Permalänk
Medlem

Ubuntu 10.04 LTS kortproblem

Hej hopp alla!

Jag håller på att bygga en server (http://www.sweclockers.com/forum/122-server/940579-bygge-av-s...). Denna server står nu klar att användas!

Eftersom jag har köpt en hel del nya saker så finns det inget stöd för dessa i ubuntu, och således har jag ingen kontakt med mitt nätverkskort i datorn

Mitt moderkort är ett Asus P8H67-V
(http://www.asus.se/product.aspx?P_ID=wblkZc9YhhYJ4HrG)

Och jag har hittat denna länken som visar hur jag skall lösa mitt problem!
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1677122
...förutom att jag inte fattar ett jäkla skit, tror nog jag förstår arabiska bättre

Jag försöker även starta ett grafiskt gränssnitt med ubuntu, vilket inte heller fungerar med de sudo kommandon som jag testat, antar att detta kan bero på att den inte får kontakt med internet och kan ladda nödvändiga saker?

Jag skulle verkligen uppskatta om någon kunde förklara hur jag skall gå tillväga för att installera mina drivrutiner till nätverkskortet, och gärna förklara vad de olika kommandona står för och varför jag skall skriva just den (så jag lär mig något).

Tack som fan!

Permalänk
Medlem

Jag har laddat hem de filer som finns länkade i ubuntuforum, lagt dessa på mitt USB minne. När jag stoppar in USB minnet i min ubuntuserver så kommer det upp tre rader i konsol, något med att den testar att skriva till mitt USB-minne.

Men jag har ingen koll på hur jag kommer in i USB-minnet från servern eller hur jag skall göra för att kopiera/flytta filerna till rätt adress i ubuntuinstallationen ??

Jag är en extrem nybörjare på detta, så förklara gärna som om jag vore 3 år och helt tappad!

Jag är även väldigt intresserad av att lära mig ubuntu, så om någon kan rekommendera mig diverse texter osv så länka gärna.

Har även för avsikt att nu i vår (om jag får göra en sen anmälan) eller i höst läsa denna kursen för att lära mig grunderna:
http://www.umu.se/utbildning/program-kurser/kurs/?code=5EL047

Permalänk
Medlem

Så, tog ett tag att fatta hur jag lägger in ett USB manuellt i linux å kopierar filerna. Så nu ligger filerna i en egen folder under min home katalog.

Hur gör man för att installera skiten då?
Har testat make, make install, sudo make install osv osv osv, utan resultat?
Tips någon?

Permalänk
Medlem

Finns det någon readme med?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusW:

Finns det någon readme med?

Ja, men det går inte att installera enligt manual.

I min /bin/ fattas make, vet inte om det är standard, men den borde väl finnas där?

Typ
Sudo su
make install

osv...

Permalänk
Medlem

make ligger antagligen i /usr/bin. Prova att köra

sudo apt-get install build-essential

Och sen prova att bygga det igen. Skriv vad du får för felmeddelande om det inte funkar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusW:

Skriv vad du får för felmeddelande om det inte funkar.

Får meddelandet "Kunde inte hitta paketet build-essential

Asså jag kommer inte ut på internet, vilket är grundproblematiken...

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tycker att du ska köpa en bok om du vill lära dig linux, det finns en del stora referensböcker som förklarar nästan allt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av M911:

Ja, men det går inte att installera enligt manual.

I min /bin/ fattas make, vet inte om det är standard, men den borde väl finnas där?

Typ
Sudo su
make install

osv...

Kör
which make
Detta kommer returnera sökvägen till make om det redan finns på ditt system (vilket det borde göra) och ligger i din PATH, dvs en av de sökvägar som Ubuntu förväntar sig att program ska ligga.

Om detta ger t ex svaret
which make
/usr/bin/make
Så betyder det att make ligger där och du kan använda det genom att helt enkelt skriva "make" i terminalen, så som du tidigare gjort. Om kommandot inte ger något alls till svar så saknas make vilket är ett problem. Då får du först lyckas installera det genom att t ex lägga relevant Ubuntu-paket på USB-minne och installera. Jag skulle tro att allt sådant (make) installeras automatiskt, det gjorde det när jag installerade Ubuntu 10.04 (hade också ett nätverkskort som krävde andra drivrutiner än de som fanns som standard, troligen samma krets som du har). Har du valt att installera serverversionen så är det andra programpaket som dras in automatiskt jfr m desktopversionen, men make låter rimligt att det ska finnas.

Post #4 i tråden som du länkade till innehåller detaljerade instruktioner (skrevs för tre timmar sedan). Du säger att du använder 10.04 (10.10 finns också ute). Kolla vilken version av Linuxkärnan du kör genom t ex
uname -a
Om versionen är 2.6.35.någonting eller högre så behöver du göra det där patchsteget som nämns i forumet. Om versionen är 2.6.34 ska det inte behövas.

--

Angående det grafiska gränssnittet så är det ett senare problem. Internet först, sedan ska det inte vara så mycket jobb att dra igång det grafiska (sudo aptitude install [relevant paket]).

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Tack för ditt svar!
Jag läste precis en annan tråd som säger att 10.04 inte stödjer sandy bridge, och jag blev även rekommenderad att köra 10.10 tills det kommer ut en serverversion med stöd för mitt system.

Make finns inte i datorn, har redan kollat detta.

Tack för tipset med uname -a, ska köra detta och se med patchen! återkommer senare! ...men antagligen lär jag datorn flyga om det inte fungerar

EDIT:
Fel av mig, make finns under /usr/bin/make...
Jag måste kollat under /bin/ bara innan.

Tack för "which make"!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tycker att du ska köpa en bok om du vill lära dig linux, det finns en del stora referensböcker som förklarar nästan allt.

Någon du kan nämna vid titel och författare?

Permalänk
Medlem

uname -a gav 2.6.32-24-generic-pae

Permalänk
Medlem
Skrivet av M911:

Får meddelandet "Kunde inte hitta paketet build-essential

Asså jag kommer inte ut på internet, vilket är grundproblematiken...

Låter som att det kan vara krångligt att ordna det utan internet. Jag tycker du borde försöka kompilera på någon annan dator, sen föra över. Angående UF-posten, det verkar ju handla om senare kernel än den du använder. Du borde mao inte behöva patcha innan du kompilerar. Förresten, kör du 32bit?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det jag skulle skriva för att installera mitt grafikkort är:
sudo su
make install
modprobe atl1e
exit

Men när jag skriver lshw -class network så står det att mitt nätverk är unclaimed...
När jag skriver kommandot make install så får jag felmeddelande, att det inte funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusW:

Låter som att det kan vara krångligt att ordna det utan internet. Jag tycker du borde försöka kompilera på någon annan dator, sen föra över. Angående UF-posten, det verkar ju handla om senare kernel än den du använder. Du borde mao inte behöva patcha innan du kompilerar. Förresten, kör du 32bit?

Jag kör 64-bit 10.04 LTS serverversionen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av M911:

Det jag skulle skriva för att installera mitt grafikkort är:
sudo su
make install
modprobe atl1e
exit

Men när jag skriver lshw -class network så står det att mitt nätverk är unclaimed...
När jag skriver kommandot make install så får jag felmeddelande, att det inte funkar.

Du får börja skriva in dina felmeddelanden, inte bara "att det inte funkar".

Man jag tror den inte hittar kompilatorn, alltså GCC. Och det suger ju lite grann eftersom den behövs. Jag hittade den här:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=79896

Du borde kunna göra samma sak, fast ta andra deb-filer. (gcc 4.4, cpp 4.4 samt arkitekturen amd64)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusW:

Du får börja skriva in dina felmeddelanden, inte bara "att det inte funkar".

Man jag tror den inte hittar kompilatorn, alltså GCC. Och det suger ju lite grann eftersom den behövs. Jag hittade den här:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=79896

Du borde kunna göra samma sak, fast ta andra deb-filer. (gcc 4.4, cpp 4.4 samt arkitekturen amd64)

Just det, det glömde jag skriva. Det stämmer att den inte hittar gcc!
(Jag e ny på detta och tänker inte på alla detaljer)

Det går inte att installera gcc, för "make" funkar inte, så det är "lite" dead end?

Permalänk
Medlem
Skrivet av M911:

Just det, det glömde jag skriva. Det stämmer att den inte hittar gcc!
(Jag e ny på detta och tänker inte på alla detaljer)

Det går inte att installera gcc, för "make" funkar inte, så det är "lite" dead end?

Nej! Se min länk! GCC är en kompilator som behövs för att kompilera och installera drivrutinen. GCC bör du kunna få på samma sätt som länken beskriver, fast med andra versioner.

(du får leta rätt på motsvarande versioner här, det är alltså 4.4 amd64 du vill ha, annars bör guiden fungera)
http://archive.ubuntu.com/ubuntu/pool/main/g/gcc-4.4

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Aha, trodde jag installerade den med make...
Jag ska kolla upp detta!

Tack för all hjälp! ...utan er hade jag installerat dos 3.22