Permalänk
Medlem

Nytt datorbygge, som inte funkar.

Hej!

Har precis byggt ihop min första dator. Delarna jag använt mig av ser ni i min signatur.

När jag trycker på startknappen så verka det bara vara allt (fläktar & lampor) utom cpu'n som startar.
Skärmen ger ingen respons(men funkar på andra datorer), USB portarna verkar också vara döda då inte tangentbordet börjar lysa (vilket också funkar på andra datorer).

Jag har gått igenom och kopplat in alla strömsladdar mycket noga, 2 gånger. De sitter numera rätt.
Innan så råkade jag koppla in 2st 8-pins till cpu'n, eftersom på detta moderkort så finns det 2st 8pins kontakter, av någon OC anledning.
Sen så delade jag på en 8-pin och satte en 4pin i den ena 8pins kontakten, och en i den andra. Vilket ju också var fel. På tredje försöket så kopplade jag helt enkelt in en 8pins cpu sladd till den ena 8pins cpu kontakten, och det ska ju vara rätt(?).

Jag har ju gång på gång under tiden försökt att starta datorn men utan framgång.
Men efter att jag kopplade in den där 8 pins kontakten till cpu'n rätt, bytte bios (vilket man kan göra med ett knapptryck på detta moderkort) och tog ut alla ram-moduler utom en (vilket jag fick höra att man skulle göra) så startade datorn, för en kort stund.
Det jag han uppfatta från vad som stod på skärmen var att den inte hittade något tangentbord även fast det var ikopplat, den verkade annars starta upp som vanligt och håll på för fullt på med att ladda windows-filer då den helt plötsligt stängdes av. Testade direkt efter att starta igen men då skedde samma sak, bara att den stängdes av tidigare. Och nu är jag tillbaka på ruta ett, dvs bara alla fläktar och lampor som startar (inte bara på chassit).

Har testat otaliga kombinationer av att sätta rampinnarna på olika platser och i olika antal, samt kombinerat det med de båda bios som finns, samt "cmos reset" ett antal gånger på det.
Inget av det leder till att det börjar funka.

Det finns även lampor på det här moder kortet som lyser i olika färger beroende på vilken strömkapacitet de använder, Ram-pinnes lampan lyser men inte cpu lampan (förutom gången då datorn startade), utöver dem finns lampor för nord och sydbrygga. Därav misstänker jag att cpu'n har kolat.

Kanske pga mitt mindre lyckade kabeldragande i början? Vad är symptomen på en död processor? Tror ni det kan vara fallet här?

Väldigt tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem

Jag har inte någon personlig erfarenhet av detta moderkort, men kastade ett snabbt öga i dess manual (s. 2-46). Det finns ju en 24-pin, två 8-pin och två 4-pin på mobot. Vidare står det ju att 24-pin och de båda 8-pin ska anslutas (det står ju specifikt att om inte de båda 8-pin ansluts så kan datorn inte boota). Slutligen ska de båda 4-pin användas om man kör med flera grafikkort.

Jag skulle börja med att ansluta 24-pin och de båda 8-pin och försöka starta. Om inte det går kan du ju alltid testa med att ansluta även de båda 4-pin.

Visa signatur

Asus Prime Z270-A (bios 1009) | Intel i7 7700K | Noctua NH-U14S | 2x8MB Corsair Vengeance LPX 3000MHz | Asus GeForce GTX 960 4GB Strix DC2 OC | XFX XXX ProSeries850W, 80+ Bronze | Windows 10 Prof. (64bit)

Permalänk
Medlem
Skrivet av KoRnswe:

När jag trycker på startknappen så verka det bara vara allt (fläktar & lampor) utom cpu'n som startar.

Alltså, är det cpufläkten som inte startar? Lite oroande om du haft igång datorn längre tid utan att den snurrar..

Visa signatur

Asus Prime Z270-A (bios 1009) | Intel i7 7700K | Noctua NH-U14S | 2x8MB Corsair Vengeance LPX 3000MHz | Asus GeForce GTX 960 4GB Strix DC2 OC | XFX XXX ProSeries850W, 80+ Bronze | Windows 10 Prof. (64bit)