Får inte in grafikkylningen! Byta chassi / grafikkort?

Permalänk

Får inte in grafikkylningen! Byta chassi / grafikkort?

Tjena!
Jag har ett stort problem som jag jättegärna vill reparera snabbt som möjligt.
Jag har en dator ''Dell XPS Studio 435mt'' med grafikkortet ''ATI RADEON HD 4850''
och processorn ''Quadcore Intel Core i7 920''.
Jag har märkt och känt att mitt grafikkort blir jättevarm när jag kör kraftfulla spel/program som mitt processor tål utan några problem. Det leder till att ljudet och själva bilden hackar efter ett tag jag spelat och då tror jag säkert att felet är från grafikkortet. När jag känner på den så är den varm som fan och låter ovanligt och i programmen ''Speedfan och Everest'' står det just nu utan att jag spelat några spel alls:

Häromdan köpte jag grafikkylning ''Arctic Cooling Accelero Twin Turbo Pro'' för att få ner temperaturen och ljudet, jag tror att fläkten på själva grafikkortet är trasig också därför låter den mycket.
Dimensioner för kylningen: (B x H x D) = 151 mm x 49 mm x 213 mm
Mitt problem är att jag inte kan koppla in kylningen till grafikkortet eftersom det är ont om plats i datorlådan! Kolla hur moderkortet ser ut och vart grafikkortet sitter, längst ner där jag också endast har en PCI-EXPRESS 2.0 x16

Det är ett stort problem tycker jag, vad tycker ni jag ska göra?
Jag har letat överallt för en passande datorlåda i både Miditower & Fulltower och vet inte riktigt vilket som skulle passa eftersom jag vill få in grafikkortet med kylningen i datorn!
Ni får gärna komma med förslag om vad jag kan göra, köpa nytt datorlåda med PSU eller utan och bra ventilation, köpa nytt grafikkort (vilket ja inte vill) m.m.
Ni är säkert smartare och mer kunniga, skulle uppskatta er hjälp då jag är i behov av datorn till annat och inte bara spel!
Tack för mig!

Permalänk

Om du kan tänka dig ett stort fulltower chassi så kanske Fractal Design Define XL skulle funka. Jag tror det finns en liten lucka (under det ställe som din gpu skulle hamna) i botten av chassit ner till psu:n. Om du har den luckan öppen kanske det kan gå !

Permalänk
Skrivet av sfproduction:

Tack för att du försöker hjälpa först och främst.
Den ser bra ut men kommer mitt moderkort passa in där och vad sägs om ''Antec Performance One P193''
Ser det inte lite likadant men vilken har större utrymme?
http://i.frazpc.pl/pliki/recenzja/ANTEC-PERFORMANCE-ONE-P193/...

http://www.overclock.net/attachments/computer-cases/169950d12...

jag vet faktiskt inte vilket som har störst utrymme. Men med tanke på hur bra omdömen chassit har fått av sweclockers så skulle i alla fall jag inte tveka, att det sedan är från ett svenskt företag är ju bara en fördel !

Permalänk

Någon som har bättre tips? ska jag köra med ''Fractal Design Define XL'' och skulle moderkortet + grafikkortet ati radeon hd 4850 + kylningen passa in?

Permalänk
Medlem

Det ser ut som att i ditt nuvarande chassi så är det två pci platser över grafikkortet. Sen så tar ditt grafikkort(med orginalkylaren) upp en plats och sen är det en ledig under det(4 totalt alltså). Nu vet jag inte hur många pci platser den nya kylaren tar upp, men skulle gissa på att grafikkortet med den nya kylaren tar upp 3 pci platser. Skulle du då skaffa tex Fractal Design Define XL så har det 7 pci platser. Så om kortet sitter i tredje pci platsen å sen tar upp tre platser så borde det bli två lediga platser under kylaren:)

hmm hoppas du förstår och jag har tänkt rätt:P

Permalänk
Skrivet av Zied:

Det ser ut som att i ditt nuvarande chassi så är det två pci platser över grafikkortet. Sen så tar ditt grafikkort(med orginalkylaren) upp en plats och sen är det en ledig under det(4 totalt alltså). Nu vet jag inte hur många pci platser den nya kylaren tar upp, men skulle gissa på att grafikkortet med den nya kylaren tar upp 3 pci platser. Skulle du då skaffa tex Fractal Design Define XL så har det 7 pci platser. Så om kortet sitter i tredje pci platsen å sen tar upp tre platser så borde det bli två lediga platser under kylaren:)

hmm hoppas du förstår och jag har tänkt rätt:P

Jag förstår dig jättebra men frågan är om allt kommer få plats, eftersom jag bara har en PCI-EXPRESS 2.0 X16 i moderkortet och den sitter längst ner som du ser, sen om man ska flytta moderkortet till define xl så kommer grafikkortet och kylaren ändå hamna där nere, om man tar bort plattan över PSU så kanske det borde funka? men hoppas att den får plats och inte kommer så nära PSUn , själva kylaren som jag köpt ''Arctic Cooling Accelero Twin Turbo Pro'' är 5.2cm bredd .
Köper jag denna chassi utan att vara säker kan hända att den inte fixar till mitt problem och då kan ja inte byta ut den eller få pengarna tillbaka :/

Permalänk
Medlem

Annars kanske ett alternativ kan vara att skicka tillbaka/sälja Twin Turbon och köpa denna istället:

http://www.inet.se/artikel/6909445/scythe-musashi

Den är inte lika fet som Twin turbo men kyler säkert likvärdigt.
Nu är det iof lite svårt att se på din lilla bild på datorn exakt hur mycket utrymme som finns mellan grafikkortet och nederkanten...

Jag har själv köpt en sådan och ska montera den imorgon.

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | i5 2500K @ 4,5 Ghz| Asus P8P67 Deluxe | Cooler Master Hyper 212+| 4x2 Gb DDR3 @ 1600 MHz | Samsund 850 EVO 250 Gb | Intel x25 g2 80 Gb (Win7 + mjukvara) | 2 x Sapphire Radeon HD 7970 Crossfire | Seasonic X-750 | LG W3000h 30" IPS |

Permalänk
Skrivet av paesha:

Annars kanske ett alternativ kan vara att skicka tillbaka/sälja Twin Turbon och köpa denna istället:

http://www.inet.se/artikel/6909445/scythe-musashi

Den är inte lika fet som Twin turbo men kyler säkert likvärdigt.
Nu är det iof lite svårt att se på din lilla bild på datorn exakt hur mycket utrymme som finns mellan grafikkortet och nederkanten...

Jag har själv köpt en sådan och ska montera den imorgon.

När jag mätte så var det typ nästan 5cm från kortet till nederkanten och själva kylningen twin pro är 5.2cm..

Permalänk
Medlem

För att få mer plats fungerar vilket ATX chassi som helt då matx är betydligt kortare. Men kolla upp så dit moderkort inte är Dell special, för då får du mer problem är bara värme. Som vi nämnt i din andra tråd.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Skrivet av Ctrl:

För att få mer plats fungerar vilket ATX chassi som helt då matx är betydligt kortare. Men kolla upp så dit moderkort inte är Dell special, för då får du mer problem är bara värme. Som vi nämnt i din andra tråd.

Jaha... hur ser man om det är en ''dell speciel'' då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sfproduction:

Jaha... hur ser man om det är en ''dell speciel'' då?

--------------
Äntligen någon som varnat dig för detta vanliga dell-fenomen, det är inte helt enkelt tyvärr, man måste kolla så att alla hålen där skruvarna sitter i moderkortet stämmer överens med ett vanligt atx-moderkort.
Finns det inte skruvat utan som små hakar istället som håller fast moderkortet kan jag tyvärr meddela dig att det är kört att byta låda utan att modda ett nytt chassie

Det är inte helt enkelt att jämföra detta om man inte är van..har ingen bra ide om hur du ska göra annat än att jag själv brukar ta ur moderkortet från delldatorn i fråga och sen ha en lös moderkortsplåt för att provlägga över distanserna, är du ovan vid att mecka i datorer och då menar jag inte såsom att byta grafikkort och liknande bara utan rent allmänt byta moderkort och processorer så ska du nog knalla ner till närmaste datorbutik och ta med dig datorn och låta dem kolla detta eller fråga vad de skulle ta i avgift för att byta till en annan låda

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(