Kopieringsavgift för externa hårddiskar skjuts upp till den 1 juni

Permalänk
Medlem

snart får man väl betala en avgift till copyswede på BB när man får barn för att barnen kanske kommer att ladda hem något när dom vuxit upp.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sajmon37:

Välj själv
http://www.inet.se/kundvagn/visa/224903/2011-02-23 (1337kr) mitt l33t val för alla ''pros'' VS Orginalet http://www.inet.se/artikel/4303922/lacie-network-space-2-2tb (1389kr) + eventuella avgifter.

Ingen skillnad till alla er som gnähäller ;x

Tyvärr har den externa nätverksanslutning. Men det är ju ett mycket bättre sätt att kringgå avgiften än att köpa utomlands!

Visa signatur

(Dator) :: Chassi : Phanteks P300 :: Cpu: Intel I5 13600kf :: Memory: 16GB ddr4 :: gfx: gtx 2080ti :: PSU : Corsair rm750x :: (/Dator)

Permalänk
Medlem

Fast borde inte hårddisktillverkarna vara rätt intresserade av detta?
Copyswede (privat organisation) tjänar ju pengar på deras produkter plus att de hämmar marknaden och jag kan inte tänka mig att det sitter alltför bra med tillverkarna.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

hoppas tillverkarna går ihop i någon slags motorganisation.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte ska det kosta pengar att använta externa hårddiskar? Någon som kan förklara?

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Fast borde inte hårddisktillverkarna vara rätt intresserade av detta?
Copyswede (privat organisation) tjänar ju pengar på deras produkter plus att de hämmar marknaden och jag kan inte tänka mig att det sitter alltför bra med tillverkarna.

Svenska marknaden är på tok för liten och det är inte svårt att handla från utlandet så dom bryr sig nog inte speciellt utan kan satsa mer i Tyskland, England, Norge eller vart nu Svenskarna kan tänkas vända sig.

Permalänk
Medlem

Det är alltså ett privat företag med upp till 49 anställda som har en omsättning på 100 000 - 499 000 tkr och de behöver inte visa vart pengarna gå?
Och OM artisterna nu vill ha pengar av dem så får de be Copyswede om pengar?
De får hitta på avgifter hit och dit hur de vill?
Har inte Regeringen något att säga till om här?

Har jag fattat rätt nu?
Som jag ser det så kan det lika gärna vara ett företag där varje anställd tjänar 10 miljoner om året på att inte göra något alls!?

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem

Är det någon som är insatt som kan berätta hur Copyswede har befogenhet att över huvud taget att göra så här? Jag har ingen aning om hur ett privatägt bolag kan bestämma sig för att ta ut avgifter på lagringsmedia bara för att de känner för det.

Visa signatur

"Anger dwells only in the bosom of fools."
- A. Einstein

Permalänk
Medlem

Jag förstår verkligen inte hur det går att motivera en sån här avgift. Som så många har påpekat så är det material som man kan köpa online oftast knuten till en användare/dator och inte kan kopieras hur som helst. DVD'er har kopieringsskydd som man då måste kringå och då återstår cd-skivor...

Vad blir nästa steg? En generell avgift på bredbandet som alla måste betala, men likväl ska det fortfarande vara olagligt att ladda ner material, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av _NsMs_:

Jag fattar inte ska det kosta pengar att använta externa hårddiskar? Någon som kan förklara?

Gå in och läs på copyswedes hemsida tror jag är lättast för att få en tydlig bild, det kan bli väldigt mycket skrivande om man ska gå in på detaljer. Det kommer kosta extra att köpa externa diskar och usb minnen liksom det kostar extra med tomma cd och dvd skivor samt mp3 spelare idag. Om du sätter ihop ett tomt skal med en intern disk så kommer du kunna ducka för avgifterna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Svenska marknaden är på tok för liten och det är inte svårt att handla från utlandet så dom bryr sig nog inte speciellt utan kan satsa mer i Tyskland, England, Norge eller vart nu Svenskarna kan tänkas vända sig.

Fast lite ironiskt är det ju att en organisation som uppger sig arbeta för upphovsrätten tjänar pengar på någon annans arbete.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Var ju bara ett tag sedan man hörde om det här, är det redan dags? Kräver en sån här sak bara en överenskommelse mellan dessa två parter? Är det verkligen så jävla korrupt?

Men ja, detta kommer skjuta elektronikhandeln i Sverige i foten med hagelbraka, folk kommer leta sig utanför landet. Och ja, de kan inte hävda något rättsligt upphovsskydd och samtidigt kräva pengar för det på det här sättet.

Har folket ingen jävla röst i den här skiten längre?

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nerus:

Är det någon som är insatt som kan berätta hur Copyswede har befogenhet att över huvud taget att göra så här? Jag har ingen aning om hur ett privatägt bolag kan bestämma sig för att ta ut avgifter på lagringsmedia bara för att de känner för det.

Undrar samma, känns lite som att försäljarna tar den i **** utan att säga något....

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem
Skrivet av anjora:

annars kan de alltid införa avgift på skärmar då dessa används för att se film. glöm inte glödlampan som används till belysningen.

Och framför allt lägg en straffskatt på elen som ska driva hela schabraket på säg 1 kr per kWh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _NsMs_:

Jag fattar inte ska det kosta pengar att använta externa hårddiskar? Någon som kan förklara?

Tydligen anser Copyswede att portabla hårddiskar enbart använts som ett medium för piratkopiering?? Hur de nu kom fram till det är en annan fråga. xD Jag förstår heller inte hur de distribuerar intäkterna av avgiften till upphovsrättsinnehavarna? Företaget offentliggör inte heller något av hur pengarna fördelas så i princip vet ingen var pengarna hamnar i slutändan.

finns mer här:
http://www.nyteknik.se/tidningen/article3070841.ece

Men det är liksom inte det ända företag som suger pengar ur konsumenter p.g.a. Sveriges löjliga lagstiftningar. T.ex. för att kommuner ska köpa elektronik måste dem gå genom speciella företag vilket generar monopol. T.ex. i linköping är det LKdata som säljer elektronik till kommunerna och de kan sätta vilket pris de vill då kommunen inte får gå till någon annan leverantör. Ett tydligt exempel är en laptop jag fick genom skolan som är värderad till 12 000 kr enligt Lkdata (också helt ny) dock om man kollar på prisjakt o.s.v. ligger den inte ens över 4000 kr xD

Nee Copyswede kan gladligen fara åt helsike. Bara ett oseriöst företag som vill suga pengar på oetiska sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dosman:

Gynnar fortfarande upphovsrätten samhället eller håller den tillbaka utvecklingen?

finns ett enkelt svar på det:

Ibland.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Eftersom avgiften kommer vara som kompensation för piratkopiering så blir det ju nästan lagligt att fylla disken man köper med piratkopierat material Jag tycker också att de borde lägga till tv-avgifter på bilar. Vissa bilar har ju tv i baksätet och där finns säkert information tillgänglig...

Förstår inte varför alla är så arga. Jag kan ju tjäna en förmögenhet på min youtubesida nu! Där finns också gratis information tillgänglig

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av _NsMs_:

Eftersom avgiften kommer vara som kompensation för piratkopiering så blir det ju nästan lagligt att fylla disken man köper med piratkopierat material Jag tycker också att de borde lägga till tv-avgifter på bilar. Vissa bilar har ju tv i baksätet och där finns säkert information tillgänglig...

Förstår inte varför alla är så arga. Jag kan ju tjäna en förmögenhet på min youtubesida nu! Där finns också gratis information tillgänglig

Man tycker ju att Piratkopiering borde vara lagligt då eftersom man betalar upphovsrättsinnehavarna. xD LoL om man hamnar i rättegång skulle man ju säga det: "jamen ja pröjsa upphovsrättsmakarna via copyswede" xD

Permalänk
Medlem

Om avgiften införs får så väl alla som använder utrymmet till att spara data som de har upphovsrätt till ansöka om ersättning. Det vill säga alla som skriver textdokument eller sparar bilder och filmklipp från sin digitalkamera och liknande motsvarande avgiften.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Skrivet av Vasadu:

Om avgiften införs får så väl alla som använder utrymmet till att spara data som de har upphovsrätt till ansöka om ersättning. Det vill säga alla som skriver textdokument eller sparar bilder och filmklipp från sin digitalkamera och liknande motsvarande avgiften.

Jag gillar hur du tänker, men det kan nog vara svårt att få igenom. Å andra sidan så skadar det ju inte att testa.

Visa signatur

Acer Aspire E1-572-6497 | i5-4200U | Intel HD 4400 | W10 | Steelseries Rival

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vasadu:

Om avgiften införs får så väl alla som använder utrymmet till att spara data som de har upphovsrätt till ansöka om ersättning. Det vill säga alla som skriver textdokument eller sparar bilder och filmklipp från sin digitalkamera och liknande motsvarande avgiften.

Det låter som en lååååååååång o jobbig process och varför ska vi behöva göra det?? för att en mellanhand (copyswede) vill snylta på konsumenter -__-

Permalänk

What the very fu** is this? ska man betala per Gb som man vill kopiera mellan sina hårddiskar som man redan har betalat? Vad är det för sadister som kommer med ett sådant förslag bara för att dem själva är 40-talister och aldrig fick lära sig använda en dator under ungdomen?

Permalänk

Då får man väl köpa en hårddisk och en kabinett. Undviker man avgiften på detta sättet eller kommer kabinetterna också bli dyrare?

Visa signatur

"De är ju subjektsformen, dem är objektsformen.
Om man inte förstår skillnaden bör man använda dom."

Permalänk
Medlem
Skrivet av FearsomeSwede:

Då får man väl köpa en hårddisk och en kabinett. Undviker man avgiften på detta sättet eller kommer kabinetterna också bli dyrare?

För tillfället kommer är det ingen avgift planerad av copyswede på det men wtf dem kan väl inte hävda att ett skal för hårddiskar kan användas för illegal piratkopiering xD

Permalänk
Medlem

Externa HDD byggsatser here we go

Ne de kan fara åt helvete. F

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Skrivet av Lelle91:

För tillfället kommer är det ingen avgift planerad av copyswede på det men wtf dem kan väl inte hävda att ett skal för hårddiskar kan användas för illegal piratkopiering xD

Nej, men det är bra. Då har vi ett kryphål

Visa signatur

"De är ju subjektsformen, dem är objektsformen.
Om man inte förstår skillnaden bör man använda dom."

Permalänk

Först hade jag uppfattningen att de skulle ta 160kr per gigabyte man överförde.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad på diverse OffT och trams.*
Håll diskussionsnivån aningen högre än vad ni gjort innan.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

kopierat från FB
Copyswede
Non-Profit Organization
right.....
· Stockholm, Sweden.

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk

Frågan är om detta håller rent juridiskt i en Piratkopierings tvist. Om jag piratar ner massor med gud vet vad och sparar allt på en CopySwede-avgiftsbelagd hårddisk.. Betyder inte det att jag får piratkopiera bäst fasiken jag vill? Jag har ju betalat för att få göra det eller?