Kopieringsavgift för externa hårddiskar skjuts upp till den 1 juni

Permalänk
Medlem

visst är sverige underbart som går med på ALLT...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Denna avgift känns lika relevant som att be oss betala tv-avgift för våra datorer. hujedamig

Permalänk
Medlem

dom vill ju ha tv-avgift för mobiler nu också =/
norgeflytten känns allt närmare alltså

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Heja Copysweden Skjut er i foten ännu en gång och ta ytterligare ett spadtag på eran egen grav...

PS. Bara synd om svenska handlare nu när jag och många fler kommer att köpa ifrån t.ex Tyskland...

Visa signatur
Permalänk

Bara jag som får en känsla av att de kommer fiffla bort 80-90% av pengarna ?

Visa signatur

Intelligent idé, varje gång de behöver förstöra information som de har använt för ett signalspaningsuppdrag bränner de en raidarray i sitt centrala disksystem.

Effektivt användande av skattepengar? Kom du på idén när du låg i badkaret?

Permalänk
Medlem

Man borde ta ut en avgift på meningslösa organisationer som Copyswede, istället. 2 miljarder euro per bokstav de häver ur sig låter lagom, tycker jag. Jag menar, de förbrukar ju folks tid genom att försöka få igenom sånt här. Tycker då att det är rimligt att de får betala för att få använda sig av folks tid.

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk
Medlem

De omsätter ialafall 100 000 000 - 499 000 000 kr enligt allabolag: http://www.allabolag.se/7696020036

EDIT: under år 2009? inte så uppdaterat..., ger ialfall en bild av att det är mycket pengar!

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

visst är sverige underbart som går med på ALLT...

Vi Kan väl göra som dom franska bönderna som inte fick tillräckligt med betalt.
(körde igenom Paris med sina traktorer och blockerade gatorna)

Då kan väl vi gå ut med våra bärbara datorer och sätta oss mitt i gatan och surfa eller spela lite.
Och vi med stationera datorer kan ju hyra eller köpa ett el aggregat och sätta oss på gatan.

NEJ TILL COPYSWEDE!!!!!!!!!!!!!!!

Visa signatur

Chassi: Lian Li D600 CPU: i7 9700K, Kylare: be quiet! Dark Rock 4 Pro MB: Asus z390F GPU: Asus Rx470 Ljud: Edifier s730-2.1 NVMe: Samsung 970 EVO 1TB*3 HDD: WDC - Red 8TBx4 RAM: Corsair Dominator Platinum 16GB 3200Mhz PSU: CORSAIR AX 850W

Permalänk
Medlem

Copyswede borde inte få existera.

Går det där igenom så köper inte jag min lagringsmedia i Sverige.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Tycker det att det är lite märkligt att privata företag får ta ut skatter på konsumentprodukter som tex tomma lagringsmedia som säljs.
Att dom handhar avgifter på upphovsrättsskyddat matrial tex musik film osv är väl ok.
Nåja vem bryr sig, går att skaffa utomlands, alternativt tomma hårddiskkabinett + vanliga interna hårdiskar

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Hmm... Visst borde det betyda att om jag köper en extern hårddisk från inet så kostar det mer men om jag handlar den från pixmania så blir den billigare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LightForz:

Vi Kan väl göra som dom franska bönderna som inte fick tillräckligt med betalt.
(körde igenom Paris med sina traktorer och blockerade gatorna)

Då kan väl vi gå ut med våra bärbara datorer och sätta oss mitt i gatan och surfa eller spela lite.
Och vi med stationera datorer kan ju hyra eller köpa ett el aggregat och sätta oss på gatan.

NEJ TILL COPYSWEDE!!!!!!!!!!!!!!!

eller som spanjorerna när bensinen höjdes till 6kr tror jag det var, ALLA stannade sina bilar på gatorn haha tills dom sänkte priset igen.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av vitamin:

Hmm... Visst borde det betyda att om jag köper en extern hårddisk från inet så kostar det mer men om jag handlar den från pixmania så blir den billigare?

Nja, det beror ju på. Pixmania kan ju öka sin profit genom att höja priset på diskar när detta införs, och ändå konkurrera med de svenska bolagen.

Visa signatur

:: i5 2500K @ 4.5GHz 1.34V :: Asus P8P67 Pro :: 4x4GB Corsair Vengeance 1600MHz CL8 :: Asus GTX 670 :: XFX Core 650W ::

Permalänk
Medlem

Handlar inte det här om någon form av kollektiv bestraffning, och är förbjudet enligt t.ex. FN (mänskliga rättigheter etc.)? Alternativet är att det ses som en avgift som rättfärdigar "privatkopiering" som tidigare nämnts i tråden.

Fail.

Permalänk
Medlem

borde skapa en tråd vilka affärer som är bra att handla på utomlands för att slippa copyswede ex http://www.amazon.co.uk/b/ref=sv_computers_6?ie=UTF8&node=428...

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Hummm konstigt att Sverige går med på sånt här? då ska alla som har en bil som går fortare än 110 betala speciell hastighetsskatt eftersom dom KAN gå fortare, samma sak här att lagringsmedierna KAN lagra pirat kopierat material, nä orättvist bara för man KAN göra en sak ska man väl inte bli straffad förrän man har gjort det?

Visa signatur

Mvh Andy

Permalänk
Skrivet av anon152135:

Någon känd person här som kan starta något på facebook?

http://www.facebook.com/home.php?sk=group_173353209367081

ALLA PÅ SWECLOCKERS SKRIVER NÅGOT PÅ DERAS SIDA.
http://www.facebook.com/pages/Copyswede/155526301159303?v=wal...

Visa signatur

Chassi: Lian Li D600 CPU: i7 9700K, Kylare: be quiet! Dark Rock 4 Pro MB: Asus z390F GPU: Asus Rx470 Ljud: Edifier s730-2.1 NVMe: Samsung 970 EVO 1TB*3 HDD: WDC - Red 8TBx4 RAM: Corsair Dominator Platinum 16GB 3200Mhz PSU: CORSAIR AX 850W

Permalänk
Skrivet av sodapop:

Handlar inte det här om någon form av kollektiv bestraffning, och är förbjudet enligt t.ex. FN (mänskliga rättigheter etc.)? Alternativet är att det ses som en avgift som rättfärdigar "privatkopiering" som tidigare nämnts i tråden.

Fail.

Men privatkopiering är ju redan lagligt så hur ska det här förslaget ändra på det?

Visa signatur

:: i5 2500K @ 4.5GHz 1.34V :: Asus P8P67 Pro :: 4x4GB Corsair Vengeance 1600MHz CL8 :: Asus GTX 670 :: XFX Core 650W ::

Permalänk
Medlem

Om jag förstått det rätt så tar de inte extra betalt för interna diskar?

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk

Är det bara jag som ser framför mig copyswede som ett gäng moralkäringar som fortfarande sitter på sina gamla win 95 datorer som inte förstår att man faktiskt kan ha annat än illegalt lerladdat material på externa hårddiskar.

Visa signatur

I5-3570K@4,4Ghz| KFA2 GTX 1070 Ti | ASRock Z77 ExtreaM4 | Corsair 8GB 1600MHz Vengance | Corsair HX 750W | Samsung 840 250GB

Permalänk
Medlem

har inte läst igenom alla poster och jag antar att det tagits upp men detta går ju att gå runt hur lätt som helst för privatpersonen. Jag gissar att du kan beställa dom här lagringsenheterna utomlands utan att det läggs någon extra avgift, om inte så lär väl tullen få det jävla kul. annars så är det ju bara att köpa externa kabinetter och lägga valfri disk i sen, tvivlar ju på att dom ska kräma ur cash ur kabinetterna och ska dom i framtiden börja gå på varje hdd som säljs så lär dom nog stöta på större problem än vad som beskrivs i denna artikel

Permalänk
Musikälskare

De kommer inte få en enda krona av mig! Vilka #¤#¤... Blir så trött

Blir att importera, så Sverige kommer inte att tjäna på detta då alla kommer att göra så

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Vars fan är Sverige på väg...
Går regeringen eller vem fan de nu är med på detta är det ju skamligt, helt jävla sjukt..
Bästa är att dom är privata också? Och inte behöver redovisa vars pengarna går?
Ja undra vars dom går då, inte till nå jävla artister i alla fall! Dom där giriga jävla svinen sätter pengarna i egen ficka!

GAH! Helvete vad sur jag blir! Jävla idioter!!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ja det vore inte helt fel att flytta till norge för att bli av med sån här SKIT! Blir så jävla förbannad när man läser sånt här, så fort jag läser någonting om copyswede så blir jag förbannad. Dom får mig att tänka på activision och allt det där... Såg dock att inet inte var med i copyswede. :happy:

Hur kan dom ens införa sånt här, vilka går med på det (förutom dom själva)?

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080

Permalänk
Medlem

Efterom dom får betalt för att folk laddar ner, så borde det bli lagligt att ladda ner?

Visa signatur

Win10 | i7 6700k 4.5 ghz | Msi krait gaming x3 | 16GB 3200 mhz| Asus 1080 strix oc | Ocz 480GB / Samsung F1 1T

Permalänk

PRIVATA!!!! Dom tar nog pengarna för sig själva om detta "förslag" går an.

Visa signatur

Chassi: Lian Li D600 CPU: i7 9700K, Kylare: be quiet! Dark Rock 4 Pro MB: Asus z390F GPU: Asus Rx470 Ljud: Edifier s730-2.1 NVMe: Samsung 970 EVO 1TB*3 HDD: WDC - Red 8TBx4 RAM: Corsair Dominator Platinum 16GB 3200Mhz PSU: CORSAIR AX 850W

Permalänk
Medlem

Vad händer om hårddiskstillverkarna inte går med på kraven? Får dom böter?

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

lol köp bara en intern HD och en externt HD case så kommer ni runt lagen eftersom interna inte rörs av den.

Visa signatur

Corsair Carbid Spec-Alpha|Arctic Liquid Freezer II 240|i9 10900K@5ghz|Gigabyte Z590 UD AC|EVGA GQ 750W|Gigabyte 3070 Vision OC @2100mhz|ADATA 32GB 3200mhz CL14 (4x8GB) |512GB + 1TB NVSE SSD, 2TB HDD, 2x2TB raid0|

Permalänk

Och är det någon som nuförtiden piratkopierar fysiskt genom att ge någon tex en hårddisk med materialet. tror nog att över 90% när dom ska sprida något till en kompis så skickar dom det över Internet.

Visa signatur

I5-3570K@4,4Ghz| KFA2 GTX 1070 Ti | ASRock Z77 ExtreaM4 | Corsair 8GB 1600MHz Vengance | Corsair HX 750W | Samsung 840 250GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av frankof:

Sen kan man ju fråga sig hur dom har tänkt, det finns inte mycket "hårdmedia" utan DRM i någon form, och det är det inte tillåtet att gå runt, så lagliga privatkopior är det långt i mellan.

Den frågan har varit upp i domstol nyligen i USA. Beslutet blev att det är lagligt att bryta kopieringsskydd om det inte är för olaglig verksamhet, utan för rätten att använda/reparera original inköpt produkt. Beslutet hade inte direkt med DRM för film att göra, men uppfattningen är att ifall någon skulle vilja utmana i den frågan, skulle nämnda dom principiellt sanktionera sådan användning.