Permalänk

Crossfire 4850/4870

Hej.

Jag har precis införskaffat mig ett HD4870 512MB och vill köra det i Crossfire med mitt gamla HD4850 1024MB, får dock en del problem.

Startar datorn och det funkar fin fint i 5-15 min sen hänger sig datorn (BlueScreen), efter att jag startat om datorn så hittar datorn inte mitt HD4870. Någon som vet vad det kan bero på?

Har ett 500W nätagg vilket vad jag har läst mig till så ska det räcka?

Mitt gamla HD4850 är clockat till 720/1090, kan det vara ett problem att den är clockad med inte det andra kortet?

Även en ganska clockad CPU om det kan spela någon roll? Alltså att NB och SB inte får tillräckligt med ström för att det ska funka?

Tack på förhand
Anders

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersLjungdahl:

Hej.

Jag har precis införskaffat mig ett HD4870 512MB och vill köra det i Crossfire med mitt gamla HD4850 1024MB, får dock en del problem.

Startar datorn och det funkar fin fint i 5-15 min sen hänger sig datorn (BlueScreen), efter att jag startat om datorn så hittar datorn inte mitt HD4870. Någon som vet vad det kan bero på?

Har ett 500W nätagg vilket vad jag har läst mig till så ska det räcka?

Mitt gamla HD4850 är clockat till 720/1090, kan det vara ett problem att den är clockad med inte det andra kortet?

Även en ganska clockad CPU om det kan spela någon roll? Alltså att NB och SB inte får tillräckligt med ström för att det ska funka?

Tack på förhand
Anders

Vad jag har för mig så drar tex 5000 serien mindre ström än 4000 serien. Jag tänkte vid ett tillfälle prova att köra Crossfire med 2st 5850 på ett 550W nätagg. Dock eftersom jag fick höra att det just precis va på gränsen så struntade jag i det. Så vem vet? Ditt nätagg kanske inte pallar det. Du säger också att du har klockat kortet vilket gör att det drar ännu mer ström. Måste ju nästan vara där problemet sitter.

Det kan också vara ostabilitet av att köra två olika kort. Själv kör jag med ett 5850 och ett 5870 och det kan hända att jag får BSOD av det med. När började första köra CrossfireX med kortet så började datorn hänga sig hela tiden och direkt när jag kom in i windows. Vad jag fick göra då va att installera andra drivrutiner och i detta fallet äldre drivrutiner.

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Medlem

vilken catalyst version använder du?

Permalänk

Det kan bero på att moderkortet inte får tillräckligt med ström ja.

Prova att köra gpu i standard clock alternativ sänka clocken på cpu, se om det funkar.

Visa signatur

Asbra.

Permalänk

Jag använder Catalyst 11,2. Tänkte testa att använda en annan och jag kommer att testa och köra utan clock på varken CPUeller GPU och se om det funkar bättre. Funkar inte det testar jag att formatera om datorn och köra från början. Sista utvägen får bli att köpa nytt agg då Y_Y

Tack för alla svar. Har ni mer idéer tveka inte att skriva. Behöver all hjälp jag kan får

Permalänk

Kan en CPU clock göra så att GPUerna inte samarbetar? För nu när jag tagit bort clocken på min CPU så merkar jag att de samarbetar på ett helt annat sätt när jag startar igång Furmark, och kan det isf vara så att de kanske fick för lite ström då?

Permalänk

Håller med föregående talare, tror det är nätagget som inte pallar. Är så sunkigt att grafikkortstillverkare etc väldigt sällan har ordentliga spec på strömförbrukning, det skulle göra uppgraderande människor mer säkra på att köpa, ju. Jag var tvungen att uppgradera från 500W bara med ett HD4870 oklockat, om jag skulle kunna överklocka min CPU från 1.8-2.93GHz. Blev ett 750W, har klockat HD4870 hyfsat nu (780/1050)

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.