960 4GB Strix DC2 OC | XFX XXX ProSeries850W, 80+ Bronze | Windows 10 Prof. (64bit)

Permalänk
Medlem

Nej, han har windows 7 på datorn så det har skött alla drivrutiner. Ända man har lagt in själv är ju drivrutinerna för hans grafikkort. Ändrat några bios inställningar trodde jag först han hade gjort men problemet försvann ju då man reseta CMOS men efter ett tag så kom problemet fram igen konstigt nog :S

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV ATX GLASS | EVGA SuperNOVA 750 G3, 750 W | MSI Z390 MPG GAMING EDGE AC | G.Skill Trident Z RGB 3200 MHz DDR4 16 GB | Samsung 970 EVO 250 GB M.2 | Samsung 860 EVO 1 TB | Intel Core i7-9700K @ 5 GHz | be quiet! Dark Rock 4 | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB GAMING OC @ 2100 / 7000 MHz