Fredagspanelen 7: Förväntningar inför Cebit, SSD-nyheter och datorbyggarfilosofi

Permalänk
Skrivet av H.L:

Mycket trevlig fredagspanel som vanligt. Bara jag som undrar vad för chassin Jonas och Emil har?

Emil sitter säkert på ett Fractal, typ R3 eller XL, och Jonas på ett Corsair 700D alternativt ngt LianLi.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

Ni blir bättre och bättre för varje gång! Keep it up!

Strategin inför Cebit låter utmärkt, go for it!

Visa signatur

Corsair AX850 | Asus M4A89TD PRO | AMD Phenom X6 1055T | ATI Firepro V5800 | 4GB Corsair Dominator GT DDR3 | 2WD Black 3gbps, RAID 0 & Hitachi HDD | Iskall och mycket tyst |
Part engineer, part student, part inventor, part crazy and very creative.

Permalänk
Medlem

Ja, ni blir verkligen bättre på det här Ser fram emot alla videos ni lägger upp!

http://www15.speedyshare.com/files/26946305/download/swec.png

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Fredagspanelen är så lärorikt för mig, dem berättar nya saker jag aldrig har hört, och en sak jag vart så förvånad över det är med skärm och dator när man köper en ny skärm till en gammal dator eller om det var ny dator och använder gammal skärm, så såg jag att det kan vara därför jag får Black Screen ibland helt enkelt för skärmen jag köpte var typ ny från 2010 och Datorn min är typ från 2008.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard11:

Emil sitter säkert på ett Fractal, typ R3 eller XL, och Jonas på ett Corsair 700D alternativt ngt LianLi.

Vet att Emil har ett R3 som server sen är det nog en bra gissning att Jonas sitter på ett 700D han har nog nåt mer kvalitativt än ett HAF.

Visa signatur

2X BenQ 24'' G2420HDBL | Sennheiser pc game 350 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries QcK XXL | Microsoft Sidewinder X4

Permalänk
Medlem

Haha, sjukt mycket bättre än de första avsnitten!
btw hur snabbt fyller man en 60gb ssd? är lite sugen på att köpa när man har pengar över

Permalänk
Medlem

Älskar fredagspanelen .... gör en ruttet lång arbets- och studievecka mycket bättre.

Permalänk
Medlem

bra sagt det där med att man borde köpa ny skärm.
jag bytte från en 22" vga ca 2001 till min acer 24" 120Hz och lite små flimmer och annat smått skit försvann. så byt skärmar om ni har pengar

Visa signatur

Main | Fractal Design R4 | Asrock B550 | AMD 5600X | 32Gb | RTX 2080Ti | Corsair RM1000
Hosting Server | Asrock B550 | AMD 5700G | 64Gb | SSD: ioDrive 2

Permalänk

Bra panel som alltid!

Skrivet av SkorutansteN:

Haha, sjukt mycket bättre än de första avsnitten!
btw hur snabbt fyller man en 60gb ssd? är lite sugen på att köpa när man har pengar över

Hur snabbt beror ju helt på dig som användare.
Jag kör en Corsair F60 60Gb SSD med Win7 och program på. Inga photoshop eller liknande.
Har en 40Gb partition för windows helt utan tweaks för att få ner storleken på installationen.
15Gb till "vanliga" små program räcker gott och väl. Spel och lagring ligger på en Samsung SP F3 1gb.

Vill du köra spel, program, windows. Ja allt, på en SDD köp 120Gb direkt Eller 60Gb i raid funkar ju det å.
Jag överlever med spel på HDD en stund till.

//BG

Visa signatur

---Project: Nuclear Winter
---Nuclear Media
---Aktiv setup: Fractal Design Define R3 Nuclear Winter mod | ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD FX-8350| Corsair H50 | Corsair XMS3 8GB DDR3 @1600Mhz | ADATA SP900 256GB SSD | Samsung SP F3 1TB HDD | EVGA GTX770 ACX| Corsair AX850, MDPC-X Titanium & Copper Mod |

Permalänk

"låna hem från kontoret och långtidstesta"
lol.

Permalänk
Medlem

Lägg mer pengar på allt, haha

Permalänk
Medlem

Thörnqvist! Ang Cebit filma gärna i 1080 format, blir ju ett plus i kanten inte minst på en mässa som Cebit.
Det är ju som bekant en & annan detaljerad sak där, så 1080 ger d hela lite mer rättvisa.

Ps. Rätta mig om jag har fel, skulle ni strunta i intervjuer helt i år? Ds.

Visa signatur

Ju mera digitaliserad & högteknologiskt vår omgivning blir,
desto mera önskar man sig något handfast & jordnära.

Permalänk
Medlem

Tack återigen för Fredagspanelen.

Kan tillägga att jag tyckte att Jonas recension på Silverstones FT03 var rättvis. Mycket trevligt med chassirecensioner, då de är så sällsynta överallt.

Visa signatur

"Is man merely a mistake of God's? Or God merely a mistake of man's?" ~Friedrich Nietzsche

Permalänk
Medlem

HeHeHe gillar de sista om skärmar har nästan ett helt system från 08 (bytt chassi,nätagg och grafikkort dock).

Men tycker min TN skärm funkar bra, men ska bli något bättre senare (den har en grym betraktningsvinkel i sidled, sämre i höjdled). Ska inte köpa en med VGA riktigt skit. Se vad de är för något i burken se sign.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

När det gäller nätagg så skulle jag lägga till rekomendationen att minst 80+ Bronze. Höga krav på nätagget gör att det är bra komponenter i och det tjänar man på i längden. Däremot så tycker jag att watt hysterin är lite väl, där skulle SweC göra en insats och sätta upp några system där man klockar lite, kör SLI/CF setups och kollar vad system verkligen drar. Hur mycket effekt behövs. Likaså gör så med lite enklare system. Inbyggd grafik, en disk, dualcore och visa hur lite ett sånt system faktiskt drar. Samt det de flesta kör med, quad, ett hyggligt grafikkort, 2 diskar...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Riktigt trevlig fredagsvideo, fortsätt så

Visa signatur

Stationär: Rysk Super Maskin

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker att både Emil och Jonas ser lite läskiga ut på bilden på framsidan?

Visa signatur

"Att installera AMD-drivrutiner är lite som en Svensson-variant av rysk roulette.." //Kazuo

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkorutansteN:

Haha, sjukt mycket bättre än de första avsnitten!
btw hur snabbt fyller man en 60gb ssd? är lite sugen på att köpa när man har pengar över

Jag har 10 GB ledigt på min 80 GB.
Program = ~ 21 GB
Windows (7 x64) = ~17,5 GB

Sen är resten skräp som dvs applikationer sparar. Användarmappen är på ca 19 GB...
Jag har då inga spel installerade på disken och lagrar heller inga filer på den (bilder etc), så jag tycker 80 GB är i underkant...

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Riktigt bra jobb ni gör! tumme upp

Permalänk
Medlem

Min skärm är förmodligen från 2006, eller 2007, men S-PVA iaf ;).
Tycker nog 2006 var lite nytt för att anses gammalt, fast i.o.f TN har det kanske hänt rätt mycket med på den tiden, däremot en IPS från t.ex. 2006 kan nog vara nog så bra fortfarande!

Men håller helt med om att Folk borde prioritera skärmar mer! Känns som så fel om någon köper processor och grafikkort för 7-8K och sen har en sketen TN för tusenlappen! (menar vad spenderade man alla pengar för att få bra grafisk prestanda för om skärmen ändå får det att se dåligt ut?).

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem
Skrivet av felxi:

Bara jag som tycker att både Emil och Jonas ser lite läskiga ut på bilden på framsidan?

Får mig osökt att tänka på Gunther med "ooh you touch my tralalala"

Riktigt bra fredagsfilm, hoppas Cebit resan går bra!

Permalänk
Medlem

How bout eyefinity tester? I am disapoint

Permalänk
Medlem

Innan ni gör fredagspanelen alldeles för tjatig.. ha den bara varannan vecka eller liknande då de kan bli rätt uttjatat om ni ska ha fredagspanelen varje fredag där ni bara rapporterar mindre ting som egentligen inte är intressanta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blueshadows:

"låna hem från kontoret och långtidstesta"
lol.

Ja jag gillade med den kommentaren, riktigt skön!

Och SwecStaff se nu till att filma riktigt mycket på Cebit! Hellre för mycket onödigt än för lite, bara ös på ! ! !

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Tycker att det alltid är kul med fredagspanelen men det blev lite roligt när ni började snacka om vad ni personligen skulle satsa på och det ni sa var ju i princip köp allt.

Permalänk
Skrivet av mitrix:

Min skärm är förmodligen från 2006, eller 2007, men S-PVA iaf ;).
Tycker nog 2006 var lite nytt för att anses gammalt, fast i.o.f TN har det kanske hänt rätt mycket med på den tiden, däremot en IPS från t.ex. 2006 kan nog vara nog så bra fortfarande!

Men håller helt med om att Folk borde prioritera skärmar mer! Känns som så fel om någon köper processor och grafikkort för 7-8K och sen har en sketen TN för tusenlappen! (menar vad spenderade man alla pengar för att få bra grafisk prestanda för om skärmen ändå får det att se dåligt ut?).

7-8k för processor och grafikkort? Snarare 3-4k för processor och grafikkort.
2500k=1800:-
6950=2.200:-
Totalt=4.000:- Och då får man en grym processor och ett grymt grafikkort.

Om du menar med moderkort, vilket du inte skrev ialf, så blir det 1.500kr mer. Alltså max 5.500kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av opA:

Innan ni gör fredagspanelen alldeles för tjatig.. ha den bara varannan vecka eller liknande då de kan bli rätt uttjatat om ni ska ha fredagspanelen varje fredag där ni bara rapporterar mindre ting som egentligen inte är intressanta.

gå och göm dig
utan att behöva kännas alldeles för elak så var ditt förslag bland det sämsta jag läst på mycket länge

övning ger färdighet och vad gör det om det är ointressanta saker för dig när det med all säkerhet är intressant av någon annan här på forumet.

det säger sig självt att man inte kan tycka allt är spännande men det är ju så med det mesta här i livet.

som du vet så finns det en flicka till varje kille här på jorden hur ful och dum man än är
så nog tror jag det är någon som efter varje filmsnutt här alltid har fått någon nyttig information.

så bara för att du inte tycker att det är spännande så existerar det andra som gör det och med ett tänk som ditt i samhället för övrigt så skulle det nog vara lite åt det diktatoriska hållet

hmm jag antar nog att du förstår vad jag menar så ha en trevlig lördags kväll

tjoo flöjt

Visa signatur

GA-MA790FXT-UD5P / AMD Phenom™ II X6 1100T BE 4.118GHz 1.45v / Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART / Radeon HD7950 X 2 / Fractal Design Define XL / Be quiet dark power 10 850W

Permalänk
Medlem

Awesome!
Ha det så bra på mässan!

Permalänk
Medlem

Haha, "jag brukar långtidstesta grafikkort från redaktionen" eller va emil sa, klockrent

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk

Haha, bästa bilden ever!

Som vanligt en väldigt trevlig fredagspanel! Keep it up.