Permalänk
Medlem

internet nere efter IP byte

hej jag har ett litet problem. vi har fått ny internetleverantör till vår förening och där med nya ip, gateway och dns nummer att skriva in. jag gjorde det på min dator och allt fungerade fint men när jag skule hjälpa grannen att ändra så vill det inte fungera. jag har trippelkollat alla siffror avinstallerat och installerat nätverkskortet till och med prövat med ett annat kort men det vägrar gå igång, jag fattar ingenting vad kan det vara för fel. det är en win7 32bit dator.

Permalänk
Medlem

Behöver man verkligen ändra dem alls? E de inte bara att trycka "få automatiskt" och köra?

Permalänk
Medlem

NEJ inte om man har statisk ip...

Permalänk
Medlem

Ring ISPen och fråga?

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

testade och skriva in hennes siffror i min bärbara och då fungkar det men inte i hennes, fattar inget.

Permalänk
Medlem

Du har kryssat av Dhcp:n ?

Permalänk
Medlem

men självklart annars går det ju inte att fylla i de statiska adresserna. sedan så hadde vi stasiskt innan bytet också.

Permalänk
Medlem

Vissa antivirus och brandväggar skyddar mot nya nätverk. På min dator (Kör Eset Smart Security 4) när jag bytte ISP så var jag tvungen att sätta upp ett nytt nätverk i nätverk och delningscenter (Nätverk2) i min Vista PC annars funkade det inte.

Så kolla upp det.

Kan annars vara nån form av MAC lås, vänta 31 minuter efter att datorn konfigurerats och se om Internet kommer igång efter 31 minuter.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

det ska jag ta och kolla upp. Tack för svaret.