EXTRA: Intel återkallar alla styrkretsar för Sandy Bridge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

AMD måste tycka att detta är fullständigt klockrent, plötsligt har en stor tidskillnaden mellan lanseringen av Sandy Bridge och Bulldozer eliminerats.
Snyggt gjort av Intel att ta smällen i stället för att mörka, som Nvidia gjorde med sina bärbara grafikkretsar, där fick konsumenterna ta största smällen.

Cudos till Intel för det.
Till AMD: Gasen i botten!

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

AMD måste tycka att detta är fullständigt klockrent, plötsligt har en stor tidskillnaden mellan lanseringen av Sandy Bridge och Bulldozer eliminerats.
Snyggt gjort av Intel att ta smällen i stället för att mörka, som Nvidia gjorde med sina bärbara grafikkretsar, där fick konsumenterna ta största smällen.

5% ökning av AMD's aktie-värde är nog rätt välkommet

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av adolf512:

jag syftar på ifall man kör i 2560*1600 4xAA, intel presterar inte jättebra då trots högre klockfrekvens.

Ett ovanligt specialfall, det kan lika gärna var hyperthreadingen på i7an som spökar än att X6 har bättre prestanda.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AMD_PERA:

Det är ju monteringen som är rolig

Hahaha exakt Har inget emot att montera om ett system igen

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk

Hade äntligen bestämt mig för ett paket hos Inet och beställde i förra veckan. i5 2500 var slut så den blev aldrig klar. Avbeställde idag och Inet tog bort ordern samt skickar tillbaka pengarna. Nu får man dras med sin 7 år gamla burk ett tag till

Permalänk

Beställde en rigg igår precis före detta kom ut:/
MEN tror faktiskt jag behåller ordern och ser vad som händer!

Permalänk
Skrivet av dannesoderqvist:

Beställde en rigg igår precis före detta kom ut:/
MEN tror faktiskt jag behåller ordern och ser vad som händer!

Kan du behålla den då alla stora försäljare inte säljer sakerna längre?
Även tillverkarna vill ju att sakerna ska stoppas :S

Permalänk
Medlem
Citat:

Enligt än så länge obekräftade uppgifter höll Intel ett internt möte under eftermiddagen. Där framkom det att risken för att felet uppstår är ganska liten, 5-15 procent av datorsystemen påverkas inom loppet av två år. Det är dock ingen tröst för den som är rädd om datan på de anslutna enheterna.

Vaddå rädd om datan?
Det som händer är väll att SATA-anslutningen blir kass på moderkortet, om man märker att det börjar gå långsamt kan man helt enkelt köpa ett SATA-kontrollerkort och sätta enheterna på det istället.

Det påverkar ju inte datan på något vis, bara prestandan på moderkortets SATA-port.

Eller har jag missat något?

Permalänk
Medlem

Det smidigaste vore om alla kunder fick ett S-ATA kontrollerkort gratis samt pengarna tillbaka för moderkortet. Då slipper alla en massa onödig hantering samt att man får göra som man vill om man vill köra med ett semi defekt system eller köpa ett nytt moderkort.

Notan skickas givetvis till Intel.

Visa signatur

I7 12700k - 32gb DDR4 3200mhz - RTX 3080 - Windows 11

Permalänk
Skrivet av FearsomeSwede:

Satan också! Jag som sålde min epa idag för att få pengar till en ny pc med GTX580 och Intel 2600K samt Asus Maximus IV Extreme och så händer detta, man blir ju lagom förbannad...

Hörru Börje! De va ena bra epa traktor - den köper vi!!!

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Vaddå rädd om datan?
Det som händer är väll att SATA-anslutningen blir kass på moderkortet, om man märker att det börjar gå långsamt kan man helt enkelt köpa ett SATA-kontrollerkort och sätta enheterna på det istället.

Det påverkar ju inte datan på något vis, bara prestandan på moderkortets SATA-port.

Eller har jag missat något?

Precis så jag tolkat det med.
Bara sata portarna som blir paj efter 2-3år enligt Intel.

Visa signatur

Citera för snabbare svar.

Permalänk
Medlem

Helt plötsligt rätt glad att jag anullerade min order för ett par dagar sen helt plötsligt.

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem

Ett extra kontroller kort skulle kanske lösa problemet så länge du inte har planer på att köra SLI. Tänkte du göra det så dels kan det bli platsbrist beroende på vilka kort du väljer och vad du har för mb samt att det kommer påverka prestandan på grafiken och du med all säkerhet kommer få sämre prestanda på diskarna. Jag testa och köra mina 4 sandforce ssd diskar på ett 4 kanalit sas/sata2 kort med 1 disk per kanal för att inte det skulle bli en flask hals och fick bara runt 780mb/s burst speed och 480 avg i hd tach. När jag flyttade över dem till onboard kontrollern och körde 2st i sata3 kanalen och 1/sata2 kanal så hade jag en avg på 1gb/s och burst på 1.1gb/s. Sen såg grafen i hd tach jävligt märklig ut med dippar ner till 300mb/s med jämna mellanrum samt att jag hade en del skumma disk fel vilket jag antar har med chipsetet att göra. Sen vad Intel säger ska man nog ta med en nypa salt. Om man dessutom hade planerat att bygga raidsets med fler än 4 diskar så kommer du inte kunna göra det hårdvaru mässigt då jag misstänker att de som skickar ut ett satakort enbart kommer skicka ett 2 kanalit.

Visa signatur

P8P67WS Revolution B3/2600K@4,4GHZ/16GB CMX8GX3M2A2000C9/2xGTX580 DirectCUII/4xCorsair 90G Force/AX1200W
/BenQ XL2410T/3d Vision

Permalänk
Medlem

Vet inte om det sagts tidigare, men är det nån fara för datan på SATA diskar som är inkopplade på 3Gb/s sata portarna?

Visa signatur

Intel 6700k @ stock || Noctua NH-U14s || ASUS R9 290X DCII || MSI Z170-A Pro || Corsair V LPX 3000MHz CL15 2x8GB || Corsair AX850 || Intel 535 240GB (OS+spel) || Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mickwald:

Vet inte om det sagts tidigare, men är det nån fara för datan på SATA diskar som är inkopplade på 3Gb/s sata portarna?

Om man läser själva artikeln som denna tråd hör till så står det.
Källor på taiwanesiska moderkortstillverkare uppger att de defekta styrkretsarna ger upphov till sändningsfel på SATA 2-5, vilket kan orsaka datakorruption och i förlängningen oanvändbara lagringsenheter. Enligt Intel är detta ett designfel som inte går att rätta till med mjukvara.

Visa signatur

P8P67WS Revolution B3/2600K@4,4GHZ/16GB CMX8GX3M2A2000C9/2xGTX580 DirectCUII/4xCorsair 90G Force/AX1200W
/BenQ XL2410T/3d Vision

Permalänk
Avstängd

Jaha, så när ska Dustinhome komma med ett uttalande, eller är vi Dustinhome kunder helt körda/lurade på pengar!?

Visa signatur

Corsair Obsidian 700D || Asus P8P67 Deluxe (v1204) || Intel Core i7-2600k @ 4.0GHz || Corsair H70 || Corsair Vengeance™ 8GB DDR3 1600MHz
XFX Radeon HD6970 (v11.2) || Samsung Spinpoint F3 1TB || LG Bluray BD-RE || Corsair HX 850W || Zalman MFC1 Plus Fan Controller

Permalänk
Medlem
Skrivet av M9A2:

Jaha, så när ska Dustinhome komma med ett uttalande, eller är vi Dustinhome kunder helt körda/lurade på pengar!?

Lurade är ni nog inte, men vi från Inet har inte fått höra nåt heller.

Visa signatur

Citera för snabbare svar.

Permalänk
Avstängd

Detta var ju bra nyheter för AMD. Intel har ju gått bra på det senaste och detta blir ju bara ett pytte litet steg att jämna ut marknanden lite. Jag tycker inte synd om intel, bara om dom återförsäljare som inet och komplett tex som får ta en käftsmäll, samt tillverkarna. Jag är inget fanboy, har kört intel på alla datorer dom senaste 5 åren. Har satsat mäst på prestanda, men jag vill att AMD och Intel ska bli lika stora och lika bra så priserna pressas ner:)

Permalänk
Medlem

Röda laget FTW

Visa signatur

Fractal Define R4 / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive

Permalänk
Medlem

Kan detta bli sweclockers mest kommenterade nyhet hittills måntro?

Visa signatur

It's good to be bad

Permalänk
Skrivet av Orio:

Lurade är ni nog inte, men vi från Inet har inte fått höra nåt heller.

Det lär väl vara för att återförsäljarna inte har fått besked/uttalanden från tillverkarna än?

Permalänk
Medlem

Kul att AMD nu får tid att komma ikapp med bulldozer lanseringen ^^

Samtidigt tycker jag det är strongt av intel att erkänna sina problem och inte sopa det under mattan som nvidia. Jag undrar dock hur ett sådant problem kunde hänga med hela vägen till B2 utan att upptäckas. Slarvigt intel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av M9A2:

Jaha, så när ska Dustinhome komma med ett uttalande, eller är vi Dustinhome kunder helt körda/lurade på pengar!?

Kanske när moderkortstillverkarna kommer tillbaka från nyårsledigheten (vilket är den 8 februari)? Lugna ner dig...

Skrivet av meleth:

Om man läser själva artikeln som denna tråd hör till så står det.
Källor på taiwanesiska moderkortstillverkare uppger att de defekta styrkretsarna ger upphov till sändningsfel på SATA 2-5, vilket kan orsaka datakorruption och i förlängningen oanvändbara lagringsenheter. Enligt Intel är detta ett designfel som inte går att rätta till med mjukvara.

Sändningsfel gör ju bara att datan skickas om igen tills den kommer över OK, det är ju det som Intel kalllar för "degraded performance".

Finns det någon riktig information som motsäger det jag skrev? Inte vad jag har sett i alla fall.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Vilka otroligt stora konsekvenser det kommer bli utav detta. Men måste samtidigt ge en eloge för Intel som gick ut med detta tidigt. Om fler moderkort hade hittat ut tilll kund så hade det ju iofs blivit ännu högre kostnader, så det är väl inte jätte konstigt att man gått ut med detta.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Sändningsfel gör ju bara att datan skickas om igen tills den kommer över OK, det är ju det som Intel kalllar för "degraded performance".

Finns det någon riktig information som motsäger det jag skrev? Inte vad jag har sett i alla fall.

Precis som du säger.
Saxat från http://www.anandtech.com/show/4142/intel-discovers-bug-in-6se...

"The symptoms are pretty simple to check for. Intel says you’d see an increase in bit error rates on a SATA link over time. Transfers will retry if there is an error but eventually, if the error rate is high enough, you’ll see reduced performance as the controller spends more time retrying than it does sending actual data.

Ultimately you could see a full disconnect - your SATA drive(s) would not longer be visible at POST or you’d see a drive letter disappear in Windows."

Så ja, till slut så kanske den inte hittar hårddisken/dvdläsaren till slut.

Visa signatur

Citera för snabbare svar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av piddeman:

Hahaha exakt Har inget emot att montera om ett system igen

Såvida du/ni inte kommer hit till forat och tradar över att det inte funkar

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ywap:

Det smidigaste vore om alla kunder fick ett S-ATA kontrollerkort gratis samt pengarna tillbaka för moderkortet. Då slipper alla en massa onödig hantering samt att man får göra som man vill om man vill köra med ett semi defekt system eller köpa ett nytt moderkort.

Notan skickas givetvis till Intel.

Är inte det lite tårta på tårta att kräva både och? OM du behöver fler än två SATA-portar (vilket nog ganska många här gör...) så räcker det ju med att du kostnadsfritt får ett SATA-kort som ersätter den defekta kretsen och så har du ett system UTAN defekter igen - eller hur?

Åsså kanske Intel borde sponsra en pingvinstång åt alla som behöver backa up och bygga om RAID-set

Visa signatur

Fractal Define R4 / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive

Permalänk
Medlem

skönt att man inte klev på denna minan

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jornathan:

Jag har inte heller fått svar från deras support...

Jag fick nu följande från dustin:

Citat:

Hej,

Ja, det är tyvärr olyckligt att dessa moderkort återkallas. Samtliga moderkort med chipsets P67, H67 och H65 har nu tagits bort ur vårt sortiment.

Tyvärr finns det inga moderkort med dessa styrkretsar som felet är åtgärdat på, så det vi kan erbjuda just nu är antingen ett återköp på moderkortet eller att vi kostnadsfritt skickar ut ett SATA-kontrollerkort till er.
Vänligen återkom hur ni vill göra.

Med vänliga hälsningar / Best regards
Annica Molin

Dustin AB
Dustin Home
Kundservice / User Support

Permalänk
Medlem

Dåligt av komplett att de anser att kunder måste höra av sig till dem. De borde skicka ut ett brev till alla kunder de har e-post till som köpt berörda produkter av dem.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!