Permalänk

Nybygget startar ej - Minnesfel?!

Hej!
Precis satt ihop mitt nya system men får inte igång BIOS.
Det är ett ASUS P8P67 PRO moderkort och när jag kör igång så lyser RAM OK ledden rött.
Är det fel på minnena/ej kompatibla?

Minnena är 2x4GB Corsair XMS3 DDR3-1600 MHz CMX8GX3M2A1600C9

Blev tipsad om dessa, men nu när jag kikar i manualen ser jag dem inte över qualified memories.

Ngn som har ngt tips? Sålde precis gamla burken så jag behöver få igång denna snabbt

Visa signatur

i7 2600k @ OC 4GHz | GTX 970 OC | ASUS Corsair A50 | ASUS 1155 P67 PRO | SSD Samsung 840 EVO 120GB | Corsair XMS3 4x4GB | Corsair HX 750 | Fractal Design R3 | Dell IPS U2515H |

Permalänk
Medlem

Testat att trycka på RAM OK? Minnena borde dock vara kompatibla.

Visa signatur

Asus Prime Z270-A (bios 1009) | Intel i7 7700K | Noctua NH-U14S | 2x8MB Corsair Vengeance LPX 3000MHz | Asus GeForce GTX 960 4GB Strix DC2 OC | XFX XXX ProSeries850W, 80+ Bronze | Windows 10 Prof. (64bit)

Permalänk
Moderator
Moderator

Prova med en sticka i taget och se till att de sitter rätt.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Ibland måste minnena sitta på vissa platser för att starta/få bild.

Permalänk
Skrivet av TMC:

Testat att trycka på RAM OK? Minnena borde dock vara kompatibla.

Menar du en knapp på moderkortet? Sitter inte vid det just nu men ska kika ikväll... återkommer.

Visa signatur

i7 2600k @ OC 4GHz | GTX 970 OC | ASUS Corsair A50 | ASUS 1155 P67 PRO | SSD Samsung 840 EVO 120GB | Corsair XMS3 4x4GB | Corsair HX 750 | Fractal Design R3 | Dell IPS U2515H |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobbe_hitman:

Hej!
Precis satt ihop mitt nya system men får inte igång BIOS.
Det är ett ASUS P8P67 PRO moderkort och när jag kör igång så lyser RAM OK ledden rött.
Är det fel på minnena/ej kompatibla?

Minnena är 2x4GB Corsair XMS3 DDR3-1600 MHz CMX8GX3M2A1600C9

Blev tipsad om dessa, men nu när jag kikar i manualen ser jag dem inte över qualified memories.

Ngn som har ngt tips? Sålde precis gamla burken så jag behöver få igång denna snabbt

Mycket intressant! Jag har nämligen köpt exakt samma moderkort och nästan samma minnen och har problemet att datorn inte ens kommer till BIOS.

Minnena jag använder mig av är CMX8GX3M4A1600C9.

Jag har testa att bara sätta i ett minne och när det inte heller funkade satte jag i ett annat av de fyra jag har men det blev inte någon skillnad.

När jag startar upp datorn så går fläktarna igång och CPU ledlampan lyser men jag hör inget pip-ljud från datorhögtalaren och skärmen förblir svart och säger "No input signal".

/Fredde

Edit:
Jag insåg nu efter att ha läst lite noggrannare att anledningen till att CPU LEDen lyser är eftersom självtesterna inte gick igenom och något alltså är fel. Fan! Då är bara frågan om det är CPU-delen i moderkortet eller själva CPU:n som är trasig...

Permalänk
Skrivet av TheDaemon:

Prova med en sticka i taget och se till att de sitter rätt.

Ett av minnena satt inte riktigt i tydligen. Kände klicket när jag monterade men ändå verkar lite väl känsligt. Vet inte om det är minnena eller moderkortet som gör detta. Har monterat massor av minnen i mina dar men aldrig upplevt ngt strul.

Men nu snurrar systemet och arbetet med drivisar har börjat...

Visa signatur

i7 2600k @ OC 4GHz | GTX 970 OC | ASUS Corsair A50 | ASUS 1155 P67 PRO | SSD Samsung 840 EVO 120GB | Corsair XMS3 4x4GB | Corsair HX 750 | Fractal Design R3 | Dell IPS U2515H |

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av tobbe_hitman:

Ett av minnena satt inte riktigt i tydligen. Kände klicket när jag monterade men ändå verkar lite väl känsligt. Vet inte om det är minnena eller moderkortet som gör detta. Har monterat massor av minnen i mina dar men aldrig upplevt ngt strul.

Men nu snurrar systemet och arbetet med drivisar har börjat...

Härligt
Händer ibland helt enkelt ^^

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst denna tråd #10740581 så började jag tänka att det kanske kunde vara något med strömförsörjningen till processorn.

Det är så pinsamt.... Jag hade bara kopplat in den breda kontakten och helt missat den mindre högst upp till vänster... Så begåvat.... Nu funkar den!

Permalänk
Skrivet av fredde_d:

Efter att ha läst denna tråd #10740581 så började jag tänka att det kanske kunde vara något med strömförsörjningen till processorn.

Det är så pinsamt.... Jag hade bara kopplat in den breda kontakten och helt missat den mindre högst upp till vänster... Så begåvat.... Nu funkar den!

Shit happens! Grattis!

Visa signatur

i7 2600k @ OC 4GHz | GTX 970 OC | ASUS Corsair A50 | ASUS 1155 P67 PRO | SSD Samsung 840 EVO 120GB | Corsair XMS3 4x4GB | Corsair HX 750 | Fractal Design R3 | Dell IPS U2515H |