Monterade ny Cpu-fläkt - luktade då något bränt

Permalänk
Medlem

Monterade ny Cpu-fläkt - luktade då något bränt

Jag skulle igår kväll byta CPU-fläkt från den medföljande till AMD Phenom 2 x4 955 Black Edition till en Cooler Master Hyper TX3.

Jag fick bort den gamla fläkten, rengjorde så gott jag kunde processorns platta och applicerade kylpasta. Cooler Master Hyper TX3 monterade jag enbart med dessa klämmor http://www.inet.se/files/img/max/5321807_1.png. Jag funderar om detta verkligen är tillräckligt, tyckte aldrig fläkten satt bergssäkert på utan gick att vicka på något. På många bilder man ser är Cooler Master Hyper TX3 monterad såhär: http://www.pckoloji.com/attachments/haberler/18040d1241857198.... Vilket är korrekt egentligen?

Men okej, till själva problemet. Jag startade datorn efter monterad fläkt. Den varvade då snabbt upp i max vilket kanske är naturligt, och datorn startade riktigt och rätt och gick till windows. Jag kände dock en bränd lukt i bakre delen av datorn vilket verkade vara processorn. Vad kan det bero på? Efter detta monterade jag tillbaka den ursprungliga fläkten och det luktar nu inte bränt längre.

Jag applicerade antagligen för mycket kylpasta, för det gick nästan ut över kanterna när jag sedan plockade bort fläkten igen, kan ha nåt med saken att göra? Kan det vara monteringen ovan som inte är helt korrekt?

Tack

Permalänk

Om inte CPUfläkten sitter stenhårt är det inte säkert att den har tillräckligt med kontaktyta till processorn = risk för överhettning

Visa signatur

Stationär: 2500k, Gigabyte Z77X-UD3H, Gainward 570, 2 x 120 gb SSD, 12 GB Vengeance, Silverstone Fortress 02, custom fläktar!
Ljud: Audioengine A5+, AKG K550, AKG K540, Grado SR60i, Audiotechnica ATH-ES7

Permalänk
Medlem

Jag har haft en TX3:a monterad på både Intel och AMD innan så jag har någon sånär koll på hur den ska monteras.

Första länken är monteringen för AMD och den andra gäller montering för Intel, så långt allting väl. Däremot måste du ha monterat kylaren lite galet. Har du följt manualen från punkt till pricka? Det krävs nästan att man har förstoringsglas för att se vilket håll klämmorna ska sättas fast på kylaren. Sitter den rätt så ska den sitta relativt kraftigt och ska inte gå att vickas omkring om man inte tar i betydligt. AMD-klämmorna för TX3 är förövrigt en onödigt komplicerad historia och det tog säkert kring någon timma för mig innan jag var säker på att kylaren verkligen satt på plats.

Ifall du applicerat kylpasta märkbart över kanterna så är det lite för mycket. Däremot krävs det en del mer pasta än för standardkylaren då ytan inte är riktigt jämn. När du sedan startar om så borde absolut inte kylaren gå på fullvarv förutom sådär första sekunden. Dvs om du har aktiverat varvtalsregleringen i BIOS. Se till att hålla koll på temperaturerna i antingen BIOS eller CoreTemp direkt när du testar så har du möjlighet att se själv ifall processorn går rejält varm, då lär du inte behöva vänta tills det luktar bränt och eventuellt orsaka skada på processorn.

Permalänk
Medlem

TX3 är väl rätt lik 212+

rätt mängd kylpasta ? kan ju vara nätagget som luktar oxå

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Hraf:

Jag har haft en TX3:a monterad på både Intel och AMD innan så jag har någon sånär koll på hur den ska monteras.

Första länken är monteringen för AMD och den andra gäller montering för Intel, så långt allting väl. Däremot måste du ha monterat kylaren lite galet. Har du följt manualen från punkt till pricka? Det krävs nästan att man har förstoringsglas för att se vilket håll klämmorna ska sättas fast på kylaren. Sitter den rätt så ska den sitta relativt kraftigt och ska inte gå att vickas omkring om man inte tar i betydligt. AMD-klämmorna för TX3 är förövrigt en onödigt komplicerad historia och det tog säkert kring någon timma för mig innan jag var säker på att kylaren verkligen satt på plats.

Ifall du applicerat kylpasta märkbart över kanterna så är det lite för mycket. Däremot krävs det en del mer pasta än för standardkylaren då ytan inte är riktigt jämn. När du sedan startar om så borde absolut inte kylaren gå på fullvarv förutom sådär första sekunden. Dvs om du har aktiverat varvtalsregleringen i BIOS. Se till att hålla koll på temperaturerna i antingen BIOS eller CoreTemp direkt när du testar så har du möjlighet att se själv ifall processorn går rejält varm, då lär du inte behöva vänta tills det luktar bränt och eventuellt orsaka skada på processorn.

Tack för detta! Det är nog monteringen som blir galen isf. Manualen är otydlig ja men i princip är det två sätt att fästa klämmorna på på AMD, genom "långa" mitten eller korta. Jag är ganska säker på att själva klämmorna sitter ihop rätt iaf. Sedan tycker jag det är i princip omöjligt att se vad man håller på med när man ska sätta dit kylaren rakt ner på processorn. Man får liksom chansa och sen fästa klämmorna men då är det svårt att undvika att röra runt och justera kylaren på processorn.

Jag tänkte testa nu genom att ta mindre kylpasta och försöka vara ännu försiktigare och verkligen fästa kylaren så den sitter. Spelar det någon roll vilken sida jag har "låsklämman" och vilken av de två sidorna valde du att ha klämmorna, långa eller korta?

Edit: Ser denna bild: http://www.modtekpc.com/CoolerMaster_Hyper_TX3_clip_image004...., är det korrekt? Ser fel ut för mig eftersom den på bilden ser "låst ut" men känns som man låser den på andra sidan om man monterar så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ygd3n:

TX3 är väl rätt lik 212+

rätt mängd kylpasta ? kan ju vara nätagget som luktar oxå

TX3 är i överlag ganska lik 212+, men monteringen är helt annorlunda. 212+ är mer lik Noctuas monteringslösning om jag inte har helt fel.

Skrivet av rickeb:

Tack för detta! Det är nog monteringen som blir galen isf. Manualen är otydlig ja men i princip är det två sätt att fästa klämmorna på på AMD, genom "långa" mitten eller korta. Jag är ganska säker på att själva klämmorna sitter ihop rätt iaf. Sedan tycker jag det är i princip omöjligt att se vad man håller på med när man ska sätta dit kylaren rakt ner på processorn. Man får liksom chansa och sen fästa klämmorna men då är det svårt att undvika att röra runt och justera kylaren på processorn.

Jag tänkte testa nu genom att ta mindre kylpasta och försöka vara ännu försiktigare och verkligen fästa kylaren så den sitter. Spelar det någon roll vilken sida jag har "låsklämman" och vilken av de två sidorna valde du att ha klämmorna, långa eller korta?

Edit: Ser denna bild: http://www.modtekpc.com/CoolerMaster_Hyper_TX3_clip_image004...., är det korrekt? Ser fel ut för mig eftersom den på bilden ser "låst ut" men känns som man låser den på andra sidan om man monterar så?

Jag kan inte hjälpa överdrivet mycket då jag har bytt kylare nu, men jag har kvar den gamla i förrådet någonstans. Inte riktigt hundra på att klämmorna sitter kvar än däremot. Håller med om att det ser låst ut på bilden, men monterar man knäppt som jag först gjorde så kan man även låsa genom att trycka klämman uppåt.

Det som gäller är iaf att fötterna hamnar rätt gentemot plasten på moderkortet. Sitter inte alla piggar i hålen på fötterna precis rätt så lär inte kylaren sitta speciellt bra. Det ska vara en del motstånd när man låser kylaren, annars är det ganska garanterat att det sitter fel någonstans.

Permalänk
Medlem

Vet inte hur TX3:an ser ut, men kylare som är väldigt höga, som min Zalman, brukar det gå att "rucka" på lite grann. Det kyler bra ändå.

Visa signatur

Asus Prime Z270-A (bios 1009) | Intel i7 7700K | Noctua NH-U14S | 2x8MB Corsair Vengeance LPX 3000MHz | Asus GeForce GTX 960 4GB Strix DC2 OC | XFX XXX ProSeries850W, 80+ Bronze | Windows 10 Prof. (64bit)