Permalänk
Medlem

Säkerhetsmodul för vattenkylning

Satt å fundera nån dag angående elektronisk styrning.
Såg denna http://www.t-balancer.com/english/produkt_tban_mini.htm
Men den känns mer som en leksak än en direkt försäkring.

Sitter i tankarna med å skapa nå eget å antingen om det fanns färdigt kretskort eller om man ska behöva skapa eget.
Det jag söker är...
1: On / Auto (On=alltid på oavsett om dator är på eller ej)
2: Utlösning ifall temp på en / flera punkter överstiger ett analogt/digitalt värde (OBS. pump ska lämnas i på läge minst 30sek ifall den stänger ström till mobo)
3: Flödeskännare (även här ska mobo stängas av samt pump för att skona ev fel på pump)
4: Nivå-varnare i minst 3 steg. OK, dåligt, varning (varvid läge 3 ska endast pump kunna starta å inte mobo)
5: "deluxe" om man vill kalla de, flödeskännare med minne, ifall tryck å retur inte överstämmer med värde = läckage å tvinga avstängning samt ha minst 1 signal utgång.
6: ställbart värde för pump, drar pump för mycket eller för lite effekt så ska systemet strypas omgående.

Skiter blankt i mjukvaruavläsning då min idé är tänkt å vara en REN säkerhetsprodukt å blanda in onödig elektronik minskar säkerheten / stabilitet.

Kom gärna med div förslag eller om ni vet om en produkt som har eller kan ha liknande funktioner.

Uppdaterat topic så de är mer överskådligt.
Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Aquaero har en liknande lösning, med fläktstyrning och en del övervakningsfunktioner, flöde temperatur och nivå om jag inte mins helt fel, har själv en men använder den "bara" till att temp styra fläktarna i burken.
http://www.aqua-computer.de/e_content/e_aquaero.htm

Tycker personligen det känns rätt meningslöst att ha ett separat säkerhetssystem för vattenkylningen, stannar pumpen eller något annat så stänger ju bios/annan logik ner datorn av sig själv. Det är rätt länge sen som CPU:n brann upp om man tog bort kylningen på dem.
Det enda som jag ser skulle vara fördelaktigt är väll om man kunde detektera en läcka innan den steker allt i burken, men det är väll en av riskerna man får ta med vattenkylning Mer eller mindre hopplöst att på ett effektivt sätt detektera en tillräckligt liten läcka innan det är för sent.
Sen behöver du ju ett separat nätaggregat om du vill kunna köra pumpen oberoende av resten av datorn bara för att göra livet lite surare.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru