Permalänk
Medlem

Koppla domän och ipadress

Hej

Jag äger ett domännamn, abc123.se hos Loopia.se och undrar hur jag ska konfigurera detta med Remote Web Workplace (RWW) i Windows SBS 2008.

Eftersom jag själv lär mig allt och detta är första gången så hoppas jag ni kan hjälpa mig på bästa sätt!

Jag har lyckats konfigurera i SBS konsollen så att mina 3 datorer i det nätverket kan koppla upp sig mot RWW genom att skriva: https:\\abc123.se\remote i adressfältet och då dyker inloggningssidan upp (detta fungerar bara i det lokala nätverket).

Externt (te.x. dator hemifrån) lyckas jag bara att koppla upp mig genom att knappa in ipadressen: https:\\11.111.111.111\remote i adressfältet.

Jag vill att man även extern ska kunna skriva abc123.se\remote i adressfältet så att det pekar mot ipadressen (för det är väl enda sättet?). Hur gör jag det i Loopia?

Jag googlade lite information om att man ska in i "Domän & Web" ----> "Domäninställningar" ----> "DNS" ----> Välja A i fliken Typ av pekning och ip adressen 11.111.111.111 i fliken mål. Har jag fattat detta rätt?

Eftersom detta är nytt för mig hoppas jag att någon kan se över mina nätverksinställningar och kolla om jag har gjort det rätt:

Routerns fasta Ip-adress är 192.168.1.1
Serverns fasta är 192.168.1.2
Övriga nätverket tilldelas från .3 till .50.

Router inställningarI

Internet IP Address --> Get Dynamically From ISP

Domain Name Server (DNS) Address --> Get Automatically From ISP

Lan --> Use Router as DHCP Server

OERHÖRT tacksam för svar.

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max tre rader. Se reglerna. - Vicotnik[/size]

Permalänk
Medlem

Okej, du har inte fått ett svar. Jag hjälper väl till då.

Dnsen är det som gör att din dator får en adress. Loopia har din adress dvs, du ska binda din externa ip till dnsen (loopia). Din externa ip hittar du på ripe.net.

I routern öppnar du port 80 på din ip för en webbserver och resterande portar för andra saker.

Logga in på Loopia och koppla din domän till din ip till servern.

Visa signatur

Facebookdatorn:: Define R6 TG, Aourus Master Z390, 8700K 5.0GHz, 32GB RAM 2666MHz, 2x RTX2080, Samsung C32HG70, 250GB 970 SSD, 500GB 860 SSD + 2TB WD Green, 2TB WD Red
Bild: Nikon D300s m. grepp, Nikon D700 m. grepp, Nikon D3000 IR-konverterad, SX60HS, FZ200, FZ300, EOS M, SB910, 24-70 f/2.8, 50mm f/1.8 mm. Hero 3 Black, Hero 4 Black, Hero 4 Silver Övrigt: Laptop U500VZ-CM083H m. 12GB RAM. HTPC: Äldre i5 1080TI, 32GB Ram