Permalänk
Medlem

Klocka AMD 1090T - hur?

Hej,

Kan börja med att säga följande:
* Ja, jag har sett (och läst) klockningstråden för AMD Phenom II-processorer
* Jag har aldrig klockat processorer först

Min setup är:
ASUS Crosshair IV Formula AM3+
AMD Phenom II 1090T X6
8 GB Corsair XMS3 1600 MHz CL 7-8-7-20
Noctua NH-U9B SE2

Mina minnen körde i 1333 MHz samt CL 9 by default, men eftersom de var gjorda för att gå i just 1600 MHz och CL7 justerade jag detta igår och datorn går utan problem.

Mitt nästa projekt är nu att klocka processorn och enbart processorn - då jag har 8 GB minne fördelat på 4 stickor vill jag inte pressa minneskontrollern hårdare, och såvitt jag förstått kan jag då inte klocka med hjälp av att höja multipeln utan måste höja processorfrekvensen (?).

Jag idlar just nu på 38 grader och load överstiger aldrig 51-52 med min Noctuakylare med ULNA (Ultra low noise adapter) som sätter fläktarna på 1000 RPM.

Frågor jag har:
1. Är mina temperaturer lite i högsta laget? Har ett Antec P193-chassi med max antal fläktar av bra kvalitet (2 Noctua, 1 Antec och 3 Noiseblocker) så egentligen skulle jag väl vilja ligga lite lägre än vad jag gör, framförallt i idle. Jag intalar mig att det kan bero på kylpastan, använder Arctic Cooling - minns ej exakt modellnamn men läste runt på forum och det skulle vara typ den bästa - och det var första gången jag applicerade pasta, varför jag misstänker att jag tog lite för lite. Är tempsen OK eller bör jag ta bort kylaren och ev. applicera ny pasta? Har även funderat på att låta processorfläktarna (PnP) köra i 1300 rpm istället med lite svagare motstånd, om detta påverkar temperaturen nämnvärt. Har även tänkt tanken att byta kylare, men pga. sidofläkten i P193-chassit får jag inte in varken en Noctua NH-D14 eller en H70, så det är inte aktuellt (behöver sidofläkten då jag tänker börja köra CFX inom en snar framtid).
2. Vad eller vilka värden ska jag klocka i BIOS för att höja frekvensen på enbart processorn och inte minnena? Behöver eller kan jag behöva öka spänningen någonstans, och i så fall vilken?
Bild ifrån BIOS-screenen (inte min dator och alltså inte mina värden) ser ni här: http://www.skybed.be/xtremesystems/bench/bios.jpg
3. Vet att det finns vissa inbyggda funktioner i processorn och/eller moderkortet som gör att den klockar upp sig själv med s.k. Turbo Boost eller att fläkten varvar ner sig med s.k. Cool'n'Quiet, vet dock inte om något av detta är aktiverat. Var kontrollerar jag detta och var stänger jag av det?

Tacksam för hjälp!

Visa signatur

Main Setup: Antec P193 | ASUS Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T @ 4.0 GHz | CORSAIR XMS3 8GB 1600MHz 7-8-7-20 | Powercolor 5870 PCS+ 1 Gb GDDR5 | Crucial RealSSD C300 128 Gb SATA3 | Samsung F3 HD103SJ 1000 Gb | Corsair AX 850W | Windows 7 Professional x64 |
Laptop: Acer Aspire 5740G | Intel Core i5-430M | 4 GB DDR3 1333 MHz | ATI Radeon HD5650 | Windows 7 Professional x64 |

Permalänk
Medlem

Ställ upp multiplier och core voltage. Stäng av cool n quiet. Samt core boost. Testa lite åt gången. Jag har multiplier 18 och 1,35volt vcore. Detta betyder inte att din prosessor funkar med samma vcore på 3,6ghz men testa dig fram.

Permalänk
Skrivet av Vino:

Ställ upp multiplier och core voltage. Stäng av cool n quiet. Samt core boost. Testa lite åt gången. Jag har multiplier 18 och 1,35volt vcore. Detta betyder inte att din prosessor funkar med samma vcore på 3,6ghz men testa dig fram.

Hej har en fråga varför ska man stänga av cool n quiet?

Visa signatur

Asrock z77 Extreme 4 | Intel I7 2600K 4,6 GHz | GTX 970 EVGA | G.Skill RipjawsX 8GB 2400 MHz | Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamingfreak:

Hej har en fråga varför ska man stänga av cool n quiet?

Det bara buggar och det kan se ut som om cpu:n inte är klockad.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Det bara buggar och det kan se ut som om cpu:n inte är klockad.

Buggar? Aldrig hänt mig.

Överklockare giller den dock inte då de vill ha FULL POWWA 24/7

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SirMacke:

Det bara buggar och det kan se ut som om cpu:n inte är klockad.

Fungerar fint med CnQ här

Det var väl när man överklockade dom gamla Athlons man skulle stänga av cool n quiet.

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem
Skrivet av piddeman:

Fungerar fint med CnQ här

Det var väl när man överklockade dom gamla Athlons man skulle stänga av cool n quiet.

Min vill inte fungera med C&C.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamingfreak:

Hej har en fråga varför ska man stänga av cool n quiet?

Har att göra med att man vill ha stabil volt för att nå maximal klock. Annars kan systemet bli ostabilt. Men drar du ner klocken en aning säg 3.8 GHz istället för 4.0 GHz så kan man låta CnQ vara på för att få en tystare dator vid vanligt användande.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Entusiast

Angående cnq så har jag läst att det ska deaktiveras. Så då gjorde jag det... Vet inte om det funkat med det aktiverat, men jag tog det säkra före det osäkra. Kör ju ändå fläktkontroller till alla fläktar och styr inget via moderkortet