När kommer vi få se ljudlösa high-end grafikkort?

Permalänk

När kommer vi få se ljudlösa high-end grafikkort?

Som rubriken.
Jag har haft allt ifrån GTX 580, GTX 470, 6870, och nu då GTX 570.
När kommer man få se fläktlösa high end grafikkort?
Är det ens möjligt?

Permalänk

Det som är "high-end" kommer hela tiden utvecklas och de nya "high-end"-korten kommer alltid att utveckla mer värme och kräva bättre kylning än de icke-"high-end".
Så länge man använder halvledarprocessorer så kommer det utvecklas värme.

Permalänk
Medlem

Skaffa vattenkylning så blir de ljudlöst

Visa signatur

Stationär: Corsair Air 540 | Xigmatek NRP-HC1501 No Rules Power @ 1500W | Intel Core i7 7700K @ 5,0 Ghz | GA-Z270X-Gaming | Corsair Dominator Platinum 16GB DDR4 DRAM 3200MHz | EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 GAMING | ASUS ROG RAIDr Express 240gb SSD | WD Caviar 1TB x3
Laptop: ASUS G55VW | Nvidia GTX 660M 2GB | Intel Core i7 3610QM | Corsair Force GT 120GB SSD | 16GB DDR3 Ram 1600mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av arnamide:

Skaffa vattenkylning så blir de ljudlöst

Ba dum tss!

Permalänk
Skrivet av arnamide:

Skaffa vattenkylning så blir de ljudlöst

Fast vattenkylning kräver fortfarande en fläkt på radiatorn, för att det ska bli helt ljudlöst måste man köra passiv kylning(alternativt peltier-element, men det kräver vidare kylning....).

Permalänk
Medlem
Skrivet av theWeasel:

Fast vattenkylning kräver fortfarande en fläkt på radiatorn, för att det ska bli helt ljudlöst måste man köra passiv kylning(alternativt peltier-element, men det kräver vidare kylning....).

Fast tystare än så blir det nog oavsett inte ändå på high-end kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDiddler:

Fast tystare än så blir det nog oavsett inte ändå på high-end kort.

Precis Har man ett high-end system så skiter man väl ändå i hur mycket skiten låter? Så länge de presterar så är man ju nöjd.

Visa signatur

Stationär: Corsair Air 540 | Xigmatek NRP-HC1501 No Rules Power @ 1500W | Intel Core i7 7700K @ 5,0 Ghz | GA-Z270X-Gaming | Corsair Dominator Platinum 16GB DDR4 DRAM 3200MHz | EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 GAMING | ASUS ROG RAIDr Express 240gb SSD | WD Caviar 1TB x3
Laptop: ASUS G55VW | Nvidia GTX 660M 2GB | Intel Core i7 3610QM | Corsair Force GT 120GB SSD | 16GB DDR3 Ram 1600mhz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av theWeasel:

Fast vattenkylning kräver fortfarande en fläkt på radiatorn, för att det ska bli helt ljudlöst måste man köra passiv kylning(alternativt peltier-element, men det kräver vidare kylning....).

Det är inget krav på fläkt på radiatorn, det beror på hur stor radiator du använder. Vattenburen värme i en bostad tex använder inga fläktar på elementen. Tänk efter lite innan du säger att det är ett krav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av arnamide:

Precis Har man ett high-end system så skiter man väl ändå i hur mycket skiten låter? Så länge de presterar så är man ju nöjd.

Ja, samt att ett par enstaka fläktar till radiatorn låter ju knappt något jämfört med en dator med enbart fläktar till kylningen. Mäter man så, så är ju en dator som är helt vattenkyld näst intill ljudlös.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av delphiholm:

Som rubriken.
Jag har haft allt ifrån GTX 580, GTX 470, 6870, och nu då GTX 570.
När kommer man få se fläktlösa high end grafikkort?
Är det ens möjligt?

Ja, mer eller mindre. Kortet jag har är extreeeemt tyst även om det hörs lite när man spelar. Och då är jag ändå galet kräsen när det gäller ljudnivå!

Skrivet av arnamide:

Skaffa vattenkylning så blir de ljudlöst

Haha, fyfan nej. Pump låter ju en del. Fast om man har en som är nedsänkt i vatten så kanske.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Skrivet av Electronic:

Det är inget krav på fläkt på radiatorn, det beror på hur stor radiator du använder. Vattenburen värme i en bostad tex använder inga fläktar på elementen. Tänk efter lite innan du säger att det är ett krav.

Såvida du inte har en extremt stor reservoar, har minusgrader hemma eller en väldigt stor radiator så kommer energin som kommer från grafikkortet vara större än energin som släpps ut via radiatorn. Dessutom så krävs en kraftfullare pump för en stor radiator, som i sin tur troligtvis låter. Dock så gäller allt detta endast om det faktiskt är ett "high-end"-kort vi talar om. Med mindre värmealstrande kort så är det inget problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Ja, mer eller mindre. Kortet jag har är extreeeemt tyst även om det hörs lite när man spelar. Och då är jag ändå galet kräsen när det gäller ljudnivå!

Haha, fyfan nej. Pump låter ju en del. Fast om man har en som är nedsänkt i vatten så kanske.

Agree! Mina fläktar låter inte mycket, min pump däremot är riktigt ljudlig

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Discokungen
Skrivet av ceogar:

Agree! Mina fläktar låter inte mycket, min pump däremot är riktigt ljudlig

Yes. Hade det problemet för några år sen när jag körde vattenkylning. Kylde jättebra men pumpen fick mig att bli självmordsbelägen... Funderar på att testa det igen men då ska jag verkligen ha en grymt tyst pump. xD

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Bättre kylning = dyrare kort = ingen köper dem ifall konkurrenten har bättre kort till billigare peng, trots tysta kort. De som vill ha prestanda till billig peng köper korten rakt av, de som vill ha ljudlös prestanda köper korten och köper ny kylare.

Varför ska de sätta dit dyra kylare när 90% av konsumenterna inte bryr sig?

Permalänk

Dränk allt i en isolerad låda med olja = <3

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Defeat^:

Bättre kylning = dyrare kort = ingen köper dem ifall konkurrenten har bättre kort till billigare peng, trots tysta kort. De som vill ha prestanda till billig peng köper korten rakt av, de som vill ha ljudlös prestanda köper korten och köper ny kylare.

Varför ska de sätta dit dyra kylare när 90% av konsumenterna inte bryr sig?

Mitt kort är nästan helt tyst när man inte spelar och låter väldigt väldigt lite när man spelar. Och det är inte så stor skillnad på priset!

Skrivet av Dangerdan:

Dränk allt i en isolerad låda med olja = <3

Nja, funkar tyvärr rätt dåligt med högpresterande grejer.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Skrivet av Flamso:

Nja, funkar tyvärr rätt dåligt med högpresterande grejer.

mm sant! men vill du ha tyst får du rätta dig efter den värld vi lever i

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Medlem

High end kommer aldrig bli tyst, inte så länge man använder kisel och el det kommer alltid att gå att pressa ut mer prestanda till kostnad av energi. Känns ju som att det enda som håller värsting grafikkorten under 300W styck är PCIe standarden.

Med vattenkylning kan du ju placera allt som låter någon annan stans, på balkongen eller i källaren, och dra slangarna till datorn

Och det finns tysta pumpar, men framförallt så måste man frikoppla dem från chassit annars låter de hemskt, men en flexibel upphängning gör underverk. Men vist i tysta vattenkylnings system är oftast pumpen den komponent som låter mest, men även den pryl som är lättast att ljuddämpa.

Sen även om man har fläktar som låter så är det rejäl skillnad på 2x120 mm fläktar som ska kyla samma effekt som en vansinnessnurrande 80 mm fläkt. Den egentliga fördelen med vattenkylning är ju att man kan slänga i princip hur många fläktar som helst på kylningen, tycker man att fläktar på 800 rpm låter för mycket dubbla antalet och kör de i 400 rpm

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Dangerdan:

mm sant! men vill du ha tyst får du rätta dig efter den värld vi lever i

Det är ju det jag gör, och jag klarar mig faktiskt med ett GTX 570.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Är väl möjligt att uppfinna någon helt ny typ av kylning eller krets som är fantastiskt effektiv och därmed knappt släpper iväg energi som värme, men jag har ju inte hört talas om något sådant..

Permalänk
Medlem
Skrivet av grantopp:

Är väl möjligt att uppfinna någon helt ny typ av kylning eller krets som är fantastiskt effektiv och därmed knappt släpper iväg energi som värme, men jag har ju inte hört talas om något sådant..

Hade man uppfunnit en sådan krets så hade tillverkarna likt förbaskat pressat upp den i 300 watt för att få ut max prestanda... Prestandakort kommer ALLTID vara varma och törstiga, just eftersom de är pressade till max prestanda. De blir aldrig tystare, utan bara bättre och bättre på samma ljudnivå.

Jag vill inte direkt sitta med ett gtx580 som dumpar sin varmluft i chassit, jag kör hellre på standardkylarn.

Tycker det borde finnas bra eftermarknadskylare som INTE dumpar all luft i chassit..

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Defeat^:

Hade man uppfunnit en sådan krets så hade tillverkarna likt förbaskat pressat upp den i 300 watt för att få ut max prestanda... Prestandakort kommer ALLTID vara varma och törstiga, just eftersom de är pressade till max prestanda. De blir aldrig tystare, utan bara bättre och bättre på samma ljudnivå.

Jag vill inte direkt sitta med ett gtx580 som dumpar sin varmluft i chassit, jag kör hellre på standardkylarn.

Tycker det borde finnas bra eftermarknadskylare som INTE dumpar all luft i chassit..

Det gör ju faktiskt inte någon speciell skillnad.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld